معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به منشأ گرد و غبار دوشنبه شب در تهران گفت: علت اصلي اين گرد و غبار معادن شن و ماسه در غرب استان تهران است كه جزو كانون‌هاي داخلي ورود گرد و خاك به تهران محسوب مي‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، هواي تهران براي نخستين بار در سال 93، به مرز هشدار رسيد. پيش از اين هم توفاني با سرعت 110?كيلومتر بر ساعت چند ساعت تهران را قرمز و سياه كرد و اين‌بار، كانون گرد و غبار به نزديكي تهران آمده و تهراني‌ها اين‌بار شاهد مرز هشدار هواي شهر هستند، هوايي كه به تعبير محيط زيستي‌ها از ابتداي سال جز چند روز ناسالم آن هم براي گروه‌هاي حساس، به خود نديده بود.

اما تنها بنزين نيست كه هوا را خاكستري مي‌كند و سرفه‌ها را استارت مي‌زند، اين‌بار معادن شن و ماسه در غرب استان، عامل گرد و غباري بوده كه شاخص را از 101 به 191 رسانده، ‌كانون داخلي گرد و خاك در تهران، منشأ جديد آلودگي هواي شهر شده‌اند و سالمندان و كودكان را اين‌بار نه سوخت ناپاك خودروها، كه معادن شن و ماسه و بيابان‌هاي اطراف استان، روانه خانه و گاهي هم بيمارستان مي‌كند.

معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به منشأ گرد و غبار دوشنبه شب در تهران گفت: علت اصلي اين گرد و غبار معادن شن و ماسه در غرب استان تهران است كه جزو كانون‌هاي داخلي ورود گرد و خاك به تهران محسوب مي‌شود.

سازمان حفاظت محيط زيست در عين حال كه موضوع گرد و غبار را در خارج مرزهاي ايران پيگيري مي‌كند، در داخل كشور نيز اين كانون‌ها را مورد پيگيري قرار داده است اين در حالي است كه طي چند سال گذشته هيچ فعاليتي درخصوص كانون‌هاي داخلي گرد و غبار صورت نگرفته است و آقايان همه تقصيرها را به گردن خارجي‌ها انداخته و گفته‌اند كه كانون‌هاي خارجي گرد و غبار موجب ورود ريزگردها به كشور شده‌اند.

وي با اشاره به اينكه كاشت درخت و مالچ‌پاشي از جمله راهكارهاي مقابله با كانون‌هاي ريزگرد در خارج كشور است، گفت: بايد كانون‌هاي داخلي ريزگردها را مهار كنيم كه در اين خصوص در مناطق جنوبي و غربي كشور برنامه تثبيت خاك در دستور كار قرار گرفته است.

متصدي با تاكيد بر اينكه متاسفانه هيچ كاري طي 8 سال گذشته درخصوص مهار كانون‌هاي داخلي گرد و غبار صورت نگرفته است، در عين حال گفت: شبكه پايش زميني گرد و غبار در كشور تكميل شده است و دستگاه‌هاي مورد نياز خريداري شده كه طي دو ماه آينده نصب مي‌شود و پس از آن شبكه پايش ماهواره‌يي و هشدار و پيش آگاهي ريزگردها در كشور راه‌اندازي مي‌شود و بدين‌ترتيب به مردم در اين خصوص هشدار خواهيم داد.

سعيد متصدي تنها اين معادن را عامل آلوده كردن شهر نمي‌داند و با اشاره به اينكه استفاده بي‌رويه از آب در كشاورزي، توسعه صنايع آب‌بر مانند فولاد و افزايش سطح تبخير آب مانند احداث سدها موجب افزايش ميزان تبخير آب مي‌شود، مي‌گويد: متاسفانه با وجود اينكه در كشور آب كم داريم، سطح تبخير آب را نيز افزايش داديم كه اين امر موجب شده است كانون‌هاي گرد و غبار در اطراف شهرها تشكيل شود.

وي با اشاره به اينكه پيش‌بيني مي‌شده است پديده گرد و غبار در تابستان امسال تشديد شود، گفت: براين اساس گروه واكنش سريع توسط سازمان حفاظت محيط زيست براي شهرهاي غربي و جنوبي كشور كه درگير پديده گرد و غبار هستند تشكيل شده است كه اين گروه با همكاري وزارت بهداشت و دانشگاه‌هاي علوم پزشكي نسبت به هشدار و اتخاذ تدابير خاص در مواقع رخ داده ريزگردها وارد عمل مي‌شوند.

اما با وجود نزديك بودن عدد شاخص آلودگي به آستانه هشدار، كارگروه اضطرار قرار نيست تشكيل شود تا دقيقا عدد از 200 رد شود و مردم راهي اورژانس‌هاي بيمارستان‌ها شوند تا كارگروه زحمت جلسه را بكشد تا فكري كند بر كانون‌هاي جديد اطراف شهر. مديركل محيط زيست استان تهران گفته است كارگروه مواقع اضطرار در صورت پايداري جوي و افزايش غلظت آلاينده‌ها تشكيل خواهد شد.

محمد هادي حيدرزاده اعلام كرده است بر اساس اعلام سازمان هواشناسي قرار بود به سبب وزش باد ملايم در ساعت‌هاي پيش‌رو، پايداري هوا از بين برود و از غلظت آلاينده‌هاي جوي هواي تهران كاسته شود. بر همين اساس چنانچه تا چهارشنبه شاهد پايين آمدن شاخص‌هاي آلايندگي هواي تهران نباشم جلسه كميته مواقع اضطرار را تشكيل مي‌دهيم.

معاون پايش و نظارت آلودگي هواي استان تهران هم با تاييد سخنان مديركل محيط زيست تهران اعلام كرده هنوز هواي تهران به شرايط هشدار نرسيده است، بر همين اساس نيازي به تشكيل كارگروه مواقع اضطرار نيست.

محمد رستگاري بيان داشت: از آنجايي كه طي دو روز آينده پايداري هوا نخواهيم داشت بنابراين روند كاهش غلظت آلاينده‌ها پيش بيني مي‌شود و نيازي به تشكيل جلسه نيست.

اما سخنگوي شركت كنترل كيفيت هواي شهر تهران اعلام كرده است شاخص آلودگي هواي تهران در شرايط «هشدار» در شرايط ناسالم براي تمامي گروه‌هاي سني قرار گرفته است.

از سوي ديگر كارشناس مركز پيش بيني سازمان هواشناسي كشور از وزش باد در امروز و روز گذشته خبر داد. نقشينه با بيان اينكه آسمان تهران در سه‌شنبه و چهارشنبه افزايش ابر خواهد داشت، گفت: در سه روز آينده وزش باد شديد به همراه گرد و غبار در استان‌هاي خراسان رضوي، خراسان جنوبي و سيستان و بلوچستان باعث كاهش ديد افقي مي‌شود.

نقشينه با اعلام اينكه هواي تهران طي روز پنجشنبه خنك‌تر مي‌شود، ابراز داشت: ‌انتظار مي‌رود چهارشنبه شب ارتفاعات تهران و همچنين از اوايل شب پنجشنبه اين كلانشهر شاهد افزايش ابر و بارش پراكنده باران باشد. پيش‌بيني مي‌شود بيشينه دماي هواي اين كلانشهر طي روز پنجشنبه به 35 درجه سانتيگراد برسد.

اما رييس مديريت بحران شهر تهران با بيان اينكه گردوغبار ديروز به گفته هواشناسي قابل پيش‌بيني نبوده است، گفت: حادثه وقتي در كرج رخ داد به ما اعلام شد.

احمد صادقي به گرد و غبار روز دوشنبه شهر تهران اشاره كرد و گفت: بر اساس نظريه هواشناسي گرد و غبار قابل پيش‌بيني نبود. زماني كه گرد و غبار از كرج آغاز شد اطلاع‌رساني كردند و طي هماهنگي با صدا و سيما به مردم اعلام شد. خوشبختانه زود متوجه شديم و تلفات جاني نداشت و فقط مي‌توانست مشكلات تنفسي و كمبود ديد ايجاد كند.

وي به توفاني كه چند زمان پيش در تهران رخ داد و تلفات جاني داشت اشاره كرد و گفت: با آمدن آن توفان شديد آمادگي ايجاد شد و هر اتفاقي كه اطراف تهران رخ دهد به ما خبر مي‌دهند حتي اگر هواشناسي هم اعلام نكند.

توفان بزرگي كه حدود يك ماه پيش با سرعت 110?كيلومتر بر ساعت تهران را درنورديده بود و مورد پيش‌بيني هواشناسي قرار نگرفته بود، باعث شده كه هر چند روز يك بار اين سازمان توفاني را پيش‌بيني كند. با گرد و غبار ديروز، از اين به بعد بيشتر شاهد پيش‌بيني گرد و غباري خواهيم بود تا توفاني و كارشناسان از توده گرد و غباري در گوشه و كنار تهران سخن خواهند گفت.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: اعتماد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس