کد خبر 318556
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۳

تخم رازيانه خواص درماني دارد. دم‌كرده آن براي كاهش حالت پف‌كردگي و افزايش ميزان ادرار به كار مي‌رود.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، تخم رازيانه معمولاً به عنوان ادويه در آشپزخانه و براي خوش‌طعم كردن غذاها استفاده مي‌شود. از اين دانه‌ها در تركيب نان‌هاي خانگي و حتي نان سوخاري‌ها استفاده مي‌كنند.

تخم رازيانه خواص درماني نيز دارد. دم‌كرده آن براي كاهش حالت پف‌كردگي و افزايش ميزان ادرار به كار مي‌رود. در اين مطلب چند دليل خوب ديگر براي مصرف تخم رازيانه ارائه مي‌دهيم. لطفاً با ما همراه باشيد.

پيشگيري از سرطان

آنتي‌اكسيدان‌هاي موجود در تخم رازيانه به كاهش خطر ابتلا به سرطان ناشي از آسيب‌هاي راديكال‌هاي آزاد كمك مي‌كند. بايد بدانيد راديكال‌هاي آزاد مولكول‌هايي هستند كه به سلول‌ها و DNA آسيب مي‌رسانند. تخم رازيانه همچنين براي پيشگيري از ابتلا به سرطان كولون موثر است. به خاطر اينكه سرشار از فيبرهاي گياهي بوده و به حذف توكسين‌ها و مواد زايد از طريق روده‌ها كمك مي‌كند.

خواص ضد التهابي‌اش

آنتي‌اكسيدان‌هاي قوي موجود در تخم رازيانه نه تنها به پيشگيري از ابتلا به سرطان موثر است بلكه براي حفظ سلامت تمام اعضاي بدن مفيد است؛ به خاطر اينكه حاوي خواص ضدالتهابي مي‌باشد. به عقيده محققان استفاده از تخم رازيانه مي‌تواند براي درمان بيماري‌هايي مانند آرتريت و بيماري كرون كه جزو بيماري‌هاي خود ايمني هستند موثر باشد. البته پژوهش‌هاي تكميلي براي رسيدن به نتايج قطعي‌تر در حال انجام است.

حاوي فيبرهاي مفيد

تخم رازيانه سرشار از فيبر است. فيبرها صرفاً در مواد غذايي گياهي وجود دارند.

بايد بدانيد كه اين تركيبات مفيد در دفع راحت و خروج توكسين‌ها و مواد زايد از بدن نقش اصلي دارند.

اين تركيبات مفيد براي هضم غذا نيز موثرند. 100 گرم تخم رازيانه حاوي 150 درصد فيبر مورد نياز روزانه بدن است.

كاهش كلسترول خون

تجمع و مازاد كلسترول موجود در رگ‌هاي خوني و افزايش توليد آن توسط كبد از دلايل اصلي ابتلا به بيماري‌هايي مانند فشارخون بالا و سكته قلبي مي‌باشد. خوشبختانه كلسترول خون با داشتن تغذيه‌اي سرشار از مواد غذايي گياهي و فيبر قابل‌كنترل است. تركيبات موجود در تخم رازيانه امكان تجمع كلسترول در جداره رگ‌ها را كاهش مي‌دهد و به اين ترتيب از ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي پيشگيري مي‌كند.

كاهش فشارخون

پتاسيم تنها ماده معدني اصلي در تنظيم فشارخون است. اين ماده معدني در تركيب بيشتر مواد غذايي گياهي مانند تخم رازيانه وجود دارد. پتاسيم به كنترل و تثبيت فشارخون كمك كرده و به اين ترتيب ضربان قلب را نيز تنظيم مي‌كند. 100‌گرم تخم رازيانه حاوي حدود 1700 ميلي‌گرم پتاسيم مي‌باشد.

خواص ديورتيك

تخم رازيانه حاوي خواص ديورتيك است يعني ادرارآور است و به سم زدايي از بدن كمك مي‌كند. به اين منظور اين تخم‌ها را به صورت دم كرده استفاده مي‌كنند كه حجم ادرار را زياد كرده و حالت پُف كرده بدن را كاهش مي‌دهد. مي‌توانيد يك قاشق چاي‌خوري تخم رازيانه را با 200 ميلي‌ليتر آب جوش و به مدت 10 دقيقه دم كرده و ميل كنيد.

خواص آنتي‌اكسيداني

تخم رازيانه سرشار از فلاوونوئيدها مي‌باشد كه جزو آنتي‌اكسيدان‌هاي قوي مي‌باشند. اين آنتي‌اكسيدان‌ها استرس اكسيداتيو سيستم قلبي و عروقي را كاهش داده و از بدن در برابر آسيب‌هاي عصبي حفاظت مي‌كنند. فلاوونوئيدها همچنين شهرت زيادي در پيشگيري از پيري زودرس دارند و با راديكال‌هاي آزاد آسيب‌رسان مقابله مي‌كنند.

هضم غذا

اگر در هضم غذا دچار مشكل شده‌ايد مي‌توانيد به اين تخم‌هاي پرخاصيت اعتماد كنيد به خاطر اينكه خواص هضم‌كنندگي اين دانه‌هاي ريز از قرن‌ها پيش شهرت داشته است. نوشيدن دم‌كرده و جوشانده تخم رازيانه بعد از غذا شما را از مشكلات گوارشي نجات مي‌دهد.

منبع كلسيم

تخم رازيانه منبع فوق‌العاده كلسيم مي‌باشد. كلسيم در تركيب اكثر مواد غذايي گياهي مانند بادام، سبزيجات سبز و دانه‌هاي ريز به ويژه كنجد وجود دارد. بايد بدانيد كه 100 گرم تخم رازيانه حاوي 120 درصد نياز روزانه بدن به كلسيم مي‌باشد. اين ميزان تخم رازيانه حاوي حدود 1200 ميلي‌گرم كلسيم است.

سازنده گلبول‌هاي قرمز

توليد و ساخت گلبول‌هاي قرمز توسط بدن با مصرف مواد غذايي مناسب بيشتر مي‌شود. تخم رازيانه حاوي ميزان زيادي مس مي‌باشد. اين ماده معدني براي ساخت سلول‌هاي خوني به ويژه در گلبول‌هاي قرمز لازم و ضروري است. بايد بدانيد كه 100 گرم تخم رازيانه حدود 1070 ميلي‌گرم مس دارد.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: آرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس