کد خبر 289886
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۶

نخست‌وزیر ترکیه در سخنرانی‌های چند روز اخیر خود به طور آشکار، «گولن» را به تلاش برای سقوط دولت متهم کرد.

به گزارش مشرق، شبکه تلویزیونی kanalD اعلام کرد: با وجود آن که بیش از دو ماه از شدت گرفتن تنش و دعوای سیاسی حقوقی بین شاگردان «فتح الله گولن» و حزب عدالت و توسعه سپری شده است، هنوز هم بویی از توافق و سازش به میان نمی‌رسد و اردوغان در سخنرانی‌های عمومی خود به تندی به گولن و شاگردان جنبش او حمله می‌کند.
 
او دیروز در دنیزلی وطی سخنرانی در جمع هواداران خود بدون آنکه مستقیما نامی از گولن بر زبان بیاورد، اعلام کرد:«ای پنسیلوانیا! اگر جرات داری به کشورت بازگرد و اگر می‌خواهی در عالم سیاست نقشی ایفا کنی، به جای آن که از دور علیه کشورت نقشه بکشی، همین جا و در داخل خاک وطن به فعالیت‌هایت ادامه بده».
 
اردوغان نه به طور استعاری و غیرمسقیم بلکه با زبانی گویا و روشن فتح الله گولن را به خرابکاری متهم کرده و اعلام کرد که عملیات 17 دسامبر سال 2013 میلادی، یک عملیات پیچیده بود که سناریوی آن در پنسیلوانیای آمریکا طراحی شده است.

 
وی همچنین گولن را به تلاش برای براندازی دولت کشورش متهم و اعلام کرد که تسبیح‌هایی را که گولن از آمریکا برایش به عنوان هدیه فرستاده، پس می‌دهد.
 
تندی سخنان اردوغان به حدی بود که بسیاری از رسانه‌های ترکیه اعلام کردند که نخست وزیر خشمگین ترکیه دو سناریوی عمده را در دستور کار خود قرار داده است: نخست؛ تقاضا از دولت آمریکا برای بازگرداندن فتح الله گولن از پنسلوانیا به ترکیه. دوم؛ اجرای یک عملیات گسترده برای دستگیری سرشاخه‌های تشکیلات گولن در همه استان‌های ترکیه.

 
چند روز پیش پرونده بزرگترین شنود غیرقانونی تاریخ ترکیه افشا شده و مشخص شد که شاگردان گولن، مکالمات تلفنی هفت هزار نفر از چهره‌های برجسته ترکیه را شنود کرده‌اند و حتی تلفن‌های ویژه رمز دار و گوشی‌های امنیتی ویژه نهاد نخست وزیری نیز از شنود در امان نمانده‌اند.
 
«افغان آلا» وزیر کشور ترکیه اعلام کرد که این تلفن‌های حساس فقط برای مکالمات ویژه امنیتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و شنود مکالمات صورت گرفته در این دستگاه‌ها، خیانت به ترکیه است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس