۲۰ آبان را باید روز سیاه فوتبال ایران نامید روزی که می‌توان آن را روز ادبیات سخیف ورزش نام گذاری کرد روزی که منش و گفتار پهلوانی را تشییع کردیم.

به گزارش مشرق، «رفتار و گفتار پهلوانان» در زمان‌هایی نه چندان دور در این سرزمین زبانزد عام و خاص بود. اگر فردی صاحب عنوان پهلوانی می‌شد یک محله و یک شهر برایش احترام قائل بودند پهلوانان دست افتاده‌ها را می‌گرفتند و نزد بزرگان به خاطر رفتار و گفتارشان عزیز و محترم بودند. پهلوان‌های زیادی در ورزش ایران داشته‌ایم و داریم و ان‌شالله خواهیم داشت!

نمی‌خواهیم عینک بدبینی به چشم‌مان بزنیم و بگوییم که مرام، منش و گفتار پهلوانی در این سرزمین مرده است اما بدون عینک بدبینی هم نمی‌توانیم خیلی نشانه‌های بارز و مشخصی از پهلوان‌های با مرام گذشته ببینیم. ورزش قهرمانی و حرفه‌ای انگار می‌خواهد همه چیز را ببلعد و برود.

در این روزگار ورزش حرفه‌ای؛ انگار فقط قهرمان زنده را عشق است! مدال و جام قهرمانی مهم است نه رفتار و منش و گفتار پهلوانی که این روزها به آن بازی جوانمردانه هم می‌گویند!

انگار شعار بازی جوانمردانه در به اوت زدن یک توپ هنگام مصدومیت بازیکن حریف خلاصه شده است، تازه بر سر همین حداقل رفتار جوانمردانه و پهلوانی! هم همواره جنگ و جدل به راه می‌افتد.

نتیجه همین ورزش و ورزشکاران حرفه‌ای ادبیاتی سخیف می‌شود. ستاره‌های کاغذی و قلابی که فقط روی جلد روزنامه‌ها و نشریات و در رسانه‌های تصویری زیبا و دلربا و بامرام جلوه می‌کنند و از نزدیک نمی‌توانی تحمل‌شان کنی...

از بازیکنان جوانی که تازه سری در سرها درآورده‌اند گرفته تا سرمربی ریش و مو سفید کرده در فوتبال همه و همه با ادبیاتی تهاجمی، پرخاشگر و اتهام زننده صحبت می‌کنند. انگار نه انگار این‌ها سرشناسان ورزش ایران هستند.

بازیکنی که چهار مصاحبه‌ و چند عکس قدو نیم‌قدش در روزنامه‌ها منتشر شده خیلی راحت چشمانش را بر روی کسوت مربی‌اش می‌بندد و هرچه بر زبانش می‌آید می‌گوید! شاید او شاگرد زرنگی است و نباید خیلی به این بازیکن خرده گرفت چون وقتی او می‌بیند بزرگان این فوتبال مثل محمد مایلی‌کهن، علی دایی بارها در رسانه‌ها به هم می‌تازند و حتی به خصوصی‌ترین رازهای زندگی یکدیگر هم رحم نمی‌کنند.

زمانی که این دوبزرگوار که هر دو اتفاقا سرمربیان تیم ملی هم بوده‌اند مدام از زمین و زمان انتقاد می‌کنند با یک برد و یک باخت به همه می‌تازند از ریش مدیرعامل باشگاه گرفته تا معامله‌های زیرمیزی و روی میزی یکدیگر چه توقعی می‌توان از بازیکنان جوان داشت؟

امروز 20 آبان ماه روز سیاهی برای فوتبال ایران است. روزی که یک مربی به اتهام ادبیات غیر ورزشی‌اش به حکم قانون روانه زندان شد.یک قهرمان یک معلم یک مربی به خاطر اظهارات بدون مدرکش زندانی شد.

او حتی به زندان رفتنش را افتخار می‌داند و از ماموران خواست به او دستبند بزنند ؛ شاید برای اینکه عکس‌های فردای روزنامه‌ها اکشن‌تر باشد!

قصد حمله و تخریب به مایلی‌کهن و دفاع از علی دایی را نداریم اما مگر نه اینکه مجازات و تنبیه برای اصلاح است اما متاسفیم که می‌بینیم حتی از زندان و مجازات هم به گونه‌ای دیگر استقبال می‌شود؛ می‌گوید «کتاب خاطرات زندانم پرفروش خواهد شد!»

امروز روز سیاه فوتبال ایران است و دیگر نیازی به عینک سیاه و بدبینی نیست چون این سیاهی در فوتبال ایران از روز روشن‌تر است!

شاید ورزش ایران نیاز به بازنگری دارد. وقتی وزیر ورزش که فرد اول اجرایی ورزش ایران است و اتفاقا از کشتی‌گیران با سابقه بوده به فدارسیون فوتبال در رسانه‌ها با نیش و کنایه حرف می‌زند و از تبانی، فساد و زد و بند حرف می‌زند بدون اینکه نامی از فوتبال ببرد مشخص است که سمت و سوی فرهنگی ورزش ما به کجاست!

واژه فرهنگ در ورزش ما هر روز نسبت به روز گذشته غریب و غریب‌تر می‌شود. ورزشکاران جوان ما باید چه کسی را الگوی رفتاری و منش پهلوانی خود قرار بدهند تا در میدان مبارزه به یاد آن الگوها و رفتارهای شاخص و درخشان باشند؟!

دیگر نشانی از پوریای ولی واقعی در ورزش ایران نیست کسی که خود را ضعیف‌ نشان بدهد تا حریفش بخاطر دعای خیر مادر برنده شود. اکنون حتی به انواع و اقسام روش‌های معقول و غیرمعقول سعی در زمین زدن حریف دارند!

علی دایی و محمد مایلی‌کهن حتی در کنار زمین چمن سبز فوتبال و مقابل چشمان شاگردا‌شان در زمین سبز چیزی نمانده که دست به یقه شوند؟ «پوریای ولی» پیشکش! رفتار ورزشی آن هم از نوع حرفه‌ای را نشان شاگردان‌تان بدهید نه اینکه کنار زمین سرهم فریاد بکشید!

وزیر ورزش و جوانان هم خیلی راحت از فساد می گوید و اینکه البته منفعل است. آقای وزیر اگر فدراسیونی فساد و تبانی دارد چرا با آن از راه قانونی برخورد نمی‌کنید؟ چرا آن را در رسانه‌ها جار می‌زنید؟ اگر مدرک دارید که حتما هم برای حرف‌تان مدارک مستند و محکمه پسند دارید که یک فدراسیون را متهم به فساد می‌کنید و خود را منفعل می‌نامید، در این اتفاق چه کسی را مقصر می‌دانید؟

آقای وزیر! چرا با مدارک محکمه پسند با مفسدان ورزشی برخورد نمی‌کنید و اگر بر فرض محال و خدایی ناکرده مدرک برای حرف‌تان ندارید... نمی‌توانیم جمله را تمام کنیم چون خودمان هم نمی‌توانیم باور کنیم که  وزیر ورزش یک کشور بدون مدرک حرف بزند.

در این کارزار آنچه قربانی می‌شود همان منش و گفتار پهلوانی اول این نوشته است. همان منش پهلوانان بزرگی چون پوریای ولی و جهان پهلوان تختی‌،  که اکنون دیگر یاد و خاطره‌ای از آن باقی مانده است. به راستی متولی حفاظت از گفتار ومنش پهلوانی در ورزش ما کیست؟! چرا همه یا به فکر عنوان قهرمانی هستند یا انگشت‌های اتهام را نسبت به هم نشانه رفته‌اند و همدیگر را متهم می‌کنند حال چه با مدرک چی بی‌مدرک مثل مایلی کهن که به زندان رفتنش باعث شد روز سیاه ورزش و فوتبال ایران رقم بخورد.

انگار یادمان رفته که ما میراث‌دار بزرگانی چون پوریا ولی‌ها بوده‌ایم. امروز بی‌تعارف روز تشیع جنازه فرهنگ و گفتار پهلوانی در ورزش ایران بود. 20 آبان را باید روز ادبیات سخیف ورزش ایران نامگذاری کرد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    فوتبال ایران مدتهاست در دنیا با سطح فنی زیر آماتوریش به قول وحید هاشمیان سیاه شده..
  • مهدی ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    علی دایی سروره، چند بار مایلی رو بخشید ولی آدم نشد بالاخره کار به اینجا کشید
  • حاج احمد ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    دایی شرمت باد
  • مهدی ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    برقراری اعدالت تحت لقای یک قانون آن هم اسلامی از کی روز سیاه شده آبروی مسلمان از خانه کعبه هم مقدس تره ایشون شاید مربی علی دایی بودن ولی استاد دایی نبودن بدترین نوع تجاوز ، تجاوز به آبرو و حیثیت اشخاص هست در اسلام بردن آبرو قتل محسوب میشه که از قتل نفس زشت تره لطفا از روی غرض سخن نگیم که خدا همیشه بصیر و سمیع هست
  • ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    آقای مایلی کهن فکر کرد مملکت قانون نداره، تا این آدم باشه که دیگه هوچی گری نکنه
  • ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    علی دایی با مایلی کن آدم شد
  • ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    فقط مختص به ورزش نيست قبح زندان رفتن و اعدام در ملا عام شکسته شده و اثر بازدارندگي خودش رو از دست داده . وقتي امثال خاوري و... به ثروت هاي ملي مردم چنگ ميندازن و تبديل به قهرمان ميشن نتيجه اش ميشه همين فوتباليستهاي بي خاصيتي که خصوصا در سالهاي اخير هيچ دستاوردي براي مردم نداشته اند به ثروت هاي آنچناني دست پيدا ميکنن و وارد جنگولک بازيها ميشن ميشه همين چيزي که الان شاهدش هستيم
  • ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    پس شما هنوز دایی را نمی شناسید؟ برای شما دوست عزیز متاسفم
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    دایی مرگ بر تو باد. مرام پهلوانی را یه ذره هم نداری. فقط تونستی به مالدیو گل بزنی
  • هوتن ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    دایی فقط پول داره و شهرت ودیگر هیچ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • احمد ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    امروز 20 آبان ماه روز سیاهی برای فوتبال ایران است. روزی که یک مربی به اتهام ادبیات غیر ورزشی‌اش به حکم قانون روانه زندان شد.یک قهرمان یک معلم یک مربی به خاطر اظهارات بدون مدرکش زندانی شد. جالبه اظهارات بدون مدرکش ... بعد یک مربی - یک معلم از افعال معکوس استفاده می کنی مشرق فکر میکنی مردم هالو هستند نمی فهمند چی داری میگی فکر میکنی می تونی با این ادبیات نگاه های جانبدارانه رو به سمت علی دایی هدایت کنی ... علی دایی بزرگ .. معروف ... قبول ، ولی احترام به قول خودت پیش کسوت و مرام پهلوانی چی میشه در تمام گزارشت به دنبال تلطیف کردن این عمل زشت علی دایی بودی خجالت آوره که تو دم از مرام و پهلوانی میزنی
  • ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    فقط باید به حال این فوتبال تأسف خورد...فقط همین
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    فقط باید به حال این فوتبال تأسف خورد...فقط همین
  • ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    فقط باید به حال این فوتبال تأسف خورد...فقط همین
  • ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    فقط باید به حال این فوتبال تأسف خورد...فقط همین
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    زندان رفتن مایلی کهن به ضرر دایی تمام می شود
  • ناشناس ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    شمایی که اظهار میدارید علی دایی اشتباه کرده هم فرهنگ مایلی کهن هستید که بدون هیچ دلیلی فقط تهمت میزنید اگه مسلمانید کجای دین اسلام تهمت ایرادی نداره؟ مملکت هم قانون داره حرف مفت زیادی بزنی جات تو زندانه . پس باید مراقب حرفها باشیم
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    کسی که حرمت خوانواده مردم را بشکند حرمتش شکسته خواهد شد ..دایی دوبار کوتاه اود ولی این مایلی کهن بوووود که راه دیگری را انتخاب کردو رسوا شد...درود بر ابر مرد فوتبال ایران دایی
  • مجید ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    نویسنده این مقاله واقعآشوته, اگر کسی از حقش دفاع بکند بد است؟ نه برادر کسی که نتواند حقش را بگیرد بی غیرت است.
  • مجید ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    دایی را مایلی آدم کرد؟خاک تو سر احمقت کنم
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    تند نرو بچه
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    حاج احمد بی غیرتهایی مثل تو باید شرمشان باد نه کسی که از حقش دفاع میکند
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    خاک تو سرت بی شعور پس گل به میلان و چلسی چی؟
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    احمق دایی از حقش دفاع کرده فقط بیغیرتهایی مثل تو نمتوانند از حقشان دفاع کنند
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    مثلآ چه غلطی تو و امثال تو میخواهند بکنند
  • ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    مجید جان ناراحت نشو یه چیزی گفته توش مونده
  • ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    خدا سایه مالدیو از سر دائی کم نکنه که موجبات مطرح شدنشو فراهم کرد ای کاش فرهنگشم بالا میبرد
  • امید ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    0 0
    دقیقا
  • امید ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    0 0
    واقعا
  • امید ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    0 0
    مرگ بر تو عقده ای
  • امید ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    0 0
    آره خوب شما بی غیرتهایین که اگه کسی از خانوادتون مزخرف بگه ککتونم نمیگذره درود به شرف دایی
  • امید ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    0 0
    دایی بزرگتر از اینه که با کوچکهایی مثل مایلی کهن و درخشان و غیره تکون بخوره
  • ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    0 0
    اره دیگه دار و دسته همون دیوونه هستن
  • امید ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    0 0
    اتفاقا روز سفیدی بود تا درس عبرتی باشد برای تمام یاوه گویان
  • ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    0 0
    چه روزگاری بدی شده - پدری را دیدم گریه می کرد و جای ساه کتک با شیلنگ را از فرزندش در پاهایش آزارش می داد - فرزند ناخلف در پاسخ نصایح دیگران می گفت باید آدم شود!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس