حمله و تصرف عین‌العرب توسط داعش از اواخر تابستان سال 1393 و متعاقب آن مقابلة مدافعان این شهر، دستمایه افرادی قرار گرفته تا با قلب واقعیات، برتری اسلوب سیاسی خود را به رخ بکشند.

گروه بین‌الملل مشرق - بدنبال مقاومت مدافعین شهر کوبانی در برابر حملات داعش به شهر عینالعرب (کوبانی) سوریه و بیرون راندن داعش از این شهر پس از چهار ماه و اندی برخی محافل رسانهای که بیشتر به جریانات قومگرایانه وابسته اند و یا ندانسته در خدمت آن هستند، با طرح مطالبی ناصحیح این موفقیت نظامی را به عواملی غیر واقعی و خرافه گونه مانند پیروزی آواز بر گلوله، بزرگنمایی نقش مدافعین زن و امثالهم نسبت داده بودند. در این میان روزنامه شرق مورخ 9/12/93 گوی سبقت را از همه ربوده بود.

عین‌العرب از ورای شیدایی روزنامه‌های زنجیره‌ای

موضوع از این قرار است که حمله و تصرف کوبانی سوریه توسط داعش از اواخر تابستان سال 1393 و متعاقب آن مقابله مدافعین این شهر که نهایتاً در اول بهمن ماه به آزادی این شهر انجامید، دستمایه افرادی قرار گرفته تا با قلب واقعیات برتری اسلوب سیاسی خود را به رخ بکشند و از ره آورد آن برای سیاست ورزی خود توش و توانی کسب کنند. در حالی که به شهادت تاریخ خود این گروه اخیر در ضدیت با انسانیت و توسل به ترور و خشونت، خود دست کمی ندارند. این اوضاع حکایت سعدی علیه الرحمة را بخاطر میآورد که فردی گوسفندی را از چنگ گرگی نجات داد و شب هنگام خود آن را ذبح کرد.

شنیدم گوسپندی را بزرگی / رهانید از دهان و دست گرگی

شبانگه کارد در حلقش بمالید / روان گوسفند از وی بنالید

که از چنگال گرگم در ربودی / چو دیدم عاقبت خود گرگ بودی

علی‌رغم اینکه هر عقل سلیمی از دفع افسد به فاسد دفاع میکند و از هر حرکت و اقدامی که به تضعیف و اضمحلال گروه جرار داعش منتهی شود استقبال مینماید ولی این مسئله مانع از آن نیست که نیروهای آرایش گرفته در مقابل داعش را با دیدی موشکافانه بررسی ننمائیم و نسبت خود را با آنها تعیین نکنیم. چرا که بسیار اتفاق می‌افتد اختلاف باطلی با باطلی دیگر نه از حب علی بلکه از بغض معاویه سرچشمه میگیرد. هرچند داعش گُنده تروریست گروههای تروریستی در زمان حاضر است ولی اگر به صرافت بنگریم جریان مدعی مقابله با آن در کوبانی یعنی پ.ک.ک (حزب کارگران کردستان ترکیه) نیز در ترور و خشونت سابقه سیاهی دارد هرچند اگر در بُردار تروریسم داعش 100 باشد پ.ک.ک ممکن است نمره 60 یا 70 بگیرد. برای پی بردن به عقبه این جریانات بایستی کمی به عقب برگردیم و جریانات سیاسی منطقه را از پیدایش آنها دنبال کنیم:

عین‌العرب از ورای شیدایی روزنامه‌های زنجیره‌ای

حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) پس از تاسیس در سال 1978 در ترکیه شعار اصلی خود را تشکیل دولت مستقل کردستان اعلام و خط مشی نیل به این هدف را مبارزه مسلحانه قرار داد. این خط مشی در واقع عملیات‌های تروریستی بود بویژه از سال 1984 تا 1999 عملیات‌های مسلحانه و تروریستی را در ترکیه شدت بخشید. گفته می شود بیش از پنجاه هزار نفر از شهروندان این کشور قربانی عملیات‌های تروریستی شدند و تلفات و ضایعات انسانی و اقتصادی قابل توجهی به این کشور وارد آمد. ساختار و پرورش فرقه‌ای در این حزب خلقیاتی خشن و بیرحمانه به نیروهای این حزب داده است. از ابتدای تاسیس نیز اینگونه بوده موارد فراوانی از اقدامات فجیع گروه بر علیه مخالفینش وجود دارد که عواطف انسانی اجازه بازگو کردن آن را نمی‌دهد. خود رهبر گروهک اوجالان در یکی از مصاحبه‌هایش به وجود این روحیات خشن در بین نیروهایش اعتراف می‌نماید: آنجا که در مصاحبه با "نبیل ملحم" روزنامه نگار سوری در سال 1996 در جواب سئوال وی که می‌پرسد هرگز به فكر از بين بردن (کثیره ییلدیریم) نيفتادي؟ می‌گوید: هرگز. رفقايم در اين فكر بودند و تصميم گرفته بودند. حتي رفيق "كمال پير" در سال 1978 به رفقاي ديگر گفته بود: بايد اين زن از ميان برداشته شود. يكي از رفقا پيشنهادي ارائه داده بود مبني بر اينكه اين دختر را به چهار اسب بسته و هر كدام از اسبها به سمتي حركت كنند تا بدنش قطعه قطعه شود. (کتاب هفت روز با رهبر، نبیل ملحم صفحه 84)

عین‌العرب از ورای شیدایی
گوشه‌ای از عملیات‌های تروریستی پ.ک.ک علیه شهروندان غیرنظامی

این گروه تاکنون اجازه انشعاب و دگر اندیشی را حتی به نیروهای باسابقه خود نداده است، برخی از اعضاء مرکزی و با سابقه پ.ک.ک علیرغم اینکه عمر و جوانی خود را در راه حزب کذاشته بودند وقتی به مخیلهشان تصویر دیگری از زندگی خطور کرد و خواستند راه جدیدی بپیمایند، از سوی نیروهای ویژه ترور شدند و آرزوی ایجاد انشعاب از پ.ک.ک را بگور بردند از این دست افراد نمونه‌های زیادی را می‌توان مثال زد دکتر سلیمان، نظام‌الدین‌تاش عضو رهبری گروه که به فاصله کمی بعد از جدا شدن از تشکیلات سال 1383در کرکوک ترور شد و موارد دیگر.

پ .ک.ک پس از دو دهه فعالیت در ترکیه تشکیلات خود را به کشورهای دیگر از جمله سوریه، عراق و حتی بخش‌های از مناطق مرزی ج.ا.ا تسری داد و رویای تشکیل کردستان بزرگ را در سر میپروراند ولی با دستگیری سرکردهاش (اوجالان)در سال 1999 توسط نیروهای امنیتی ترکیه مجبور شد پوست اندازی کرده و بجای شعار کردستان مستقل خود را پشت لفاظیهایی گنگ و مبهم مانند کنفدرالیسم دمکراتیک و خودمدیریتی دمکراتیک پنهان سازد ولی حتی با نقاب جدید نیز از ماهیت ضدانسانی و تروریستی خود دست برنداشت. در مواردی که اشرار این گروهک در مناطق مرزی و صعب العبور میهن مان حضور یافته بودند دهها تن از شهروندان بی‌دفاع این مناطق را به علت عدم پیروی از خواستهای نامشروعشان به قتل رسانیده و ترور کرده اند. ذکر تمامی این جنایات مثنوی صد من کاغذ می‌خواهد ولی به جهت اینکه نمونه‌ای از موارد عدیده را گفته باشیم می‌توان به ترور ملاسعید خوش‌نظر اهل روستای ذلکه علیای ماکو در مورخ 24/10/ 1384 ، محمد خالد ارجمند زاده اهل مرگور ارومیه در مورخ 6/6/1384، داريوش چاپاري اهل شهرستان سنندج در مورخ 26/9/1384، عمردادگر و فرزندش احسن دادگر اهل کامیاران در مورخ 21/4/86 ، علی شریفی اهل خوی در مورخ 20/5/87، اسعد سلیمانی مسئول خانه بهداشت روستای دری مریوان درمورخ 8/3/87 ، خسرو پرورده اهل سلماس مورخ 16/7/88 و خضر شیخه اهل روستای گوله سردشت مورخ 2/5/91 اشاره کرد.

پ.ک.ک با این سابقه و ماهیت وقتی در سال 1390 با بحران سوریه مواجه شد مناطق کردنشین این کشور را برای عملی ساختن بخشی از آمال خود مناسب یافت و از فرصت مشغولیت دولت این کشور و نهادهای نظامی و حاکمیتی آن در درگیری با تروریسم از نوع مذهبی(تکفیری) و نیابتی استفاده کرده و مناطق شمالی سوریه در امتداد با مرزهای ترکیه را زیر چنگ تشکیلاتی و نظامی خود آورد و البته با غوغاسالاری بخشی از جوانان این مناطق را نیز به تشکیلات خود جذب کرده بود. پ.ک.ک برای آنچه به دخالت سیاسی خود در سوریه مشروعیت بخشد. این فعالیتها را تحت نام حزب اتحاد دمکراتیک (PYD) که در واقع شاخه سوری‌اش بود انجام می‌داد در حالیکه این عناوین ظاهری هستند و همه این شاخهها در اساس از پ.ک.ک دستور میگیرند و این شگردی است تا این گروه که از قضا نامش در لیست سیاه سازمانهای تروریستی اکثر کشورها از جمله اتحادیه اروپا و... قرار دارد بتواند محدودیتهای بینالمللی را دور بزند.

عین‌العرب از ورای شیدایی
گوشه‌ای از جنایات پ.ک.ک علیه شهروندان غیرنظامی

با رشد تشکیلاتی پ.ک.ک در سوریه که از بستر ناامنی این کشور نشأت می‌گرفت. بخاطر اینکه این گروه تنها گروه سازمان یافته در مناطق کردنشین سوریه بود از اواسط سال 1391 عملاً کنترل این مناطق را بدست گرفته و به موازات تسلط بر منطقه امورات اداری و اجتماعی مردم را نیز عهددار شد و از قدرت سیاسی نظامی خود بهره گرفته سایر جریانات سیاسی و اجتماعی را سرکوب کرده و بدون مراجعه به مستمسکی حقوقی یا آراء مردمی یکطرفه در مورخ 12/9/92 در این مناطق اعلام خودمختاری کرد و مناطق کردنشین این کشور را در سه کانتون خودمختار بنام کانتون‌های عفرین، کوبانی و جزیر سازماندهی کرد.

این اقدامات پ.ک.ک در سوریه با مذاق دیگر گروههای معارض این کشور از لائیک گرفته تا تکفیری خوش نیامد و این سهم‌خواهی پ.ک.ک را برنتابیدند. فلذا به مخالفت‌های سیاسی و نظامی با پ.ک.ک برآمدند گروههای سلفی چون جبهه‌النصره و داعش از حدود دو سال پیش با نیروهای پ.ک.ک در سوریه درگیر بودند و این موضوع جدیدی نیست منتهی در سالجاری داعش بخاطر رشد ناگهانی قدرت نظامی‌اش تصمیم گرفت ضرب شصتی به پ.ک.ک وارد آورد و مناطق در اختیار این گروه را بخاطر سوق‌الجیشی بودن در اختیار خود بگیرد. این کار را از کوبانی شروع کرد برای اینکه در وسط دو کانتون دیگر بود و با تصرف آنجا علاوه بر رساندن خود به مرزهای ترکیه ارتباط کانتون‌ها را از هم جدا میکرد.

آنچه در جریان بود در کنار سبعیت داعش نزاع قدرت برای استیلا بود ولی پ.ک.ک سعی می‌کرد آن را همانند جاهای دیگر که مورد تهاجم داعش قرار گرفته بود، تراژدی انسانی نشان دهد. در حالیکه بغیر از تعداد قلیلی از سکنه کوبانی جمعیت این شهر هفتهها قبل از اشغال توسط داعش از این شهر و روستاهای آن گریخته و آواره اردوگاهها در ترکیه و عراق شده بودند و در زمان اشغال این شهر توسط داعش تنها نیروهای مقابله کننده از پ.ک.ک در آن حضور داشتند که از ملیتهای مختلف (ترک، سوری ، عراقی و...) بودند. البته همانطور که گفته شد بخشی از جوانان این شهر که طی مدت فعالیت پ.ک.ک در آن جذب این گروه شده بودند نیز از مدافعین این شهر بودند.

عین‌العرب از ورای شیدایی

موضوع دیگری که هم در تبلیغات خود گروه هم در مقالاتی که در نشریات داخل کشور انتشار یافته و بطور غیرواقعی بزرگنمایی شده بود نقش زنان در آزادسازی کوبانی و مقاومت در این شهر در قبال داعش بود. در این باره لازم است بگوییم: در ترکیب نیروهای پ.ک.ک از بدو تاسیس تاکنون نیروهای زن وجود داشته هرچند تعداد آنها در ردههای بالای گروه معدود میباشد ولی مجموعاً شاید بتوان گفت صدی 30 الی 35 نیروهای گروه زن بودهاند و این ترکیب به نیروهای گروه در سوریه و کوبانی نیز تسری یافت ولی آنگونه که در این مقالات آمده بود زنان در این شهر باعث پیروزی شدند و یا فرماندهی میدانی مدافعین مرد نیز حتی با یک زن بود کاملاً بیاساس میباشد. کافیاست علاقمندان به آمار تلفات نیروهای پ.ک.ک در جنگ با داعش را از رسانهها و سایتهای خود پ.ک.ک دنبال کنند که میبینند این آمار(نسبت کشتههای زن به مرد) یک به پنج هم نمیباشد و برابر اطلاعات موجود فرمانده مدافعین نیز زن نبوده بلکه اساساً زنان در پ.ک.ک بویژه در بخش نظامی بصورت مجزا از مردان سازماندهی میشوند و از بین خودشان فرماندهی دارند. در کوبانی نیز جنگجویان زن فرمانده زن داشتهاند. البته این بزرگنمایی نقش زنان در این عرصه با اهداف خاص فمینیستی پ.ک.ک صورت میگیرد.

آنچه در واقعیت کوبانی اتفاق افتاد پس از اشغال این شهر توسط داعش و عقب راندن نیروهای پ.ک.ک از بخشهای عمده آن تلفیقی از تاثیر جریانات مختلف بود از جمله فشار نظامی ائتلاف بینالمللی ضد داعش، ارسال سلاح از زمین و هوا، اعزام نیروی کمکی (150 نفر از نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان عراق با ساز و برگ و تجهیزات نظامی از طریق ترکیه به کوبانی اعزام شدند) و فشار نظامی به تروریستهای داعش در دیگر جبههها بود که سبب شد مدافعین این شهر پیشروی کرده و داعش را از آن عقب برانند.

صد البته تضعیف داعش و اضمحلال آن بدست هر نیرویی باشد، امری مطلوب است ولی باید مواظب بود که این امر مستمسک رشد جریان ناسالم دیگری نگردد و مصداق از چاله در آمدن و به چاه افتادن نباشد. بویژه اینکه این جریان اخیر با نقاب دموکراسی، حقوق زن و امثالهم به میدان میآید.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    حرف مفت نزن
  • ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    مشرق جان حالت خوبه
  • نسیم ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    حرفهای بی منطق و جانب دارانه نگو
  • سینا ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    معرکه بوووووووووود .... آفرین خدایی مقاله عالی بود..... متاسفانه بخشی از کردها نژاد پرستن و چنان از نژادپرستهای YPK انسانای شجاع ساختن.... چای تاسف داره واقعا داعش با اینهمه پستی و رذالتش از لحاظ رشد فکری از نژادپرستی عبور کرده اما بعضی آدما هنوز نه واقعا متاسفم برای نژادپرستا چ ترک چ کرد چ عرب
  • اکبرم ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    مشرق جان متاسفم تو که روشن فکر بودی
  • ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    حقیقت تلخه
  • سعید ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    مشرق جان تغییر رویه دادی ... ان روز ها که عکس های بی حجاب زنان در کوبانی را منتشر میکردی میدانستم اشتباهی شده ...
  • مجتبی ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    به شما توصیه می کنم با متخصصین امور کردستان (ترکه و عراق) مشورت کنید که مطالب تان این قدر مهمل و مزخرف و بی پایه نباشد
  • سوسان ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    بلاخره قرار شد حرف دل بنویسی دستت درنکنه .خداوند همیشه یار مظلومان است اینها همون کسانی هستند که سالهاست که کشتار میکنند اول ناصبی بودند و حالا دست در دست اسرائیل دارند تا کی میخواند با جنگ کردن و کشتن زندگی کنند
  • شناس ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    تو حرف مفت بزن.
  • ایمان ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    مشرق حالش خیلی خیلی خوبه تحلیلتون منطقی بود کوبانی باید مواظب باشه از چاهی به چاه دیگر نیفته
  • گیلانی ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    احسنت جناب مشرق عالی بود شکی نیست که اصلاح طلبان حلقه اجنبی برگردن دارند ومنافع واهداف اونها رو به پیش میبرند در ضمن کمتر بگو کوبانی این شهر اسمش عین العرب است
  • ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    حرف دل ما رو زدی مشرق جان دمت گرم
  • عبد الرحمن ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    برادرم دقت خیلی خوبی کردی من هم که اخبار کوبانی را رصد می کردم به همین موضوع دقت می کردم کافی است به عکس هایی که از کوبانی انتشار یافته دقت کنید در برخی از عکس ها سعی شده عکس عبد الله اوجالان را تبلیغ کند و در برخی سعی کرده از دختران چهر دار و جوان بهره بگیرند تعجب من این است که آیا در میان آنها یک زن میان سال کرد و یا یک زن بی چهره وجود نداشت آدم خیال می کنه که اینها را در سرصحنه نمایش فیلم برداری برداشته اند
  • yaser ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    به ما چه پ ک ک و داعش با هم چه کردند :|
  • ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    گوشات مورد داره که حرف مفت میشنوه .. ...اگه قرار باشه هر کسی سلاح دست بگیره و کشورها رو تیکه تیکه کنه که سنگ رو سنگ بند نمیشه.. همونطور که پان ترک و پان فارس و ... غلطه پان کردیسم هم غلطه
  • mohsen ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    باسلام مشرق عزیز هرکی هر حرف مفتی زد چاپ نکن اعتبارت لطمه میبینه
  • صالح ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    اوجالان به نظرم دیگر چندان جایگاهی در پ ک ک ندارد چرا که علیرغم اعلام لزوم خلع سلاح پ ک ک که در لیست گروه های تروریستی قرار دارد سایر سران آن از این دستور اوجالان سر پیچی می کنند . به نظرم تروریسم در هر شکلش مذموم است . اصلا اسلحه دیگر جواب نمی دهد و این افرادی که علاقه به اسلحه دارند منطق ندارند لذا هر انتقادی را با فحاشی پاسخ میدهند
  • ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    نمیدانم کردها تا کی باید تاوان افرادی را بدهند که در دامن امپریالیسم شعار مبارزه با امپریالیسم میدهند . پ ک ک اگر نیت خیر برای کردها داشت چرا بعد از ازاد شدن شنگال از انجا خارج نشد و خواست انجا اعلام خود مختاری نماید .
  • hamed ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    افرین به نو یسند ه
  • ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    بدجور سوختی مشرق جان ک کوبانی آزاد شده؟؟؟؟؟؟یا از اینکه زنان هم در آن نقش داشتند ناراحتی متاسفم برای همچین رسانه ای
  • ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    اگه حالش خوب بود این اراجیف رو سر هم نمی کرد
  • ناشناس ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    تحلیل شما ابکی و متعصبانه است بهرحال حزب مذکور دارای پایگاه مردمی درمیان مردم کرد ترکیه است . مقاومت زنان کرد درکوبانی سرمشق خوبی برای زنان عالم بخصوص زنان ایرانی میتواند باشد که اسیر عمل بینی و بزرگترین مصرف کننده مواد ارایشی دردنیا هستند .به عنوان کسی که مشی شمارا قبول دارد، تحلیل تان غیرواقعی است.
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    مشرق، داعش پیوندتان مبارک.
  • شيرين ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    رسانه‌هاي پ كا كا جوري موضوع را نشان دادند كه انگار كوباني را آنها آزاد كرده‌اند. اين درحاليست كه در پشت اين قضيه نيروهاي بسياري فعال بودند. اين گروه در شمال عراق هم به خاطر عدم بزرگنمايي رسانه‌هاي اقليم كردستان از نقش چند ده عضو اين گروه در شنگال، كركوك و مخمور، اعتراض كرد و سران آن گفته بودند كه نيروهايشان را از اقليم كردستان خارج خواهند كرد.
  • ایرانی ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    اولا که نامزد حزب HDP در ترکیه که مورد حمایت پ ک ک هست در انتخابات قبلی نزدیک 10 درصد رای آورد و در پیش بینی های انتخابات بعدی ترکیه هم این حزب حد نصاب 10 درصد رو رد میکنه و اگه همینطوری پیش بره به زودی به حزب سوم ترکیه تبدیل میشه که برای یک حزب حامی کردها خیلی خوبه. حالا چطوری میشه یک گروهک! تروریستی این همه طرفدار داشته باشه، خدا میدونه! دوما در پ ک ک فقط کردها نیستن علویها و ... هم هستن و حتی خود عبدالله اوجالان هم کرد نیست و اصلا کردی بلد نیست صحبت کنه. سوما حزبی که در کردستان سوریه فعاله PYD است که حزبی مجزا از پ ک ک است و در هیچ جایی اون رو تروریستی نمیدونن و حتی اعراب، میسیحها و ترکمانها هم در این حزب واحد نظامی دارن و اونطوری که بعضیا میگن اصلا فاشیستی نیست. اتفاقا اون رفتارهای بعثی گونه که به کردها در سوریه شناسنامه نمیداد، فاشیستیه! برای این حرکت حزب بعث توجیهی داری مشرق؟ یا شاید زن و بچه مردم هم که از شناسنامه گرفتن، درس خوندن، معالجه شدن و ... محروم میشن هم تروریستن؟؟؟
  • ميثم ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    پ‌ك‌ك حزبي است كه از همان بدو تأسيس حمله به ديگر گروههاي سياسي و ارباب و كدخداي روستاها را در دستور كار خود قرار داد و اين ذهنيت را پايه‌ كار و فعاليت خود قرار داد كه هيچ حزب و گروه ديگري تاكنون به كرد و كردستان خدمت نكرده‌اند و خود را يكه تاز ميدان معرفي كرد. در حال حاضر هم كسي در اين حزب حق استعفا ندارد و اگر كسي خواستار جداشدن باشد، بايد به ناچار با جان خود بازي كند و فرار كند.
  • ميثم ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    پ‌ك‌ك حزبي است كه از همان بدو تأسيس حمله به ديگر گروههاي سياسي و ارباب و كدخداي روستاها را در دستور كار خود قرار داد و اين ذهنيت را پايه‌ كار و فعاليت خود قرار داد كه هيچ حزب و گروه ديگري تاكنون به كرد و كردستان خدمت نكرده‌اند و خود را يكه تاز ميدان معرفي كرد. در حال حاضر هم كسي در اين حزب حق استعفا ندارد و اگر كسي خواستار جداشدن باشد، بايد به ناچار با جان خود بازي كند و فرار كند.
  • ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    الان یعنی روزنامه شرق اونطوری که شما نوشتید به جریانات قوم گرایانه وابسته است؟ مسخره است واقعا این مقاله. جناب نویسنده، نمیشه به هر کسی که شما ازش خوشتون نمیاد، گفت تروریست. چون اینطوری آمریکا هم حق داره به حماس و حزب الله همین حرف رو بزنه.
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    اشتباهی مثبت دادم.
  • امیر ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    پ ک ک چرا بوجود اومد؟اینقدحرفهای بی منطق نطق نفرمایید.زمانی که کردها حدود 20 (دوربر15 میلیون)درصد جمعیت ترکیه تشکیل میدادند.حق حرف زدن به زبان مادری شاید داخل خونشون هم نداشتند.برگزاری باستان ترین ومهمترین عیدنوروز یک جرم بودو....تاحالابه تاریخچه عیدنوروز تو ترکیه نگاه کردین چند نفر خودسوزی کردن بخاطر برگزاری نوروز..و و و.هزاران رفتارنژادپرستانه دیگه دولت ترکیه...پس چرا رفتار وحشیانه ترکیه مقابل ارامنه واکراد وعلوی هاو....اشاره ننمودید.
  • ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    تو آزاد سازی کوبانی همه بودن حتی از ایران
  • ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    اشتباهی منفی دادم.
  • ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    تو آزاد سازی کوبانی همه بودن حتی از ایران
  • شیرزاد کمالی ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    به نظر میرسد اینجا یکسری از دوستان مغلطه میکنند یعنی از یک مقدمه صحیح نتیجه نامربوط و غلط میگیرند . اینکه کردها یا هر قومی باید از حقوق شهروندی برخوردار باشند یک امری است صحیح ولی ایا اینکه در ترکیه حقوق شهروندی کردها به نحوی رعایت نمیشود ایا جوازی است برای اینکه پ ک ک بیاد و در ایران تجزیه طلبی را علم کند یا ترور کند یا از همه بدتر کردها را با ان وضعیت اسفناک در کوه ها برده و تحت عجیب ترین رفتارهای غیر انسانی قرار دهد . نفی نکنید که بسیارند بازگشته ها از این گروه عجیب و غریب . بهر حال شک نکنید که کردها ابزار هستند در دست قدرتهای منطقه ای و اینگونه هیچ نتیجه ای هم حاصل نمیشود جز بدبختی برای کردها . لطفا بجای فحش دادن به یکدیگر فارغ از مطالب این مقاله که برخی را من هم نمیپسندم منطقی صحبت کنیم دوستان تا کی احساسی فکر کنیم
  • ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    اعتبار؟؟؟؟؟!!!!!
  • ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    لابد باید بیان خدمت جنابعالی راه و چاه نشونشون بدی!
  • بيخيال ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    دقيقا همينطوره
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    بیشتر کردهای ترکیه و سوریه علوی هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس