کد خبر 345618
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۴

مردم یمن در پی شکست مذاکرات بین جنبش انصارالله به عنوان نماینده مخالفان و دولت بر ادامه اعتراضات مسالمت‌آمیز خود تا تحقق همه خواسته‌ها تاکید کردند.

به گزارش مشرق، مردم یمن از سه هفته پیش جنبش اعتراضی و مسالمت آمیز خود را برای تحقق سه خواسته اصلی خود شامل سرنگونی دولت فاسد، لغو دستور آزادسازی حامل های سوخت و اجرای نتایج کنفرانس گفت‌وگوی ملی این کشور را به رهبری جنبش انصار الله آغاز کردند.

مردم یمن از هفته گذشته به دعوت «عبدالملک الحوثی»، رهبر حوثی‌های یمن گام های تدریجی مرحله سوم جنبش اعتراضی خود برای تحقق مطالبات را برداشته و در اطراف وزارتخانه‌ها در صنعا تظاهرات و در ورودی‌های این شهر چادر تحصن برپا کرده‌‎اند.

رئیس جمهور یمن همچنین زیر فشار مردم پیش دولت باسندوه که تحت حمایت عربستان قرار دارد را برکنار و این دولت را تا تشکیل دولت آینده مامور پیشبرد امور کرد.

از سوی دیگر، مذاکرات بین جنبش انصار الله به عنوان نماینده مردم و نهاد ریاست جمهوری یمن طی دو هفته اخیر با وجود طرح برخی پیشنهادها به نتیجه نرسید. جنبش انصار الله چند روز پیش در واکنش به طرح کمیته ریاست جمهوری برای حل اوضاع یمن گفت که این طرح خواسته های مردم را برآورده نمی کند و در واقع دور زدن این خواسته ها است.

مردم معترض یمن روز یکشنبه هفته گذشته خیابان المطار در شهر صنعا را با نصب چادر بستند و تحصن نامحدود مقابل وزارتخانه های کشور به دعوت جنبش انصار الله یمن اعلام کردند.

کمیته سازماندهی تظاهرات و اعتراضات انقلاب یمن اعلام کرد که این تجمع در راستای تکمیل مرحله سوم و آخرین مرحله تشدید جنبش و اعتراضات برگزار شد.

در پی این تجمع گسترده، نظامیان یمنی با گاز اشک آور و گلوله های جنگی و ماشین های آب پاش برای متفرق کردن معترضان و باز کردن خیابان وارد عمل شدند که در پی آن یک معترض کشته و حدود 40 نفر دیگر نیز زخمی شدند.

عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن نیز سرتیپ «فضل القوسی» فرمانده نیروهای ویژه  امنیتی را برکنار کرد. برکناری القوسی یک روز پس از ناتوانی وی در گشودن خیابان فرودگاه شهر صنعا صورت گرفت.

شبکه خبری العالم گزارش داد که در تیراندازی هفته گذشته نیروهای امنیتی یمن به معترضان در صنعا بیش از 100 تن کشته و زخمی شدند و هیئت وزیران یمن نیز رئیس پلیس پایتخت این کشور را به دلیل قتل معترضان و نیز با هدف فرونشاندن خشم اعتراضات مردمی از مقام خود برکنار کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز با ابراز نگرانی از برخوردهای خشونت آمیز در قبال اعتراض‌های مسالمت آمیز مردم یمن، از دولت، احزاب و گروه های یمنی خواست از خود خویشتنداری نشان دهند.

افخم افزود: گفتگو با مشارکت و حضور همه احزاب، گروه‎ها و جریان‎های سیاسی و اجتماعی می‎تواند ثبات، امنیت و آرامش را به یمن بازگرداند.

سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان نیز دوشنبه شب هفته گذشته با عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری یمن تماس تلفنی گرفت.

سعود الفیصل در این تماس تلفنی نگرانی عربستان از آنچه آن را تنش آفرینی خطرناک شبه نظامیان الحوثی در شهر صنعا و اطراف آن و همچنین استان های جوف و مارب خواند، ابراز نگرانی کرد.

سعود الفیصل در ادامه اظهارات خود علیه تظاهرکنندگان و مردم یمن بر حمایت عربستان و شورای همکاری خلیج فارس از عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن و تصمیمات، اقدامات و گام های وی حمایت کرد.

به دنبال ادامه تظاهرات گسترده و مسالمت آمیز مردم یمن، شورای امنیت سازمان ملل متحد و آمریکا با صدور بیانیه‌هایی تلاش می‌کنند جلوی گسترش خشم مردم یمن را گرفته و حوثی‌ها را به آشوب‌افکنی در این کشور متهم کنند.

این در حالی است که رهبران حوثی می‌گویند تحولات داخلی این کشور ارتباطی به طرف‌های خارجی نداشته و آنها در حال رایزنی برای تشکیل یک دولت جدید در این کشور هستند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد چندی پیش با صدور بیانیه‌ای از معترضان یمنی خواست تا از استان عمران عقب‌نشینی و چادرهای برپا شده خود را در مرکز صنعا و توابع آن جمع کنند.

از سوی دیگر، جن‌ ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد واشنگتن اقداماتی را که توسط حوثی‌ها به تازگی علیه دولت یمن صورت گرفت، محکوم می‌کند.

مردم یمن به دعوت «عبد الملک الحوثی»، رهبر جنبش انصار الله، علیه سیاست‌های دولت این کشور دست به تظاهرات زدند و اعلام کردند که قیام مردمی و مسالمت آمیز آنها ادامه خواهد داشت هر چند برخی از رسانه‌های منطقه و غربی با نسبت دادن این تظاهرات به حوثی‌ها سعی دارند این اعتراضات را مسلحانه نشان دهند.

مردم یمن در تظاهرات خود شعارهای ضد سعودی سر می دهند. در همین ارتباط روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی» گزارش داد که مردم یمن در تظاهرات خود علیه سیاست‌های امنیتی و اقتصادی دولت این کشور شعارهایی علیه سیاست‌های عربستان در یمن سر دادند.

دور جدیدی از مذاکرات بین دولت یمن و جنبش انصار الله، شنبه هفته جاری با هدف دستیابی به راهکاری مسالمت‌آمیز برای پایان دادن به بحران کنونی این کشور برگزار شد.

«جمال بن عمر»، نماینده سازمان ملل متحد در یمن اواخر شب گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که «دور جدید مذاکرات بین دولت یمن وجنبش انصار الله این  کشور با هدف دستیابی به راهکاری مسالمت‌آمیز برای پایان دادن به بحران کنونی کشور برگزار شد.»

در این بیانیه آمده است که «در این دور از مذاکرات همه مسائل مورد اختلاف با هدف دستیابی به توافقی سیاسی که در سریعترین زمان ممکن قابل اجرا باشد، مورد بحث قرار گرفت تا امنیت و ثبات یمن تضمین گردد.»

دبیرخانه حزب الناصری سه شنبه گذشته سه تا پنج روز به دولت برای اجرای یک سری موارد به منظور برون رفت از اوضاع خطرناک کنونی و تبعات آن و جلوگیری از انفجار اوضاع کشور مهلت داده بود.

در پی پایان این مهلت، حزب «الناصری» یمن روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این حزب تصمیم گرفت تا نمایندگان خود را از دولت خارج کند.

این حزب افزود: دولت پیشبرد امور یمن به ریاست باسندوه از حل بحران این کشور ناتوان است و کشور را به سمت بدتری سوق می دهد.

این در حالی است که «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن روز یکشنبه هفته جاری از شکست مذاکرات جاری طی 2 روز گذشته که «عبدالقادر هلال» شهردار «صنعا» و «عبدالکریم الاریانی» مشاور رئیس جمهور یمن آن را هدایت می‌کردند، خبر داد.

سخنگوی انصارالله یمن گفت: ملت از مطالبات و اهداف خود که مهمترین آنها سرنگونی دولت و لغو قانون برداشتن یارانه سوخت است، عقب‌نشینی نخواهد کرد.

عبدالسلام گفت: دلیل شکست مذاکرات نیز دخالت سفرای 10 کشور خارجی ناظر بر طرح ابتکاری شورای همکاری [خلیج فارس] در تدوین توافقنامه است. ما قصد داشتیم توافقنامه را امضا کنیم اما عصر شنبه گذشته، این کشورها دخالت کردند و خواستند که بندهای این توافق خارج از بندهای طرح ابتکاری شورای همکاری خلیج فارس نباشد. این مسئله همه چیز را تغییر داد و توافقی حاصل نشد.

وی گفت: دخالت مستقیم سفرای این 10 کشور در روند مذاکرات و مناقشات به بازگشت به نقطه صفر منجر شد با اینکه 80 درصد این مذاکرات مثبت و موفق پیش رفته بود.

این 10 کشور عبارتند از: آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، امارات، بحرین، عربستان، عمان و کویت.

عبدالسلام در ادامه بر افزایش دامنه اعتراضات مسالمت‌آمیز مردمی خبر داد و گفت در صورتی که حاکمیت به خشونت علیه تظاهرات‌کنندگان متوسل شود، ما سکوت نخواهیم کرد.

سازمان دیده بان حقوق بشر نیز در بیانیه‌ای دولت و نیروهای امنیتی و ارتش را به دلیل سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز مردم در روزهای 7 و 9 ماه سپتامبر جاری که به کشته شدن 9 نفر و زخمی شدن نزدیک به 100 نفر دیگر منجر شد، محکوم کرد.

دیده بان حقوق بشر یمن افزود: نیروهای امنیتی به شدت واکنش نشان دادند و به نظر می رسد که باعث قربانی شدن و زخمی شدن شمار زیادی از تظاهرات کنندگان شده اند.

«جو استورک» معاون مدیر اجرایی بخش بخش خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: تیراندازی سربازان یمنی با گلوله جنگی به گردهمایی های مسالمت آمیز، ما را به یاد کشتن تظاهرات کنندگان در جریان تلاش دولت سابق برای خاموش کردن شعله انتفاضه سال 2011 میلادی یمن می‌اندازد.

دیده بان حقوق بشر با محکوم کردن قتل معترضان در شهر صنعا از رئیس جمهور یمن خواست تا اقدامات فوری برای تضمین بازخواست عاملان آن انجام دهد؛ زیرا در غیر این صورت این قتل لکه ننگی در تاریخ وی خواهد بود.

یک دختر یمنی نیز روز یکشنبه گذشته به ضرب گلوله نظامیان ارتش در شهر «حوطه» استان لحج به شهادت رسید.

یک منبع امنیتی یمن به روزنامه «الاولی» گفته که نیروهای ارتش از ساعت 6 صبح روز گذشته به برخی از مناطق شهر الحوطه یورش برده و هشت نفر از مظنونان به دست داشتن در ترور فرماندن امنیتی و نظامی این شهر را بازداشت کردند.

به گفته این منبع امنیتی، این دختر 30 ساله در حمله نظامیان به منازل مسکونی در شهر الحوطه از ناحیه گردن هدف تیراندازی نظامیان قرار گرفت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس