کد خبر 376233
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۷

شهر حمص پس از گذشت چهار سال از شروع ناآرامی‌ها در سوریه و خروج تروریست‌ها از این شهر، روزهای آرامی را پشت سر می‌گذارد.

به گزارش مشرق، بعد از گذشت چهار سال از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه، شهر حمص روزهای آرامی را می‌گذراند، این شهر که از ابتدای شروع ناآرامی‌ها صحنه درگیری‌ها بین ارتش سوریه و تروریست‌ها بود و به پایتخت اعتراضات سوریه معروف شده بود، به صورت کامل در کنترل ارتش سوریه قرار دارد.

اهمیت استراتژیک شهر حمص

شهر حمص از موقعیت جغرافیایی خاصی برخوردار است چراکه این شهر در مرکز راه‌های ارتباطی سوریه قرار دارد، یعنی هر کسی که بر شهر حمص سیطره داشته باشد، توانایی تحکم بر راه‌های ارتباطی سوریه را دارد. شهر حمص از شمال با استان‌های ادلب و حماه هم مرز است که این استان‌ها به ترکیه می‌رسند، استان حمص در جنوب هم با لبنان مرز دارد، شهر دمشق در جنوب شرقی شهر حمص قرار دارد و مرزهای عراق در شرق شهر حمص است.

هم اکنون شهر حمص به صورت کامل در دست ارتش سوریه است، تنها محله وعر در نزدیکی شهر حمص در اختیار گروه‌های تروریستی است که این محله هم در محاصره کامل ارتش سوریه قرار دارد. همچنین بخشی از حومه شمالی شهر حمص همچون شهرهای تلبیسه و رستن در اختیار تروریست‌ها است و حومه جنوبی، شرقی و غربی شهر حمص در کنترل ارتش سوریه قرار دارد.

وضعیت امروز شهر حمص

برخی از محلات شهر حمص صحنه درگیری‌های سنگین بین ارتش و تروریست‌ها بوده است، به همین خاطر هنوز هم این محلات خالی از سکنه است، اما با وجود ویرانی‌ها در بخشی از شهر حمص، زندگی در این شهر جریان دارد. دانشگاه شهر حمص به صورت کامل فعال است و ده‌ها هزار دانشجو در این دانشگاه به تحصیل می‌پردازند.

بازارهای شهر حمص شلوغ است و کافه‌ها نیز پر از مشتری است، با وجود اینکه کمتر خانه‌ای در حمص وجود دارد که کشته یا مجروحی در حوادث سال‌های اخیر سوریه نداده باشد، اما زندگی در این شهر جریان دارد و مردم خودشان را با وضعیت موجود وفق دادند.

پس از خروج تروریست‌ها به صورت کامل از شهر حمص، درگیری‌ها در این شهر خاتمه پیدا کرد، اما هر از چندگاهی خمپاره‌ای یا موشکی سکوت شهر را می‌شکند، علاوه بر این تروریست‌ها بار‌ها با انفجار خودروهای بمب گذاری شده در شهر حمص، جان مردم بی‌گناه این شهر را گرفتند.

جنایت تکفیری‌ها در حمص

در ابتدای شروع ناآرامی‌ها برخی از محلات شهر حمص همچون باباعمرو، خالدیه و... صحنه درگیری‌های بین ارتش و تروریست‌ها شد و مردم به خاطر درگیری‌ها مجبور به ترک منازل خود شدند، اما بقیه محلات شهر درگیری‌ها محدود‌تر بود و مردم در آن محلات ماندند.

دوره حضور تروریست‌ها در داخل شهر حمص همراه با قتل و گروگان گیری مردم بود. در آن دوره بسیاری از افراد عادی به جرم ارتباط با حکومت سوریه یا داشتن دین و مذهب خاصی به گروگان گرفته شده‌اند یا در خیابان‌ها به قتل رسیدند. هنوز هم از سرنوشت برخی از افرادی که در آن دوره مفقود شدند، خبری نیست.

بسیج مردم حمص ضدت کفیری‌ها

اقدامات تروریست‌ها موجب شد تا مردم شهر حمص کمیته‌های مردمی تشکیل بدهند تا از محلات خود دفاع کنند. این کمیته‌ها در ادامه به شکل نیروی دفاع ملی سوریه درآمدند. ارتش سوریه با کمک نیروهای دفاع ملی توانستند که در عرض یکی دو سال اغلب مناطق شهر حمص را پاکسازی کنند و تروریست‌ها را در چند محله قدیمی در مرکز شهر حمص محاصره کنند، در ‌‌نهایت تروریست‌ها هشت ماه پیش با می‌انجیگری سازمان ملل شهر حمص را به صورت کامل ترک کردند.

پاکسازی شهر حمص از تروریست‌ها شوکی برای آن‌ها بود، چون تروریست‌های سوریه این شهر را به عنوان پایتخت به اصطلاح انقلاب سوریه معرفی کرده بودند. آن‌ها می‌خواستند که شهر حمص را بنغازی سوریه کنند تا از این شهر بقیه سوریه را هم اشغال کنند، اما نقشه آن‌ها شکست خورد و این شهر صحنه عملیات‌های ارتش سوریه شد.
منبع: ابنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس