کد خبر 316936
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۲

شبکه سی ان ان طی گزارشی در زمینه اتخاذ راهبردهای اشتباه واشنگتن در قبال ایران می‌نویسد، پیوستن کامل ایران به بازارهای جهانی به سود منافع آمریکا است.

به‌ گزارش مشرق، شبکه خبری آمریکایی «سی‌ان‌ان» در گزارشی به قلم «پراگا کاما»،کارشناس ارشد اندیشکده «آمریکای نوین می‌نویسد: گفت‌وگوهای دوجانبه ایران و آمریکا در ژنو سوئیس آغاز شده است و البته بعید است که گروه 1+5 تحریم‌های تحمیلی را علیه ایران تا قبل از ماه جولای رفع کند. محتمل‌ترین فرضیه در این باره تمدید  توافق‌نامه موقت کنونی است.

این گزارش افزود: اما اینک رویکردی شفاف یعنی وجه تمایز قائل شدن بین دیپلماسی هسته‌ای و تجاری ایجاد شده است. در این باره باید به مواردی اشاره داشت. هنوز جوهر قلم کاهش تحریم‌ها خشک نشده بود که روسیه از عزم خود در خرید روزانه 500000 هزار بشکه نفت خام از ایران خبر داد. چین نیز بالغ بر 20 میلیارد دلار داد و ستد سالیانه با ایران دارد و این دو کشور در پی برقراری خط ریلی «جاده ابریشم» هستند.

باید به این جریان ترکیه را نیز اضافه کرد که در عوض خرید گاز از ایران 10 میلیارد دلار طلا داده است. همچنین باید ترکمنستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی را به این جمع افزود که با ایران معامله پایاپای دارند.

در ادامه این گزارش آمده است؛ پیام این فعل و انفعالات واضح است. تحریم‌ها بی‌فایده بوده‌اند و به ‌نظر نمی‌رسد که آسیبی به برنامه‌های هسته‌ای ایران وارد کرده باشند. هرگونه حمله نظامی نیز تنها باعث تاخیر در برنامه هسته‌ای ایران به مدت 6 تا 12 ماه خواهد شد. بنابر این مسدود کردن تجارت شرکت‌های بین‌المللی با ایران اشتباه است.

در ادامه این گزارش آمده است: در حالی که واشنگتن به خود در زمینه مهار برنامه‌های هسته‌ای ایران می‌بالد اما بقیه کشورهای جهان به وضوح از آمریکا می‌خواهند از این مسیر دست بردارد.

ایران به طور فعالانه در حال نزدیکی بیشتر با جامعه بین‌المللی است. ایران کشوری بزرگ با ارتباط چند هزار ساله است. این کشور کوبا نیست (که البته طرح منزوی کردن این کشور نیز منجر به تغییر حکومت نشد) بنابراین تصور این‌که کشوری با تمدن ایران را بتوان مهار کرد غیر منطقی است.

در انتهای این گزارش آمده است: آوردن ایران به اقتصاد جهانی فرصتی بسیار مغتنم  و موقعیتی مناسب برای شرکت‌های غذایی، هوایی و غیره آمریکایی برای ورود به بازار ایران است. کشورهای غربی باید درک کنند که تعامل فعال با ایران بهتر از طرح مهار این کشور است. آمریکا نیز نباید خود را فریب بدهد. این بدین مفهوم است: ایران هسته‌ای کشوری است که اکثر نقاط جهان با این کشور تجارت خواهند کرد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس