انواع ادویه وجود دارد که با اضافه کردن هرکدام از آنها به غذا هم باعث خوش طعم شدن غذا می‌شود و هم باعث سلامت بدن می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، ادویه جات از موارد خوراکی است که هر کدام از آنها به تنهایی دارای خواص سلامت‌زا است. انواع ادویه وجود دارد که با اضافه کردن هرکدام از آنها به غذا هم باعث خوش طعم شدن غذا می‌شود و هم باعث سلامت بدن می‌شود.

دارچین

دارچین رمز جوانى است و مصرف روزانه آن انسان را سالم نگه مى ‌دارد. کلیه‌‌ها را گرم مى ‌کند، ضعف پاها را از بین مى‌‌برد و کم خونى را درمان مى‌‌کند. دارچین بهترین دارو براى دردهاى عضلانى است.

دارچین اثر آرام کننده و شاد کننده دارد و از بسیارى از داروهاى آرام بخش بهتر است. دارچین، «والیوم» گیاهى است، زیرا در دارچین ماده‌اى به نام «سینامدئید» وجود دارد که روى حیوانات و انسان اثر آرام بخش دارد. یک قاشق چایخورى دارچین، حاوى ۲۸گرم کلسیم، یک ‌گرم آهن و بیشتر از یک گرم فیبر و مقدار زیادى ویتامین ‌هاى C ،K و منگنز است.

همچنین مقدار ۲ر۱ گرم کربوهیدرات دارد. دارچین بومى ‌سریلانکا و جنوب هند است و پوست درختچه آن کاربرد فراوانى به عنوان ادویه دارد. امروزه دارچین را به صورت قرص و کپسول تولید کرده اند که به عنوان تب ‌بر به کار مى ‌رود.

شنبلیله

گیاهی علفی به ارتفاع ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر با گل هایی منفرد و به رنگ روشن که رنگ میوه‌ های آن زرد تا قهوه‌ ای است. شنبلیله اثر تقویتی، ملین، اشتها آور، خلط‌آور و ضد تب، محرک جریان شیر و کاهنده قندخون دارد. همچنین این گیاه حاوی مقادیر زیادی آهن، فسفر و ویتامین D است.

شنبلیله یک داروی گوارشی تلخ است و می ‌توان آن را در بیماری قند و به صورت موضعی در التهابات پوستی مصرف کرد. تحقیقات نشان داده که شنبلیله دارای «اسید نیکوتینیک» یا «نیاسین» است.

این ویتامین عامل جلوگیری کننده از بیماری «پلاگر» است و اثر گشاد کننده عروق را نیز دارد. بوی آن قوی و طعمی تلخ و معطر دارد. خوردن بیش از حد شنبلیله سبب دل به هم خوردگی و آشفتگی و بروز سردرد می شود.

زرشک

در ریشه و میوه زرشک آلکالوئیدی با نام «ایزوکینولین» وجود دارد که دارای خاصیت آنتی بیوتیکی است. میوه زرشک حاوی ترکیبات قندی، «اسید مالیک»، «اسید تارتاریک» و «ایزوتتراندرین» است. برای درمان عفونت های مثانه، اسهال، گلودرد، برونشیت و ناراحتی های پوستی مصرف میوه زرشک توصیه می شود.

زرشک قابض، تقویت‌کننده قلب و کبد است و از خونریزی‌های مزمن پیشگیری می کند. برگ زرشک برای درمان زخم روده مؤثر است و خاصیت تب بر دارد. میوه زرشک برای کاهش دادن چربی‌های خون نیز مفید است.

مصرف زیاد در زنان باردار مجاز نیست و سبب بروز عوارض جانبی نامطلوب می شود. در سایر افراد مصرف زیاد و طولانی مدت سبب بروز ناراحتی های روده و معده می شود و جذب ویتامین های گروه B را در بدن دچار اختلال می کند. البته لازم به یادآوری است که مصرف معمولی و متعادل زرشک کاملاً بی‌خطر است.

زعفران

زعفران گیاهی پایا با ارتفاع تقریباً ۳۰‌سانتی‌متر، دارای برگ های دراز و سبز مانند تره است. مهمترین خاصیت زعفران درمان افسردگی است. خوردن چای زعفران باعث هضم غذا می ‌شود، اثر مسکن دارد و باعث تحریک اعصاب می‌ شود. زعفران خون ساز است و گردش خون را آسان می ‌کند. مصرف زعفران، خونریزی های پس از زایمان را از بین می ‌برد.

گاز معده را برطرف می ‌کند و ادرارآور است. زنان حامله باید از خوردن آن اجتناب کنند زیرا ممکن است باعث سقط جنین شود. خوردن زیاد زعفران برای کلیه ‌ها مضر است. اشتها را کم می ‌کند، باعث اختلال حواس و سردرد می‌ شود.

از مهمترین ترکیبات زعفران می توان به «گلوکوزید کروسین» و «کروستین» اشاره کرد. زعفران را باید در شیشه ‌های دربسته و دور از نور نگهداری کرد زیرا عطر و رنگ خود را در اثر نور از دست می‌ دهد.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: اطلاعات

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس