کد خبر 292191
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۶

دستگاه حکومتی عربستان برخی از خطیبان نماز جمعه این کشور را به دلیل اظهارات سیاسی در نماز جمعه مورد بازخواست قرار داد.

به گزارش مشرق، «اسرار العربیة» نوشت: در هفت ماه گذشته وزارت اوقاف عربستان اقدام به کنترل شدید محتوای خطبه‌های نماز جمعه در سراسر این کشور کرده است.

وزارت اوقاف مدعی است که نمازهای جمعه، نباید رنگ و بوی سیاسی به خود بگیرد و خطیبان صرفا باید در مورد مسائل شرعی و آیات قرآن صحبت کنند.

این نهاد حکومتی تاکنون 30 خطیب نماز جمعه را احضار کرده و به آنان اخطار داده است.

عبدالمحسن آل الشیخ معاون امور مساجد وزارت اوقاف عربستان در این باره گفته است:‌ «این موضوع، از هفت ماه پیش شروع شده است.»

این مقام سعودی در ادامه گفته است: «مردم به این صحبت‌ها نیاز ندارند و باید در خطبه‌های نماز جمعه مسائل شرعی گفته شود.» در این میان عده‌ای از این خطیبان جمعه، دستگیر شده و عده دیگر نیز تعهد داده‌اند که دیگر سخنی از مسائل سیاسی بر روی منابر به زبان نیاورند.

«عبدالمحسن آل الشیخ» در توجیه این طرح، می‌گوید: «این به این معنی نیست که خطیبان، واقعیت‌ها را نگویند، بلکه منظور این است که آن‌ها باید خود را داخل جناح‌های سیاسی و جهتگیری‌های گروهی نکنند.»

عربستان سعودی از جمله کشورهایی است که مردم آن به شدت احساس به انجام اصلاحات ریشه‌ای در خاندان حاکم و سیستم حکومتداری آن می‌کنند. موضوعی که آل سعود از زمان شروع بیداری اسلامی در منطقه، با توسل به هر حربه‌ای سعی داشته مقابل تحقق آن بایستد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس