کد خبر 390304
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۴

آزادراه ۱۵۲ کیلومتری قم-گرمسار که با مشارکت دولت و قرارگاه خاتم در مدت زمان دو سال ساخته شد، بخشی از آزادراه سراسری «حرم تا حرم» است که اسفندماه امسال با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش مشرق،  در راستای کاهش مصرف سوخت، کاهش تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی، افزایش ایمنی تردد جاده‌ای در کریدور بین‌المللی شرق کشور ، آزادراه قم-گرمسار به طول 152 کیلومتر ساخته شد.

تاریخ قرارداد اجرای این آزادراه از 22 اسفندماه 91 آغاز شد و با هزینه اجرای شش هزار و 900میلیارد ریال اسفندماه امسال با حضور مقامات عالی کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

آزادراه قم-گرمسار 4 استان قم، تهران، سمنان و خراسان رضوی را از طریق شبکه آزادراهی و بزرگراهی به یکدیگر متصل می‌کند.

این آزادراه به بزرگراه تهران-گرمسار (بزرگراه امام رضا) 10 کیلومتر قبل از گرمسار متصل می‌شود و دارای سه خط عبور است.

آزادراه مذکور راه‌های مرکز را به شرق و شمال شرق کشور متصل می‌کند؛ این آزادراه که با پیمانکاری قرارگاه خاتم‌الانبیاء احداث شده، به روش «طراحی، ساخت، بهره‌برداری و انتقال» با سرمایه‌گذاری 60درصدی دولت و 40درصدی قرارگاه خاتم‌الانبیاء ساخته شده است.

دوران مشارکت آزادراه قم-گرمسار 23 سال شامل 3 سال دوره ساخت و 20 سال دوره بهره‌برداری تعیین شده است. از مزایای اجرای این آزادراه کاهش طول مسیر فعلی به میزان 85 کیلومتر، کاهش مدت زمان سفر در خودروهای سواری به میزان 90 دقیقه و کاهش مدت زمان سفر در خودروهای سنگین به میزان 150دقیقه است.

میزان صرفه‌جویی گازوئیل در این آزادراه نسبت به جاده قبلی 87میلیون لیتر است ضمن آنکه موجب صرفه‌جویی 126میلیارد ریال بنزین و 1750میلیارد ریال گازوئیل است.

از دیگر مزایای اجرای این آزادراه کاهش تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی،‌ اشتغال‌زایی به میزان 1272نفر در دوران ساخت و 400نفر در دوران بهره‌برداری، کاهش ترافیک ورودی به تهران است؛ سرعت طرح در این آزادراه 130کیلومتر و پروژه دارای دو عوارضی است.

آزادراه قم -گرمسار به عنوان بخشی از آزادراه حرم تا حرم در چهار قطعه است که پس از آن قطعه گرمسار تا سمنان به طول 120کیلومتر، قطعه نیشابور تا مشهد (سه راهی باغچه) به طول 80 کیلومتر و قطعه سمنان تا نیشابور به طول 770 کیلومتر است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس