از جمله دیدارهایی که داشتیم، با وزرای اطلاعات و دادگستری و مشاور اول رئیس‌جمهور سوریه بود؛ برنامه‌های بسیار بزرگی در حالی طرح‌ریزی است، اما من بیش از این نمی‌توانم توضیح بدهم.

گروه بین‌الملل مشرق- مقاومت در سوریه منجر به پیروزی‌های گسترده نظامی و سیاسی دولت این کشور شد و همین مسئله امروز باعث شده گروه‌ها و مقاماتی که روایت رسمی غرب و رسانه‌های جمعی را قبول ندارند، اقدام به سفر به سوریه و بازدید از وضعیت کنونی در این کشور کردند. یکی از این گروه‌ها که اخیراً از سوریه دیدار کرد، یک هیأت پارلمانی فرانسوی بود که بعد از بازگشت به این کشور، با واکنش بسیار شدید کاخ الیزه مواجه شد. با این حال، طی روزهای گذشته، یک هیأت آمریکایی به نمایندگی از گروه‌های مردمی و معترض به سیاست‌های امپریالیستی واشنگتن به ریاست رمزی کلارک و سینتیا مک‌کینی به سوریه سفر کردند تا علاوه بر درک واقعیت‌های منطقه‌ای، راه‌کارهای کمک به مردم این کشور را نیز بررسی نمایند.

- هیأت آمریکایی بینش درستی درباره واقعیت‌های سوریه دارد

- رسانه‌های جمعی در غرب، روایتی کاملاً خلاف حقیقت از سوریه به خورد مردم می‌دهند

- مردم و مقاومت در سوریه بسیار قوی هستند

- هدف از این سفر، دراز کردن دست هم‌بستگی و حمایت به سوی مردم سوریه است

- برنامه‌های بزرگی برای آینده سوریه تدارک دیده شده است

- در این سفر، سرمایه‌ای برای اشتراک با مردم آمریکا به دست آوردیم


مصاحبه با سینتیا مک‌کینی
"رمزی کلارک" دادستان کل سابق آمریکا یکی از اعضای حاضر در هیأت آمریکایی است

هیأت پارلمانی فرانسه طی سفر به سوریه، با بشار اسد دیدار کرد. نمایندگان فرانسه در این دیدارها، همکاری پاریس با دمشق را برای مبارزه با تروریسم، به سود فرانسه توصیف کردند و طرفین بر ضرورت همکاری‌ها و روابط بین دو کشور تأکید نمودند. "سانا" خبرگزاری رسمی سوریه در این‌باره به نقل از هیأت فرانسوی تأکید کرد: "ما بر ضرورت عمل در زمینه‌هایی که منافع دو ملت سوریه و فرانسه را تأمین کند و همکاری‌هایی که در راستای ایجاد امنیت و ثبات در منطقه باشد، تأکید می‌کنیم." "بشار اسد" نیز در این دیدار گفت: "مبارزه با تروریسم نیازمند اراده سیاسی حقیقی است، چراکه چنین امری به سود همه خواهد بود."

وی، سوریه را کشوری دانست که همیشه آمادگی رابطه با سایر کشورها را بر اساس احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی یک‌دیگر دارد. از زمانی که فرانسه سال 2012 سفارت خود در دمشق را تعطیل کرد، این دیدار، عالی‌رتبه‌ترین دیداری بود که میان مقامات دو کشور صورت گرفت. در میان هیأت فرانسوی، نماینده‌هایی از حزب سوسیالیست حاکم این کشور نیز حضور داشتند.

مصاحبه با سینتیا مک‌کینی
سینتیا مک‌کینی نامزد منتخب حزب سبز آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2008

خبرنگار بین‌الملل مشرق در خصوص سفر هیأت آمریکایی به سوریه با "سینتیا مک‌کینی" نماینده سابق مجلس نمایندگان آمریکا گفتگو کرده است. متن مصاحبه مشرق با این فعال آمریکایی و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2008 از حزب سبز این کشور به شرح زیر است.

سؤال:: لطفاً درباره هیأت آمریکایی که به سوریه سفر کرده است و هدف آن‌ها از این سفر توضیح بدهید.

این گروهی که راهی سوریه شده است، متشکل از فعالان بین‌المللی است که بینش بسیار درستی نسبت به بحران این کشور و مبارزه لایه‌های مختلف آن با معضل داعش دارند: "رمزی کلارک"، "سارا فلاندرز" و خود من. من از طرف "مرکز اقدام بین‌المللی" به سوریه آمدم و خوشحالم که می‌توانم واقعیت را در این کشور ببینم.

رسانه‌های جمعی تحت کنترل دولت در آمریکا و به طور کلی غرب، روایتی کاملاً متفاوت با حقیقت را به خورد مردم می‌دهند، اما ما توانستیم طی این سفر بفهمیم که مردم در سوریه بسیار قوی هستند؛ مقاومت در این کشور بسیار قدرتمند است. تاریخ و فرهنگی که این ملت را در سابقه خود دارد، به همه ما قدرتی داده تا بتوانیم آن را بعد از بازگشت به آمریکا، میان مردم تقسیم کنیم و اتفاقاتی را که دیده بودیم با آن‌ها به اشتراک بگذاریم.

سؤال:: برنامه دیدارهای هیأت شما چگونه است؟ آیا با رئیس‌جمهور سوریه دیدار کرده‌اید یا نه؟

ما با آقای بشار اسد دیدار نکرده‌ایم و قصد ما هم از این سفر، دیدار با ایشان نبود، اما با سیاستمداران و رهبران گروه‌های مختلفی ملاقات کرده‌ایم. این‌جا آمده‌ایم تا نه تنها وضعیت را از نزدیک ببینیم، بلکه دست هم‌بستگی و حمایت هم به طرف مردم سوریه دراز کنیم. می‌خواهیم بگوییم که می‌دانیم ماجرای سوریه در رسانه‌های غربی به درستی و صادقانه برای مردم روایت نمی‌شود، اما ما در این درگیری، طرف شما هستیم.

از جمله دیدارهایی که داشتیم، با وزرای اطلاعات و دادگستری و مشاور اول رئیس‌جمهور سوریه بود. برنامه‌هایی بسیار بزرگی در حالی طرح‌ریزی است، اما من بیش از این نمی‌توانم توضیح بدهم.

مصاحبه با سینتیا مک‌کینی
"سارا فلاندرز" عضو جنبش تسخیر وال‌استریت از اعضای حاضر در هیأت آمریکایی است

سؤال:: لطفاً از دیدارتان با هیأت فرانسوی حاضر در سوریه هم بگویید. این هیأت در سوریه چه برنامه‌هایی داشته‌اند و نماینده کدام بخش از جامعه فرانسه هستند؟

اگر راستش را بخواهید، من برنامه‌های هیأت فرانسوی را نمی‌دانم. با چند نفر از اعضای این هیأت دیدار کردیم، اما حضورمان در یک زمان در سوریه، از قبل برنامه‌ریزی نشده بود. فقط با هم دیدار داشتیم و خیلی حتی فرصت صحبت کردن هم نشد.

سؤال:: به نظر شما این سفرها در قالب هیأت، می‌تواند در وضعیت سوریه یا موضع کشورهای شما در قبال این کشور تغییری یا تأثیری ایجاد کند؟

به نظرم حداقل تأثیری که این سفرها می‌تواند داشته باشد این است که ما توانستیم سرمایه‌ای جمع کنیم که به کشورهایمان ببریم. خیلی چیزها این‌جا یاد گرفتیم. اکنون می‌توانیم میان افرادی که در سوریه می‌جنگند و آن‌هایی که در آمریکا برای احقاق حق مردم این کشور تلاش می‌کنند، ارتباط برقرار کنیم.

سؤال:: برخی ممکن است تصور کنند که حضور هیأت‌های فرانسوی و آمریکایی در سوریه به معنای چرخش سیاست‌های غرب در قبال این کشور است. شما این مسئله را تأیید می‌کنید؟

به هیچ وجه. تغییری در سیاست‌های غرب نسبت به بشار اسد و دولت سوریه صورت نگرفته است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • حسن توکلی ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    ایران و سوریه و حزب الله و عراق باید تلاش بیشتری در جنگ با سوریه انجام بدن .... اینطوری تروریستها شکست نمیخورن
  • ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    اینارو از لپ لپ در میارید؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس