گوامی که 19 گل از ایران خورد و کیسه گل آسیا لقب گرفت اکنون پوست‌اندازی کرده و این عین واقعیت است. با نگاهی به ترکیب این تیم درجه چندم تأثیر آمریکایی ها را به وضوح می توان دید.

گروه ورزشی مشرق -  نام فوتبال گوام دوباره بر سر زبان ها افتاده، اما نه به دلیل خوردن گلهای زیاد بلکه به خاطر صدرنشینی در گروهی که ایران و عمان در آن حضور دارند.گوام امروز در ورزشگاه آزادی میهمان تیم ملی ماست.میمانی که مربی اش دائم در حال کری خواندن است و ایجاد جنگ روانی.
اما فارغ از تمام حواشی باید دید حریف امروز سربازان کارلوس کی روش از چه پتانسیلی برخوردار است که صدرنشین گروه چهارم مسابقات انتخابی جام جهانی در قاره آسیاست.


گوام سابق!

تا پیش از این هرگاه نام جزیره کوچک 54 کیلومتری گوام می‌آمد علاقه‌مندان به فوتبال یاد و خاطره برد 19-0 تیم ملی ایران مقابل این تیم زنده می‌شد. دیداری که 14 سال و نیم پیش یعنی جمعه 4 آذرماه سال 79 در چارچوب مقدماتی جام جهانی 2002 و در ورزشگاه یادگار امام(ره) تبریز برگزار شد و کریم باقری(6)، علی کریمی(4)، فرهاد مجیدی(3)، علی دایی(3)، سهراب بختیاری‌زاده(2) و علیرضا نیکبخت‌واحدی یک بار تور دروازه گوام بی‌دفاع آن سال را 19 مرتبه به لرزه درآوردند.

به هر تقدیر در نخستین گام از ماراتن جام جهانی از روی گوام مثل لودر عبور کردیم اما به جام‌جهانی چشم بادامی‌ها و سامورایی‌ها نرسیدیم. فقط از آن بازی خاطره گل‌های جورواجور مردان ادمار براگای برزیلی (که قبل از آمدن بلازوویچ، حدود 3 ماه سرمربی ایران بود و در مدت حضورش سه برد کسب کرد) به جای ماند و این ذهنیت که«گوام» تیم نیست.

گوام چگونه از کیسه‌گلی به صدرنشینی در گروه ایران رسید؟
اما گوام 2015 چگونه تیمی است؟ برای شناخت بیشتر این تیم که اسکلت اصلی آن را همانند حکومتش، آمریکایی‌ها تشکیل می دهند، خواندن گزارش زیر خالی از لطف نیست:

تیمی که برای یک امتیاز می‌آید
از داستان شکست بسکتبالی گوام برابر تیم‌ملی ایران 14سال و نیم گذشته و تیمی که امروز پای به رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی 2018 گذاشته جنس دیگری دارد. گوام که در بازی اول گروهD ترکمنستان را برد برخی خندیدند. اما این تیم در دیدار دوم خود هند را هم 2 بر یک شکست داد  تا سرگروه شش‌امتیازی بازی‌ها لقب بگیرد.
ایران که با ترکمنستان مساوی کرد، صدرنشینی «گوام» بیشتر به چشم آمد.

به‌راستی گوام از نظر کیفیت فنی در چه سطحی قرار دارد؟ آیا باید همچنان این تیم را کوچک شمرد؟ تیمی که فعلا بالاتر از ایران صدرنشین گروه D مسابقات انتخابی جام‌جهانی است پنجشنبه 12 شهریورماه به تهران می‌آید تا با حداقل امتیاز ایران را ترک کند.

منتخب بچه‌های سن‌دیگو زیر نظر مربی انگلیسی
به گزارش مشرق، گوام که توسط دولت ایالات متحده اداره می‌شود ولی جزء خاک ایالات متحده به‌شمار نمی‌آید، در فوتبال خود پوست‌اندازی کرده و این عین واقعیت است. تیمی که حریف ما در مرحله انتخابی جام‌جهانی است با رویکردی جدید اقدام به جذب 13 بازیکن آمریکایی کرده که 10 تن از آنها وارد پازل تاکتیکی کادر فنی شده‌اند. جالب اینکه از میان نفرات یادشده پنج نفر متولد سَن‌دیِگو هستند تا بتوان به تیم گری‌وایت انگلیسی لقب منتخب سن‌دیگو را داد.

4 برادر در تیم ملی
در اردوی تیمی که رقیب ماست چهار برادر آمریکایی حضور دارند. گوام در خط دفاع الکساندر و جاستین لی را دارد که دوقلو هستند. این دو آمریکایی پانزدهم ژانویه سال 90 در راکویل به دنیا آمده‌اند بعد نوبت شان و تراویس نیکلاو می‌رسد که اولی مدافع راست و 26ساله، دومی هم 21 سال دارد و دروازه هند را باز کرد. این دو برادر اهل سن‌دیگو ایالت کالیفرنیا هستند.

گلرهای یانکی
دروازه‌بان‌های اول و دوم تیم‌ملی گوام هم آمریکایی هستند. انتخاب اول گری وایت برای حفاظت از دروازه داک هریک 26ساله است. داک در هر دو بازی گوام مقابل ترکمنستان و هند 90 دقیقه حضور داشت. «هریک» 190سانتی‌متری متولد سیاتل است و در لیگ حرفه‌ای آمریکا (MLS) پیراهن شارلوت‌ایگلز را می‌پوشد. گلر ذخیره گوام هم دالاس جای 21 ساله است. این آمریکایی 183سانتی‌متری که برای تیوسون در لیگ آماتوری یانکی‌ها بازی می‌کند در هر دو دیدار گوام برابر ترکمنستان و هند روی نیمکت بود.

مدافعان حرفه‌ای از MLS
به گزارش مشرق، جنس خط دفاعی گوام هم کاملا آمریکایی است. براندون مک‌دونالد و الکساندر لی در MLS برای دالاس و لس‌آنجلس‌گلکسی بازی کرده‌اند. این دو 180 دقیقه مقابل حریفان آسیایی گوام در گروه D حضور داشتند.

براندون سال 2015 به فوتبال سوئد رفت تا برای جونگ اسکیل دسته‌اولی بازی کند و الکساندر هم در تقابل با هند کارت زرد گرفت تا برابر ملی‌پوشان ما احتیاط بیشتری داشته باشد.

همبازی کیتا
شان نیکلاو مدافع 26 ساله‌ای است که در سن‌دیگو به دنیا آمده است. این مدافع 183سانتی‌متری برای جکسون ویل‌ آرمادا در لیگ NASL آمریکا توپ می‌زند. جالب اینکه حسن کیتای غنایی با سابقه پوشیدن پیراهن الامارات و الشباب عربستان همبازی شان در آرماداست. کیتا که پیشتر برای مایورکا در لالیگا توپ زده سابقه ایستادن برابر ذوب‌آهن در سال 2011 را هم دارد.

هافبک مورد علاقه کلینزمن
ای‌جی دلاگرازا متولد بریان رود آمریکاست. مدافع هافبکی که از سال 2009 تاکنون پیراهن لس‌آنجلس‌گلکسی را بر تن کرده است. ای‌جی در هر دیدار گوام مقابل ترکمنستان و هند حضوری 90دقیقه‌ای داشت. قابل تامل اینکه این بازیکن 27 ساله سال 2012 با نظر یورگن کلینزمن در دو دیدار دوستانه آمریکا برابر ونزوئلا و پاناما حضور داشت.

خط میانی قابل احترام
ریان گوی 29ساله هم متولد سن‌دیگو است و 170سانتی‌متر بلندی‌قامت دارد. بازیکن سن‌آنتونیو اسکورپیون در NAS سال قبل پیراهن نیواینگلند در MLS را پوشیده بود. گوی 180دقیقه مقابل هند و ترکمنستان بازی کرد و سابقه چهار فصل بازی در لیگ‌برتر ایرلند (2007 تا 2010) را دارد.
گوام یک هافبک شاغل در لیگ‌برتر ارمنستان را هم به اردوی خود اضافه کرده که مثل ریان متولد سن‌دیگوی آمریکاست.

جان ماتیکین 29ساله در پیونیک تیم سرشناس ارمنستان بازی می‌کند. گری وایت در خط هافبک یان آداموس را هم از میان استعدادهای فوتبالی سن‌دیگو دارد. البته یان 27ساله در دو بازی اخیر تیم گوام فرصتی برای نشان دادن توانایی‌هایش پیدا نکرد.

یک آمریکایی در مغولستان
به گزارش مشرق، گوام در ترکیب خود یک هافبک آمریکایی شاغل در لیگ‌برتر مغولستان دارد. خوان رومر 27ساله در هر دو بازی تیم‌ملی کشورش روی نیمکت بود. این بازیکن 178سانتی‌متری سابقه بازی در لیگ چند کشور آسیایی را دارد. رومر اول برای بایامون در پورتوریکو توپ زد. بعد سری به فوتبال ترینیداد و توباگو زد. خوان سابقه بازی در لیگ فیلیپین را هم به کارنامه‌اش اضافه کرد تا اینکه در نهایت سال 2015 به خورمون در لیگ مغولستان پیوست.

شان مهاجم کره‌ای را به نیمکت چسباند
اینکه گوام در خط حمله‌اش یک کره‌ای 22 ساله با 180 سانتی‌متر بلندی‌قامت دارد نکته‌ای جالب توجه است.
مین سونگ چوی البته در هر دو بازی تیمش مقابل ترکمنستان و هند روی نیمکت بود. دلیل این امر هم بازی قابل قبول شان مالکولم آمریکایی بود. مهاجم 23ساله متولد فلوریدا در دو بازی اخیر گوام 171دقیقه برابر هند(83) و ترکمنستان(88) بازی کرده است. مالکولم که برای کیتساپس پوماز در USL آمریکا بازی می‌کند، آخرین گل ملی‌اش را به چین‌تایپه زد.

گوام چگونه از کیسه‌گلی به صدرنشینی در گروه ایران رسید؟
به هر حال گوام اگر چه با سرمایه گذاری روی خارجی ها تکانی به فوتبال خود داده اما قطعا هنوز هم یک تیم درجه چندم آسیا محسوب می شود و در مقابل تیمی مثل ایران در شرایط عادی حد اقل با 5 گل عقب است.
تنها شاید بتوان گفت برای تیمی که روزگاری کیسه گل آسیایی ها بود اکنون بردن دو بازی ولو در مقابل تیمهای درجه سه آسیا یک افتخار بزرگ محسوب شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • اصللاحات ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    1 0
    مورد توجه مدیران فوتبالی که به تاسی از یک نفر در ویران کردن ایران عزیزمان تیم 18 ام دنیا را گرفتند و 50 ام تحویل داداند
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    0 0
    مواظب باشین که حذف نشیم
  • ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    0 0
    اینقدر بدبین نباشید
  • کوروش ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    0 0
    ناشناس 10:46!صنار بده آش
  • ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    0 1
    اگه ایران به بازه وای حال میده
  • ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    1 0
    یکی از بزرگترین پایگاهای آمریکا (اندرسن) در گوام مستقر است.
  • ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    1 0
    باید انگشت نگاریشون میکردن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس