کد خبر 344838
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۱

معاون دبیر کل حزب الله لبنان با غربی خواندن داعش گفت: اگر حمایت آمریکا، غرب و برخی کشورهای منطقه از داعش نبود، این گروه در حال حاضر خطری برای همگان محسوب نمی شد.

به گزارش مشرق، شیخ نعیم قاسم، معاون دبیر کل حزب الله لبنان در مصاحبه با روزنامه الوفاق تاکید کرد: اگر حمایت آمریکا، غرب و برخی کشورهای منطقه از گروه "دولت اسلامی" ( داعش) نبود ما امروز با خطر این گروه مواجه نمی شدیم.

وی افزود: آن‌ها فکر می کردند که اگر از تکفیری‌هایی که از طریق پول و تبلیغات جوانان را جذب می‌کنند، حمایت کنند، می توانند به نظام سوریه ضربه بزنند یا جلوی حرکت ایران را بگیرند و معادله در عراق را تغییر دهند. آن‌ها همچنین بر این اعتقاد بودند که داعش به آن ها کمک می‌کند تا تغییری در نقشه منطقه ایجاد کنند؛ منطقه‌ای که می توان آن را خاورمیانه جدید نامید.

قاسم ادامه داد: کشورهایی که از داعش حمایت کردند، وحشی‌هایی را پرورش دادند که به خود آن‌ها ضربه زد. خطر داعش امروز تنها به ما منحصر نمی شود بلکه شامل تمامی طرف‌هایی نیز می شود که از این گروه حمایت کردند و فریادهایی که امروز می شنویم به دلیل خروج داعش از حد و مرز خود است.

وی خاطر نشان کرد: من همواره گفته‌ام که طرح خصمانه در منطقه تنها یک طرح و نام آن "پروژه آمریکایی – اسرائیلی - تکفیری" است اما اگر به این مسئله با دقت نگاه کنیم، رأس اصلی این طرح اسرائیل است و داعش یکی از سرمایه گذاری هایی است که اسرائیل تلاش می‌کند تا از آن استفاده کند.

نمی گویم اسرائیل داعش را تأسیس کرد اما اسرائیل از آن برای تحقق اهداف خود استفاده می‌کند. این مسئله اسرائیل را واداشته تا مثلا زخمی شدگان در درگیری‌های منطقه "القنیطره" در بلندی‌های اشغالی جولان را مداوا کند و راه را برای آن ها هموار کند تا فرار کنند.

معاون دبیر کل حزب الله لبنان تصریح کرد: وجود تکفیری‌ها در شهرک عرسال لبنان بخشی از پیامدهای حضور این گروه در سوریه و در مرز با لبنان است. حزب الله در مقابله با این گروه‌ها که برای ویران کردن سوریه تلاش می‌کنند، نقش داشته است.

حزب الله همواره برای مقابله با تروریست ها که تلاش می‌کنند تا مناطقی را از لبنان اشغال کنند تلاش می‌کند اما شرایط لبنان با شرایط مناطق دیگر فرق می‌کند چرا که لبنان در مرحله اول مقاومت قدرتمندی دارد که می تواند با تروریست ها مقابله کند و دوم اینکه همگان با ارتش لبنان درمقابله با این گروه ها همکاری می‌کنند و سوم احتیاط و تلاش لبنانی ها اعم از تشیع و اهل تسنن برای ممانعت از گسترش و پیشروی ترویست‌هاست.

وی در خصوص مسئله ریاست جمهوری لبنان نیز گفت: رئیس‌جمهور در لبنان از سوی پارلمان انتخاب می شود.

ما به عنوان عضو حزب الله دیدگاه و نظراتی داریم. رئیس‌جمهور باید در طایفه خود فردی قدرتمند باشد و در لبنان بتواند همگان را مطمئن کرده و مرد مرحله کنونی باشد و این ویژگی ها در همان کسی پیدا می‌شود که ما به نامزدی وی ایمان داریم.

ائتلاف "‌14 مارس" با نامزدکردن سمیر جعجع، رئیس حزب "‌القوات اللبنانیه" از همان لحظه اول موضع خود را مشخص کرد. این ائتلاف می خواهد بگوید من خواهان معرفی فردی هستم که نه مقبولیتی در کشور دارد و نه سابقه خوب تاریخی دارد. این یعنی طرز تفکر این گروه اشتباه است و این مسئله ای است که موجب مانع تراشی بر سر انتخابات می شود.

قاسم اظهار داشت: آنها باید تفاهم بر سر فردی قدرتمند را بپذیرند و مسیحیان و تمامی لبنانی ها احساس کنند که که نماینده ای دارند ما می دانیم که مشکل ما نیستیم بلکه گروه " 14 مارس" است که منتظر تحولات خارجی هستند و به نظر می‌رسد انتظارات آن ها طولانی خواهد شد.

قاسم در خصوص مسئله فلسطین نیز تاکید کرد:‌ حملات اسرائیل به نوار غزه و رخدادها دراین منطقه قطب نما را به سمت فلسطین و پایداری اهالی غزه، مقاومت و مردم فلسطین چرخاند و موجب شد که پیروزی مقاومت امری قطعی باشد. تمامی جهان می دانند که اگر سلاح و حمایت ایران از مقاومت فلسطین نبود مقاومت پیروز نمی شد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس