کد خبر 31101
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۴

براي اولين‌بار در سينماي ايران اتفاقاتي رخ داده که نياز به تحليل و بازنگري سياست‌ها و عملکردها دارد. پديده‌اي که تا به حال در تاريخ سينماي پس از انقلاب سابقه نداشته است.

به گزارش مشرق، محمود گبرلو منتقد سينمايي يادداشتي را درباره فيلم «جدايي نادر از سيمين» به درخواست خبرگزاري فارس در اختيار اين رسانه قرار داده است.
براي اولين بار در سينماي ايران اتفاقاتي رخ داده که نياز به تحليل و بازنگري سياست‌ها و عملکردها دارد. پديده‌اي که تا به حال در تاريخ سينماي پس از انقلاب سابقه نداشته است.
فيلم «جدايي نادر از سيمين» در حالي از سوي جشنواره برلين مورد تمجيد و تحسين قرار گرفت که تا چندي پيش به عنوان يک جشنواره سياسي به آن نگاه مي‌شد که هدفش مقابله با ايران اسلامي و حمايت از فيلمسازاني است که در ايران ساز مخالف مي‌زنند مثل جعفر پناهي که عليرغم آن که به دلائلي قضايي محکوم شد جشنواره برلين از او به عنوان داور دعوت بعمل آورده که عرف همه دنيا است که فيلمساز و يا هنرمندي به دلائلي محکوم شد هيچ جشنواره و يا سازمان و نهادها دخالت در سيستم قضايي آن کشور نمي‌کند، اما جشنواره برلين در مراسم اختتاميه خود براي جعفر پناهي محکوم در ايران صندلي خالي قرارداد و حاضرين در مراسم را تشويق به حمايت از جعفر پناهي نمود. به همين دليل هم هيات رسمي ايراني که در جشنواره برلين حضور داشتند به عنوان اعتراض جشنواره را ترک نمودند. البته طي اطلاعيه‌اي اين موضوع اعلام شد اما خبري از بازگشت آنان منتشر شد. گروه غيررسمي ايراني از جمله فرهادي و همراهانش در برلين ماندند که به تبليغ و نمايش فيلم خود پرداختند. و البته گذري هم در مصاحبه‌هاي خود به وضعيت جعفر پناهي در ايران زدند.
سرانجام نيز جشنواره برلين جايزه اصلي خود را به فيلم «جدايي نادر از سيمين» ساخته اصغر فرهادي اهداء نمود و براي اولين بار ميرعلايي مدير سينمايي فارابي و تيم همراهش ‌که مديران زير مجموعه‌اش در بخش بين‌الملل همان افرادي هستند که ظاهراً جشنواره برلين را به عنوان اعتراض ترک کردند در فرودگاه امام‌خميني(ره) به استقبال اصغرفرهادي رفتند و جايزه گرفتن او از جشنواره برلين که به وضعيت ايران معترض بود تبريک گفتند و نکته مهمتر آن که جشنواره فيلم فجر نيز به همان فيلمي جايزه اصلي خود را اهداء نمود که جشنواره فيلم برلين اهداء کرد و هنوز، يادمان نرفته است که معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي که جشنواره فيلم فجر محصول عملکرد اوست و طبعاً انتخاب داوري‌ها و نتايج آن برگرفته از تفکرات و سياست‌هاي او خواهد بود چند ماه پيش در اعتراض به اصغر فرهادي اطلاعيه معروف «انا الله و انا اليه راجعون» را منتشر کرد.
معلوم نيست اگر فرض را بر اين بگذاريم که تناقض عجيبي در اين چند ماه گذشته و در اين چند روز رخ داده چه کسي پاسخگو است و چرا شفاف با مردم سخن نمي‌گويند. اگر جشنواره برلين سياسي است و طي سال‌هاي گذشته انتخاب‌هاي ايراني‌اش سياسي بوده‌اند چرا اين بار سياسي نگاه نکردند و اگر سياسي بوده و جشنواره را ترک کرده‌اند چگونه جايزه‌اش را پذيرفته‌اند و اگر براي رفتار و گفتار گذشته اصغر فرهادي بيانيه «انا‌الله و انااليه راجعون» مي‌دهند چگونه به فيلم‌اش که طبيعتاً نشأت گرفته از انديشه‌هايش است، جايزه‌هاي متعدد مي‌دهيم؟
من معتقدم «جدايي نادر از سيمين» فيلم خوش ساختي است که به تحليل جامعه امروز ايران به خصوص قشر متوسط و مدرنيسم جامعه مي‌پردازد و خيلي هم خوش ساخت و مرتب و قوي است اما در نتيجه‌گيري به بيراه مي‌رود و يا آنچه را که خودش يعني فرهادي مي‌بيند و مي‌پسندد و به بيننده القاء مي‌کند آن هم بي‌بند و باري فکري و اعتقادي در ايران امروز است که البته نشأت گرفته از نگاه سطحي و غيرمبنايي افکار فرهادي است...از سوي ديگر هر ايراني در هر کجاي دنيا اگر افتخاري براي ايرانيان کسب نمايد قابل احترام و تقدير ويژه است اما به شرطي که احساس کنيم اين ايراني عزيز و شريف، ايران اسلامي خود را خوب شناخته و به خوبي معرفي کرده است و گرنه تحليل‌هاي غلط از ايران و جامعه اسلامي ايران و ارايه آن به شبکه‌هاي مختلف تلويزيوني جشنواره‌ها افتخاري براي ايران و ايران نخواهد بود که لشگري رسمي را براي استقبال از او به فرودگاه بفرستيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس