کد خبر 290162
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۰

چند سالي است كه از يك طرف تقاضاي اقشار مختلف مردم براي دسترسي به اينترنت افزايش يافته است و از طرف ديگر شركت هاي مختلف ارائه دهنده سرويس هاي اينترنتي نيز افزايش چشمگيري يافته است.

به گزارش مشرق، به قول خيلي ‌ها ،اين زمانه، عصر ارتباطات است و دنياي مجازي. عصري كه تنها با يك كليك مي توانيد در همان جايي كه هستيد،فرسنگ ‌ها را زير پا بگذاريد و به نقطه اي ديگر از جهان پرواز كنيد.
همه اين اتفاقات درسايه توسعه روزافزون دسترسي به اينترنت و ابزارهاي رسيدن به دنياي مجازي اتفاق مي افتد.

چند سالي است كه از يك طرف تقاضاي اقشار مختلف مردم براي دسترسي به اينترنت افزايش يافته است و از طرف ديگر شركت هاي مختلف ارائه دهنده سرويس هاي اينترنتي نيز افزايش چشمگيري يافته است.

اين روز‌ها هر طرف كه سر بچرخانيم با انبوهي از تبليغات مختلف كه مي گويند انواع سرويس هاي اينترنت با قيمت ‌ها و سرعت و حجم دانلودهاي مختلف در اختيار كاربران مي گذارند روبه رو مي شويم. تبليغاتي كه اگر چه بي وقفه از در و ديوار شهر بالا رفته اما در حقيقت خدمات خيلي از اين شركت ‌ها با آنچه در تبليغات مي گويند و وعده مي دهند زمين تا آسمان تفاوت دارد. 
 
حتما شما هم يا خودتان كاربر اينترنت هستيد و يا به نوعي با كاربران زيادي از بستگان و آشنايان در ارتباط هستيد و باز هم حتما براي شما هم بسيار پيش آمده است كه با وجود داشتن اينترنت پرسرعت گاه در باز كردن برخي سايت‌‌ها يا ايميل‌، سرعت لازم را نداشته ايد و چه بسا خيلي وقت ‌ها ايميل‌‌ها و يا صفحات اينترنتي‌تان هم يا اصلا باز نشده و يا با سرعتي چند برابر كمتر ازآنچه شما هزينه مي كنيد ،باز شده است.

در اين  شرايط كه معمولا براي كاربران زيادي اتفاق مي افتد،يكي از بحث‌هايي كه مطرح مي‌شود موضوع كم فروشي اينترنت است. چرا كه مثلا كاربر اينترنت هزينه خدماتي با سرعت بالا را پرداخت كرده‌ است اما در مقابل با اينترنتي بسيار ضعيف و غير قابل استفاده  روبه رو شده است.
گلايه ‌ها واعتراضات كاربران اينترنت اين روز‌ها افزايش چشمگيري يافته است.

بسياري از شركت ‌ها با وعده اينترنت رايگان و بسته هاي ويژه ، پهناي باند و اينترنت خود را به كاربران عرضه مي كنند اما در عمل نه تنها اينترنت عرضه شده با آنچه كه در زمان اخذ قرارداد و يا در تبليغات ذكر شده است برابر نيست كه حتي سرعت وحجم ترافيك نيز به شدت كاهش مي يابد و حتي در بسياري از ساعات روز به بهانه هاي مختلفي مثل شلوغي و ازدحام كاربران، دسترسي به اينترنت قطع مي شود!

تمامي اين‌ها در كنار هم موجب شده كه ذهن بيشتر كاربران به يك سو جلب شود، و آن اينكه برخي از شركت هاي اينترنتي اقدام به كم فروشي و يا گران فروشي اينترنت مي كنند.

در حالي كه هم طبق آموزه هاي ديني و هم بر اساس قوانين كشور مبادرت به كم فروشي در هر صنف و با هر عنواني گناه محسوب شده و قابل پيگيري است، اما متاسفانه تا كنون آنچنان كه بايد صداي اعتراض كاربران اينترنت كه با كم فروشي برخي شركت ‌ها دست و پنجه نرم مي كنند به جايي نرسيده است.

براي اطلاع از جزئيات بيشتر وتكميل اين گزارش به سراغ بعضي از كاربران اينترنتي و چند شركت ارائه دهنده سرويس هاي اينترنتي رفته ايم تا با جزئيات اين معضل جديد دستيابي به دنياي پر رمز و راز مجازي بيشتر آشنا شويم. 

تعرفه ‌ها متنوع، انتخاب محدود 

فرقي نمي كند، كارمند باشيد يا دانشجو يا خانه دار يا حتي دانش آموز. رشته هاي تخصصي هم كه ديگر گفتن ندارد.اين روز‌ها هر كسي بسته به شغل، نياز به دسترسي اينترنت دارد و سرويسي را كه برايش مناسب‌تر است انتخاب مي كند.البته شركت ‌ها هم در اين زمينه سنگ تمام گذاشته‌اند و تنوع چشمگيري را براي كاربران در نظر گرفته‌اند تا مثلا كسي دچار مشكل نشود و همه براي رسيدن به سرويس دلخواهشان آزاد باشند.

براي اطلاع پيدا كردن از جزئيات بيشتر،نگاهي انداختيم به سرويس هاي متنوع يك شركت ارائه دهنده خدمات اينترنتي.

يكي از كارشناسان اين شركت كه نخواست نامش عنوان شود به خبرنگار كيهان مي گويد: خدمات متنوع اينترنتي ازجمله سرويس هايADSL  و اينترنت بي سيم ،پهناي باند اختصاصي و اينترنت هوشمند توسط اين شركت به كاربران ارائه مي شود.

او مي گويد :”مثلا ممكن است يك فرد متقاضي سرويس اينترنتي ADSL   باشد.اين سرويس با سرعت 128  وبا حجم ترافيك مجاز ماهيانه 3 گيگابايت به قيمت 9500 تومان،با حجم 8 گيگابايت به قيمت 14 هزار تومان و با حجم نامحدود به قيمت 27 هزار تومان عرضه مي شود.اگر سرعت كمي بالاتر برود يعني با سرعت 256 و با حجم ترافيك مجاز ماهيانه 1 گيگابايت به قيمت 7 هزار تومان ،با حجم 3 گيگابايت به قيمت 15 هزار تومان،با حجم 8 گيگابايت به قيمت 20 هزار تومان،با حجم 15 گيگابايت به قيمت 30 هزار تومان و با حجم نامحدود به قيمت 42 هزار تومان به صورت ماهيانه عرضه مي شود.البته سرعت هاي بالاتر مثل 512 و 1024 نيز وجود دارد كه شارژ ماهيانه حجم نامحدود آن حتي تا 200 هزار تومان هم مي رسد.اما مبلغ 20 هزارتومان هم به عنوان نصب و راه اندازي سرويس در نظر گرفته شده كه براي همه سرويس ‌ها دريافت مي شود. "

به گفته اين كارشناس فروش،اين شركت ارائه دهنده خدمات اينترنتي، مدعي است كه ترافيک مصرفي (مجموع send و receive) بين ساعات 1 تا 7 بامداد در تمامي روزهاي هفته، براي كاربران رايگان است و ضمن اينكه بازه استفاده از ترافيک در کل دوره خدمات است.

همچنين براي استفاده از اين خدمات يادآوري شده است كه برابر بخشنامه سازمان امور مالياتي، 6درصد ماليات بر ارزش افزوده به مبلغ اشتراک ماهيانه اضافه مي‌گردد، همچنين شرکت مخابرات ايران ماهيانه مبلغ 10000 ريال بابت آبونمان خدمات و هزينه‌هاي اشتراک دريافت خواهد كرد.

بنابراين و با يك حساب سرانگشتي مي بينيم كه هزينه استفاده از اينترنت فقط به همان مبلغ اوليه خلاصه نمي شود و به بهانه هاي مختلف ديگر هم مي رسد ضمن اينكه تا آخرين موعد استفاده هم مدام بايد هزينه پرداخت كرد.

بهانه هايي كه با اينترنت مي آيند

مشكلات استفاده از اينترنت و كم فروشي برخي از شركت ‌ها زماني ملموس‌تر مي شود كه پاي صحبت برخي از كاربران كه مشترك شركت ‌ها و خدمات مختلف هستند مي نشينيم. بسياري از آن‌ها از خدمات گوناگون و از همه مهمتر از اختلالات اين سرويس هاي ارائه شده گله مند هستند.
فرزانه احساني راد،دانشجوي سال سوم رشته مديريت است.او بيش از دو سال است كه مشترك سرويس اينترنت با سرعت 512 يك شركت معروف و معتبر است اما انتقادات زيادي نسبت به ارائه اين خدمات دارد.

 او در گفت وگو با گزارشگر كيهان مي گويد:”  به نظر من خيلي از اين قيمت هايي كه شركت ‌ها اعلام مي كنند فقط در نگاه اول ،خوش بينانه است و حتي تا اندازه اي منصفانه اما زماني كه يكي از سرويس ‌ها را انتخاب كرديم و براي نصب آن با من تماس گرفتند كه به منزل مان بيايند، بهانه پشت سر بهانه براي اينكه با هزينه بالا كمترين حجم را براي ما راه اندازي كنند.

مثلا ما در خواست اينترنت با حجم 10 گيگابايت درماه داشتيم و همان هزينه شارژ را پرداخت كرديم اما وقتي براي نصب و راه اندازي آمدند بعد از يك بررسي سرسري گفتند كه خط تلفن شما پارازيت دارد و نمي توانيد از اين حجم استفاده كنيد وبهتر است از حجم كمتر استفاده كنيد در حالي كه ما همان هزينه حجم 10 گيگابايت را پرداخته كرده بوديم.

تازه اگر به قول خودشان خوش شانس هم باشيد و خط تلفن تان مشكلي نداشته باشد و در نهايت هم همان حجمي را كه مي خواهيد برايتان نصب كنند،بعد از چند روز متوجه مي شويد،استفاده از اينترنت به سختي ممكن است يا اصلا در بعضي ساعت هاي روز كاملا قطع مي شود.” ميلاد حسن پور 35 ساله شهروند ديگري است كه عكاس و گرافيست است.

او هم براي كار حرفه اي اش نياز به استفاده از اينترنت با سرعت و حجم دانلود مناسب دارد اما با وجود پرداخت  هزينه ماهانه نسبتا بالا نسبت به كيفيت سرويس مورد استفاده اش گله مند است.

او هم در گفت و گو با گزارشگر روزنامه كيهان  مي گويد :” با وجود اينكه من مشترك حجم نامحدود هستم اما حجم درخواستي معمولا خيلي زودتر از ميزان واقعي تمام مي شود وسرعت دانلود از يك اندازه اي به بعد افت شديدي پيدا مي كند.گذشته از آن سيستم هاي بي سيم كه اكثرا با هرحجم و سرعتي هم كه باشند در طول روز چند بار قطع مي شود ومدام بايد خاموش و روشن شوند تا دوباره متصل شود.خلاصه كه درنهايت آنچه كه به اسم اينترنت من  را به دنياي مجازي و جهان ارتباطات وصل مي كند با چيزي كه در سايت‌ها و تبليغات گسترده و پشت تلفن قولش را داده بودند زمين تا آسمان فرق مي كند.

”وي ادامه مي‌دهد: "سرعت ‌ها هم كه واقعا افتضاح است و تقريبا صداي همه را درآورده است. مهم‌ترين مورد شکايت من و خيلي ازکاربران اين است که سرعت باب ميلشان نيست و حتي از ميزان اعلام شده در قرار داد کمتراست. در مواردي هم سرعت برخي کاربراني که از يک شرکت، يک سرويس يکسان در دو مناطق مختلف مخابراتي استفاده مي‌کنند با يک ديگر تفاوت دارد.”

پشتيبان هاي 24 ساعته درخواب! 

در متن قرارداد بيشتر شركت هاي فروش و ارائه سرويس هاي اينترنت قيد شده كه آن‌ها موظف به پاسخگويي به كاربران به صورت 24 ساعته هستند.يعني به محض ايجاد مشكل كاربران بايد با مركز پاسخگويي در ميان بگذارند و كارشناسان آن‌ها هم در هر ساعتي از شبانه روز مشكل ايجاد شده در سيستم را برطرف كنند اما فقط كافي است يك بار به عنوان كاربر در يك ساعت معمولي مثلا 10 شب با مركز تماس بگيرد.

آنوقت خواهيد ديد كه در صورتي كه خوش شانس باشيد وكسي پاسخگوي شما باشد،چطور همه تقصير ‌ها را گردن مخابرات و شلوغي خط ‌ها مي اندازند و فقط از شما در خواست مي كنند كمي تحمل كنيد تا شلوغي رفع شود!بله اين تمام كاري است كه پشتيبان هاي پاسخگوي 24 ساعته انجام خواهند دادآن هم در برابر اين سيل عظيم گلايه كاربران.

كاربران گلايه هاي زيادي دارند،آن قدر كه اكثرا متفق القول هستند كه تقريبا هيچ كدام از وعده هاي شركت هاي اينترنتي در خصوص سرعت و حجم دانلود درست در نمي آيد چه برسد به بسته هاي تشويقي و هديه هاي رايگان براي استفاده از اينترنت !

بيشترين اعتراضات كاربران در چند مورد خلاصه مي شود.هم سرعت اينترنت مدام در حال فراز و نشيب است و تغيير مي كند وهم اينكه سرعت دانلود در زمان‌هاي رايگان افت مي‌کند.

 اين اتفاق آن قدر تكرار شده است كه ديگر براي اكثر كاربران عادي شده، مثلا  يک شرکت اينترنتي از ساعت ? تا ? صبح دانلود خود را به صورت رايگان محاسبه مي‌کند.در حالي که شما تا قبل ازساعت 1 بامداد با سرعت خوبي در حال دانلود بوديد، با نزديک شدن عقربه‌هاي ساعت به ? بامداد ناگهان سرعت دانلود به حدي افت مي‌کند که در برخي موارد حتي اينترنت دايل آپ سرعت بيشتري دارد. يا مثلا با زياد شدن دانلود از سرعت دانلود کاسته مي‌شود كه اين اتفاق مختص کاربران اينترنت نامحدود است.

 اين اتفاق ممكن است به شكل ديگري نيز رخ دهد، مثلا اينكه بيشتر از حجم مصرفي از سهميه دانلود کم مي‌شود. به عقيده کاربران برخي شرکت‌هاي اينترنتي بيشتر از ميزان مصرف شده‌شان از آن‌‌ها گيگابايت کم مي‌کنند. مشابه اين اتفاق در زمان‌هاي دانلود رايگان هم رخ مي‌دهد. يا اينكه سرويس‌هاي نامحدود سرعت پايين‌تري نسبت به سرويس‌هاي محدود دارند. کاربران گمان مي کنند شرکت‌هاي ارائه دهنده اينترنت به عمد سرعت سرويس‌هاي نامحدود خود را پايين مي‌آورند تا ميزان دانلود اين دسته از افراد کاسته شود و از طرف ديگر سرعت سرويس‌هاي محدود را بالا مي‌برند تا حجم دانلودشان زودتر به پايان برسد و حجم اضافه خريداري کنند.

از طرف ديگرهزينه‌هاي جانبي  زيادي از سوي شرکتهاي اينترنتي از كاربران دريافت مي شود. هزينه‌هايي مثل نصب و راه‌اندازي اوليه حتي اگرخودتان اينترنت را وصل کرده باشيد، هزينه ارسال مودم يا همان پيک، فروش جداگانه متعلقات مودم مانند اسپيليتر و...، هزينه‌هاي ماليات بر ارزش افزوده و عوارض شهرداري كه اين هزينه حتي در زمان‌هايي که سرويس جديدي شارژ نمي‌کنيد و فقط گيگابايت اضافي خريداري مي‌کنيد نيز دريافت مي شود و جالب‌تر اينكه در قرارداد اغلب شركت ‌ها هم اين هزينه ‌ها قيد نشده است!

بنابراين و به طور خلاصه بايد گفت ،ابهام در فعاليت هاي بسياري از اين شركت هاي اينترنتي به اندازه اي زياد است كه بسياري از كاربران آن‌ها را گران فروش و حتي كم فروش عنوان مي كنند.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس