کد خبر 396985
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۷

بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در جمع فعالان زیست‌محیطی که به تعبیر کارشناسان، رسانه‌ها و مردم اتمام حجتی با دست‌اندرکاران حوزه محیط‌زیست بود، با گذشت چند روز همچنان موضوع روز محافل رسانه‌ای است. خبرنگار «وطن امروز» به سراغ چند کارشناس و نماینده مجلس رفته است تا نظر آنها را درباره اولویت‌های کنونی حوزه محیط‌زیست جویا شود.

به گزارش مشرق، ابوالقاسم لاهوتی، نایب‌رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی گفت: «می‌دانید که مطابق تازه‌ترین آمار و اطلاعات، رتبه ایران از لحاظ شاخص‌های زیست‌محیطی 70 پله سقوط کرده است. رهبر معظم انقلاب اشراف کامل و دقیقی به حوزه محیط‌زیست دارند و بیانات اخیر ایشان در جمع فعالان و کارشناسان محیط‌زیست بسیار بجا و بموقع بود. معنای سخنان معظم‌له این است که اگر نگاه فوری، جدی و اراده محکم نداشته باشیم، هر آن امکان دارد که آسیب‌های شدیدتری ما را تهدید کند.»

وی با اشاره به برخی تبعات معضلات زیست‌محیطی می‌افزاید: «سالانه 3 هزار نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و این آمار در سراسر کشور بیش از 5 هزار نفر است. ما باید در حوزه محیط‌زیست جدی‌تر باشیم اما نیستیم و باید از تمام ابزارها و اهرم‌های قانونی بهره بگیریم اما نمی‌گیریم. هرچند از نظر من مشکل چندانی در زمینه قانونی نداریم با این حال مجلس آمادگی دارد که خلأهای قانونی را مرتفع کند.»

لاهوتی در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین رنج حوزه محیط‌زیست در حال حاضر چیست، می‌گوید: «سازمان محیط‌زیست در مواجهه با معضلات و آلودگی‌های زیست‌محیطی فقط ابراز همدردی می‌کند! این کافی نیست. مردم و موجودات زنده این طبیعت به اقدام کارشناسی و برنامه‌های دقیق عملیاتی نیاز دارند».
 

سازمان محیط‌زیست باید به وجود معضلات اذعان کند


نایب‌رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر سنگین‌تر شدن وظایف و مسؤولیت‌های مدیران محیط‌زیست پس از بیانات رهبر انقلاب، اظهار می‌دارد: «آنچه اکنون باید در دستور کار باشد، احیای تالاب‌هاست که نقش بسزایی در جذب ریزگردها دارد. همچنین مذاکرات و رایزنی‌هایی که از سال‌ها قبل با برخی کشورهای همسایه که تولید ریزگرد می‌کنند آغاز شده است باید همچنان ادامه یابد. البته متاسفانه این کشورها به خاطر مشکلات داخلی خود، مقابله با کانون‌های تولید ریزگرد را اولویت خود نمی‌دانند. آنچه در حال حاضر برای آنها اهمیت دارد حفاظت از جان مردم در برابر تهدیدهای جنگی و تروریستی است اما می‌توانیم آنها را متقاعد به ادامه و تقویت همکاری با ایران برای مقابله با ریزگردها کنیم. مالچ‌پاشی به عنوان یک اقدام که در کوتاه‌مدت برای کاهش ریزگردها مفید است باید به طور جدی در دستور کار دولت باشد؛ در حال حاضر اقدام فوری و کوتاه‌مدت دیگری در این باره وجود ندارد. در کنار این، باید برای بلندمدت برنامه‌ریزی داشته باشیم و اقداماتی همچون نهال‌کاری و احیای تالاب‌ها ضروری است.»
وی به سوال خبرنگار «وطن امروز» درباره علت سیاسی‌کاری برخی مدیران ارشد سازمان محیط‌زیست اینچنین پاسخ می‌دهد: «تصور من این است که چون خانم ابتکار به بدنه  دولت متصل است، تصور می‌کند اگر مشکلات و معضلات کنونی زیست‌محیطی را بپذیرد، این یک تهدید علیه دولت است! در حالی که اینچنین نیست و اذعان به معضلات و تلاش واقعی و جدی برای رفع آنها می‌تواند به دولت و سازمان محیط‌زیست اعتبار و وجهه مثبت بیشتری بدهد.

مردم هم می‌دانند که برخی مشکلات زیست‌محیطی ارتباطی به این دولت ندارد و به مرور زمان اتفاق می‌افتد. بنابراین ما با یک مردم آگاه طرف هستیم و آنها با مشاهده رفتار، گفتار و اقدامات ما به‌درستی قضاوت خواهند کرد. انتظار ما و جامعه از خانم ابتکار و مجموعه محیط‌زیست این است که جدی‌تر عمل کنند و روی معایب کار خود سرپوش نگذارند. وقتی سرپوش می‌گذارند، شائبه سیاسی‌کاری مطرح می‌شود».


مالچ‌پاشی به طور موقت ادامه یابد


جلیل سالاری، قائم‌مقام سابق شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز در گفت‌وگویی کوتاه با «وطن امروز» اظهار می‌دارد: «بیانات رهبر انقلاب و تاکید ایشان بر مقابله با معضلات زیست‌محیطی از جمله ریزگردها به این معناست که باید اقدامات و برنامه‌ریزی‌های اصولی و جدی‌تری در این حوزه انجام شود».

به گفته وی، مالچ‌پاشی از زمان دولت قبل به طور محدود در دستور کار قرار گرفت و پالایشگاه‌هایی همچون آبادان و اصفهان تامین‌کننده آن بودند. هم‌اکنون انتظار می‌رود آن روند با در نظر گرفتن شرایط ادامه یابد البته مالچ‌پاشی از نظر کارشناسی نمی‌تواند به طور گسترده در دستور کار قرار بگیرد چون معضلات زیست‌محیطی خاص خود را دارد اما به عنوان یک راهکار موقت، می‌تواند مورد استفاده باشد. در کنار آن باید کاشت نهال و احیای تالاب‌ها در دستور کار قرار گیرد.
سازمان محیط‌زیست روی لبه تیغ است

مهدی موسوی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم به خبرنگار ما می‌گوید: «حضرت آقا مسؤولان دولتی را به مقابله با معضلات و مشکلات زیست‌محیطی توجه داده‌اند. بنابراین دولت باید درخواست سریع معظم‌له برای ایجاد فضای کارشناسی در حوزه محیط‌زیست را به طور ویژه در دستور کار داشته باشد».

وی معضل مهم کنونی در سازمان محیط‌زیست را اینطور بیان می‌کند: «از نظر ما بی‌توجهی سازمان محیط‌زیست به قوانین، یک معضل اساسی است. قوانین بالادست باید اجرا شود و مدیرانی در راس کار باشند که نگاه تخصصی و کارشناسی دارند، نه سیاسی و جناحی! انتظار می‌رفت که سازمان محیط‌زیست در حوزه‌ای که با جان و سلامت مردم سر و کار دارد اینچنین سیاسی‌کاری نکند اما برخی سخنان و اقدامات آنها تهدید جدی علیه سلامت مردم شده است. اگر فضای زندگی مردم را تخریب کنند، این یک معضل جدی است و سلامت و بهداشت روان مردم را تهدید می‌کند».

موسوی‌نژاد با تاکید بر ضرورت پرهیز سازمان محیط‌زیست از ادامه سیاسی‌کاری در این حوزه حیاتی می‌افزاید: «سازمان محیط‌زیست باید با در نظر گرفتن بیانات رهبر معظم انقلاب، هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی دقیق، فنی و کارشناسی داشته باشد. متاسفانه سازمان محیط‌زیست و برخی مدیران ارشد آن وارد فضای سیاسی و غیرتخصصی شده‌اند و همین مسائل موجب بروز معضلاتی چون زمین‌خواری و کوه‌خواری شده است. اگر سازمان محیط‌زیست به وظایف تخصصی خود بپردازد، این نوع معضلات فرصتی برای بروز و ظهور نخواهند داشت».

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که موضوع ادغام سازمان محیط‌زیست تا چه حد جدی است، می‌گوید: «بسیار مصمم هستیم برای این کار. این اتفاق به احتمال زیاد رخ می‌دهد، چراکه در حال حاضر ما حریف سازمان محیط‌زیست نیستیم. محیط‌زیست همین الان هم روی لبه تیغ قرار دارد. ترجیح می‌دهیم که این سازمان در یک وزارتخانه دیگر ادغام شود تا بتوانیم درباره معضلات زیست‌محیطی از آنها پاسخ بخواهیم و آنها نیز موظف به مدنظر قرار دادن نظرات و نگرانی‌های نمایندگان مردم در مجلس باشند.


وجود 208 نقطه بیابانی بحرانی در کشور


رسول‌علی اشرفی‌پور، مدیرکل سابق محیط‌زیست استان تهران نیز بر خودداری از سیاسی‌کاری در حوزه محیط‌زیست تاکید دارد: «محیط زیست جزو حقوق اولیه شهروندان است و ما حق نداریم در این زمینه سیاسی‌کاری کنیم و افکار و سلیقه‌های جناحی را نباید در آن دخالت داد».
وی در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد اقداماتی همچون مالچ‌پاشی و دیگر برنامه‌هایی که در دولت قبل اجرا می‌شد به عمد در حال حاضر متوقف شده است، آیا شما هم در این باره با نظر مردم موافق هستید، می‌گوید: «ترجیح می‌دهم به صورت مشخص به این سوال پاسخ ندهم اما باید بگویم به نظر می‌رسد تلاش‌هایی برای نادیده گرفتن تصمیمات گذشته در جریان است؛ این در حالی است که برخی تصمیمات اصلا به زمان ما ارتباطی ندارد و از زمان دولت‌های هفتم و هشتم و حتی پیش از آن باقی مانده بود و ما فقط به خاطر گذشت زمان و بروز مسائل جدید اصلاحاتی در آنها انجام دادیم. حوزه سلامت مردم سوژه مناسبی برای سیاسی‌بازی یا تسویه‌حساب سیاسی نیست و برخورداری از محیط‌زیست پاک و سالم حق طبیعی و بدیهی مردم است».

اشرفی‌پور ادامه می‌دهد: «بیانات مقام معظم رهبری درباره پدیده ریزگردها که در روز درختکاری سال گذشته نیز به آن اشاره فرمودند باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد. ایشان در آن زمان هم تاکید داشتند که حل پدیده ریزگردها وفاق تمام دستگاه‌های دولتی را می‌طلبد».
  
به گفته مدیرکل سابق محیط‌زیست استان تهران، اکنون 208 نقطه بحرانی بیابانی در داخل کشور داریم که نیازمند مدیریت هستند. به عبارتی اقدام برای مالچ‌پاشی و تثبیت مکانیکی و بیولوژیک در این مناطق باید شدت و قوت بگیرد. همچنین به حقابه‌های زیست‌محیطی مناطق پایین‌دست سدهای احداثی باید توجه ویژه شود بویژه احیای تالاب‌ها و آبگیرهای طبیعی و محلی ما نیازمند توجه است.


منبع: روزنامه وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    معایبش از احمدی نژادم بیشتره؟؟
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    سایت مشرق ! نمی توانید مردم را فریب دهید -
  • ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    آره مثل اصول گرایان باش که معایب خود را پنهان نمی کنند
  • ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    مهم‌ترین رنج حوزه محیط‌زیست در حال حاضر سیاسی کاریهای ابتکار و عدم توانایی مدیریتی او است! و هر روز خسارات بیشتر و بیشتر.......

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس