تمدید توافقی که انتظار می رفت به توافق جامع منجر شود، واکنش های زیادی را برانگیخت. خصوصا طیف منتقد سیاست های دیپلماسی دولت نگاه متفاوتی به این موضوع داشتند.

گروه بین‌الملل مشرق - تمدید توافقی که انتظار می رفت به توافق جامع منجر شود، واکنش های زیادی را برانگیخت. خصوصا طیف منتقد سیاست های دیپلماسی دولت نگاه متفاوتی به این موضوع داشتند.

در مهمترین این واکنش ها کیهان تیتر صفحه اول خود را به این عنوان اختصاص داد: «کدخدا قابل اعتماد نبود/ تحریم ها تمدید شد» و روزنامه وطن امروز که یک از منتقدان اصلی دولت در مساله هسته ای است و هنوز خاطره صفحه اول این روزنامه بعداز توافق ژنو که آن را با رنگ مشکی عزا منتشر کرد از یاد نرفته با قراردادن یک «هیچ» بزرگ به این توافق واکنش نشان داد. امیرمحبیان نیز با نوشتن یادداشت کوتاهی نسبت به خوشحالی برخی و تمسخر تیم مذاکره کننده واکنش نشان داد و از آن انتقاد کرد.

واکنش به توافق

واکنش به توافق

واکنش به توافق

روزنامه جوان نیز با تیتر «هفت ماه تنفس مصنوعی به دیپلماسی هسته ای» عنوان داشت که تحریم ها به طور قطعی تا تابستان آینده ادامه خواهد داشت.

واکنش به توافق* مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه درپایان مذاکرات هسته ای وین میان ایران و ۱+۵ گفت که سطح و محل مذاکرات بعدی هنوز تعیین نشده است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا اجازه صادرات بیشتر نفت در تمدید به ایران داده شده است، اظهار داشت : توافق ژنو ادامه پیدا می کند و چیز بیشتری هم اضافه نشده است .

روانچی در پاسخ به سئوال خبرنگار در این باره چطور امکان دارد موارد اختلافی که ظرف یک سال حل شده اند در مدت چند ماهه تمدید قابل حل شوند، بیان کرد : ما خوش بین هستیم و فکر می کنیم می نوانیم در مدت خیلی کوتاهی به نتیجه برسیم .

وی ادامه داد: در موضوعات مختلف نظراتمان به هم نزدیک شده است . تنها دلیلی که به توافق نرسیدیم محدودیت زمان بود و شاید اگر زمان بیشتری داشتیم می توانستیم توافق کنیم .تلاش برای دست یابی به توافق بود.

روانچی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چرا بر این اساس مذاکرات را چند هفته دیگر برای توافق ادامه ندادید، گفت: اینکه چند روز یا چند هفته به مذاکرات افزوده شود، تصمیم جمع بود تا فرصتی باشد که بتوانیم بررسی عمیقی کنیم و زمانی که دوباره دور هم جمع می شویم مشکلات را حل کنیم .

وی در این باره که گفته می شود با برخی کارشکنی‌ها مذاکرات تمدید شده و حتی دیدار جان کری با سعود الفیصل در این زمینه موثر بوده است، بیان کرد : صحبت کارشکنی را نمی توانیم به این نحو بیان کنیم . موضوعات پیچیده است و اگر بخواهیم در مورد موضوعات ریز تفاهم کنیم یک فرآیند زمان بر نیاز داریم .

واکنش به توافق* حمید رسایی با اشاره به مذاکرات وین گفت: نمی‌دانیم در مذاکرات وین چه توافقی شده که طرف آمریکایی از آن راضی است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌دستور خود در صحن علنی مجلس با اشاره به سالگرد توافق ژنو گفت: عدم توافق در وین حرف تازه‌ای نبود و همه چیز به توافق سال گذشته در ژنو بازمی‌گردد که ما اعتراض داشتیم که چرا موارد این توافق محرمانه است و امروز هم نمی‌دانیم چه چیزی در وین توافق شده که آمریکایی‌ها از آن راضی‌اند.

رسایی تصریح کرد: توافق ژنو انجام شد که چرخ کارخانه‌ها بچرخد، گرانی‌ها کم شود و توهین‌ها به ملت ایران تمام شود ولی پس از این توافق 100 مورد تحریم جدید داشتیم، کارخانه‌ها پلمپ شد و گرانی بیشتر شد.

وی با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور درباره منتقدان طی یک سال گذشته افزود: آقای روحانی طی یک سال گذشته منتقدین خود را بی‌سواد و ترسو خواند و ما را به جهنم حواله داد و ما منتظر بودیم که شب گذشته در نطق تلویزیونی از منتقدین عذرخواهی شود.

واکنش به توافق* «محمدنبی حبیبی»، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی در پایان نشست ویژه دبیران حزب متبوعش گفت: دولت یکسال است بر اساس توافق ژنو همه گام‌های اعتماد‌سازی را برداشته است اما نتیجه مذاکرات را که دریافت نموده این است که «هرگز به غرب و به ویژه آمریکا اعتماد نکنید».
 
حبیبی ادامه داد: این پاسخ را دولت به خوبی باید دریافت کند و متناسب با آن دیپلماسی خارجی جمهوری‌اسلامی در باب هسته‌ای را مدیریت کند.
 
دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی با تشکر از تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده بیان داشت: ملت ما به فرزندان انقلابی خود در مذاکرات هسته‌ای اعتماد دارد. آ‌ن‌ها به خوبی در این یکسال ثابت کردند که غرب جز زیاده‌خواهی کاری نکرده است. آمریکا در این مدت نه تنها گامی در تعلیق یا لغو تحریم‌ها برنداشته بلکه بر حجم آن‌ها افزوده است. بنابر این مذاکرات در صورتی مفید است که امکان توافق و تمکین به حقوق حقه ملت ایران میسر گردد، از این رو لحن دولت باید در ادامه مذاکرات تغییر کند.
 
وی در ادامه با اشاره به مصاحبه رئیس‌جمهور در مورد توافق هسته‌ای اظهار داشت: مردم انتظار دارند دولت به سؤالات آن‌ها درباره اساس مذاکرات و این یکسال مذاکره توضیحات لازم را بدهد تا مردم در حمایت خود از رئیس‌جمهور خویش بتوانند با آگاهی کامل اقدام کنند.

واکنش به توافق* علاالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پی تمدید توافق ژنو به مدت 7 ماه و 7 روز گفت:  ایستادگی و مقاومت تیم مذاکره کننده هسته‌ای از یک طرف و زیاده‌خواهی‌های آمریکا از طرف دیگر موجب شد توافق نهایی شکل نگیرد. 

* فابیوس، وزیر خارجه فرانسه می‌گوید که مذاکرات هسته‌ای در مسائل کلیدی به پیشرفتهای خوبی رسیده است.

وی به یک شبکه رادیویی فرانسوی گفت که در زمینه محدود کردم غنی سازی ایران حرکت خوبی صورت گرفته است.

واکنش به توافق* محمود واعظی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما با آقای ظریف ارتباط نزدیکی دارید آیا جزئیات بیشتری از توافقات شب گذشته در اختیار دارید، گفت: از این توافق بسیار خوشحالم و بدانید توفیقاتی که دکتر ظریف و تیم همراه به دست آوردند بسیار بالاست.

وی گفت: همین‌قدر مطمئنم که این توافق توفیقات زیادی داشته و توافق شب گذشته را تبریک می‌گویم.


* محمدرضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری، درباره مذاکرات هسته‌ای، گفت: ما به تیم مذاکره کننده اعتماد داریم.

وی افزود:البته باید تاکید کنیم که علت عدم توافق در مذاکرات هسته‌ای، زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل بود.

باهنر با تقدیر از تیم مذاکره‌کننده‌ هسته‌ای افزود: در مذاکرات، توان مذاکره‌کنندگان هسته‌ای به رخ جهانیان کشیده شد؛ اگر قرار باشد کسی زیر میز بزند ما زیر میز نمی‌زنیم سانترافیوژ‌ها باید بچرخد و البته برای چرخیدن چرخ اقتصاد هم باید تلاش کنیم.

* خبرگزاری رویترز مدعی شد تعدادی از قانون‌گذاران جمهوری خواه آمریکا روز دوشنبه پس از اعلام تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 تاکید کردند که ادامه مذاکرات هسته‌ای باید با افزایش تحریم‌ها علیه ایران همراه باشد.

واکنش به توافق* جف راتکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره تاکید کنگره برای اعمال تحریم‌های جدید پس از تمدید مذاکرات هسته‌ای علیه ایران، گفت: همان‌طور که می‌دانید وزیر امور خارجه در کنفرانس خبری روز دوشنبه‌اش از کنگره خواست تا زمانی که مذاکرات در جریان است تحریم جدیدی تصویب نکند. ما معتقدیم که کنگره در این مذاکرات نقش دارد و آن هم تحریم‌هاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرد: شکی وجود ندارد که ما به دلیل تاثیر تحریم‌ها در این نقطه قرار داریم اما از طرف دیگر تحریم‌ها به تنهایی ما را به یک توافق جامع نخواهد رساند و این دلیلی است که ما مذاکره می‌کنیم.

* همچنین گروه صهیونیستی «آیپک» که از بازوهای فشار اسرائیل بر نهادهای آمریکایی به شمار می‌آید، دوشنبه شب پس از پایان مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5، به نمایندگان کنگره توصیه کرد تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران به تصویب برسانند

* این درحالیست که روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از به نقل از یک منبع آگاه نوشت فردا اتحادیه اروپا تمدید کاهش تحریم های ایران را در دستور کار قرار خواهد داد. این روند ، در بروکسل رخ خواهد داد و قرار است سران اتحادیه اروپا  ادامه کاهش تحریم های ایران را تصویب کنند.

* بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پی دست نیافتن ایران و گروه 1+5 به توافق جامع هسته ای از این اتفاق استقبال کرد.

وی در مصاحبه ای با شبکه بی بی سی گفت: ما از این مسئله استقبال می کنیم زیرا دست نیافتن به توافق بهتر از یک توافق بد است.

این مقام رژیم اسرائیل همچنین گفت: ایران حق غنی سازی ندارد.

* نیویورک تایمز مدعی شد: آمریکا در مذاکرات هسته‌ای خواستار پیشنهاد جدیدی از سوی ایران بود ولی چون پیشنهادات جدید ارائه نشد، این گفتگوها بدون دستیابی به توافق مورد نظر پایان یافت.

* خبرنگار روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» دوشنبه شب در حالی که مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 پایان یافته بود، گزارش داد که «سعود الفیصل» وزیر خارجه عربستان همچنان در وین پایتخت اتریش به سر می‌برد.

روز یکشنبه بود که به صورت غیرمنتظره اعلام شد فیصل در وین حضور یافته و «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در هواپیمای او، با وی دیدار کرده است. کری در این دیدار فیصل را در جریان روند مذاکرات هسته‌ای قرار داد.

ساعتی بعد خبرگزاری تاس روسیه به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که مواضع عربستان و رژیم‌صهیونیستی بر روند مذاکرات هسته‌ای تأثیر منفی گذاشته است.

واکنش به توافق* حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن ابوترابی فرد در نطق پیش‌ از دستور خود در صحن علنی امروز مجلس (4 آذرماه 93) گفت: امروز تنها با زبان قدرت می‌توان با آمریکا و متحدانش صحبت کرد و باید برای افزایش اقتدار ملی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی از تمام ظرفیت درون نظام بهره گرفت. آنچه که بر اقتدار ملت ایران می‌افزاید و راه را برای پاسداری از منافع ملی آنان هموار می‌کند افزایش اقتدار ملی است و مسیر این حرکت را بهره‌گیری شایسته از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل متراکم درون نظام است.

وی افزود: درس دیگری که از مذاکرات هسته‌ای می‌توان آموخت این است که به دلایل گوناگون و به معنای واقعی کلمه آمریکا قابل اعتماد نیست. چگونه می‌توان به دولتمردانی که منافع ملی ملت آمریکا و سایر ملت‌های جهان را قربانی منافع نامشروع یک مشت صهیونیت می‌کنند اعتماد کرد. ما اولا به ملت خود اعتماد داریم و ثانیا به امدادهای خداوند سبحان و دعای مستجاب حضرت ولیعصر امام زمان (عج) و به ملت‌های آزادی‌خواه جهان اعتماد داریم و با اعتماد به این سرمایه‌های بزرگ نقشه راه پیش روی خود را تعریف می‌کنیم و با قدرت در این راه قدم برمی‌داریم.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت‌های اخیر وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت: اینکه وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه خود عنوان می‌کند تحریم‌ها بر سر جای خود باقی مانده‌اند و ایران به توافق ژنو متعهد است جایگاه و شخصیت منطقی و هوشمندانه ملت و دولت و مسئولین ایران و زیادی‌خواهی و گستاخی دولتمردان آمریکایی را فراروی هوشمندان تبیین می‌کند. اولا همگان می‌دانند که تحریم‌ها سر جای خود باقی نمانده است. ایستادگی ملت ایران آمریکا را وادار کرد که برای برون‌رفت از تنگنایی که خلق کرده است راهی جز مذاکره پیش خود نبیند و با قبول ایران هسته‌ای در پای میز مذاکره بنشیند.
از تیتر روزنامه‌های منتقد تا تنها دلیل عدم توافق از دید معاون ظریف
* فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در استراتسبوگ و پس از پایان نشست جامع پارلمان اروپا گفت: "مذاکرات با ایران نباید مختل شود... پیشرفت‌های اندکی بوجود آمده است."

وی در ادامه افزود که "یأس کمی بوجود آمده است اما در عین حال علائم امیدوار کننده‌ای درباره گام‌هایی که می‌توان رو به جلو و نه تنها به سوی هر توافق بلکه یک توافق خوب، طی هفته‌ها و ماه‌های آتی برداشت، را مشاهده می‌کنیم."

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    0 0
    اگه هر انسانی بدون هیچ غرض و
  • ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    0 0
    دستاورد تیم قبلی مذاکره چی بود ؟ اگر مذاکرات مفید نیست چرا متوقف نمیشه ؟ اگه مذاکره نکنیم چکار کنیم ؟ جراتش داریم از ان پی تی خارج بشیم ؟
  • ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    0 0
    دستاوردهای تیم قبلی اگر نبود الان چی داشتند که امتیاز بدهند ؟! نکند دستاوردهای هسته ای در دوران اصلاحات را !! همه این گرانی ها و بدبختی ها از سال 88 شروع شد که فتنه گان با دشمن همدستی کرده و دشمن را امیدوار کردند.
  • سعید ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    0 0
    من نمی دانم اگر مذاکرات شکست بخورد و انها تمام نفت ایران را تحریم کنند انوقت چگونه میخواهید کشور را اداره کنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • مسافر ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    0 0
    روانچی در پاسخ به سئوال خبرنگار در این باره چطور امکان دارد موارد اختلافی که ظرف یک سال حل شده اند در مدت چند ماهه تمدید قابل حل شوند، بیان کرد : ما خوش بین هستیم و فکر می کنیم می نوانیم در مدت خیلی کوتاهی به نتیجه برسیم . . . حالا هفت ماه بسه؟؟؟
  • ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    0 0
    جراتشو داریم عرضه شو نداریم!
  • مهدی از قم ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    0 0
    میخوام به ناشناس 15.22که پرسیدند دستاورد تیم قبلی چی بود بگم که به خاطر وادادگی رفرمیستها تا سال 84تمام صنعت هسته ای تعطیل شده بود و به دلیل ضربه دومی بودن سیاست خارجی مان دور تا دور ایران محاصره شده بود اما تیم قبل و دولت قبل کاری کرد که امریکا مجبور شد عراق و افغانستان را تخلیه کند اما دولت جدید باز همان سیاست های را پیش گرفته و امریکا هم قدم به قدم به مرزهایمان نزدیک تر میشود.به بهانه داعش دوباره به عراق باز میگردد.با افغان ها قرارداد امنیتی میبندد.انرژی هسته ای را تعطیل میکند...
  • ناشناس ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    0 0
    فقط بخاطر جمله آخر بهت مثبت دادم .
  • عمار ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    0 0
    امام خمینی ره فرمودند: هرگاه دشمن از شما تشکر کرد و راضی بود بدانید یکجای کار ایراد دارد ...حالا کری از ظریف تشکر کرد ....؟؟؟؟؟؟؟؟
  • شاهو ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    0 0
    سلام آقا سعید با این استعمارگرا فقط باید ازموضع قدرت صحبت کرد ،شاهرگ انرژی دنیا دست ماست اگه عرضه داشته باشیم غلط میکنن نفت ما رو تحریم کنن
  • علی ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    0 0
    شاید تیم مذاکره قبیل هم نتونست کاری بکنه ولی جلوی هیچ کدوم از پیشرفت های هسته ای گرفته نشد. ولی الان به قول خودت مذاکرات هیچ دستاوردی نداشت به اضافه اینکه نیروگاه هامون پلمپ شده -غنی سازی 20 درصد به باد فنا رفته - مختصات تمام معادن حساس ایران به غربی ها تحویل داده شد.....خلاصه همه چیز رو تقدیم کردیم در عوض هیچ!!!!
  • ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    0 0
    بله حرف شما کاملا درسته دولت قبل کاری کرد که پراید لگن 7 میلیونی بشه 20 میلیون دلار 900 تومنی بشه 3000 طلای 400هزارتومنی بشه 1.5 میلیون و گرونیای دیگه بله اون دولت خیلی زحمت کشید این همه کار کرد. مرد حسابی مردم چیکار دارن امریکا قرارداد بست یا نبست مردم مملکت خودشونه که مهمه نه همسایه الان باز یه عده میان میگن امریکا اومد کنارمون حمله میکنه اگه امریکا میخواست حمله کنه تا حالا میکرد اگرم حمله کرد میریم میجنگیم . ما بخاطر ترس از امریکا که چقدر باهامون فاصله داره باید ملتو از نون خوردن بندازیم؟ تازشم اگه امریکا کنار ما پایگاه نداشته باشه اونوقت اینهمه موشکو کجای میخواین بندازین ها؟ هی سپاه میگه پایگاههای منطقه تو تیرسن ژاپنو نمیگه همین پایگاه امریکا تو افغانستانو میگه
  • احسان ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    0 0
    به درک تحریم کنند مگه ما از تحریم میترسیم تحریم کنن به ضرر خودشونه مگه دیگر کشور ها به نفت ایران نیاز ندارد؟؟ما از تحریم نمیتسریم اتفاقا نظر شخصی من اینه کاش مذاکرات شکست میخوردد چون شکست مذاکرات پیروزی ایران هست نه شکست ا شکست برای اوناست به درک میخوان تحریم کنن ما زیر دست اونا نیستیم که.
  • عماد ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    0 0
    جالب اینه همه از طرف مردم صحبت میکنند. چه موافقین چه مخالفین. بیچاره مردم!!
  • SAEED ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    0 0
    تازه امروز امریکایی ها اعلام کردند : تمدید هم به تقاضای ایران بوده است !!!
  • محمد ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    0 0
    باور کنید ما کاملا هنگ کرده ایم. دشمن خوشحال است و ما مات!!! این است تمام آنچه از مذاکرات نصیب ملت ما شده است.
  • مهدی ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    0 0
    دنیا به آخر می رسه، حالا دونستی؟
  • ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    آمریکا بخاطر ایران افغانستان و عراق را تخلیه کرد ؟ حالتون خوشه ؟
  • شعیب صالحی ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    هم جراتشو داریم و عرضشو،یک عده همراهی نمیکنن و باید منتظر بمونیم تا اون عده به ما برسن
  • ناشناس ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    0 0
    با سلام دوستان درست است که باز در مذاکرات فعلا به نتایج خوبی نرسیدیم ولی هنوز زمان هست نباید زحمات اقای دکتر ظریف را نادیده گرفت ایشان تمام تلاش خود را کردند و باید از ایشان به خاطر تلاش هایشان تشکر کرد و این را بدانید که وظعیت ایران نیاز مند یک توافق هست و بدانید رهبر عزیزمان نظارت دارند و اجازه پایمال شدن حقوق ملت را نمیدهند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس