کد خبر 306046
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۹

وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از مشکلات اصلی آموزش و پرورش عدم توزیع مناسب نیروی انسانی در کشور است که با بومی گزینی مشکلاتی از قبیل نقل و انتقال معلمان از میان خواهد رفت.

به گزارش مشرق، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز همزمان با آغاز هفته بزرگداشت هفته معلم در سخنرنی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران ضمن تبریک روز معلم به همه معلمان و سنگرداران جبهه تعلیم و تربیت، اظهار داشت: آموزش و پرورش زیرساخت نیروی انسانی را برای کشور تشکیل می‌دهد و خروجی‌های آن ورودی جامعه و دانشگاه است و نهادی است که زیرساخت‌های منابع را فراهم کرده و ما می‌توانیم ادعا کنیم عامل اصلی و زیرساخت برای توسعه پایدار در کشور است.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش بزرگترین فصل مشترک حاکمیت و ملت است و کوچکترین تغییرات در‌ آن، کل جامعه را متأثر می‌کند و در سال فرهنگ که توسط مقام معظم رهبری اعلام شده است باید گفت انتقال فرهنگ به نسل آینده از کارکردهای جدی آموزش و پرورش بوده و یکی از مهمترین مخاطبان رهبری در سال فرهنگ است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: هر ساله 130 میلیون کتاب چاپ می‌کنیم که باید دانش‌آموزان آن را بخرند، بخوانند، بفهمند و امتحان دهند و آموزش و پرورش یک اهرم اصلی در اختیار دارد که می‌تواند به انتقال دانش بپردازد.

فانی گفت: 12 میلیون دانش‌آموز در 105 هزار مدرسه تحصیل می‌کنند که یک میلیون معلم و فرهنگی امر تعلیم و تربیت را بر عهده دارند و بزرگترین دستگاه دولت نیز آموزش و پروش است که از لحاظ کمی و کیفی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی یادآور شد: راهبرد آموزش و پرورش ارتقای کیفی آموزش و تربیت است و تقویت کتابخانی، زنگ گفت‌وگو، پرسشگری و در حوزه دینی پرداختن به نماز، گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، شورای امر به معروف، انس با قرآن و اهل بیت و نهادینه‌سازی سبک ایرانی و اسلامی دنبال می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به 12 اردیبهشت سالروز شهادت استاد مطهری خاطر نشان کرد: مناسب است اصول تربیت اسلامی از دیدگاه ایشان را مرور کنیم؛ دستگاه تربیت باید استعدادهای فطری مثل خردورزی، خداگرایی و عدالت طلبی را گسترش دهد؛ در بحث اصل اعتدال، آموزش و پرورش باید انسان‌هایی را تربیت کند که نه اهل افراط و تفریط باشد.

فانی به اصل جامعیت از دیدگاه شهید مطهری اشاره کرد و گفت: اصل جامعیت یعنی اینکه انسان‌هایی در همه ابعاد تربیت شود و همچنین در اصل چهارم نیز نیازهای واقعی انسان تأمین شود.

وزیر آموزش و پرورش اصل پنجم در اصول تربیت اسلامی از دیدگاه شهید مطهری را اصل تأکید بر دوره کودکی برشمرد و گفت: این دوره شامل پیش‌دبستانی و دبستان و دوره ابتدایی است که نقش عمده‌ای در شکل‌گیری کودکان دارد و اجرای سندی تحول و پیگیری سیاست‌های رهبری می‌تواند متضمن اصول پنج‌گانه تربیت از دیدگاه شهید مطهری باشد و آموزش و پرورش در حال تهیه نقشه راه در سند تحول است.

فانی به روز معلم اشاره کرد و افزود: امروز روز معلم است و معلم رکن اصلی فرایند تعلیم وتربیت بوده و این معلم است که نقش ممتاز و منحصر به فردی در نظام تعلیم و تربیت نیز دارد و سخن، سکوت، پوشش و آرایش موی سر معلم نیز در رفتار دانش‌آموز تأثیر دارد و در این راستا سیاست‌های آموزش و پرورش در ارتباط با معلم، ارتقای منزلت معلم در تراز جمهوری اسلامی و ارتقای انگیزه معلمان است که در این راستا لایحه رتبه‌بندی معلمان مطرح است که با تصویب در دولت و تقدیم به مجلس شاهد باشیم شایستگی‌ها و انگیزه معلمان رشد پیدا کند.

فانی، جذب نیروهای بومی را از سیاست‌های اصلی این وزارتخانه عنوان کرد.

وی گفت: یکی از مشکلات اصلی آموزش و پرورش عدم توزیع مناسب نیروی انسانی در کشور است که با بومی گزینی مشکلاتی از قبیل نقل و انتقال معلمان از میان خواهد رفت.

وزیر آموزش و پرورش به اهمیت دوره ابتدایی در آموزش اشاره کرد و گفت: به همین علت توجه ویژه‌ای به مشکلات معلمان ابتدایی خواهیم داشت و امیدواریم با پیگیری مطالبات آنها باعث ثبات در این حوزه شویم.

وی ضمن تشکر از مردم و دستگاه‌های مختلف گفت: باید بگویم که اداره و مدیریت آموزش و پرورش از توان وزارتخانه خارج است؛ وزارت آموزش و پرورش یک وزارتخانه هم‌ردیف سایر وزارتخانه‌ها نیست بلکه یک فراوزارتخانه است و مأموریت آن مربوط به همه دستگاه‌ها می‌شود و از خروجی آن تمامی دستگاه‌ها استفاده می‌کنند.

فانی تأکید کرد: آموزش و پرورش متعلق به همه مردم و دستگاه‌ها است و اگر به دنبال شکل‌دهی سرمایه در کشور هستیم باید بدانیم که بهترین سرمایه‌گذاری برای مردم و نظام سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش است.

وی افزود: در همین جا اعلام می‌کنیم که همکاری تمام نهادهای دولتی، غیردولتی، مردم و مساجد با آموزش و پرورش می‌تواند ما را امیدوار به حل تدریجی مشکلات این دستگاه عظیم کند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه گزاف‌ نیست اگر بگویم آموزش و پرورش هر کشور آینه تمام‌نمای آینده آن کشور محسوب می‌شود، گفت: اگر می‌خواهیم آینده کشور را بدانیم باید به آموزش و پرورش آن نگاه کنیم و برای اینکه بتوانیم فرزندانمان را برای آینده و مطابق اصول تربیت اسلامی تربیت کنیم باید امروز به آموزش و پرورش رسیدگی کنیم و همه نهادها خود را در این زمینه مسئول بدانند.

وی ضمن تشکر از مجلس و دولت برای افزایش بودجه آموزش و پرورش گفت: رشد 26 درصدی بودجه امسال آموزش و پرورش در حالی اتفاق افتاد که کل بودجه دولت تنها 11 درصد رشد داشته است و این عنایت خاص مجلس و دولت را به آموزش و پرورش نشان می‌دهد.

وی مساعدت ائمه جمعه و جماعات و حضور آنها در مدارس را سبب تقویت روحیه دانش‌آموزان دانست و گفت: در این راستا به مدیران مدارس گفته‌ایم که خودشان به همراه معلمان در نماز جماعت دانش‌آموزان شرکت کنند.

فانی خاطرنشان کرد: صرف تکیه بر بودجه‌های دولتی نمی‌توان مشکلات آموزش و پرورش را برطرف کرد از همین جا از خیرین و موسسات مختلف می‌خواهم که به کمک ما بیایند و توسعه آموزش و پرورش را رقم بزنند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد حسین ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    0 0
    خیلی هم به معلما محل میکنین!!! حقوق معلما 10هزار تومن زیاد بشه کل دنیا خبردار میشن ولی حقوق انواع وزارت خونه ها 50% بیشتر میشه و 50% بیشتر حقوق میگیرن و حتی بیشتر ولی هیچکس خبردار نیست... فاصله طبقاتی همین معلم هایی که میگین بقیه رو تربیت میکنن باید اینقدر بیداد کنه با بقیه؟
  • ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    خواهر من تو سازمان مالیاتیه امسال 55 درصد حقوقش زیاد شده اونوقت حقوق پدرم که معلمه 20 درصد. این کجاش عدالته؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس