کد خبر 363602
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۵

رئیس سازمان نظام پزشکی از وجود ۸ هزار پزشک عمومی بیکار در کشور خبر داد و گفت: حدود ۱۱ هزار و ۶۰۰ نفر از دانشجویان پزشکی پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه به مصادر بهداشت و درمان مراجعه نکردند.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی، در مورد فارغ التحصیلان رشته پزشکی که پس از پایان تحصیل و دریافت تخصص در مراکز درمانی فعالیت نمی‌کنند و به نوعی از چرخه بهداشتی درمانی کشور خارج می‌شوند اظهار کرد: باید در حوزه پزشکی و سلامت بین نیازهای آتی عرصه سلامت کشور و آموزش فراگیران تناسبی برقرار کنیم.

وی با بیان اینکه  آمار قطعی از تعداد فارغ التحصیلان پزشکی شاغل به کار در عرصه سلامت و پزشکی نداریم، افزود: بالغ بر 8 هزار پزشک عمومی در کشور بیکار هستند و از آن خطرناک‌تر پدیده کم اشتغالی است که  حتی آمار قطعی در آن مورد وجود ندارد.

رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: براساس آمار موجود از سال‌های گذشته حدود 11 هزار و 600 نفر از دانشجویان پزشکی پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه به مصادر بهداشت و درمان مراجعه نکردند. احتمال می‌روند که این افراد پس از فارغ التحصیلی یا به خارج از کشور سفر کرده و در آن مناطق مشغول به کار شده باشند و یا در مدار ارائه خدمات بهداشتی و درمانی قرار نگرفته‌اند و این تنها آماری است که ما از این موضوع در دست داریم.

زالی یادآور شد: پدیده کم اشتغالی موضوعی است که ما برای فردی امکانات تحصیلات دانشگاهی را فراهم می‌کنیم و زمانی که می‌خواهد وارد فعالیت شغلی شود متاسفانه  ظرفیت لازم برای  جذب همه مهارت‌های لازم در آن وجود ندارد به عنوان مثال امروز انتظار داریم یک پزشک بتواند در طول هفته، 40 ساعت خدمات درمانی به مردم ارائه دهد در حالی که این موضوع به 10 ساعت در هفته تقلیل پیدا کند زیرا ظرفیت لازم برای جذب این پزشک وجود نداشته است.

وی تصریح کرد: امروز در واقع بدون نیم نگاه به آینده تحصیلی و بدون توجه به  تغییرات شغلی آتی فرآیند آموزشی را باید باز مهندسی کنیم که این  یک نگاه مترقی است. علاوه بر اینکه باید تلاش کنیم زمینه تحصیلات تکمیلی برای آحاد مردم به عنوان یک حق شهروندی حفظ شود، این کار نوعی آمایش نیازهای اجتماعی نیز محسوب می‌شود.

زالی یادآور شد: باید توجه کنیم که در یک دهه آینده با تغییر سیمای  بیماری‌ها، تغییرات آمایش بیماری ها، الگوهای نوین شهرنشینی، تغییرات چالشی مانند سکونت غیر رسمی و توفق شهرنشینان بر روستا نشینان، بیماری‌های نو پدید و باز پدید، نگاه به سمت بیماری‌های غیر واگیر و الگوی زندگی در هم تنیده شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: نظام سلامت، در سال‌های آینده به عنوان یک نظام اجتماعی پیچیده باید برای بهره‌بری از مجموعه و استفاده بهینه از ظرفیت تکمیلی و آکادمیک، تمهیدات لازم را بیاندیشد.

وی تاکید کرد: خوشبختانه در دوره جدید مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، دغدغه دکتر میرزاده و دکتر باقر لاریجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد، آموزش و جذب پزشکان است و مدیریت این دانشگاه در حال بازنگری آموزش‌ گروه‌های مختلف پزشکی با نیم نگاهی به آینده است.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: آنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • فاطمه ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    0 0
    برین یه امار هم از مهندسینی که مهندسی نمی کنند روانشناسانی که روانشناسی نمی کنند . کلی رشته های دیگه ای که فقط درس خوندن ولی حالا دارن کارهای دیگه می کنند چرا حالا همه به پزشک و پرستار گیر دادن فقط اینها حق زندگی دارن خواهر من بهداشت محیط نه استخدام نه کار ثابت داره خوب این هم زیر مجموعه وزارت بهداشت چرا به امثال اینها توجهی نمیشه چرا انقدر افراط و تفریط تک بعدی نگری هست توی این کشور
  • ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    0 0
    من مهندس برق با رتبه کنکور 107 از دانشگاه امیر کبیر هستم ایا قبول شدن در رشته پزشکی سخت تر از این میباشد،جز تدریس با چندر غاز درامد کار دیگه ای ندارم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس