کد خبر 283828
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۱

فتح‌الله گولن و سبک اسلام لیبرالش در غرب حامیان بسیاری دارد؛ گولن به عنوان مبلغ اسلام میانه‌رو مشهور شده است و مدعیست که صبر و تحمل سایر عقاید و مذاهب را به پیروانش آموزش می‌دهد.

گروه بین‌الملل مشرق –  فتح‌الله گولن قدرتمندترین رهبر مذهبی در ترکیه امروز به شمار می‌رود که از دهه 1970، شبکه‌ای از نهادهای آموزشی، سازمان‌های غیردولتی و تجاری را ایجاد نمود و با نفوذ به نهادهای تصمیم‌گیرنده در ترکیه - از جمله دادگستری - حلقه قدرت و ثروت خود را تکمیل کرد. فعالیت‌های جنبش (یا جماعت) گولن با وجود ادعای آن‌ها بر نبود سازمان‌دهی منسجم و کار تشکیلاتی، به قدری با برنامه پیش می‌رود که اکنون مدارس و نهادهای مدنی وابسته به جماعت وی، در سراسر جهان مشغول فعالیت و ترویج آموزش‌ها و اعتقادات سیاسی - مذهبی رهبر خود هستند.

بسیاری لقب امام به او داده‌اند و به "امام گولن" یا "امام در تبعید" معروف شده است. تبعید خودخواسته‌ای به آمریکا که بدون دستاورد هم نبوده و جنبش اسلامی که فتح‌الله گولن پایه‌گذار آن شده است، اکنون نزدیک به یک هزار مدرسه اسلامی در 130 کشور جهان با هزاران دانش‌آموز و 3 تا 6 میلیون پیرو دارد. یکی از بزرگترین شبکه‌های مدارس گولن در آمریکا و با نزدیک به 100 مدرسه است و در ترکیه نیز نزدیک به 300 مدرسه با بهترین امکانات تأسیس کرده است. نفوذ رسانه‌ای این جنبش در داخل ترکیه نیز بسیار قوی است و پرفروش‌ترین روزنامه این کشور – تودی زمان Today Zaman- متعلق به هواداران اوست.

آموزش

نقشه پراکندگی مدارس اسلامی فتح‌الله گولن در جهان

"اسلام" فتح‌الله گولن ترک، اسلامی لیبرال است که برداشت‌های متفاوتی از آیات قرآن دارد. به اعتقاد گولن، خواندن ریاضیات، فیزیک و شیمی همانند عبادت "الله" است. گولن با شعار تحمل مذهبی، تا کنون با رهبران کاتولیک‌ها، پروتستان‌ها و یهودیان جهان دیدار کرده است تا خود را به عنوان یک رهبر اسلامی میانه‌رو به جهانیان معرفی کند. گولن معتقد است سکولاریسم تا جایی که به آزادی عقیده و مذهب احترام می‌گذارد، با اسلام سازگار است.

مشرق پیش از این در گزارش مفصلی نطرات و رویکردهای رهبر معنوی ترکیه نوین را بررسی کرده است که می‌توانید گزارش ویژه مشرق از مرد پشت پرده ترکیه را از اینجا مشاهده کنید. 

اما مدتی است که پرده‌ها در حال کنار رفتن است و گولن که زمانی پدرخوانده حزب عدالت و توسعه نامیده می‌شد، اکنون به یکی از مخالفان دولت اردوغان تبدیل شده است. گولن سودای پایه‌گذاری دولتی اسلامی به سبک خودش در ترکیه را دارد تا این کشور به مدلی برای الگوبرداری کشورهای مسلمان تبدیل شود؛ اسلامی که آماده سازش با همه فرقه‌ها و مذاهب و کشورهای جهان است؛ حتی رژیم اسرائیل و صهیونیست‌ها. چه اینکه، گولن از جمله مخالفان حرکت دولت ترکیه در اعزام کاروان امدادرسانی به مردم در محاصره غزه بود و به اعتقاد این داعیه‌دار رهبری مسلمانان، نباید بدون رضایت و هماهنگی اسرائیل چنین اقدامی انجام می‌شد.

آموزش

گولن با وجود اینکه از سال 1999 در آمریکا به سر می‌برد، حلقه نفوذ خوبی در دستگاه قضایی و پلیس ترکیه دارد؛ نیروهایی که به اعتقاد بسیاری از تحلیل‌گران، نقشه گولن برای اعتبارزدایی از حزب عدالت و توسعه را اجرا کردند و اتهام فساد را در آستانه انتخابات به حزب حاکم این کشور نسبت دادند که با هدف پایین کشیدن حزب عدالت و توسعه و جایگزینی عبدالله گل به جای اردوغان طراحی و اجرا شده است.

{$sepehr_album_9450}

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
    0 0
    مدارس گولن از جمله پیشرفته‌ترین مراکز آموزشی در ترکیه هستند!!! پس ال سی دی رایانه ها ؟!
  • حسين ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
    4 0
    قضيه تركيه مساله بد و بدتر هست از يك طرف اردوغان كه دم خور با وهابيهاى ضد دين و د انسان هست از طرف ديگه گولن كه اسلامش كاملا آمريكايى و اسلام فانتزى و توخالى هست
  • آقا مهدی ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
    0 0
    این مدارس به اصطلاح اسلامی چرا یک محجبه توش نیست؟ ظاهراً این هم یک فرقه انحرافی جدید است. خدا را شکر می‌کنم که یک شیعه هستم.
  • ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
    0 0
    مگر در مدارس غیرانتفاعی ما غیر ازین عمل می شود
  • میترا1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
    4 0
    شک نکنین از یهودیان مخفیه ترکیه ست !.اونا همه جا هستن !. مرگ بر اختاپوس صهیونیسم
  • کیومرث3 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
    0 0
    ظاهرا طبق نقشه توو ایران هم مدرسه داره!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
    3 0
    نکته اینجاست: پول این امکانات وسیع رو کی تامین میکنه؟
  • محمد ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
    0 0
    باز خوبه همش چند تا بیشتر نیست...ما در ایران تمام دانشگاههامون اسلام لیبرال و بعضا اومانیسم و بی دینی رو به خورد مغز های دانشجویان می ده...
  • ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
    0 0
    مقاله جالبی بود .خسته نباشید
  • ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
    0 0
    اون چجور اسلامي هست كه دختران حجاب ندارند؟
  • ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
    0 0
    اینجاست که میگن: این ره که تو می روی به ترکستان است
  • امین ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
    0 0
    فرقش در سازمانی عمل کردن مدارس گولن است که خطرش را چند برابر می کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس