روزنامه‌های زنجیره‌ای به دفاع تمام عیار از علی لاریجانی برابر آنچه "اقلیت تندرو" می‌خوانند می‌پردازند؛ این رفتارهای آنان در حالی رخ می‌دهد که در دوران اصلاحات، علی لاریجانی به دلیل نمایش برنامه‌های مانند هویت در صدا و سیما لقب تندرو را از روزنامه‌های اصلاحات دریافت کرده بود؛ گویا برچسب تندرو براساس میل آنان بر افراد، اطلاق می‌گردد.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****
چند روز گذشته حوادث مجلس شورای اسلامی مهم ترین سوژه خبری و تحلیلی روزنامه‌های اصلاح‌طلب گردیده است و پس از استیضاح وزیر علوم نوبت به واکاوی کنش اعتراضی نمایندگان به رفتار رئیس مجلس است؛ روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات به دفاع تمام عیار از علی لاریجانی برابر آنچه "اقلیت تندرو" می‌خوانند می‌پردازند؛ این رفتارهای آنان در حالی رخ می‌دهد که در دوران اصلاحات، علی لاریجانی به دلیل نمایش برنامه‌های مانند هویت در صدا و سیما لقب تندرو را از روزنامه‌های اصلاحات دریافت کرده بود؛ گویا برچسب "تندرو" براساس میل آنان بر افراد اطلاق می‌گردد.


روزنامه مردم سالاری
 
روزنامهروزنامه اصلاح طلب مردم سالاری  با تیتر یک « سرنگونی پهپاد جاسوسی رژیم صهیونیستی » و « ما اهل غیرتیم نه اهل غارت » که برگرفته از سخن رئیس جمهور در مراسم روز صنعت دفاعی بود، روانه پیشخوان مطبوعات شده است؛ علي ودايع در ستون سرمقاله این روزنامه از « اتحاد عليه لشکر اجنه » پرده برداشته است؛ نویسنده این یادداشت گروه داعش را این گونه معرفی می نماید « شبه نظاميان داعش نامريي هستند، به پيش مي‌روند، سلاخي مي‌کنند و مي‌کشند؛اين القاي ترس نيست! بلکه واقعيتي است که سرويس‌هاي امنيتي و اطلاعاتي جهان آن را هشدار داده بودند اما سياستمداران شيک پوش با آن ژست‌هاي مضحک و تصنعي اقدامي عملي براي مواجهه با آنها انجام ندادند. تروريسم تکفيري داعش موضوعي نيست که بتوان با لبخند و ابرازنگراني کلامي با آن مواجه شد. لشکراجنّه‌هاي آدم کش تنها و تنها ادبيات جنگ را مي‌فهمند » که برای مقابله با آنان باید اتحاد جامعه جهانی شکل بگیرد.

• تعریف دولت اعتدال

جبار فضلی در « دولت و اعتدال » به تبارشناسی اتخاذ اعتدال در دولت های گذشته پرداخته است و دولت اعتدال را این گونه صورت بندی می کند « دولت اعتدال دولتي است که در آن شايستگان و نخبگان به دور از گرايشات سياسي در اداره امور جامعه حضور داشته باشند. دولت اعتدال دولتي است که به همه اقليت‌ها به مساوي بنگرد تا حقي از حقوق حقه قوميتي تضييع نگردد. دولت اعتدال دولتي است که همه صداها را مي‌شنود حتي صداي مخالفين و منتقدين را و در صورت عدم افراطي‌گري، بهترينشان را انتخاب و در اداره امور کشور اعمال مي‌کند و در صورت عدم پذيرش، سعي در اقناع گروه‌ها و جريانات دارد نه اينکه صداي مخالف و منتقد را خاموش کند. از اين طريق فاقد روحيه خودکامگي مي‌باشد »


روزنامه ابتکار
 
روزنامهروزنامه ابتکار سوم شهریور 1393 را با تیتر « دستور فوری درباره تخلف احتمالی یک مدیر دولتی »  که برگرفته از سخنان معاون اول رئیس جمهور و « لاریجانی در تیررس تندروها » که مرتبط به رخدادهای دیروز مجلس است ، آغاز کرده است . این روزنامه حامی دولت در سرمقاله خود به مقوله « مسئوليت اجراي قانون اساسي » پرداخته است ، هجير تشکري در این سرمقاله حقوقی به پاسخ یادداشت صفحه دانشگاه روزنامه کیهان رفته است رئيس جمهور را «فقط رئيس دستگاه اجرايي» خوانده است.

• دلواپسی برای مجلس آینده و لاریجانی

روزنامه ابتکار در صفحه « زیر یک » خود ، در یادداشتی با قلم مصطفي داننده به واکاوی رفتار دولت در قبال مخالفان به ويژه نمايندگان تندرو مجلس پرداخته است و به بیان راهکاری می پردازد که « تنها راه توقف تندروي در کشور، حضور گسترده در انتخابات مجلس شوراي اسلامي است. انتخاباتي که مي‌تواند براي هميشه دست گروه‌هاي تندرو را از صحنه سياسي ايران قطع کند. قهر با صندوق انتخابات مجلس، يعني غروب اميدهايي که با ظهور دولت روحاني طلوع کرد. بايد پس از تشکيل« دولت تدبير»، « مجلس عقلانيت» را تشکيل بدهيم. » ، روزنامه ابتکار در این صفحه به رخداد های دیروز صحن علنی مجلس نیز پرداخته است و از آن به « لاريجاني در تيررس تندروها » تعبیر کرده است و در ادامه بیان داشته است که «  «دوپينگ لاريجاني هم اثر نکرد» اين کاغذ نوشته اي بود که حميد رسايي نماينده عضو جبهه پايداري در پايان جلسه استيضاح رضا فرجي دانا رو به عکاسان حاضر در مجلس گرفته بود تا با آن عکس يادگاري بگيرد و هم از اين طريق شادي خود را از برکناري يک وزير دولت نشان دهد و هم طعنه اي به رئيس مجلس بزند. چرا که علي لاريجاني در آخرين سخنان خود قبل از راي گيري براي استيضاح فرجي دانا با ابراز اميدواري نسبت به پاسخ مثبت وزيرعلوم به برخي از خواسته‌هاي استيضاح کنندگان به صورت تلويحي خواستار راي اعتماد نمايندگان به رضا فرجي دانا شده بود. اين تنها انتقاد نمايندگان تندروي مجلس به علي لاريجاني نيست. وي روز گذشته به صراحت از سوي يکي ديگر از نمايندگان اصولگرا با اتهامي سخت تر مواجه شد؛«ديکتاتوري».


روزنامه شرق

روزنامهروزنامه شرق در شماره 2096 خود با تیتر اصلی « سرنگونی «پهپاد» اسراییلی توسط «سپاه» »  به استقبال مخاطبانش رفته است و در همین راستا با یادآوری سرنگونی پهپاد آمریکایی در سال 1390 پرداخته است.

• فرمان علی مطهری به انسجام معتدل‌ها

علی مطهری که در سالیان دور به روایت محمد قوچانی ، یادداشت های انتقادی خود درباره اقدامات هاشمی رفسنجانی و خاتمی را برای روزنامه شرق می فرستاد ، این بار با افکار جدیدی در شرق حضور پیدا می کند ، علی مطهری ، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در یادداشت « انسجام معتدل‌ها علیه تندروها »  دستورالعمل پیشنهادی خود را به طیف همسوی خود در مجلس اعلام می دارد  تا رخداد های دیروز مجلس بار دیگر تکرار نشود و  بیان می کند « تجربه نشان داده که این گروه همچنان به دنبال تنش و حاشیه‌سازی خواهد بود. راهکار مواجهه با آنها این است که نمایندگان معتدل که تعداد آنها کم نیست، انسجام بیشتری داشته باشند و فرصت عرض‌اندام به این افراد را ندهند. واقعیت این است که اکثر نمایندگان، این تفکر را قبول ندارند اما به دلیل فقدان انسجام کافی میان آنها گاهی تندروها ابتکار عمل را به دست می‌گیرند. آنها دارای تشکیلات و برنامه هستند و از محافلی خارج از مجلس خط می‌گیرند. گاهی مجلس را در مقابل عمل انجام‌شده قرار می‌دهند و نمود خارجی آن این است که کل مجلس تندرو است. »

• سرنوشت سیاسی یک قالیچه

روزنامه شرق در صفحه شش خود در یادداشتی به قلم مهسا جزینی از سرنوشت سیاسی قالیچه اهدایی به بان کی مون خبر می دهید و بیان می کند که « «قالیچه ایرانی از سوی دخترخانم نوجوان ایرانی به‌عنوان نماینده کودکان و نوجوانان هنرمند کشورمان به‌عنوان نماد فرهنگ و تمدن ملت ایران و صلح و دوستی به دبیر‌کل سازمان‌ملل‌متحد اهدا شد.» این خبری بود که به همراه عکس‌هایش چهارم‌ مهر91 روی خروجی سایت‌های خبری قرار گرفت. حالا بعد از سه‌سال معلوم‌شده آن قالیچه‌ای که رییس دولت‌دهم به بان‌کی‌مون اهدا کرد، هدیه‌ای از کیسه خلیفه بود. کسی از پیرزن 60ساله بافنده فرش خبر نداشت که حق‌الزحمه‌اش بر زمین مانده بود و تولید‌کننده هم وجهی بابت آن نگرفته‌‌ بود. »


روزنامه اعتماد
 
روزنامهروزنامه اعتماد در شماره سوم شهریور 1393 با تیتر اصلی « سرنگونی پهپاد اسراییلی » روانه کیوسک مطبوعات شد و همچنین خبر از انتشار ضمیمه «جست و جو»  را داده است که در آن صالحی امیری مبدع مکتب نیاوران خبر از افزایش رای روحانی از 24 خرداد داده است.

• بهارستان علیه رئیس

احسان بداغي ، خبرنگار روزنامه اعتماد در صفحه سیاسی این روزنامه به تحلیلی تغییر وزن‌كشي‌هاي سياسي در صحن بهارستان می پردازد و با بررسی رفتار های اعتراضی طیف پایداری – تحول خواهان به این نتیجه می رسد که « فعلا صف‌كشي اكثريت و اقليت مجلس به هم ريخته و دو گروه اصولگرا سايه به سايه همديگر را در ياركشي‌ها تعقيب مي‌كنند. يك بار اين گروه قدمي جلو مي‌افتد و بار ديگر آن گروه. اقليت ديروز فعلا توانسته قسمتي از اكثريت را پهلوي خود جاي دهد. شايد هم همين باشد كه باعث شده لاريجاني نتواند حرفش را كامل در مجلس به كرسي بنشاند. در همين انتخابات شوراهاي نظارت بر مطبوعات و صدا و سيما تا حالا نيمي از حرف هواداران لاريجاني پيش رفته و نيمي از نظر اطرافيان حدادعادل، موقعيتي كه نتيجه آن تعليق پي‌درپي زمان انتخابات است. هواداران لاريجاني به دو كانديداي معرفي شده اعتراض دارند و اطرافيان حدادعادل روي آن دو تاكيد. تا حالا هم حرف هيچ كس كامل پيش نرفته است. شايد اين تعويق‌ها در انتخابات تنها انتقال التهاب از جلسه‌يي به جلسه ديگر باشد. جلساتي كه كار لاريجاني در آنها بيشتر مديريت تشنج است تا پيگيري دستور كار. »

• برنامه‌ريزي براي تضعيف «مرد شماره يك مجلس»

گروه سیاسی روزنامه اعتماد معتقد است که « اقلیت » مجلس از پوسته حاشيه‌يي بودن بيرون آمده است و درصدد است که با برنامه ریزی دقیق هدف اصلي خود را در صحن علنی یعنی « پايان دادن به قدرت رييس مجلس» پیاده نماید و در ادامه به واکنش علی لاریجانی می پردازد «علي لاريجاني اما خونسرد است. در كنار حمايت‌هاي هرچند وقت يك‌بارش از دولت جواب‌هاي به موقعي هم براي اين اقليت تندرو دارد. اين روزها او تنها در حال مديريت‌كردن آنهايي است كه به يك‌باره در برابرش قد علم كردند. »


روزنامه آرمان
 
روزنامهروزنامه آرمان با تیتر اصلی « تندروها رئیس مجلس را دیکتاتور خواندند » و « پیگیری بورسیه ها هستیم حتی با تغییر 10 وزیر » میزبان نگاه های خوانندگانش بود. همچنین در صفحه اول این روزنامه یادداشتی از محسن غرویان درج شده است ؛ نویسنده در این یادداشت وقایع مجلس را وابسته به یک جریان فکری خاص می داند و آنان را عامل چندین اقدام تندروانه می داند و می افزاید این خط فکری « یک روز در حرم امام رضا(ع) سخنرانی آقای ناطق نوری را دچار اخلال کردند و یک روز در حرم حضرت امام(ره) حرمت سیدحسن خمینی را نگه نداشتند و یک روز در حرم حضرت معصومه(س) قصد بر هم زدن سخنرانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را داشتند. »

• آثارسكوت شب‌نامه‌اي

در صفحه سیاسی این روزنامه ، مطهره شفیعی با یادداشت « آثارسكوت شب‌نامه‌اي » به بررسی کنش های سیاسی بهارستان می پردازد و درهمین راستا بیان می دارد « يك هفته گذشت، اما خبري از برخورد نبود و حتي يك سوال هم از دست‌اندركارانش نشد. سكوت و سكوت و باز هم سكوت است كه فضا را براي شب‌نامه بعدي آماده مي‌كند. اگر در اين يك هفته سكوت نبود از تهيه‌كنندگان شب‌نامه عليه رئيس‌جمهور سوال و درخواست پاسخگويي صورت مي‌گرفت ديروز شاهد نبوديم كه عليرضا زاكاني و روح‌ا... حسينيان آنچنان به رئيس مجلس انتقاد كنند و آنچه كه شايسته نيست را روانه بالاترين مقام مجلس نمایند. »

• « انعطاف آمریكا» كلید مذاكرات شهریورماه

روزنامه آرمان در 3 شهریور 1393 به گفت و گو با سیروس ناصری ، عضو اسبق تیم مذاكره هسته‌ای می پردازد و بیان می دارد که « به هر حال این هم جز مجموعه پارامترهایی است که حول و حوش این مذاکره وجود دارد ولی ببینید اساس داستان این است که علت اینکه توافق با آمریکا امکان شکل‌گیری پیدا کرد این بود که یک انعطاف اساسی و بزرگ اگر بخواهیم اسمش را عقب‌نشینی نگذاریم نشان داد و آن این بود که بعد از 10 سال مقاومت تداوم غنی‌سازی را پذیرفت. انعطاف بعدی که به نظر من آمریکا ‌باید نشان بدهد و برداشت من این هست که به این نقطه خواهد رسید این است که تولید صنعتی سوخت هسته‌ای توسط ایران را بپذیرد. فکر می‌کنم این بحث کلیدی است و هر زمان آمریکا به این نقطه برسد آن وقت تنظیم یک سبد که در آن سبد مجموعه مسائل مورد مناقشه، حداقل 5 تایی که مطرح هست، بتواند به تفاهم قابل پذیرش برای طرفین برسد امکان‌پذیر می‌شود. اما اگر آمریکا این موضع اصلی را نپذیرد آن وقت خیلی سخت است که حتی روی مسائل ساده‌تر هم بشود توافق کرد. »


روزنامه ایران
 
روزنامهروزنامه دولتی ایران با تیتر اصلی « لغو 150 مجوز رانتی در بخش معدن » روانه پیشخوان شده است که روایت کننده خبر آقای نعمت زاده است که « از خیلی از تصمیم‌ها و واگذاری‌های اشتباه دولت قبل اصلاح شد و همچنین طی این مدت توانستیم 150فقره پروانه در بخش معدن را که به ناحق در دولت گذشته صادر شده بود، باطل کنیم » و همچنین در تیتر دیگری از پدافند موفقیت آمیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با « شکار پهپاد اسرائیلی در آسمان نظنز » یاد می کند.

• روز سخت آقای لاریجانی

در صفحه اول این روزنامه امیر یوسفی در یادداشت « روز ناخوشایند پارلمان » به تحلیل اعتراض نمایندگان در صحن بهارستان می پردازد و بیان می دارد « طوفان تلخ توهینی که سه‌شنبه پیش در صحن پاک پارلمان پیچید و وزیر محجوب علوم را با خود برد، دیروز هم بار دیگر خودنمایی کرد. این بار خانی نرفت و خانی نیامد اما خاشاکی به هوا جست و در چشم رئیس مجلس نشست. » و این رفتار تعدادی از نمایندگان را در این راستا تحلیل می نماید که « شاید علی لاریجانی، این بار نام واقعی نباشد؛ نامی مستعار باشد که با دیکتاتور خواندنش، بی‌درنگ هر مدیر  اعتدال‌گرای ارشدی هم به این ناسزا متصف شود. بعید نیست که مخاطب توهین «دیکتاتور» این بار نه شخصیت حقیقی علی لاریجانی بلکه شخصیت حقوقی او به عنوان رئیس معتدل پارلمان باشد. به این اعتبار، تندروها تصمیم گرفته‌اند هر مدیر معتدلی را به عارضه عصبانیت دچار کنند و به جای آن که با رئیس، در زمین ادبیات اعتدالی دهان به دهان شوند، او را به زمین ادبیات افراط بکشانند تا جوانه اعتدال و میانه‌روی پا نگیرد یا اگر گرفت، شکوفه نکند یا اگر شکوفه کرد، به بار ننشیند. » 


روزنامه آفتاب یزد

روزنامهاین روزنامه اصلاح طلب نیز با تیتر اصلی « واکنش مجلس به استبداد اقلیت » به رویدادهای دیروز مجلس واکنش نشان داده است ؛ در این تیتر نظر رئیس مجلس به واکنش مجلس ارتقا یافته و معترضین به رفتار آقای لاریجانی اقلیت مستبد نام نهاده شده اند و همچنین این روزنامه در تیتر دیگری به استقبال سخنان جهانگیری رفته است که خبر از پیگیری بورسیه ها حتی اگر 10 وزیر استیضاح شوند ، داده است.

• دولت بر مدار «مدارا » !

سرمقاله این شماره روزنامه آفتاب یزد به بررسی واکنش مقامات دولتی به استیضاح فرجی دانا   اختصاص یافته است ، سید علیرضا کریمی در یادداشت « دولت همچنان مدارا می کند » می نویسد « براساس یک حساب سرانگشتی سیاسی دولت حسن روحانی ناچار است تا پایان عمر این مجلس با نمایندگان آن تعامل کند . در واقع گزینه دیگری وجود ندارد تا مقامات دولتی بخواهند روی میز بگذارند . اینکه دولتی ها طی چند روز گذشته دم از افشاگری و پیگیری فساد گذشته زده اند نیز به نظر می رسد دو کارکرد مشخص دارد . اول اینکه یک تلنگری به مجلس و نمایندگان آن است و حامل این پیغام است که سکوت در جلسه استیضاح به منزله خالی بودن دست دولت نیست . دوم نیز این که این اظهارات باعث می شود عصبانیت حامیان دولت خصوصا دانشگاهیان از برکناری فرجی دانا توسط مجلس کمی فروکش کند . »

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 0
    بله دوستان این اصلاح طلبان روی آوردند به ناطق و اکبر و علی و .. این حرفها.. خبرهایی در راه است
  • امیر ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 0
    نظر روزنامه های کیهان و وطن امروز و.... چی بود؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس