کد خبر 396916
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۷

رئیس‌جمهور پیش از عزیمت به کشور ترکمنستان گفت: گسترش روابط با کشورهای منطقه از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌‌جمهور به منظور دیداری رسمی از ترکمنستان، عصر سه‌شنبه با بدرقه رسمی معاون اول رئیس‌جمهور و دکتر علی‌اکبر ولایتی مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری تهران را به مقصد عشق‌آباد ترک کرد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی در این سفر دو روزه ضمن دیدار با رئیس‌‌جمهور ترکمنستان و شرکت در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور با بازرگانان ایرانی و ترکمنستانی نیز دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

روحانی در فرودگاه مهرآباد و در گفت‌وگو با خبرنگاران تصریح کرد: گسترش روابط با کشورهای منطقه و به ویژه همسایگان از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس‌جمهور سفر به ترکمنستان را پاسخی به دیدار همتای ترکمنستانی خود از تهران و دعوت وی برای دیدار رسمی از عشق آباد دانست و گفت: گسترش همکاری‌های تهران با کشورهای منطقه آسیای میانه اهمیت زیادی دارد و ایران و ترکمنستان چهار محور جاده‌ای و ریلی متصل به یکدیگر دارند و با این وجود یکی از محورهای مذاکرات در این سفر، گفت‌وگو برای گسترش مسیرهای حمل و نقل میان دو کشور است.

روحانی با بیان اینکه برای گسترش و تقویت همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشورهای منطقه، توسعه راه‌های ارتباطی اهمیت زیادی دارد، اظهار داشت: در این سفر مذاکراتی برای افزایش مبادلات و همکاری‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور خواهیم داشت تا سطح تعاملات دو کشور در این عرصه ارتقاء یابد که جزئیات آن پس از نهایی شدن و امضای اسناد رسمی، اعلام خواهد شد.

رئیس‌جمهور با اشاره به توانمندی‌های کشورمان در عرصه صدور خدمات فنی و مهندسی در زمینه‌های مختلف از جمله پتروشیمی، ساخت سد نیروگاه و پل، تصریح کرد: امروز تخصص و تجارب بسیار خوبی در این زمینه‌ها در کشور داریم و کار در سطح کشورهای پیشرفته انجام می‌شود و می‌توانیم این زمینه از همکاری‌ها و تعاملات را نیز گسترش دهیم.

روحانی به تبادل برق و گاز میان ایران و ترکمنستان اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: تمایل داریم علاوه بر تبادل گاز و برق، حجم مبادلات دو کشور در سایر عرصه‌ها نیز بیش از پیش افزایش یابد.

رئیس‌جمهور با اشاره به عضویت ترکمنستان در سازمان همکاری‌های اسلامی و سازمان اکو و نیز قرار داشتن این کشور در همسایگی کشورمان در دریای خزر گفت: قطعا در این زمینه‌ها نیز با رئیس‌جمهور ترکمنستان گفت‌وگوهایی خواهیم داشت.

روحانی با بیان اینکه امروز منطقه ما با معضل تروریسم و افراطی‌گری دست به گریبان است، افزود: در این دیدار درباره این مسئله نیز گفت‌وگو می کنیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در سفرهای خارجی خود به ویژه به کشورهای همسایه دیدار با تجار و بازرگان دو کشور را به طور مستمر پیگیری کرده است، اظهار داشت: در این سفر نیز علاوه بر ملاقات‌های سیاسی، دیداری با تجار و بازرگانان خواهیم داشت تا بیش از پیش روابط تجاری دو کشور ارتقا یابد و امیدواریم این سفر در این عرصه‌ها تاثیرگذار باشد.

رئیس‌‌جمهور را در این سفر، محمد نهاوندیان رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور، حسین فریدون دستیار ویژه رئیس‌‌جمهور، وزیران خارجه، راه و شهرسازی، دادگستری و فرهنگ و ارشاد اسلامی، معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی همراهی می‌کنند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس