کد خبر 325660
تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۴

دست‌ها و پاهای یک مادر نمونه در بم پس از 20 سال نگهداری از دو فرزند معلولش دیگر رمقی ندارند و او نیز حالا یک معلول شده است.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، فرماندار و رئیس اداره بهزیستی بم در دهمین روز از ماه مبارک رمضان با تعدادی از معلولان و خانواده آنها دیدار و از آنها دلجویی کردند.

حکایت مادری که با نگهداری از فرزندان معلولش، معلول شده است

دهمین عصر ماه  مبارک رمضان است، همراه با فرماندار بم و رئیس اداره بهزیستی به سمت خانه خانواده‌ای می‌رویم که فرزندان معلولی دارند.

پس از ورود به منزل این معلولین با پدر آنها روبه‌رو شدیم، چهره این پدر نشان می‌داد، غمی بزرگ در سینه دارد و سختی‌های زندگی قامتش را خم کرده است، پس از آن مادری را مشاهده کردیم که دستان پرمهرش بر اثر سختی کار و پرستاری زینب‌گونه‌اش دچار آسیب شده بود و با گذشت حدود 20 سال از به دنیا آمدن فرزندانش او امروز خود یک معلول شده است و دیگر رمقی در دستان و پاهایش نیست.

مادران بهشتی و فرشتگان شکسته بال+ تصاویر

این مادر فداکار با دیدن انسان‌های نوع‌دوست و وظیفه‌شناس از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجید و می‌گفت: همیشه در حال دعا برایتان هستم و از خدا می‌خواهم، هیچ وقت محتاج دست کسی نشوید.

حرکت در یک اتاق کوچک؛ تنها دلخوشی یک پسر معلول

بعد از دیدار با این خانواده قرار بود با دو برادر معلول که چند ماه گذشته نیز به دیدنشان آمده بودیم، روبه‌رو شویم اما شنیدیم که یکی از آنها به دیدار حق شتافته و اکنون در اتاق خانه آنها، تنها یک نفر حضور دارد که دائما روی زمین است و تنها دلخوشی‌اش این است که خود را در این اتاق کوچک از این سمت به سمتی دیگر بفرستند.

دقایقی در کنارش ایستادیم، فقط نظاره‌گر بودیم و در حالی که اشک از چشمانمان جاری می‌شد، پدر و مادرش را تحسین می‌کردیم که جوانی خود را به پای فرزندان معلول خود گذاشته‌اند، از خدای بزرگ برایشان اجر جزیل خواستیم.

مادران بهشتی و فرشتگان شکسته بال+ تصاویر
روزی که این مادر نباشد...

دیدار بعدی ما باز با دو برادر معلول بود اما با این تفاوت که این دو برادر توان راه رفتن و قدرت تکلم داشتند، اما به خواست خدا انجام هیچ کاری به اراده خودشان نبود و با کمترین توان ذهنی گذران زندگی می‌کردند.

اینجا نیز پای مادری مهربان و دلسوز در میان بود که زخم‌های بسیار بر دل داشت و بر لب این زمزمه را که خدایا بعد از مرگم چه کسی بچه‌های معلولم را نگهداری می‌کند.

مادری که به دلیل معلولیت فرزندان با طلاق مواجه شده بود و امروز او با فرزندان معلول خود در فضایی بسیار نامناسب آن هم به صورت کانکسی که البته متعلق به خودشان نبود، زندگی می‌کردند.

مادران بهشتی و فرشتگان شکسته بال+ تصاویر

این مادر می‌گفت: دیگر توان اداره زندگی را ندارم و نمی‌دانم چگونه شکم فرزندانم را سیر و خواسته‌هایشان را عملی کنم.

این دو فرزند معلول به لحاظ شرایط خاصی که دارند توان ماندن در کنار یکدیگر را نداشته و هر لحظه این امکان وجود دارد که به یکدیگر صدمه بزنند و این مادر پیر و ناتوان در سخت‌ترین شرایط از آنها محافظت می‌کند.

فرشتگان مهربانی که برای 100 دختر معلول مادری می‌کنند

و اما بخش بعدی بازدید ما دیدار با دختران معلول ذهنی بود که در شهر بروات نگهداری می‌شوند، در این مرکز حدود 100 نفر معلول از نقاط مختلف کشور حضور دارند که شامل معلولان حمایت‌پذیر و معلولان آموزش‌پذیر هستند.

در این مرکز علاوه بر نگهداری افراد، برخی آموزش‌ها نیز به آنها ارائه می‌شود و نکته جالب، ارتباط صمیمی پرستاران و کارکنان مرکز با معلولان بود که از عهده هر انسانی بر نمی‌آید و بسیار دشوار و سخت است.

مادران بهشتی و فرشتگان شکسته بال+ تصاویر

تعدادی از معلولان آموزش‌پذیر این مرکز با خواندن سرودی زیبا در وصف مادر حال و هوایی دیگر به این مرکز بخشیدند که کمتر کسی می‌تواند با شنیدن این سرود آن هم از زبان معلولان اشکش سرازیر نشود.

مادران بهشتی و فرشتگان شکسته بال+ تصاویر
معلولان بم گروه‌بندی می‌شوند

در این دیدار فرماندار بم و هیئت همراه با عیادت از معلولین پای درد دل اعضا خانواده آنها نشستند و برخی مشکلات مطرح شد که ذوالفقاری برای رفع آنها قول مساعد داد.

فرماندار بم در حاشیه این بازدید گفت: با توجه به شرایط خاصی که معلولان دارند، اما حمایت‌های مالی بهزیستی نمی‌تواند همه نیازهای این افراد را برآورده کند و نیاز است، مردم نیز از این افراد حمایت کنند.

وی بیان داشت: در نظر داریم، معلولان را بر اساس وضعیت جسمی و خانوادگی که دارند در گروه‌های مختلف دسته‌بندی کنیم تا بتوانیم حمایت خیران را جذب کرده و نسبت به حمایت از معلولان گام برداریم.

فرماندار بم تاکید کرد: حمایت از قشر آسیب‌پذیر جامعه به ویژه معلولان یک وظیفه همگانی است و همه کسانی که توان مالی خوبی دارند باید در این زمینه گام بردارند.

3 هزار معلول در بم زندگی می‌کنند

در این دیدار همچنین یدالله دانشیار رئیس اداره بهزیستی شهرستان بم گفت: در شهرستان بم بیش از 3 هزار نفر معلول وجود دارد که هر یک از این افراد دارای معلولیت‌های ذهنی، جسمی و حرکتی هستند.

مادران بهشتی و فرشتگان شکسته بال+ تصاویر

وی افزود: حدود 20 درصد معلولان شهرستان بم کسانی هستند که هیچ‌گونه حرکتی نداشته و حتی هیچ پشتیبانی از لحاظ مالی ندارند.

هموطنان عزیزی که قصد کمک به معلولان نیازمند شهرستان بم را دارند می‌توانند هدایای نقدی خود را به شماره حساب 280595234539511 بانک توسعه تعاون، مشارکت‌های مردمی اداره بهزیستی شهرستان بم واریز کنند.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس