5 کشور بزرگ فوتبال معادل 452 میلیون دلار سود خالص را ثبت کردند که با محاسبه رقم پرداختی به واسطه ها و مدیر برنامه بازیکنان این رقم به مرز 466 میلیون دلار می رسد.

گروه ورزشی مشرق، فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) در آخرین گزارش خود از وضعیت نقل و انتقالات زمستانی به بیش از 466 میلیون دلار درآمد خالص و پس از کسر مالیات در 5 کشور بزرگ در دنیای فوتبال اشاره کرده و آورده که این میزان نسبت به مورد مشابه در سال گذشته 2 درصد کاهش داشته است.

در گزارش فیفا به 5 کشور بزرگ دنیای فوتبال اشاره کرده که بزرگترین نقل و انتقالات زمستانی را رقم زده و همچنان در این حوزه رکورددار محسوب می شوند: «اسپانیا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا»

در این گزارش آمده است که این 5 کشور معادل 452 میلیون دلار سود خالص را ثبت کرده اند که با محاسبه رقم پرداختی به واسطه ها و مدیر برنامه بازیکنان این رقم به مرز 466 میلیون دلار می رسد. این میزان از درآمد برای فیفا هم بسیار جذاب و رویایی است چرا که فیفا جدا از دریافت حق نقل و انتقالاتی خود که معادل 4 درصد از هر قرارداد است از این رقم کلی درآمدی نیز معادل 12 درصد برداشت خواهد کرد.

البته که چنین ارقامی برای باشگاه هایی چون رئال مادرید یا منچسترسیتی چندان نجومی نیستند و معمولا خود را از چنین پروژه های مالی برون می کشند اما حقیقت این است که که در بحران شدید اقتصادی در اروپا و جنگ سرد میان کشورهای اروپای غربی، نمی شود به راحتی از جادویی به نام فوتبال گذشت و «صنعت فوتبال» را نادیده گرفت.

در این میان انگلیس با درآمدی معادل 173 میلیون دلاری در صدر جدول سود زمستانی در فوتبال قرار دارد و در رتبه دوم به نام آلمان برخورد می کنیم، جایی که تا 5 سال گذشته نصیب اسپانیا می شد و امسال این آلمان بود که با سود 116 میلیون دلاری به رتبه دوم این جدول ارزشمند دست یافت، رتبه ای که قطعا جزو شاخصه های فیفا و یوفا برای امتیاز دهی به فوتبال کشورها محسوب می شود.

نکته جالب این که کشور فرانسه نسبت به سال گذشته تا مرز 50 درصد افت سرمایه گذاری در فوتبال داشته و با این وجود همچنان در جمع 5 کشور بزرگ دنیای فوتبال است و درآمدی معادل 102 میلیون دلار داشته است، این یعنی این که فوتبال فرانسه در سال گذشته دولتی تر شده و با بخش خصوصی فاصله بیشتری گرفته اما همچنان شکست نخورده بلکه به پیروزی های قابل تاملی هم دست یافته است.

میانگین سنی بازیکنانی که در فصل نقل و انتقالاتی زمستانی بین تیمهای مختلف در این 5 کشور بزرگ دنیای فوتبال جابجا شده اند، 23 سال و 7 ماه است و این نشان از توجه بالای این 5 کشور بزرگ به موضوع مهمی به نام جوانگرایی دارد، اتفاق ارزشمندی که نشان از علمی بودن نقل و انتقالات دارد و مانند سال‌های گذشته این ستارگان جوان و پرورش یافته در آکادمی‌های باشگاه‌های بزرگ در این 5 کشور بوده‌اند که با قیمت‌های بالاتری به فروش رسیده اند، هر چند نمی شود بخش استعداد یابی از آفریقا، آمریکای جنوبی و آسیا را نادیده گرفت.

و اما نگاهی دقیق تر به گزارش فیفا از نقل و انتقالات زمستانی 5 کشور و حواشی این تجارت بزرگ و سودآور:

این گزارش به نقل و انتقالات زمستانی در این کشور طی 4 سال گذشته نگاهی انداخته و روند سودآوری و تلاش آنها را زیر ذره بین گرفته است. از اول ژانویه تا 9 فوریه در این 5 کشور یعنی اسپانیا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و انگلیس عدد مربوط به رشد تجاری حاصل از نقل و انتقالات زمستانی تا 67 درصد بالا رفته و رقم 466 میلیون دلار آمریکا در این میان نشان از پویایی و رونق این بازار دارد.

در این بازار نقل و انتقالاتی زمستانی طی همین دوره 2015، 5 کشور مذکور چنین جایگاهی را به نام خود ثبت کرده اند:

جدی گرفتن صنعت فوتبال ضرر ندارد

در نهایت آنچه که در این فرایند به چشم می خورد، ثبات در روند نقل و انتقالات است و تلاش کشورها برای رعایت قوانین وضع شده از سوی فیفا:

جدی گرفتن صنعت فوتبال ضرر ندارد

نرخ نقل و انتقالات بین المللی در سالهای 2011 تا 2014 بیش از 13 درصد بوده و این عدد به میانگین رشد تجاری در هر سال اشاره دارد. در سال 2014 نزدیک به 452 بازیکن به صورت مبهم و با قراردادهایی غیر شفاف در اروپا تن به انتقال داده اند و این موضوع از دید یوفا و فیفا بسیار نگران کننده بوده است.

شاید اسپانیا در این میان به عنوان کشوری که در سراسر جهان هواداران زیادی هم دارد مثال خوبی باشد. در این کشور هر سال و به رغم تمام مشکلات اقتصادی، باز هم این فوتبال است که به فریاد تجارت بین المللی می رسد و سود سرشاری را نصیب باشگاه های بزرگ اسپانیایی و نهایتا وزارت ورزش می کند.

اسپانیا: رشد مستمر در روند نقل و انتقالات ضمن حفظ ثبات در تعداد انتقالات بین المللی

باشگاه های اسپانیایی در ماه ژانویه 80 بازیکن را بین خود و سایر باشگاه های جهان منتقل کرده اند و با مقایسه این عدد در کنار 73 بازیکن سال 2013 و 81 بازیکن سال 2014 متوجه خواهید شد که تعداد و میزان انتقالات همیشه از یک ثبات و نظمی خاص برخوردار بوده است.

از طرف دیگر، تعداد بازیکنانی که از باشگاه های اسپانیایی خارج شده و کلا لالیگا را ترک کرده اند به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده و از 102 بازیکن در سال 2014 به 67 بازیکن در ژانویه 2015 کاهش داشته است.

جدی گرفتن صنعت فوتبال ضرر ندارد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس