گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

****

روزنامه‌های جریان اصلاحات روز چهارشنبه را با تمرکز خبری بر سخنان آقای کدخدایی، مشاور عالی دبیرشورای نگهبان، مبنی بر چرایی رد صلاحیت حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی پرداختند. از سوی دیگر روزنامه دولتی ایران در انتقاد از دفن شهدای گمنام در میدان امیر چخماق یزد پرداخت و در همین راستا سید محمد بهشتی نوشت «قوانینی برای حفاظت از این تاریخ تدوین شده است اما اینکه گروهی خود را از رعایت این قوانین مبرا می‌داند و حوزه را ملک طلق خود می‌داند مصداق چیست؟ بدون شک مصداق لطف و اکرام نسبت به شهدا نیست! سوءاستفاده از شهدا و به میان آوردن آن‌ها در کشمکش‌های سیاسی؛ تا گروهی به گروهی دیگر دهن کجی کند. در واقع وهن شهداست نه اکرام آن‌ها! مزار شهدا قلب‌های ملت‌های ایران است و این کار در عین اینکه ظاهراً تدفین شهدا در یک مکان شهری است ولی این طور به نظر می‌رسد که نبش قبر شهدا از قلب‌های ملت ایران است.»

مخالفت روزنامه دولت با دفن شهدای گمنام/ رهبری دنبال قطع مذاکرات نیست/ تکرار تاریخ؛ ائتلاف‌هایی با برند مخالف با هاشمی/لندن در انتظار مسافری از بهارستانروزنامه مردم‌سالاری

ارگان رسمی حزب مردم‌سالاری چهارشنبه را با تیترهای «بازگشت 300 قلم اشیا و آثار باستانی به ایران» و «حملات متقابل بین واشنگتن و پیونگ یانک» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· روزنامه روزان توقیف شد

روزنامه مردم‌سالاری در صفحه سیاسی خود به انعکاس توقیف روزنامه ناشناخته «روزان» پرداخت و در همین راستا نوشت «شمسی پورمحمدی، مدیرمسئول روزنامه روزان در پی توقیف این روزنامه در گفت‌وگو با شفقنا رسانه گفت: در نمابر دادستانی که خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رونوشت آن عصر روز دوشنبه به دفتر روزان ارسال شده است؛ به مطلب و شماره روزنامه که موجب توقیف شده، اشاره‌ای نشده است. به گفته پورمحمدی، طی تماسی که با حسین انتظامی معاون مطبوعات و امور اطلاع رسانی فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته است، او از عدم موافقت وزارت ارشاد اسلامی با توقیف روزنامه خبر داده و این که احتمالاً موضوع مربوط به مطالب روزان در روز شنبه 29 آذرماه بوده است. روزنامه روزان که 19 سال است در زمینه اطلاع رسانی فعالیت می‌کند تا به حال سابقه توقیف نداشته است و از مهر سال 1387 از روزنامه استان خوزستان به روزنامه سراسری کشور تبدیل شده است.»

مخالفت روزنامه دولت با دفن شهدای گمنام/ رهبری دنبال قطع مذاکرات نیست/ تکرار تاریخ؛ ائتلاف‌هایی با برند مخالف با هاشمی/لندن در انتظار مسافری از بهارستانروزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار چهارشنبه را به تیترهای «پیروزی ایران پس از 35 سال مبارزه حقوقی» و «رهبری به دنبال قطع مذاکرات هسته‌ای نیستند» اختصاص داد.

· فرار به جلو؛ استراتژی جدید

مصطفی داننده در سرمقاله روزنامه ابتکار به ارزیابی نقش فتنه سال 88 و اعمال تحریم‌های جدید از سوی کشورهای غربی پرداخته است؛ این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب این رفتار آنچه دلواپسان می‌خواند را حاوی دو پیام می‌داند و در همین راستا نوشت «این سخنان و این استراتژی مشخص مخالفان دولت روحانی دو پیام ویژه دارد. اولین پیام مثبت و دومین آن کمی خطرناک به نظر می‌رسد. بالاخره بعد از گذشت یک سال و نیم از آغاز دولت روحانی و فغان رئیس جمهور از فشار تحریم‌ها و مشکلاتی که این تحریم‌ها برای کشور ایجاد کرده است، به نظر می‌رسد شریعتمداری و دوستان نیز پی برده‌اند که تحریم برای کشور مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است.
آن‌ها بیش از این به هیچ عنوان زیر بار مشکلات ایجاد شده برای کشور از طریق فشارهای تحریم نمی‌رفتند و اعتقاد داشتند تحریم‌ها هیچ تأثیری بر کشور نداشته است. باید از این بابت خوشحال بود که بالاخره دلواپسان نیز فهمیدند «تحریم» مشکلات فراوانی را برای کشور ایجاد کرده است. در این میان اما پیام دوم این سخنان بسیار مهم و خطرناک و هشدار جدی برای دولت روحانی است. مخالفان به دنبال تلقین این معنا به جامعه هستند که تحریم حاصل درخواست موسوی و کروبی است و نه اشتباهات محمود احمدی‌نژاد در سیاست خارجی!»

مخالفت روزنامه دولت با دفن شهدای گمنام/ رهبری دنبال قطع مذاکرات نیست/ تکرار تاریخ؛ ائتلاف‌هایی با برند مخالف با هاشمی/لندن در انتظار مسافری از بهارستانروزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «بمب نفتی سعودی» و «دنبال رابطه با آمریکا نیستیم» اختصاص داده است.

· لندن در انتظار مسافری از بهارستان

تکاپویی همه‌جانبه برای بازگشایی سفارت انگلستان در تهران همچنان از سوی طیف خاصی در حال پیگیری است؛ روزنامه اعتماد در صفحه سیاسی خود پیرامون این موضوع نوشت «تلاش‌ها برای بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و انگلیس در پایتخت‌های دو کشور زیاد شده؛ تلاش‌های بی‌سر و صدای دولتی‌ها و کوشش آشکار مجلسی‌ها. حالا گروه‌های دوستی پارلمانی دو کشور مرکز خبرهایی دراین‌باره شده‌اند. دولت‌ها هم اما چندان بیکار ننشسته‌اند؛ «آجی شارما»، کاردار غیرمقیم انگلیس هم چند روزی است وارد تهران شده و آن‌طور که خودش در توییتر خبر داده «دیدارهای سازنده‌ای» با مقامات کشورمان برگزار کرده است. بااین‌حال حداقل در صورت قضیه طی یک سال و نیم اخیر این مجلسی‌ها بوده‌اند که برای بهبود روابط با انگلیسی‌ها پرکارتر ظاهر شدند، همان طور که آذر سه سال پیش هم مجلسی‌های آن روزگار درب سفارت این کشور در تهران را سه قفله کردند؛ هم با مصوبه کاهش سطح روابط با انگلیس در مجلس هشتم و هم حمایت از تجمع و حمله به سفارت این کشور. قفلی که آن روزها بر در ساختمان چهارراه استانبول زده شد هنوز هم به قوت خود باقی است، اما رفت‌وآمد هیات پارلمانی انگلیس به تهران به مدد تغییر دولت و البته تمایل هیات دوستی پارلمانی افزایش‌یافته؛ دو سفر در یک سال و نیم اخیر. در هر دو سفر انگلیسی‌ها مهمان بودند و کشورمان میزبان. حالا اما روابط دو کشور در انتظار سفر سوم به سر می‌برد، در سفر سوم لندن میزبان جمعی از بهارستان‌نشینان خواهد بود.»

مخالفت روزنامه دولت با دفن شهدای گمنام/ رهبری دنبال قطع مذاکرات نیست/ تکرار تاریخ؛ ائتلاف‌هایی با برند مخالف با هاشمی/لندن در انتظار مسافری از بهارستانروزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «روایت لاریجانی از مذاکره با آیت‌الله سیستانی» و «نفت؛55 دلار» اختصاص داد.

· پافشاری شیرزاد بر هم‌صدای با اسرائیل

«سکوت» واکنش جریان اصلاح‌طلب در قبال سخنان شیرزاد از اعضای حزب منحله مشارکت نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بود؛ شیرزاد که در هفته گذشته در میزگرد «بررسی 10 سال مذاکره هسته‌ای» همگام و هم‌صدا با اسرائیل به انتقام از فعالیت‌های هسته‌ای پرداخته بود؛ روزنامه شرق در صفحه سیاسی خود به بازتاب پاسخ شیرزاد به منتقدان پرداخت و در همین راستا نوشت «حالا «احمد شیرزاد» در پاسخ به حمله‌های رسانه‌ای به «ایرنا» گفت: «برخی رسانه‌های اصولگرا در روزهای گذشته بر سر حرف‌های من جنجال‌آفرینی کرده‌اند و بی‌جهت دولت را مخاطب سخنان من قرار داده‌اند، حال‌آنکه حرف‌های من هیچ ارتباطی به مواضع و اقدامات دولت ندارد.» اشاره او به مطالب رسانه‌هایی برمی‌گردد که خواهان موضع‌گیری دولت در قبال سخنان آن‌ها شده بودند.

این در حالی است که هر روزه منتقدان و مخالفان دولت سخنان زیادی مطرح می‌کنند که نمی‌توان انتظار داشت دولت به همه آن‌ها پاسخ دهد. «شیرزاد» با بیان اینکه «به مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ خوش‌بین هستم»، گفت: «دست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را هم می‌بوسم و در آن «ان‌قلت» وارد نکرده‌ام.» او همچنین ادامه داد: «تردیدی نیست که ما همه جا از روند مذاکرات دفاع کرده‌ایم. خوشحالیم یک تنش سیاسی چند ساله ان‌شاءالله به‌روزهای آخر خود نزدیک می‌شود.» «شیرزاد» تأکید کرد: «مذاکرات کمک می‌کند که فضای صنعت هسته‌ای ایران از زیر فشار شدید سیاسی خارج شود و آن‌وقت، پس از رفع تحریم‌ها و خروج از فشار شدید اقتصادی و سیاسی می‌توانیم از زاویه منافع ملی به آن نگاه کنیم.» او افزود: «وقتی‌که ما به لحاظ نرم‌افزاری بر دانش هسته‌ای احاطه پیداکرده‌ایم با هزار نوع مذاکره نمی‌شود آن را از بین برد؛ پس نباید حساسیت ویژه داشته باشیم.» نماینده مجلس ششم در ادامه افزود: «بحث دستاوردهای صنعت هسته‌ای به لحاظ داخلی ربطی به مذاکرات ما در خارج ندارد. از زاویه منافع ملی کشورمان می‌توانیم نقد داشته باشیم»

مخالفت روزنامه دولت با دفن شهدای گمنام/ رهبری دنبال قطع مذاکرات نیست/ تکرار تاریخ؛ ائتلاف‌هایی با برند مخالف با هاشمی/لندن در انتظار مسافری از بهارستانروزنامه آرمان امروز

روزنامه آرمان امروز صفحه اول خود را به تیترهای «فساد مالی 70 میلیاردی یک بانک» و «پیروزی بزرگ» اختصاص داد.

· تکرار تاریخ؛ ائتلاف‌هایی با برند مخالف با هاشمی

مطهره شفیعی در صفحه سیاسی روزنامه آرمان امروز از شکل‌گیری ائتلافی همانند سال 86 برای جلوگیری از ریاست حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی بر مجلس خبرگان رهبری خبر داد؛ این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب در یادداشت «ائتلاف سرمای 92-گرمای 86» نوشت «هوای سرد این روزها بی‌شباهت به هوای گرم مرداد سال 86 نیست! گرما و سرما در این روزها با هم ائتلاف نانوشته دارند و می‌خواهند تا برگ‌های تاریخ یک‌بار دیگر پس از بیش از 5 سال تکرار شود. یک کرسی خالی است، کرسی بااهمیتی به نام ریاست مجلس خبرگان.

اکنون ریاست بر مجلسی که نسبتی با سیاسی‌کاری و منافع سیاسی ندارد، ابزاری برای برخی ناآگاهان شده تا آن را به ابزاری برای جبران شکست از اعتدال تعریف کنند اما اعضای این مجلس بسیار هوشیارتر از آن هستند که بر اساس بازی‌های سیاسی تصمیمی اتخاذ کنند. برای درک این واقعیت باید نگاهی به سال‌ها فعالیت مجلس خبرگان و انتخاب روسای آن داشت.» و سپس معتقد است که در سال 86 نیز تلاشی برای دوقطبی سازی ریاست مجلس خبرگان شکل گرفت و در همین راستا نوشت «اوایل مرداد سال 86 نام جانشین آیت‌الله مشکینی بر هیچ‌کس آشکار نبود و کسی نمی‌دانست ریاست بعدی این مجلس چه کسی است. در آن مقطع که هنوز پیکر آیت‌الله... مشکینی تشییع نشده بود، گمانه‌ها برای انتخاب جانشین او آغاز شد.

دومین سال فعالیت دولت اصولگرای احمدی‌نژاد بود و تلاش‌های سیاسی برای انتخاب رئیس همسو با دولت بسیار قوی بود چنان‌که خبرگزاری حامی دولت با انتشار گزارشی، گزینه‌های احتمالی برای ریاست بعدی مجلس خبرگان را مورد بررسی قرار داد و از آیات محمد یزدی، هاشمی شاهرودی، محمد مؤمن و هاشمی رفسنجانی به عنوان کسانی نام برد که به ترتیب اولویت، بیشترین احتمال احراز ریاست مجلس خبرگان را دارند. در آن مقطع بسیاری کوشیدند ریاست مجلس خبرگان را به رقابت میان آیت‌الله... مصباح‌یزدی و آیت‌الله... هاشمی تقلیل دهند و عدم رأی آوری هاشمی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 84 مشوق آن‌ها برای تقویت این دوقطبی بود»

مخالفت روزنامه دولت با دفن شهدای گمنام/ رهبری دنبال قطع مذاکرات نیست/ تکرار تاریخ؛ ائتلاف‌هایی با برند مخالف با هاشمی/لندن در انتظار مسافری از بهارستانروزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «گامی برای بازگشت نخبگان ایرانی» و «سد مقاومت داعش فروریخت» اختصاص داد.

· مخالفت با دفن شهدای گمنام در یزد

روزنامه دولتی ایران در صفحه اول خود در یادداشت با عنوان «تکریم مقام شهید؛ چگونه؟!» به مخالفت نسبت به دفن پیکر مطهر شهدای گمنام در میدان امیر چخماق کرد؛ سید محمد بهشتی در این یادداشت نوشت «شهری که می‌تواند یکپارچه و مداوم کیفیت مطلوبی از معماری اسلامی - ایرانی را به همگان معرفی کند. سند روشن و محکمی است از فرهنگ، تمدن، معماری و شهرسازی مبتنی بر فکر اسلامی. قوانینی برای حفاظت از این تاریخ تدوین شده است اما اینکه گروهی خود را از رعایت این قوانین مبرا می‌داند و حوزه را ملک طلق خود می‌داند مصداق چیست؟

بدون شک مصداق لطف و اکرام نسبت به شهدا نیست! سوءاستفاده از شهدا و به میان آوردن آن‌ها در کشمکش‌های سیاسی؛ تا گروهی به گروهی دیگر دهن کجی کند. در واقع وهن شهداست نه اکرام آن‌ها! مزار شهدا قلب‌های ملت‌های ایران است و این کار در عین اینکه ظاهراً تدفین شهدا در یک مکان شهری است ولی این طور به نظر می‌رسد که نبش قبر شهدا از قلب‌های ملت ایران است.» رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی سپس در این یادداشت افزود «عاملان و مجریان این اقدام گفته‌اند مردم موافق دفن شهدا در یک میدان تاریخی هستند. سؤالی که مطرح می‌شود این است که منظور از نظر مردم یعنی چه؟ مردم در رأی‌گیری نظر خود را می‌دهند آیا ما این مسئله را به رأی گذاشته‌ایم؟ مردم از نظر حقوقی یعنی کسانی که نمایندگانی انتخاب کرده‌اند. نمایندگانی که در مجلس شورای اسلامی قوانین ازجمله مقررات حوزه میراث فرهنگی را تدوین و مصوب کرده‌اند و شورای نگهبان آن‌ها را تأیید کرده است. آیا احترام گذاشتن به قوانین و اجرای آن جز این است که به خواسته مردم توجه شده است! آنچه که در میدان امیر چخماق اتفاق افتاده، تخلف از قانون بوده و وظیفه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولی اصلی این ماجرا، این است که مثل همه تخلف‌ها طرح شکایت کند تا به پرونده آن رسیدگی شود!»

مخالفت روزنامه دولت با دفن شهدای گمنام/ رهبری دنبال قطع مذاکرات نیست/ تکرار تاریخ؛ ائتلاف‌هایی با برند مخالف با هاشمی/لندن در انتظار مسافری از بهارستانروزنامه آفتاب یزد

روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد با تیترهای «رد صلاحیت هاشمی به دلیل «کهولت سن» نبود» و «اختلافات میان مسلمانان نباید به نزاع تبدیل شود» میزبان نگاه خوانندگانش بود.

· اختلاف میان شورای هماهنگی اصلاحات و شورای مشورتی خاتمی تکذیب شد

خبر از «اختلاف» میان دو شورای اصلی اردوگاه اصلاحات این روزها از جلسات حزبی این جریان سیاسی به محافل خبری منتقل شده است؛ اعضای شورای مشورتی خاتمی رغبتی برای همکاری و هماهنگی با شورای هماهنگی اصلاحات ندارند؛ آنان جایگاه خود را فراتر از شورا هماهنگی می‌بینند و خواهان پیگیری برنامه انتخاباتی در شورای مشورتی هستند؛ روزنامه آفتاب یزد در صفحه سیاسی خود در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام رهامی به این موضوع پرداخته است؛ این فعال سیاسی اظهار داشت «اختلافی میان شورای هماهنگی اصلاحات و شورای مشورتی آقای خاتمی وجود ندارد، چرا که این دو مرکز به هم‌نزدیک و هم‌فکرند. شورای هماهنگی اصلاحات مجموعه‌ای از دبیران کل احزاب اصلاح‌طلب است که بخشی از آنان در زمان امام (ره) به عنوان مجموعه نیروهای خط امام با هم کار می‌کردند» و در ادامه افزود «در واقع کمیته انتخاباتی شورای هماهنگی به یک شورای عالی سیاست‌گذاری انتخابات تبدیل شده است که امور انتخابات را هدایت، اجرا و پیگیری می‌کند؛ اما در خصوص شورای مشورتی جناب آقای خاتمی، این شورا از سال 91 شکل گرفت، در واقع جنبه اتاق فکر اصلاحات را دارد جمعی از همفکران و دوستان آقای خاتمی، دبیران کل احزاب و بعضی از مدیران سابق اصلاحات در آن شورا حضور دارند و همان‌طور که از اسم این شورا بر می‌آید یک شورای مشورتی است و حزب نیست تا به موازات شورای هماهنگی عمل کند، اما در برهه‌های خاص به خصوص در انتخابات ریاست جمهوری 92 کمک بسیاری به سروسامان دادن به اصلاحات کرد و در واقع نقش بی‌بدیلی را ایفا کرد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    برخی ها حتی به شهدا هم رحم نمی کنند؛ برای این افراد متاسفم
  • ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    اکثر کشورها خصوصا اروپایی سربازان گمنامشان را در میادین اصلی دفن کرده یا یادبود برای اونا درست کردن. روزنامه ایران شرمنده شهدا نشود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس