در دین مبین اسلام این شرایط به صورت ویژه ای وجود دارد، به گونه ای که خداوند به مدت یک ماه از طلوع فجر تا مغرب، زمانی قرار داده است که انسان از خوردن و آشامیدن باید پرهیز کند و این اقدام در کل برای پاکسازی بدن از سموم و زوائد است.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، روزه داری نه تنها در دین اسلام بلکه در دین های دیگر نیز سفارش شده است، زیرا نتایج مثبت روزه داری بر بدن انسان به عنوان یک اصل پذیرفته شده در علم پزشکی نیز اثبات شده است، در این میان به سراغ دکتر محمد دریایی رفتیم، متخصص علوم زیستی و گیاهان دارویی و طب سنتی و اسلامی.

او سردبیر مجله غذای سالم در پرتو حیات طیبه و مدیر عامل جامعه احیای طب سنتی ایران  است و تاکنون بیش از 30 جلد کتاب در حوزه طب اسلامی و سنتی به رشته تحریر در آورده که از جمله آن ها می توان به کتاب هایی چون «طب اهل بیت (ع)»، «معجزات درمانی طب ایرانی»، «معجزات درمانی عرقیات گیاهی»، «خواص درمانی دم نوش و سردنوش های گیاهی»، «مزاج خود را بشناسیم» و «آداب روزه داری با غذاهای طبیعی» که در این کتاب علاوه بر ذکر فواید روزه داری شیوه تهیه بسیاری از غذاهای گیاهی آورده شده است تا افراد ماه رمضان سالم تری داشته باشند.

متن کامل این گفت و گو پیش روی شماست:

در سال های اخیر فواید روزه داری برای بسیاری از متخصصان حوزه سلامت و پزشکی غیر مسلمان نیز روشن شده است، بگویید روزه داری چه فوایدی بر انسان دارد؟

ـ خوب است بدانید که روزه در تمام ادیان وجود داشته است، ولی در هر یک از ادیان، روزه داری با شرایط مختلف زمانی و مکانی است. در دین مبین اسلام این شرایط به صورت ویژه ای وجود دارد، به گونه ای که خداوند به مدت یک ماه از طلوع فجر تا مغرب، زمانی قرار داده است که انسان از خوردن و آشامیدن باید پرهیز کند و این اقدام در کل برای پاکسازی بدن از سموم و زوائد است، البته خداوند که حاکم بر فطرت انسان است نیز، در شرایط مختلفی مثل اینکه افراد مریضی داشته باشند یا در سفر باشند روزه را بر آنجا واجب نمی داند.

از خواص روزه داری برایمان بگویید.

ـ روزه از نظر جسمی و روحی خواص مختلف دارد، به طوری که غذاهایی که در طول سال در بدن و رگ های ما رسوب پیدا می کند، در این یک ماه پاک‌سازی می شوند. شاید جالب باشد بدانید که اغلب بیماری ها به وسیله روزه درمان می شوند. در کشورهای فرانسه و روسیه پزشکان بعد از تحقیقات فراوان اعلام کردند که امساک یک نکته بهداشتی است که می تواند بسیاری از بیماری های گوارشی و داخلی را علاج کند.

این رسوباتی که در بخش های مختلف بدن به وجود آمده اند، چگونه برطرف می شوند؟

ـ بخش عمده بیماری هایی که بدن را درگیر می کنند، شامل رسوبات و زوائدی است که در معده، روده و رگ ها باقی مانده اند و به صورت چربی درآمده اند و به مرور زمان موجب گرفتگی عروق و چربی کبدها و .. می شوند.

برخی فکر می کنند نخوردن و نیاشامیدن در طول ساعتهای مختلف به بدن آسیب می رساند، نظر شما در این زمینه چیست؟

ـ روزه یعنی گرسنگی و تشنگی و یادمان باشد که اگر چیزی برای بدن مضر بود هیچ گاه خداوند آن را به بندگانش توصیه نمی کرد. ما در طول 11 ماه دیگر سال وقتی غذای سرخ کردنی می خوریم، غذاهایی که در روغن نباتی های مضر و خطرناک سرخ می شوند، همگی چربی هایی هستند که درون معده باقی می مانند و وقتی به مرور در خون انسان رسوب کرد، در رگ ها باقی می ماند. در این میان با روزه می توان این رسوبات را حل و ذوب کرد.

نمونه ای از مفید بودن روزه برای برخی بیماری ها نیز بگویید.

ـ جالب است بدانید که روزه برای افراد دیابتی مفید است، زیرا وقتی گرسنگی می کشید انسولین و چربی های اضافی در بدن حل می شود و قند اضافی‌ای وجود ندارد که به بدن فرد آسیب برساند. در این پروسه فعالیت قند اضافی به اسم دیابت توسط روزه خود به خود از بین می رود. همچنین، روزه برای افرادی که دارای اسید اوریک و تری گلیسرین هستند نیز، به دلیل گرسنگی کشیدن مفید است، زیرا مواد زائد از بین می روند و چربی هایی که مفید هستند در سلول ها باقی می مانند.

یک ماهه بودن زمان ماه رمضان آیا دلیل خاص پزشکی دارد؟

ـ تحقیقات و پژوهش بیولوژیست ها نشان می دهد که معمولا بدن در طول یک ماه به بازسازی، نوسازی و ترمیم خود می پردازد و این کارها در زمانی کمتر از آن امکان پذیر نیست، البته باید گفت این موضوع مشروط بر این است که در افطار، افراد به میزان یک وعده نهار غذا میل نکنند، زیرا افزایش خوردن موجب افزایش گرسنگی می شود.

افراد هر چه بیشتر بخورند نیاز به انسولین بیشتری برای هضم غذا هستند. اکنون ثابت شده که یک ماه بهترین شرایط زمانی است، در 15 یا 20 روز پاکسازی بدن جواب نمی دهد. می توان گفت رمضان بهترین زمان برای از بین بردن زواید و رسوب معده، کبد و مجاری هورمونی بدن است. و باز هم تاکید می کنم مشروط بر اینکه زیاده روی نشود.

منظورتان از زیاده روی نکردن دقیقا چیست؟

ـ منظور این است که از آشامیدن آب سرد و خوردن شیرینی های مصنوعی مثل زولبیا و بامیه جدا خودداری کنند و با آب گرم و توت و خرما افطار کنند.

خوردن شیرینی هایی مانند: زولبیا و بامیه که با روغن های مشکوک سرخ می شوند برای بدن ضرر دارد، خوب است بدانید که پیامبر اکرم (ص) نیز بر مصرف خرما و کشمش به صورت مویز در زمان افطار تاکید داشته اند.

در اینجا باید بگویم غذاها هر چه بیشتر جویده شود بهتر است، زیرا جویدن غذا آنزیم های بدن را فعال می کند. معده آنزیم هایی دارد که ابتدا باید در دهان ترشح شده باشد و اگر غذایی جویده نشده باشد، معده توان هضم آن را ندارد.

بهتر است چه نوع موادی در ماه مبارک رمضان مصرف نشود؟

ـ غذاهای چرب و پرنمک که ایجاد تشنگی می کنند، نباید مصرف کرد. همچنین در ماه رمضان باید تحرک کمتری داشت. بدن باید در یک حالت عادی و نرمال قرار داشته باشد تا طاقت روزه را داشته باشد. غذاهایی که مصرف می شوند نیز، باید سبزیجات، میوه و آب میوه باشد.

دیده شده است که بعضی ها کله پاچه و زولبیا و بامیه را در سفره افطار و سحر خود قرار می دهند، در حالیکه می توان غذاهایی مثل: سوپ جو و آش جو را جایگزین آن کرد.

با توجه به تقارن ماه رمضان و فصل تابستان، پیشنهاد شما برای مبارزه با تشنگی در این دوران چیست؟

ـ بهترین راه برای مبارزه با تشنگی این است که آب لیموی تازه را به همراه عسل و آب گرم مصرف کنیم. این معجون در زمان افطار می تواند به بالا بردن تحمل افراد کمک کند. همچنین، خوب است که بر روی ارده، لیموترش بریزید، زیرا هم مقوی است و هم تشنگی را بهتر می کند.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: نشریه افق آینده استان قزوین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس