با آغاز ماه رمضان در جهان عرب رقابتی در عرصه سرودهای دینی برای رمضان شکل می‌گیرد رقابتی که چهره‌های موجه و غیرموجه موسیقی عربی را به میدان می‌آورد اما در ایران هیچگاه چنین رقابتی دیده نمی‌شود.

ویژه نامه ضیافت مشرق - با آغاز ماه رمضان در جهان عرب دو رقابت عمده شکل می‌گیرد یکی درباره سریال‌های رمضانی و دیگری در عرصه سرودهای دینی برای رمضان؛ رقابتی که چهره‌های موجه و غیرموجه موسیقی عربی را به میدان می‌آورد.
 
این رقابت اگر چه به وسعت سریال‌های رمضانی نیست اما مورد توجه بسیاری حتی در خارج از جهان عرب قرار گرفته است و کلیپ‌های متعددی نیز با توجه به سنت‌های هر کشور در ماه رمضان ساخته شده است.
 
سال جاری نیز این اتفاق کم و بیش رخ داده است که در میان چهره‌های حاضر در این رقابت‌ها شاهد حضور چهره‌های عرصه موسیقی اسلامی نیز هستیم.
 
* کار جدید ماهر زین با استقبال گسترده مواجه شد
 
ماهر زین خواننده سوئدی لبنانی‌الاصل یکی از این چهره‌هاست که سال گذشته کلیپ «رمضان» را به سه زبان ترکی، عربی و انگلیسی منتشر کرد و در سال جاری نیز برای سومین بار ترانه برنامه رمضانی «زندگی در لحظه» که در مصر پخش می‌شود را خواند؛ برنامه‌ای تلویزیونی که شهرت بسیاری دارد و توسط یک مبلغ به نام «مصطفی حسنی» به روی آنتن می‌رود.
 
ماهر زین پیش از این و در سال‌های 2013 و 2011 نیز آثاری را تقدیم این مبلغ تلویزیونی شبکه النهار مصر کرده بود.
 
کار جدید ماهر زین که شعر و آهنگسازی آن توسط «عزیز الشافعی» انجام شده در عرض شش روز قرار گرفتن بر روی سایت یوتیوب 340 هزار نفر دیده شده است.
 
در این اثر وی آمده است: لحظه‌ای شادیم در لحظه‌ای غمگین و زندگی همه لحظه‌ای گذران است/ ساعاتی که می‌آید و این سفری است که در زمان تمام می‌شود/ باید دید چه می‌آید و چه از دست می‌رود در عمر ما/ ...
 
* دو کار مورد توجه از دو چهره سرودهای مذهبی عربستان و قطر
 
کار دیگری که این روزها در جهان عرب مورد توجه قرار گرفته ویدئو کلیپ «حیاالله رمضان» از «عبدالرب ادریس» هنرمند عربستانی است.
 
آهنگسازی این کلیپ که توسط انور عید کارگردانی و در جده تصویربردای شده توسط خود ادریس انجام شده و شعر آن را «علی الغامدی» سروده و توسط «شرکت کنکورد میوزیک» تهیه شده است.


 
 

کلیپ حیاالله رمضان    
 
 
 
یکی از مهمترین شاخصه‌های این ویدئو کلیپ حضور پررنگ سنت‌های رمضانی در عربستان و کودکان روزه‌دار است.
 
کار دیگر این روزها اثر «فهد الکبیسی» از قطر با نام «بهترین گمان» است که شاعره «الامانی» شعر آن را سروده و «طارق بخش» آن را آهنگسازی کرده است.
 
در این موسیقی نیز پناه بردن به خدا و توکل به خدای متعال در همه چیز مورد توجه قرار گرفته و عنوان شده که این توکل است که امنیت و اعتماد به نفس می‌آورد؛ چه آنکه در ترانه آن آمده است: بهترین گمان به خداست با توکل بر او/ نه درد و نه ذلت در پناه بردن به او/ همه آنچه او نوشته خیر است و آنچه نتیجه می‌دهد خیر اوست/ پروردگارت را بسیار بخوان که رحمت او گسترده است.
 
* ساخت 30 اثر برای 30 روز ماه رمضان در شبکه ابوظبی
 
یکی از جالب‌ترین خبرها در این عرصه تصویربرداری از 30 سرود برای رمضان سال جاری برای 30 قسمت برنامه تلویزیونی به نام «اسماء الله الحسنی» است.
 
این 30 سرود توسط یک خواننده اماراتی به نام «الوسمی» برای برنامه شبکه ابوظبی تولید شده و وی برای تصویربرداری از آن به شهرها و مناطق مختلف امارات سفر کرده است.
 
در برنامه تلویزیونی «اسماء الله الحسنی» که توسط «شیخ وسیم فارس» به روی آنتن شبکه ابوظبی می‌رود هر روز ماه رمضان درباره یکی از اسماء الحسنی سخن گفته می‌شود و این 30 سرود ساخته شده برای این برنامه با موضوع هر روز آن تطابق خواهد داشت.
 
به نوشته پایگاه خبری النشره لبنان، «الوسمی» یکی از چهره‌های مهم سرودهای دینی در منطقه خلیج فارس است که آلبوم‌های وی مورد توجه قرار می‌گیرد و قرار است پس از پایان رمضان این سی اثر توسط شرکت «تولید و توزیع هنری دلما» در قالب یک آلبوم عرضه شود.
 
* دو چهره لبنانی در عرصه موسیقی برای رمضان خواندند
 
«عاصی الحلانی» خواننده لبنانی نیز اثری را با عنوان «رحمت رمضان» با آهنگسازی «عادل العراقی» منتشر کرده و درباره آن گفته است: چون ماه رمضان ماه بالا رفتن عبادت و طاعت خدا و کمک به ایتام و فقراست برای همین این سرود تعبیر و دعوت از مردم برای بخشش است.
 
این ویدئو کلیپ را فادی حداد کارگردانی کرده و آهنگسازی آن توسط عادل العراقی انجام شده و شعرش را «ضیاء المیالی» سروده است.
 
 
 

 
کلیپ رحمت رمضان    
 
 
 
یکی از اتفاقات در این عرصه در سال جاری که پیش از هر اثر دیگری مورد توجه قرار گرفت بازگشت یک چهره مشهور موسیقی جهان عرب پس از مدت‌ها به این عرصه با کاری رمضانی بود.
 
این چهره «فضل شاکر» خواننده لبنانی است که پیش از حوادث سوریه به خواندن موسیقی‌های مبتذل مشهور بود اما با روابطی که با جریان‌های سلفی جهادی لبنان و سوریه پیدا کرد موسیقی و خوانندگی را کنار گذاشت و به آنها پیوست.
 
وی در بسیاری از موضع‌گیری‌های اخیر خود علیه مدافعان بشار اسد اقدام کرده و از پیروان احمد الاسیر شیخ سلفی شهر صور لبنان بوده و دولت لبنان نیز وی را مظنون در برخی انفجارهای لبنان و به‌ویژه ضاحیه بیروت و همچنین درگیری‌های الاسیر در صور می‌داند و وی را تحت تعقیب قرار داده است.
 
اما در آغاز رمضان امسال خبر انتشار سرود دینی وی برای برنامه «مسیح و عذرا» که توسط «محمد العریفی» مفتی وهابی ریاض ساخته شده بسیار مورد توجه قرار گرفت.
 
بنابر این گزارش این کارهای موسیقایی بخش اندکی از حجم گسترده‌ای از ترانه‌ها و سرودهایی است که برای رمضان سال جاری در جهان عرب منتشر شده است چه اینکه اگر جست‌وجوی ساده‌ای در سایت یوتیوب صورت بگیرد برای کلمه «انشودة رمضان» در بازه یک هفته گذشته بیش از هزار رکورد به دست می‌آید که حتی اگر یک دهم این رکورد اصیل باشد عدد صد به دست می‌آید.
 
از پربازدیدترین و مشهورترین این رکوردها می‌توان به سروده‌های «مشاری العفاسی» از عربستان، «جنی مقداد» از اردن و «عبدالله الوصابی» از یمن اشاره کرد.
 
* موسیقی ایران؛ 40 اثر برای جام جهانی 5 اثر برای رمضان
 
بنابر این گزارش این در حالی است که در ایران تنها 5 موسیقی برای رمضان جاری تهیه و تولید شده است که سه موسیقی آن متعلق به برنامه‌های تلویزیونی است.
 
این آثار شامل «بغض تو» مهدی یراحی و «یا رب» برای برنامه «ماه عسل» و «صبح امید» حامد زمانی برای برنامه «ضیافت» شبکه چهار سیما و «میشه نگام کنی» اثر محمد علیزاده است.
 

 
«صبح امید» حامد زمانی    
 
 
 
همین آثار که تنها توسط تهیه‌کنندگان برنامه‌های تلویزیونی برای این برنامه‌ها ساخته شده ربطی به مرکز موسیقی سازمان صداوسیما ندارد و این مرکز تنها یک اثر را با عنوان «ضیافت آسمونی» با شعری از عزیز عباسی و صدای علیرضا شهاب برای این ماه تدارک دیده است.
 
مرکز موسیقی ارشاد و مرکز موسیقی حوزه هنری نیز در این زمینه اثر خاصی را تولید نکرده‌اند و این همه در حالی است که برای جام جهانی مرکز موسیقی صداوسیما هفت قطعه نماهنگ و 40 قطعه موسیقی بی کلام و با کلام را منتشر کرده و عنوان کرده بود: از پنج ماه پیش آثاری در اتاق فکر ما در دست تولید است تا شبکه‌های مختلف به ویژه شبکه سه که متعلق به جوان و ورزش است دست خالی نباشند!
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس