با مرگ پادشاه عربستان، مطلبی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و طی آن از قول پیامبر(ص) یا امام صادق(ع) چنین عنوان می‌شود که مرگ «عبدالله» یکی از نشانه‌های نزدیکی ظهور است. اما این روایات تا چه حد صحیح هستند؟

به گزارش مشرق، بامداد جمعه سوم بهمن‌ماه «عبدالله بن عبدالعزیز» شاه عربستان سعودی پس از سال‌ها بیماری سرانجام در ۹۱ سالگی درگذشت.

با مرگ وی، روایاتی در فضای موبایلی و شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و نوید نزدیکی ظهور را می‌دهد،‌ از جمله اینکه؛ ۱ـ ابوبصیر روایت می‌کند که گفت: شنیدم حضرت صادق(ع) می‌فرمود: هر کس مردن عبدالله را براى من ضمانت کند، من هم آمدن قائم را براى او ضمانت می‌کنم، بعد از آنکه عبدالله مرد، دیگر مردم بر سر کسى اجتماع نمی‌کنند و این امر به خواست خدا به صاحب شما منتهى می‌شود و بعد از آن سلطنت سال‌ها از بین می‌رود و به سلطنت ماه‏‌ها و روزها تبدیل مى‏‌شود، عرض کردم: آیا آن زمان طول می‌کشد؟ فرمود: نه! (الغیبة، شیخ طوسی، ص 447) ۲ـ رسول خدا(ص) فرمود: بر حجاز (عربستان) مردی که اسمش، اسم حیوان است، حکومت می‌کند (فهد=یوزپلنگ)، اگر از دور به او نگاه کنی در چشمش انحراف (چپی) می‌بینی، ولی اگر به او نزدیک شدی، در چشمش مشکلی نمی‌بینی، جانشین یا خلیفه‌اش برادرش که اسمش عبدالله است خواهد بود، وای بر شیعه ما از دست او! پس این جمله را سه بار تکرار کرد، بشارت مرگش را به من بدهید شما را به ظهور حجت بشارت می‌دهم.

اولین منبع نقل این روایت، کتاب «250 علامة حتی ظهور الامام المهدی(ع)»، اثر محمدعلی طباطبایی حسنی است. این فرد خود را به صورت خود خوانده علامه معرفی می‌کند و مبلغینی از احمد، جهت انحراف ذهن مخاطبان از او با عنوان علامه طباطبایی نام می‌برند تا گمان شود نویسنده کتاب، علامه طباطبایی(ره) صاحب تفسیر المیزان است!

با مراجعه به کتاب مسند احمد بن حنبل و سایر متون روایی شیعه و سنی روشن می‌شود که این روایت وجود خارجی نداشته و تاکنون کسی آن را ذکر نکرده است، جالب اینکه نویسنده کتاب «250 علامت»، خود نیز این روایت را در هیچ منبع حدیثی ندیده است و در استناد آن به مسند احمد و رسول خدا(ص) چنین می‌گوید: «هذ الخبر نقله إلیّ أحد الفضلاء المطلعین»، این خبر را یکی از فضلای مطلع برای من نقل کرده است!  

درباره روایت نخست نیز باید دقت داشت نخستین و تنها مصدر نقل این روایت کتاب غیبت شیخ طوسی است و تمامی منابع بعدی از ایشان نقل کرده‌اند، پس، از مفردات شیخ طوسی است و مفردات شیخ طوسی محل تأمل است. همچنین باید توجه کرد روایت مذکور هیچ دلالتی بر کشور حجاز و عربستان ندارد و علامه کورانی به صورت استنباط شخصی این نکته را به روایت نسبت داده است که نمی‌توان سخن وی را پذیرفت.

این روایت مشخص نمی‌کند که مراد از عبدالله کیست، چه بسا صد سال دیگر پادشاهی از خاندان آل سعود به نام عبدالله در آن سرزمین به مسند قدرت بنشیند و منظور از این روایت، او باشد.

مهم‌تر اینکه على بن یوسف بن المطهر حلی (برادر علامه حلی و متوفای 703 هجری) در کتاب خود مراد از این عبدالله را آخرین پادشاه بنی العباس (عبدالله المستعصم، 656 ق) می‌داند و واقعه‌ای است که رخ داده است. (ر.ک. العدد القویّة، ص78)

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 11
  • امیر تبریز اوغلی ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    2 0
    روایات مستند میگه رابطه داره
  • فروهر ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    به همین خیال باش
  • سیدیاسر ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    1 0
    چرا نا امید هستید جمع کنید شما امام زمان هم بیاد اونو تکذیب میکنید مثل علمایی که امام را تکذیب میکنند
  • شیعه ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    واقعا جمله جالبی بود!!! یعنی از نظر نویسنده ی محترم آل سعود ملعون تا 100 سال دیگه حکومت می کنن!؟ (( این روایت مشخص نمی‌کند که مراد از عبدالله کیست، چه بسا صد سال دیگر پادشاهی از خاندان آل سعود به نام عبدالله در آن سرزمین به مسند قدرت بنشیند و منظور از این روایت، او باشد. ))
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    1 0
    حضرات اجازه بدن در این موارد کسانی نظر بدن که سال ها کار کردن، با روخونی کردن از روی فلان کتاب که کسی به مرحله اظهار نظر نمیرسه،
  • جعفری ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    امام زمان (عج) وقتی ظهور خواهند کرد که مردم از ظلم دادو فساد بین خودشان به تنگ امده باشند و واقعا" دنبال منجی باشند آیا امروز مردم جهان این چنین هستند؟ فعلا" متاسفانه عده قلیلی دنیا را به صورت واقعی می بینند و اکثریت به وضع موجود دلخوش هستند و راضی ! ضمن اینکه انقلاب آقامان جهان شمول است نه فقط برای شیعیان و یا مسلمین پس تا بصیرت ایجاد نگردد همین است که هست
  • باقری ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    اخوی چون، مفردات شیخ طوسی محل تامل است ، این شد حرف! حتی روایت صحیح السند هم باشه نمیشه گفت حتما اتفاق خواهد افتاد و یا حتما همین عبد الله منظور است. فرق است بین فقه و تاریخ. اشتباه شما در اینجاست! این گونه روایات را نه می توان پذیرفت و حکم به وقوع آن در آینده داد نه می توان رد کرد. باید منتظر آینده بود.
  • ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    چه اصراری بر انکار هست ؟ این حوادث به آن چه در روایات امده شبیه است و امکان تطبیق هم دارد اگرچه شاید هم با مصداق دیگری تطبیق یابد اما این دلیل نمی شود که اصل آن را انکار کنید
  • محسن ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    2 0
    چیزی که مسلم هست باید به ظهور حضرت مهدی امیدوارتر از قبل باشیم.
  • ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    دقیقا احسنت
  • kambiz ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    خوب اگه شک وتردید دارید پس با امریکا و اسراییل صلح کنید و اینقدر ملت رو سزگردون و حیرون نکنید در بحث ظهور :((((((((
  • طور ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    دستت دردنکنه مشرق...حال منویکی بااین گزارش جاآوردی حرف دل منو زدی مخصوصااین قسمت روخیلی حال کردم این روایت مشخص نمی‌کند که مراد از عبدالله کیست، چه بسا صد سال دیگر پادشاهی از خاندان آل سعود به نام عبدالله در آن سرزمین به مسند قدرت بنشیند و منظور از این روایت، او باشد. مدام توی شبکه های اجتماعی وسایت هااین روایت رومطرح میکنن...اگراین روایت روبنابه100%بگیریم که درستم هستش آیادرسته که بگیم این همون عبدالله روایتی هست شایدبعدازاین ده ها عبدالله وفهددیگه بیاین ...اونوقت هستش که شک وتردیدزیادمیشه چه بسادشمن ازاین موضوع سواستفاده کنه....
  • علی رحمانی ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    فقط بلدی ضد حال بزنی
  • سعید کریمی ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    دوستان آیت الله بهجت می فرماید ما آدم شویم امام زمان دوشنبه می آید.امام زمان 1400 سال است منتظر است.مشکل آماده نبودن ما شیعیان است.
  • ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    1 0
    چه ربطی داره؟ مگه فقط تو دوران ظهور باید شیعه اهل بیت باشیم؟ به فرض توفیق سربازی امام زمان ع رو نداشته باشیم باید درسی رو که از امام حسین ع یاد گرفتیم فراموش کنیم؟
  • ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    کاش این قد که منتظر مرگ ملک عبدا... بودین منتظر ظهور حضرت می بودین، تو بحث احادیث و مرگ ملک عبدا... هزار جور ان قلت هست ولی چیزی که توش شکی نیست ظهوره، پس به این چیزا دلتون رو خوش نکنید چون معلوم نیست چه قد سندیت داره و مصداقش کیه
  • عاطفه ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    1 0
    خوب بود در پایان به این موضوع حیاتی هم اشاره میکردید که وظیفه ما این نیست که بنشینیم و نشانه جمع کنیم. وظیفه ما حرکت برای فراهم کردن شرایط ظهور است.
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    بابا کور بودن هم حدی داره ... یه نگاهییی به دوروبرتون بندازید.
  • تهرانی ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    یکی از دلایل پذیرش یارد احادیث رجوع به عقل وعلم است .افراد بدبین مگر اختلاف بین خاندان سعودی،ته کشیدن بردران ملک عبدالله ودرکل درماندگی مردم دنیا از فقر فساد وتبعیض را نمیبینند ؟
  • امید ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    شرط ظهور تنها و تنها خواست قلبی عملی مردم است وگرنه همه شرایط برای ظهور حضرت جور شده
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    شاید هم از خاندانی دیگر ! تازه اگر این روایات اصلا" معتبر باشند !!!
  • ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    و چه اصراری بر صحت ؟؟؟!!!
  • kambiz ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    ربط داره. اگه این انقلاب طبق انچه که گفته شده به انقلاب جهانی مهدی ع ختم میشه پس لطفا تو دل مردم رو خالی نکنید و اینقدر ایه یاس نخونید. انگاری یک سری از خواص بی بصیرت و مردم مملکت زهله ترک هستند اگه ظهور صورت بگیره. از راس قدرت کشیده میشن پایین... بابا بهمون امید بدید .مایوسمون نکنید
  • داود ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    بنظر من این همان عبدالله روایات. هست، و انقلاب یمن. هم. سید یمانی. از دل. انقلاب یمن هست، و سفیانی هم از معارضان. سوری که در آینده نزدیک تحت. حمایت امریکاست خروج خواهد کرد
  • محمد ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    نمیدونم چرا یه عده دوست دارن به مردم نا امیدی تزریق کنن بابا وظیفه ما انجام دادن کارهایی که اگه امام زمان بیاد هم همون کارهارو انجام میده این روایاتم اومده تا به ما امید بده به قول پناهیان شما 50 درصد احتمال بده این عبدالله همون عبدالله باشه کاراتو با شور و حرارت بیشتری انجام بده
  • ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    مشرق حون زدی تو خط ظهور منجی! ادامه بده خیلی خوبه. حداقل آگاهی درست به مردم منتظر داده می شود که هر روایتی را چشم بسته قبول نکنند. به امید تعجیل در ظهور.
  • ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    مشرق حون زدی تو خط ظهور منجی! ادامه بده خیلی خوبه. حداقل آگاهی درست به مردم منتظر داده می شود که هر روایتی را چشم بسته قبول نکنند. به امید تعجیل در ظهور.
  • نصیر ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    سایت فارس مدتیه هر نشانه ای درباره ظهور رخ میده از حوادث شام و یمن و عراق گرفته تا مرگ عبدالله رو دست و پا می زنه بگه نیست از همه عجیب تر استدلال های مسخره آنها هست در حالی که بین نشانه های ظهور تا ظهور شاید یک قرن فاصله باشه و نه چند ماه یا چند روز! به قول بعضی مراجع بعضی ها دعا می کنن ظهور نشه چون نون دونی اونها احتمالا آجر میشه!
  • ابراهیم ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    چرندیات جالبی می گی اگر به خواست قلبی مردم بود اون موقعی که عرب ها در حجاز در حال زنده به گور کردن دخترانشان بودن و هر زنی 10 شوهر داشت و فساد و فحشا در بین قوم لوط بیداد می کرد که خدا بر آنها حضرت محمد و دیگر پیامبران رو نازل نمی کرد این سخنان خنده دار روشنفکرانه یه مشت لیبرال سکولار پیش خدا و بنده های خدا پشیزی ارزش نداره فقط بین بنده های دنیا که با یه مشت کاغذ بازی خدا رو هم اسیر دموکراسی نوشته شده خودشون کردن اعتبار داره آنهم فقط در دنیای فانی
  • ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعِیدا وَ نَرَاهُ قَرِیبا ؛ ما باید جسم و روح خودمان را هر چه بیشتر آماده کنیم ...
  • آشنای قدیمی ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    1 0
    دوستان سلام....به نظر من مشکل الآن جامعه ما اینه که افتاده دنبال مستحبات و واجبات رها شده....حرف من اینه...کاش یک دهم جستجویی که برای علائم ظهور می کنیم را صرف وظایفان در زمان غیبت می کردیم....آقا من وظیفه ام در زمان غیبت مولایم چیست؟ چه بار بکنم که مثل کسانی که در کربلا راه را بر امام حسین و اصحابش بستند گمراه نشوم....مگر کسانی که در کربلا راه را بر حجت خدا بستند نماز نمی خواندند، روزه نمی گرفتند؟ اما چه شد که آن طوری شد....در احوال عمر سعد بخوانید...بیایید برویم آماده سازی زمینه ظهور....چه طور وقتی یک مهمان می خواهد برایمان بیاید حداقل از یک روز قبل تدارک می بینیم اما هی می گوییم آقا بیا آقا بیا اما هیچ تدارکی رو نمی خوایم ببینیم؟ واااااای بر ما....چرا نشسته ایم آقا بیاد...چرا ما نریم دنبال ایشان....مگر نه این که امام زمان می فرمایند شما خوب باشید ما خودمان به دبدارتان می آییم؟ خیلی دلم پره...واقعاً دلم پره....نمی گم خرافه است نه اصلاً اما می گم خودمان را به اینها مشغول نکنیم و از اصل قضیه بمانیم.... زمانی عده ای به سراغ امام صادق آمدند و گفتند: ما آماده ایم و برای جهاد آمده ایم که شما را یاری کنیم و برای یاری شما تعداد ما کثیر است گفتند ما هر آینه شما را اطاعت می کنیم.امام فرمودند: من سوالی از شما دارم (خطاب به سردسته آنها) او گفت: چه سوالی؟ ایشان فرمودند: حال اخلاقت چه طور است؟ او گفت: آقا ما برای قیام آمده ایم...ایشان فرمودند: آیا در شهر شما شده محتاج شیعه ای بیاد و از جیب شما به اندازه نیازش پول بردارد و شما برای مقداری که از جیب شما برداشته شده ذره ای هم ناراحت نشوید؟ وی گفت: این کار که بی ادبیه؟ امام فرمودند: پاشید برید....او گفت: چه ربطی داشت به قیام؟ من آمده ام برای قیام و شما به ما درس اخلاق می دهید؟ امام در پاسخ فرمودند: شما که بر مالتان بخیل هستید قطعاً بر جانتان بخیل ترید.... بذل جان آمادگی می خواهد....بیایید آماده باشیم...در عمل و نه در حرف....چون از خودم شروع کردم به شما هم می گم....
  • حامد ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    چه بسا صد سال دیگر پادشاهی از خاندان آل سعود به نام عبدالله در آن سرزمین به مسند قدرت بنشیند و منظور از این روایت، او باشد. آره ولی می تونی تضمین کنی که شرایط عراق و سوریه و بقیه ی کشور های اسلامی هم دقیقا 100سال دیگه همینجوری باشه!!!!!!!!!!!!
  • محسن ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    یه عده دارند از بعضی از خرافات ما موج سواری و سو استفاده می کنند. در اینجا تنها عقل و منطق است که میتوانند ما از آن برهزر دارد. بیاید منطقی فکر کنیم ببینیم در قبال این قضیه چه کسانی دارند سود می برند..
  • ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    برای مشخص شدن این که این عبدالله همون عبدالله هست یا نه فقط باید صبر کرد و دید. یه روزی وقتی مصر شلوغ شد و به هم ریخت همه منتظر شام بودیم وقتی این اتفاق افتاد همه منتظر یمن بودیم حالا که یمن هم شلوغ شده با مرگ عبدالله باید منتظر کوتاه شدن حکومت جانشین هاش باشیم. ولی در کل همه اینها دلیلی قطعی بر ظهور نیست چون از علائم قطعی صعود نیست ولی ما امیدواریم چه تو تاُئید کنی مشرق چه تکذیب.
  • محسن ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    یه عده دارند از بعضی از خرافات ما موج سواری و سو استفاده می کنند. در اینجا تنها عقل و منطق است که میتوانند ما از آن برهزر دارد. بیاید منطقی فکر کنیم ببینیم در قبال این قضیه چه کسانی دارند سود می برند..
  • محسن ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    یه عده دارند از بعضی از خرافات ما موج سواری و سو استفاده می کنند. در اینجا تنها عقل و منطق است که میتوانند ما از آن برهزر دارد. بیاید منطقی فکر کنیم ببینیم در قبال این قضیه چه کسانی دارند سود می برند..
  • ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    پس شما نعوذبالله زبونم لال زبونم لال میگی که بیان این احادیث توسط معصومین بی هدف انجام شده و باید به این احادیث بی توجهی کرد!!!
  • shadman ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    سال57 و 58 پیروزی انقلاب و تثبیت ان سال 67 و 68 رحلت حضرت امام ره و اغاز رهبری امام خامنه ای حفظه الله سال 77 و 78 حادثه کوی دانشگاه و حواشی ان سال 87 و 88 فتنه کور انتخاباتی به نظر شما سال 97 و98 در چهلمین سال انقلاب چه اتفاقی خواهد افتاد من فکر میکنم انشاالله ظهور !
  • علی ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    کجای تاریخ این همه علائم ظهور یکجا و در یک بازه زمانی جمع شده بوده ؟ حداقل اینکه درصد احتمال اینکه اینا همون علائم ظهور باشند خیلی بیشتره تا این که بخواهیم ردش کنیم
  • سیدالیاس ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    اصل این روایت و قدیمی ترین سند روایت مربوط فهد و عبدالله در یک کتاب خطی در آستان قدس رضوی موچود است. این روایت صحیح است.
  • ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    انشا الله داداش انشا الله زودتر از 97 انشا الله
  • ساجد ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    دقیقا
  • ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    سلام به همه ی دوستان توصیه می کنم به کتاب ملاحم والفتن سید ابن طاووس مراجعه کنید و ببینید در این کتاب به ششمین پادشاه بودن عبدالله و وقایع بعدی هم اشاره می شود و نویسنده اش کسی است که وقتی گفته می شود "سید"، همه می فهمند که کیست و وایاتش کاملن موجه و متقن است. مشرق قبول نزدیکی ظهور بنا به فرموده بزرگانی چون آیت الله انصاری همدانی و ایت الله بهجت و .... کار خیلی مشکلی نیست. باور کن......
  • روح اله ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    خیلی جالب که شیخ طوسی تا دیروز معتبر بوده حالا غیر معتبر شده با نظر محمد موافقم
  • ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    آقایان بیخود دعوا نکنید.من فکر میکنم خود امام زمان هم نمیداند که زمان ظهورش دقیقا کی خواهد بود.هر زمان که اراده خداوند ایجاب کند آن حضرت ظهور خواهد کرد.بنابراین بهتراست ما بفکر بهتر کردن خود و پیشرفت وآبادانی مملکت خود باشیم و دراین دنیا به درستی زندگی کنیم تا اگر ایشان ظهور کرد شایسته باشیم از یاران نزدیک ایشان یاشیم.
  • نيكتا ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    به جاى پيدا كردن علائم ظهور در آفاق، بايد شرائط ظهور را در أنفس آماده دهيم.
  • سجاد ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    سلام.. نمیخوام در این مورد نطری بگم چون کارشناس این حوزه نیستم فقط اینو متذکر بشم که به قول استاد پناهیان، معصوم(ع) مطلبی رو بیان نمیکنن که موجب سردرگمی شنوندگان شود.. اینطور که شما میگویید که شاید صد سال دیگر عبدا... دیگری بیاید پس معلوم میشود مصداق این روایت موارد مختلفی است و این یعنی سردرگم کردن شنوندگان روایت که به هیچ وجه از معصوم(ع) سر نمیزند... والسلام.
  • ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    خدایا تو راقسم به قلب شکسته خانم زینب کبری سلام الله علیها (تمام زندگی ام فدای خانم) به همه مسلمانان بصیرت عنایت بفرما، قلب مقدس آقا امام زمان علیه السلام را از ما راضی و خشنود بگردان، مقام معظم رهبری حفظ بفرما، لحظه به لحظه به مقامات روحی و معنوی رهبری بیافزا، دست نازنین مقام معظم رهبری در دستان مبارک امام زمان علیه السلام قرار بده، پدر ومادر امام خامنه‌ای رابیامرز، امام وشهدا روحشان عالی،متعالی بگردان، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس