با رونمايي از تشكيلات «ندا» موضع‌گيري‌هاي نسل اولي‌هاي اصلاحات جدي‌تر و نقدهاي آنان به راه‌اندازي اين تشكل هم به گوش رسید. برخي گفتند مگر ما مرده‌ايم كه عده‌يي به دنبال راه‌اندازي نسل دوم اصلاحات هستند؟ برخي هم تشكيل آن را به فال نيك گرفتند.

موازی کاری «صادق‌ خرازی» و «عارف» برای جذب جوانان اصلاح‌طلب/ خرازی: می‌خواهم جوانان را به صحنه سیاسی بازگردانم
گروه سیاسی مشرق - دیپلمات ارشد دولت اصلاحات پس از آنکه سال ها در عرصه سیاست داخلی به نقش آفرینی ناپیدا می‌پرداخت حالا عزم خود را جزم کرده تا همان کاری را بکند که محمدرضا عارف پس از کناره‌گیری از انتخابات ریاست جمهوری به نفع حسن روحانی؛ کلید آن را زد و برای جمع کردن و شور و نشاط بخشیدن به جوانان اصلاح طلب گام های متعددی برداشت.

صادق خرازی که به گفته خود پدر معنوی تشکل «ندا» محسوب نمی شود؛ ولی تنها کسی است که مسئولیت تشکل را بر عهده گرفته و برای آن برنامه ریزی می کند.

او این هفته در صدر اخبار اصلاح طلبان بود، به صورتی که گفت و گوهای متعددی از وی در روزنامه های اصلاح طلب منتشر شد و او به تشریح روند و چرایی شکل‌گیری تشکل «ندا» پرداخت.

با رونمايي از تشكيلات «ندا» موضع‌گيري‌هاي نسل اولي‌هاي اصلاحات جدي‌تر و نقدهاي آنان به راه‌اندازي اين تشكل هم به گوش رسید. برخي گفتند مگر ما مرده‌ايم كه عده‌يي به دنبال راه‌اندازي نسل دوم اصلاحات هستند؟ برخي هم تشكيل آن را به فال نيك گرفتند.

اما موضوعی که بعداز اعلام موجودیت تشکل «ندا» از نگاه اصلاح طلبان مغفول ماند، تلاش های محمدرضا عارف در هفته های اخیر برای جذب جوانان اصلاح طلب و اقدامات وی برای آغاز فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی در کالبد بنیاد «امید ایرانیان» بود.

محمدرضا عارف که با راه‌اندازی بنیاد «امید ایرانیان» در صدد جذب جوانان اصلاح طلب و آغاز فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی بود و خود را برای ورود به عرصه انتخابات مجلس دهم و سامان دادن اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس آماده می‌کرد. اما؛ گویا اصلاح طلبان برای بار دیگر عارف را در مقابل یک دو راهی قرار داده اند. «انصراف یا مبارزه؟»

موازی کاری «صادق‌ خرازی» و «عارف» برای جذب جوانان اصلاح‌طلب/ خرازی: می‌خواهم جوانان را به صحنه سیاسی بازگردانم

   در ادامه بخش های از سخنان صادق خرازی درمورد تشریح روند و چرایی شکل‌گیری تشکل «ندا» را می‌خوانید.

- بينيد برخي اين چند روز به نام اصلاح‌طلبي تا توانستند بر تشكل نو بنياد «ندا» كه فرزند خود اصلاحات است تاختند، بدون آنكه بخوانند و بدانند، تيغ بر چهره‌هاي جوان آن كشيدند. آنچنان از حق صحبت كردند كه گويي سند مالكيت اصلاحات بنام آنهاست وميراث پدرانشان است، به جاي نقد ماهرانه به جاي نقد محتوي، به شخصي‌سازي سياست روي آوردند و گه گاه به دروغ و تهمت براي استحكام تحليل خود روي آوردند، خوب اين روش، روش درستي نيست، معقول و مقبول هم نيست؛ تهديد و ارعاب از هر كس و گروه كه باشد مذموم است.

-  متاسفانه به نام آزادي و به نام دموكراسي چنان اهانت‌هايي طي اين چند روز انجام داده‌اند كه قابل توصيف نيست. بي‌بي‌سي و برخي در خارج و برخي در داخل هتك حرمت افراد مي‌كنند و تهديد مي‌كنند، برخي متوجه نيستند و برخي خيلي خوب مي‌دانند كه چه مي‌كنند. نمي‌شود سخن از استقلال كشور كرد ولي با اجانب به گونه‌يي نشست و برخاست بشود و اطلاعات كشور منتقل شود، من حتي معتقدم بياييد آشكارا نقد محتوا كنيد، يك‌بار ديگر هم گفتم شخصي‌سازي و هتك حرمت جواب نمي‌دهد اين روزها ياد جمله‌يي از ميخاييل گورباچف مي‌افتم كه مي‌گفت آزادي را مدافعان آن زنداني كرده‌اند.

-  جوانان اصلاح‌طلب در حال پراكنده شدن بودند و سرخورده از درون و وامانده از بيرون تشكل‌ها بودند. پيش من آمدند ماه‌ها بحث شد از عدم باور كار تشكيلاتي تا به باور رسيديم. برخي از رهبران اصلاحات هم توصيه كردند كه كمك‌شان كن. من هم شروع كردم و قدم آخر اين تشكيلات شد.

- همه ما روزي جوان بوديم ديگران بازي رو به ما سپردند امروز جوانان به لحاظ سني متفاوت هستند نمي‌شود گفت شما هميشه پياده نظام ما باشيد و ما تعيين‌كننده استراتژي شما سرباز باشيد ما هميشه ژنرال، چنين موضعي طراوت و شادابي ببار نمي‌آورد به ويژه جامعه‌يي كه خيلي جوان است بلندپرواز است همه تحليل دارند همه مدعي‌اند.عقل جمعي ايجاب مي‌كند كه ديگر به صورت مجرد تصميم گرفته نشود. نخبگان در بستر حركت جمعي و ساختار تشكيلاتي بايد بصورت جمعي تصميم‌سازي كنند و تجلي چنين تفكري يعني ساختار‌سازي، يعني كارتشكيلاتي، يعني حزب و تشكل. در گذر از دوم خرداد76 و سوم تير84 و در ادامه 22 خرداد 1388 تجربيات تلخ و شيرين زيادي به دست آمده و حالا در روزگار پس از 24 خرداد باورمان بر اين است كه زمان مناسب براي آنكه اصلاحات با بازسازي و روحيه ايجابي، فصلي تازه از تلاش ملت ايران براي تاثيرگذاري بر سرنوشت خويش آغاز شود فرارسيده است.

-   روزهاي سخت 88 تا 92 فرصت مناسبي به دست داد تا به بازانديشي در برخي رفتارها پرداخته و مباني جديدي براي رفتار اصلاح‌طلبانه تدوين شود از اين رو به نظر مي‌رسد فرصت پيش آمده زمان مناسبي است براي اينكه اصلاح‌طلبي بازتعريف شده و نسل جوان با اعتماد بنفس كامل اصلاح‌طلبي پا به عرصه سياست ايراني بگذارد ما بايد به جوانانمان اعتماد كنيم اعتماد به آنها بدون هزينه نخواهد بود جوانان آرمان‌هاي خود را با واقع‌بيني و پراگماتيسم و گفتمان تلفيق مي‌كنند، چنين پديده‌يي فرصت مباركي است به دوستان‌مان در همه تشكل‌هاي سياسي اصلا‌طلبي. توصيه مي‌كنم به نسل جوان نگاه ابزاري نداشته باشيد به آنها به عنوان قوي‌ترين پتانسيل نيروي انساني نسل جوان بنگريد.

- اگر جوان امروز احساس كند كه با يك ايده‌اش مي‌تواند در برابر كسي كه 50 سال سابقه فعاليت سياسي دارد، قد علم كند و حرف و ايده‌اش مي‌تواند موثر‌تر باشد، نشاط را به جامعه و بدنه كشور بر مي‌گرداند. شما وقتي ايده‌هاي جوانان را عملياتي كنيد و وقتي اين ايده‌ها، در صحنه اجتماعي و سياسي برخوردار از نقش‌آفرين مي‌شود جوان احساس قدرت مي‌كند. مگر جوامع ديگر چگونه رشد كرده و مي‌كنند به جوانان‌شان اعتماد مي‌كنند رهبران برخي احزاب اروپا دهه 30 زندگي خود را طي مي‌كنند.

-  براي ما آينده ايران، دست يافتن به جايگاه اول اقتصادي، علمي و فناوري در سطح منطقه‌ آسياي جنوب غربي، زندگي بهتر شهروندان با تاكيد بر مردم‌سالاري ديني، عدالت اجتماعي، آزادي‌هاي مشروع، حفظ كرامت و حقوق انسان‌ها و بهره‌مندي از امنيت اجتماعي و قضايي اهميت دارد و در اين راه مي‌كوشيم از بحث و جدل در رابطه با گذشته پرمناقشه خودداري كرده و افق‌هاي پيش رو را دريابيم. ما نسبت به استقلال، تماميت ارضي و همبستگي ملت ايران احساس وظيفه مي‌كنيم و در حد توان خود تلاش خواهيم كرد پاسدار اين سه باشيم. عقلانيت و كارآمدي دو ركن مهم فعاليت ما را تشكيل مي‌دهد.

- ما براي اهداف‌مان برنامه‌هاي بلندمدت، ميان مدت و كوتاه‌مدت تعريف كرده‌ايم. در كوتاه‌مدت بايد يك تشكيلات و سازماندهي مناسبي را ايجاد كنيم تا پويايي جوانان اصلاح‌طلب را تشويق كنيم و آنها را به صحنه بياوريم تا بتوانيم در مناسبات جمهوري اسلامي مشاركت و حضور داشته باشند. و در درازمدت بتوانيم مديريت جريان اصلاحات را با معيارهايي كه نظام سياسي ايران قبول دارد و ما به آن معتقديم در دست گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • مجید ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    0 0
    شکمتان سیر است جوانان نه کار دارند نه توان ازدواج دارن شما ها در چه فکر هستید ؟
  • مهدی ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    دوباره فتنه 88 درست کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس