کد خبر 402931
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰

قاچاق کالا و ارز و مشکلات مربوط به قانون جدید قاچاق کالا و ارز موضوعی بود که در برنامه «گفت و گوی اقتصادی» رادیو گفت و گو مورد واکاوی قرار گرفت.

به گزارش مشرق، قاچاق کالا و ارز و مشکلات مربوط به قانون جدید قاچاق کالا و ارز موضوعی بود که در برنامه «گفت و گوی اقتصادی» رادیو گفت و گو با حضور مجید رضا حریری، عضو اتاق بازرگانی ایران، سید علی معصومی، مدیر کل حقوقی بین الملل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و محمد علی اسفنانی، سخنگوی کمسیون حقوقی و قضایی مجلس مورد واکاوی قرار گرفت.

حریری در ابتدای این برنامه با اشاره به اینکه سال 92 حدود 20 میلیارد دلار قاچاق کالا داشته ایم گفت: قاچاق دشمن تولید کننده و وارد کننده اصلی است و این قاچاق عمدتا کالاهای ساخته شده است و شخصا معتقدم در مملکت ما باندهای سامان داده شده پرقدرتی هستند که می توانند چهار برابر وارد کننده قانونی جنس وارد کنند.

وی با اشاره به قانون قاچاق کالا خاطر نشان کرد: این قانونی برای مقابله با قاچاقچی است نه قاچاق چرا که نگاه به مقوله قاچاق اقتصادی نیست بلکه امنیتی سیاسی و ساماندهی شده است.

عضو اتاق بازرگانی ایران اذعان کرد ما بالاترین تعرفه های کمرکی را در دنیا داریم که همین موجب افزایش قاچاق کالا شده است.

معصومی در ادامه قاچاق را کسب سود و منفعت نامشروع دانست و افزود: با منطقی شدن تعرفه ها و آسیب شناسی روند های تجاری و پیچیدگی واردات و وارد کردن کالایی که مزیتی برای تولید آنها نداریم می توان از قاچاق کالا جلوگیری شود.

وی همچنین با اشاره به دیگر راهکارهای مقابله با قاچاق کالا یادآور شد: تشکیل کارگروه های تخصصی آسیب شناسی، تدوین سند راهبردی، تدوین آیین نامه اجرایی و استفاده از تجریبات دنیا نیز می تواند در کنترل قاچاق موثر باشد.

حریری با اشاره به عدم وجود پلیس قاچاق کالا تصریح کرد: ستاد مبارزه با قاچاق باید چشم انداز بلند مدت داشته باشد و سیاست گذاری ها مبتنی بر نیازهای تجاری باشد.

اسفنانی نیز در ادامه این گفت و گو خاطر نشان کرد: کمسیون قضایی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را تصویب نکرده است، اما این همه مشکل نیست چرا که هر چقدر قانون خالی از نقص داشته باشیم باز مساله نظارت و اجرای قانون اهمیت بیشتری دارد و نظارت بهتر است به صورت درون سازمانی باشد.

حریری با بیان اینکه تولید ما یکی از نقاطی است که زمینه قاچاق کالا را موجب می شود گفت: شاه بیت اقتصاد مقاومتی تولید است و و تولید باید به گونه ای باشد که رقابت پذیر باشد

وی با غلط دانستن راهکارهای موقتی مانند طرح شبنم خاطر نشان کرد تمام عرضه کنندگان باید مجهز به صندوق های مکانیزه فروش شوند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس