کد خبر 32568
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۱

نجم الدين اربکان نخست وزير وقت ترکيه در سال ???5 در سفر به ايرا ن با مقام معظم رهبرى ديدار کرده بود؛ در آن ديدار آيت‏الله العظمي خامنه‏اى، روى کار آمدن دولت اسلام خواه اربکان را يک تجربه مبارک در ترکيه دانسته بودند.

به گزارش مشرق، مرکز خبر حوزه، در پي درگذشت نجم الدين اربکان نخست وزير اسبق ترکيه بخش هايي از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامي را در ديدار با اربکان به نقل از پايگاه اطلاع رساني معظم له منتشر مي کند.

 

*تجربه مبارک

مقام معظم رهبرى در اين ديدار از روى کار آمدن دولت اسلام خواه آقاى اربکان در ترکيه به عنوان يک تجربه مبارک براى آن کشور ياد کردند و فرمودند: دولت ترکيه با شعارها و جهت گيريهاى اسلامى مى‏تواند قدرت وسيع و عظيمى را در دنياى اسلام به دست آورد و بدون ترديد چنين وضعيتى براى مردم، سياستها و اهداف اين کشور برکات زيادى را به همراه خواهد داشت.

حضرت آيت‏الله خامنه‏اى با آرزوى موفقيت براى دولت ترکيه، خطاب به آقاى نجم‏الدين اربکان فرمودند: شما به نام اسلام حرکت و مبارزه کرديد و به پيروزى رسيديد و ما در ايران اسلامى اميدواريم که شما به برکت اسلام قدرت پيدا کنيد و روز به روز موقعيت بهترى را در ترکيه به دست آوريد و بدون ترديد مادامى که به خدا توکل کنيد، خداوند متعال نيز به شما کمک خواهد کرد.

 

*توسعه روابط ميان کشورهاى اسلامى

رهبر معظم انقلاب اسلامى ضرورت تقويت و توسعه همه‏جانبه روابط ميان کشورهاى اسلامى و برادر را مورد تأکيد قرار دادند و فرمودند: ملتهاى منطقه و عمدتا اسلامى بايد در تمامى زمينه‏هايى که منافع و ضرورتهاى آنها اقتضا مى‏کند با جديت همکارى کنند و بر همين اساس براى دو کشور پرجمعيت و داراى استعداد توسعه فراوان، نظير ايران و ترکيه، زمينه‏هاى زياد همکاريهاى مشترک وجود دارد و دولت شما اين فرصت را به ترکيه خواهد داد که ارتباطات خود را با کشورهاى اسلامى وسيعتر و گسترده‏تر کند.

 

*يادآوري خطر اسراييل

مقام معظم رهبرى احترام دولت ترکيه به شعائر اسلامى را موجب نگاه صميمانه‏تر ملتهاى مسلمان به سوى آن کشور دانستند و در پايان سخنانشان ضمن گوشزد کردن خطر اسرائيل براى کشورهاى اسلامى فرمودند: اسرائيل موجود خطرناکى است که به اقتضاى منافع خود عمل مى‏کند و دولت ترکيه بايد مراقب اين دشمن خطرناک جهان اسلام باشد و براساس منافع واقعى خود عمل کند؛ زيرا اسرائيل براى ضربه زدن به دولت مسلمان ترکيه در نزد افکار عمومى جهان اسلام ملاحظه اين کشور را نمى‏کند.

 

*ايران و ترکيه الگوي اتحاد اسلامى

مرحوم نجم‏الدين اربکان نخست وزير ترکيه در آن ديدار؛ مراتب افتخار و خرسندى خود و هيأت همراه خويش را از ديدار با رهبر معظم انقلاب اسلامى ابراز کرده و آن را يکى از اهداف سفر خود دانست و گفته بود:در اين برهه حساس، جمهورى اسلامى ايران و ترکيه مسؤوليت سنگينى را متوجه خود مى‏دانند و ما مصمم هستيم که اثبات کنيم برادرى اسلامى يک خيال واهى نيست و عامل بسيار مهمى در کليه زمينه‏ها محسوب مى‏شود. ايران و ترکيه با همکارى همه‏جانبه خود الگويى از اتحاد و برادرى اسلامى را به روشنى نشان خواهند داد.

 

* نگاهي کوتاه به زندگي اربکان

نجم‌الدين اربکان در سال 1926 در شهر سينوپ در نزديکي سواحل درياي سياه در ترکيه به دنيا آمد.

وي پس از پايان دوره دبيرستان به استانبول نقل مکان کرد و در سال 1948 با مدرک مهندسي مکانيک از دانشگاه فني استانبول فارغ‌التحصيل شد و در همان سال به عنوان دستيار مشغول به کار شد.

اربکان براي ادامه تحصيل به آلمان رفت و از دانشگاه شهر آخن مدرک دکتراي خود را اخذ کرده و پس از مراجعت به زادگاهش، مشغول تدريس در دانشگاه شد.

وي در انتخابات سراسري سال 1995 از سوي مردم قونيه انتخاب و وارد مجلس شد. در اين انتخابات حزب رفاه با 21.7% آراي مردم توانست عنوان حزب اول را کسب کند و به دنبال اين موفقيت اربکان براي اولين بار در حيات سياسي خود مامور تشکيل کابينه شد. وي در دوران نخست وزيري خود علاوه بر موفقيت هاي داخلي، در عرصه بين المللي نيز پيشگام تاسيس گروه دي هشت شد و ظرف مدت کمتر از يک سال اين گروه را بنا نهاد.

وي يکي از نخست وزيران اسلامگراي ترکيه بود که از سال 1996 تا 1997 در اين پست خدمت کرد و بعد از يک سال خدمت استعفا کرد.

اين شخصيت کهنه‌کار عرصه سياسي ترکيه در دوران نخس وزيري خود، تهران را به‌عنوان نخستين سفر خارجي انتخاب کرد و قرارداد معروف گاز بين دو کشور در اين سفر به امضا رسيد.

نجم الدين اربکان در سال 1998 پس از انحلال حزب اسلامگراي رفاه به مدت پنج سال از فعاليتهاي سياسي منع شد و پس از پايان اين مدت در سال 2003 به رهبري حزب سعادت برگزيده شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس