کد خبر 405535
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۴

در حالی که ترک لوزان در زمان مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 از سوی وزیر امور خارجه چین این شائبه را به وجود آورد که چین با روند مذاکرات مخالف است، رئیس اتاق مشترک ایران و چین گفت: روند روابط تجاری ایران و چین تغییری نخواهد کرد.

 به گزارش مشرق، اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق مشترک ایران و چین درباره اقدام چند وقت پیش وزیر امور خارجه چین که مذاکرات لوزان را در زمان قرائت «بیانیه لوزان» ترک کرد و مسائلی که پس از آن مطرح شده که روابط ایران و چین نسبت به گذشته تغییر خواهد کرد، گفت: وی در چین کار بسیار مهمی داشت و به همین دلیل مجبور شد لوزان را ترک کرده و به جای خود معاونانش را پای میز مذاکره بگذارد.

وی ادامه داد: وزرای امور خارجه آدم‌های بیکاری که نیستند. همه آنها در داخل کشورشان باید به امور بسیار مهمی بپردازند، یانگ‌یی در چین باید به چند مشکل و مسئله مهم می‌پرداخت و باید به همراه رئیس جمهور این کشور به چند سفر می‌رفت.

عسگراولادی با تاکید بر این که ترک اوزان از سوی وزیر امور خارجه چین هیچ دلیل سیاسی نداشته و نباید دال بر موضع سیاسی این کشور نسبت به بیانه اخیر باشد، تصریح کرد: توافقات لوزان به نفع هر دو کشور ایران و چین است، زیرا ما با این کشور روابط بسیار خوبی داریم.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین در پاسخ به این سوال که به اعتقاد برخی تفاهم لوزان به نفع منافع چین نیست، تصریح کرد: اصلاً چنین نیست. حتی اگر روابط ایران با غرب هم برقرار شود روابط ایران و چین تغییری نخواهد کرد. ما به کشور چین به صورت بلند‌مدت نگاه می‌کنیم.

عسگراولادی ادامه داد: چند سال طول می‌کشد تا تحریم‌ها برداشته شود تا آن زمان ما به چین احتیاج مبرم داریم. کشوری که دارای سه هزار و 200 میلیارد مبادلات صادرات و واردات است، کشور کوچکی نیست. چین بعد از عربستان در خاورمیانه با ایران بیشترین مبادلات تجاری را دارد.

وی با تاکید بر این که ما نمی‌توانیم در هیچ شرایطی چین را نادیده بگیریم،گفت این شایعات هم که درباره کالاهای کم‌کیفیت چین مطرح است باید بگویم که در اصل خود ما مقصریم که می‌رویم و کالاهای بی‌کیفیت‌ آنها را خریداری می‌کنیم یا اینکه جلوی قاچاق را نمی‌توانیم بگیریم.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین با بیان این که کالاهای بی‌کیفیت همه از مرزهای غیرمجاز وارد کشور می‌شود،تشریح کرد: این گرفتاری‌های ما است و خود ما هم باید درصدد رفع آن برآییم. اما باید به چین به عنوان یک عامل بزرگ اقتصادی جهانی در درازمدت نگاه کنیم. حتی اگر روابطمان با غرب مانند گذشته صمیمانه شود که به این زودی‌ها نمی‌شود باید به چین یک نگاه درازمدت و توسعه‌ای داشته باشیم.

منبع:اقتصادنیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس