کد خبر 370071
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۲

نمایندگان مجلس ستاد امر به معروف و نهی از منکر را موظف کردند برای انجام اقدامات عملی و برگزاری دوره آموزشی برای ضابطان، با سپاه و بسیج همکاری کند.

به گزارش مشرق،  نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز بهارستان و در جریان ادامه رسیدگی به طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، از مجموع 198 نماینده حاضر در جلسه، با 117 رأی موافق، 31 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع با اصل ماده 17 این طرح موافقت کردند.

علی مطهری نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، بررسی طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، پیشنهاد الحاق یک تبصره به‌ عنوان تبصره 4 به ماده 17 این طرح را مطرح کرد.

وی گفت که این تبصره حتما باید در ماده واحده ذکر شود، زیرا در غیر این صورت قانون ناقص خواهد بود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: مراتب مختلف امر به معروف و نهی از منکر مانند مرتبه زبانی، یدی و قلبی در قانون دیده شده که دارای دو قسمت و مستلزم اعمال قانون است.

مطهری تأکید کرد: در مورد مرتبه یدی در این قانون اشاره‌ای نشده که لازم است این مهم کامل شود، در حالی که اجماع فقها بر این است که آن مرتبه از امر به معروف و نهی از منکر که مستلزم اعمال قانون است، جزو وظیفه دولت اسلامی است و از سوی مردم نمی‌تواند انجام شود، بنابراین هدف اصلی این قانون نیز تأکید بر این موضوع بوده است.

به گزارش تسنیم، در ادامه جلسه، پیشنهاد علی مطهری به رأی گذاشته شد که از مجموع 197 نماینده حاضر در جلسه، نمایندگان با 119 رأی موافق، 35 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع با الحاق تبصره 4 به ماده 17 طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر موافقت کرده و آن را به تصویب رساندند.

طبق ماده 17 طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، ستاد امر به معروف و نهی از منکر، مسئول نظارت بر حُسن اجرای این قانون، گسترش و ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و صدور مجوز برای تأسیس سازمان‌های مردم‌نهاد با رعایت مفاد ماده 4 این قانون و هماهنگ‌کننده تمامی دستگاه‌های اجرایی به منظور اقامه فریضه امر به معروف و نهی از منکر است.

در تبصره یک این ماده آمده است که ستاد استان و شهرستان می‌تواند به درخواست اشخاص حقیقی و حقوقی برای تجمع و راهپیمایی در موضوعات مرتبط با امر به معروف و نهی از منکر، مجوز صادر کند.

ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز موظف است یک نسخه از مجوز صادره را حسب مورد به استانداری، فرمانداری و بخشداری ارسال کند تا نسبت به تأمین امنیت تجمع‌کنندگان اقدام کند.

طبق تبصره 2 این طرح، ستاد امر به معروف و نهی از منکر موظف است اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره عفاف و حجاب را نظارت و پیگیری کند.

تبصره 3 ماده 17 این طرح نیز بر این نکته اشاره دارد که وظایف ستاد نافی مسئولیت‌های وزرا، مسئولان دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری، روسای قوای سه‌گانه و مراجع قضایی و ضابطان دادگستری در ارتباط با آنچه در این قانون مقرر شده، نمی‌باشد.

در تبصره 4 که براساس پیشنهاد علی مطهری نماینده تهران در مجلس به ماده 17 این طرح الحاق شد، آمده است که ستاد امر به معروف و نهی از منکر موظف است با همکاری نیروی مقاومت بسیج و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای آن مرتبه از امر به معروف و نهی از منکر که مستلزم اقدام عملی است، برای افراد مورد نیاز از نیروی بسیج و سپاه به‌ عنوان ضابطان امر به معروف و نهی از منکر دوره آموزشی برگزار و برای آنها مجوز مخصوص صادر کند.

در ادامه بررسی طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، نمایندگان مردم در خانه ملت از مجموع 198 نماینده حاضر در جلسه با 128 رأی موافق، 9 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع با ماده 25 این طرح نیز موافقت کردند.

طبق ماده 25 طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، آئین‌نامه اجرایی این ماده ظرف مدت 3 ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون تصویب و اجرایی می‌شود.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس