کد خبر 403768
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱

روزنامه واشنگتن پست نوشت با توافق هسته ای، سانتریفوژهای فردو همچنان فعالیت خواهند کرد و فردو آماده است هر لحظه به کارخانه بمب سازی تبدیل شود.

به گزارش مشرق، این روزنامه آمریکایی امروز در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای به قلم چارلز کراوتامر نوشت یک سال و نیم پیش بود که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا گفت تاسیسات هسته ای فردو ایران، راکتور آب سنگین تولید کننده پلوتونیوم و سانتریفوژهای پیشرفته این کشور برای یک برنامه هسته ای غیرنظامی غیرضروری است.

اکنون بر اساس توافقی که اوباما تلاش می کند دیگران را در مورد آن مجاب کند، هیچ یک از موارد بالا قرار نیست از برنامه هسته ای ایران حذف شوند. در واقع ، همه تاسیسات هسته ای این کشور دست نخورده باقی خواهند ماند و فقط تا مدت توافق (حدود یک دهه) متوقف می شوند یا تغییر کاربری خواهند داد.

بنابر این سانتریفوژهای فردو به فعالیت خود ادامه می دهند و به آنها به جای اورانیوم ، موادی چون زینک، زنون یا ژرمانیوم تزریق می‌شود. این بدان معنا است که این تاسیسات آماده است تا هر لحظه به کارخانه بمب سازی تبدیل شود.

اوباما تصور می کند که این توافق ، بلند پروازی های ایران را در منطقه و ایدئولوژی افراط گرایانه آن را تعدیل خواهد کرد اما باید گفت با لغو تحریم ها، اقتصاد این کشور شکوفا می شود و دهها میلیارد دلار به خزانه کشور تزریق خواهد شد در این صورت دلیلی وجود نخواهد داشت که این کشور تلاش خستگی ناپذیر خود را برای سلطه بر منطقه متوقف کند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس