بحث انتقال پایتخت در مجلس نهم همچنان در دستور کار نمایندگان است. طرحی که پارسال با رأی یکصد نفر از نمایندگان به تصویب رسید و در ماه‌های اخیر جزییات آن در دستور کار کمیسیون‌های مرتبط مجلس قرار داشت.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، از مجلس شورای اسلامی خبر می‌رسد که «همدان»، «سمنان» و «پردیس» به‌عنوان شهرهای جایگزین برای انتقال پایتخت معرفی شده‌اند اما آنطور که نایب‌رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور می‌گوید تکلیف این‌که پایتخت سیاسی یا اداری کجا برود را نهایتا شورایی که با ریاست رئیس‌جمهوری تشکیل می‌شود تعیین می‌کند و ممکن است این شورا اصلا به این نتیجه نرسد که تهران را منتقل کند.

بحث انتقال پایتخت در مجلس نهم همچنان در دستور کار نمایندگان است. طرحی که پارسال با رأی یکصد نفر از نمایندگان به تصویب رسید و در ماه‌های اخیر جزییات آن در دستور کار کمیسیون‌های مرتبط مجلس قرار داشت.

دیروز «امیر خجسته»، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس، از تصویب گزارش شور دوم طرح انتقال پایتخت در کمیسیون متبوعش خبر داد و گفت: «شهرهای همدان،‌ سمنان و پردیس تاکنون به‌عنوان ‌گزینه‌های انتقال پایتخت سیاسی کشور مطرح شده‌اند.»

خجسته از تصویب گزارش شور دوم طرح انتقال پایتخت در کمیسیون شوراها و امور داخلی در مجلس خبر داد و گفت: «پس از تصویب نهایی طرح انتقال پایتخت در مجلس و اخذ نظر مثبت شورای نگهبان این طرح برای اجرا به دولت ابلاغ خواهد شد.

براساس طرح انتقال پایتخت شورایی متشکل از مقامات ارشد دولتی جهت بررسی و جمع‌بندی مطالعات در زمینه تراکم‌زدایی، تمرکززدایی، ساماندهی شهر تهران و انتقال پایتخت سیاسی و اداری کشور به محل دیگری تشکیل می‌شود.»

 شور دوم طرح انتقال پایتخت، این هفته در مجلس

درباره این‌که پایتخت کجا برود، حرف‌ها و بحث‌ها زیاد بوده و هست.  نام سمنان و زنجان به گوش می‌رسد و البته وقتی بحث بین مردم در کوچه و بازار داغ است هم هر کسی دوست دارد پایتخت به همان شهری برود که او در آن زندگی می‌کند.

نام بردن از شهرهای همدان و سمنان و پردیس برای انتقال پایتخت از تهران، دیروز حرف و حدیث‌های تازه‌ای را درباره این‌که بالاخره پایتخت کجا می‌رود، به راه انداخت. اما به واقع این شهرها بر مبنای چه معیارهایی برای جایگزینی با پایتختی تهران انتخاب شده‌اند و آیا اینها گزینه‌های نهایی برای انتقال پایتختند؟

«محمدجواد کولیوند»، نایب‌رئیس اول کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس می‌‌گوید این حرف‌ها فعلا در حد گمانه‌زنی است چون اصل موضوع یعنی انتقال پایتخت هم تازه قرار است در شورایی با حضور رئیس‌جمهوری بررسی شود و وقتی اصل موضوع هنوز مورد بحث قرار نگرفته گفتن این‌که چه شهرهایی برای پایتخت شدن مناسبند، موضوعی فرعی است که اصل موضوع را به حاشیه می‌کشاند.

این نماینده مجلس، در پاسخ به این پرسش که درباره انتقال پایتخت به شهرهای پرند و همدان و سمنان چقدر کارِ کارشناسی انجام شده، گفت: «اساسا تصمیم‌گیری درباره انتقال پایتخت با نمایندگان مجلس نیست و آنچه با موضوع ساماندهی و انتقال پایتخت سیاسی و اداری کشور مطرح شده تشکیل شورایی با محوریت و ریاست رئیس‌جمهوری و با حضور تعدادی از وزارتخانه‌ها و شهرداری تهران و پدافند غیرعامل و معاونت راهبردی رئیس‌جمهوری، رئیس نیروهای مسلح و در حقیقت این شوراست که در صورت تصویب این طرح در مجلس و موافقت شورای نگهبان موظف می‌شود ظرف دو‌سال پایتخت تهران را ساماندهی کند و باز هم این شوراست که باید در مورد انتقال پایتخت، این‌که کجا برود و چه بخش‌هایی از آن منتقل شود تصمیم بگیرد.

ممکن است این شورا به این نتیجه برسد که هیچ قسمتی نباید جابه‌جا شود.» البته گفته می‌شود در جریان بررسی شور دوم این طرح در صحن علنی مجلس کم‌‌وکیف اعضا نیز مشخص خواهد شد.

به گفته «کولیوند» بررسی گزارش شور دوم طرح انتقال پایتخت داخل کمیسیون‌ها انجام شده و به اتمام رسیده و در نوبت قرائت و تصویب در صحن علنی مجلس است و به احتمال زیاد این هفته در دستور کار قرار می‌گیرد.

ریاست شورایعالی انتقال پایتخت را رئیس‌جمهوری یا معاون اول او برعهده دارد و وزیر کشور (دبیر شورا)، دو نفر از اعضای کمیسیون‌های مختلف مجلس به انتخاب نمایندگان، وزرای راه و شهرسازی، نیرو، جهاد کشاورزی، امور اقتصاد و دارایی، نفت و همچنین معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهوری، رئیس سازمان میراث فرهنگی، شهردار تهران، نماینده ستاد کل نیروهای مسلح و رئیس سازمان پدافند غیرعامل اعضای دیگر این شورا هستند.

طرح انتقال پايتخت درحالی دوباره مطرح شده كه دولت پيش‌تر، شهر جديد پرند را به‌عنوان پايتخت اداري ايران در نظر گرفته بود و حتي ۴۰۰ هكتار از زمين‌هاي مجاور مسكن‌مهر در اين منطقه را براي ساخت وزارتخانه‌ها جانمايي كرده بود.

دولت روحانی، در برابر این مصوبه مجلس و بحث انتقال پایتخت واکنش چندانی نداشته است. به نظر می‌رسد آنها فعلا منتظرند تا ببینند تکلیف این طرح اول از همه در مجلس و پس از آن در شورای نگهبان چه می‌شود.

پیش از این «حسین‌ هاشمی»، استاندار تهران در واکنش به تصویب کلیات انتقال پایتخت از تهران در مجلس، گفت که استانداری تهران در این زمینه تابع نظر دولت است. دولتی که به نظر می‌رسد حتی اگر بخواهد هم اعتبار و منابع مالی لازم برای انتقال پایتخت را دست‌کم تا چند ‌سال آینده در اختیار ندارد.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: شهروند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 2
  • شهروند ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    2 2
    همدان قدیمیترین شهر ایران و از کهنترین شهرهای جهان است. شهری که اولین پایتخت مادها بوده و در روزگار هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، آل بویه و سلجوقیان نیز یکی از پایتختهای کشور به حساب می آمده است. با این حال از میان 97 منطقه گردشگری کشور همدان به عنوان منطقه مدل (پایلوت) گردشگری کشور انتخاب شده است ..سازمان جهانی گردشگری به اختصار (UNWTO) و نیز به دلیل دارا بودن امنیت در برابر حوادث طبیعی بویژه زلزله و .... نزدیکی به تهران کمتر از 280 کیلومتر مسافت مسیر جاده ای از آزادراه همدان - ساوه - تهران کمتر از 230 کیلومتر خط راه‌آهن همدان-تهران(با توجه به خرید قطار پیشرفته و با سرعت بیش از 220 کیلومتر در ساعت که این فاصله در زمان 1/30 طی میشود در سال ۱۳۸۸ به عنوان یکی از کلانشهرهای ایران معرفی شد. و ....... . . . با توجه به جمیع جهات و شرایط، همدان بهترین شرایط برای انتقال پایتخت اداری و سیاسی کشور را داشته و بهترین گزینه برای این مهم است.
  • حسین ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    0 4
    پردیس چون نزدیک به تهران و خوش آب و هوا است بسیار عالی است .
  • سجاد ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    3 2
    همدان بهترین گزینس
  • رضا ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    0 4
    سمنان.شهر اخلاق .
  • مجتبی علیمیرزایی ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    3 2
    به نظرمن همدان ایده ال ترین شهر جهت پایتخت شدن است.همدان از حق چند صد ساله خود دور مانده
  • محمد ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    4 3
    همدان از رقباش یه سر و گردن بالاتر هست و پایتخت شدن حقش هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس