با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، میلیون‌ها کارگر ایرانی چشم‌انتظار رقم افزایش حقوق خود در سال‌ آینده هستند. جامعه کارگری انتظار دارد حسن روحانی همانطور که قبلا وعده داده بود دستمزد کارگران را متناسب با نرخ تورم که بالای 38 درصد است، افزایش دهد.

گروه اقتصادی مشرق -با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، میلیون‌ها کارگر ایرانی چشم‌انتظار رقم افزایش حقوق خود در سال‌ آینده هستند. جامعه کارگری انتظار دارد حسن روحانی همانطور که قبلا وعده داده بود دستمزد کارگران را متناسب با نرخ تورم که بالای 38 درصد است، افزایش دهد.

یکی از اولین وعده‌هایی که حسن روحانی مطرح کرد، افزایش حقوق کارگران متناسب با نرخ تورم بود. او چه پیش از انتخابات و چه پس از انتخابات، تاکید داشت که «این وعده من نیست، قانون می‌گوید که حقوق مزدبگیران باید بر مبنای نرخ تورم تعیین شود. درحال حاضر برابری دستمزد و تورم وجود ندارد و دستمزدها از نرخ تورم کمتر است بنابراین باید این فاصله برطرف شود. دولت یازدهم تلاش می‌کند تا اجرای این قانون را عملیاتی کند.»

آیا حقوق کارگران متناسب با تورم افزایش می باید؟

اگر توزیع سبد کالا را اولین گام جدی دولت یازدهم در عرصه اقتصاد، محسوب کنیم، تصمیم‌گیری درباره رقم افزایش دستمزد کارگران، دومین تصمیم مهم دولت خواهد بود.

اکنون در حالی که میلیون‌ها کارگر از مرحله اول سبد کالا محروم مانده‌اند، دولت یازدهم با دومین تصمیم جدی اقتصادی خود روبرو است: نحوه افزایش حقوق کارگران.

آیا حقوق کارگران متناسب با تورم افزایش می باید؟با توجه این که اصلاح‌طلبان که هم‌اینک در دولت یازدهم پست و مقام گرفته‌اند در سال‌های گذشته همواره از فاصله بالای نرخ تورم و رقم افزایش حقوق کارگران انتقاد می‌کردند، اکنون توپ به زمین خود آنها افتاده و طبق ضرب‌المثل معروف، خیاط به کوزه افتاده است.
طبق آخرین آمار بانک مرکزی، نرخ تورم در دی‌ماه 38/4 درصد بوده است ،که احتمالا تا پایان سال در همین حدود باقی خواهد ماند یا کاهش اندک خواهد داشت. بنابراین،طبق وعده دولت یازدهم حقوق کارگران باید در حدود 38 درصد افزایش یابد.

جامعه کارگری به وعده‌های دولت یازدهم، امید دارند چون دولتی‌ها خود را دولت راستگویان معرفی می‌کنند. از این رو، دستمزد کارگران را می‌توان آزمون صداقت دولت یازدهم نامید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • albert ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    0 0
    گفته تلاش میکنیم ,قول نداده.تازه زمان رو که مشخص نکرده.از اون مهمتر کی میتونه تورمی که ان مرد ایجاد کرد از بین ببره?ضمنا شما که توی خبرتون صداقت ندارید چرا اسم صداقت رو میارید?
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    0 0
    چشم کور و گوش کر اصول گرایان شفا پیدا کرد
  • سميرا ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    0 0
    نمي دانم هميشه قشر ضعيف آخر از همه هست آقاي روحاني خيلي ها چشم اميد به شما بسته بودند اما انگار اشتباه بزرگي مرتکب شديد چرا نبايد کارگر و مستعمري بگير اول باشند هميشه بايد کارمندان دولت و نيروهاي مسلح اول باشند چرا؟ چرا نبايد براي يکبار هم شده دولتي ها آخر باشند.
  • مهدی ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    0 0
    خوشحالم بعد از هشت سال به فکر قشر کارگر افتاده اید
  • اهل ایران ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    0 0
    اقای آلبرت از امریکا چطور از اون سر دنیا به خودت اجازه می دی در باره افزایش حقوق کارگران زحمت کش ایران اظهار نظر کنی شاید پدرت از پایمال کردن حقوق کارگران ایرانی داره کسب درامد می کنه وخرج تورو اونجا می دهد.
  • حمید ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    0 0
    ما کارگرها به مردن هم راضی هستیم اما کو اجل؟
  • مهدی90085 ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    0 0
    اهل ایران جان اولاً این طرف بافیلتر شکن توی سایت رفته که پرچم امریکا رو نشان میدهد دوم این قبیل آدمها باید یک جوری خودشون رو خالی کنند تا گند کاری بعضی ها رو ماست مالی کنند اون از تعلیق اون از امید =سبد اون هم از ایراد گرفتن هر دقیقه از دولت قبل اینها همه میگذرد.............
  • saeed ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    0 0
    آقای روحانی لطفا به وعده های خود پایبند باشید.
  • جواد ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    0 0
    مرد باشید و نظر من رو منشر کنید . چرا باید من کارمند ب فوق لیسانس و کلی سابقه کار قراردادی باشم و پایه حقوقم به زور بشه هفتصد تومن و نرخ تورم برای من باشه 18 درصد ولی برای دیگران باشه 38 درصد چرا مجلس که قانون گذاشت افزایش حقوق متناسب با تورم یه بار از حقوق من دفاع نمیکنه ولی کارگر جماعت ... بماند مگر ما چند تا تورم داریم که باید من 18 بگیرم و کارگر 38 بعدشم تو اداره ما کلی پشت میز نشین هستند با حکم کارگری با همون کار . آخه انصافه اونها حقوق بالاتر بگیرند توی 16 سال اخیر همش ما کارمند ها بهمون ظلم شده . افزایش کالا و خونه و ... به دلار و حقوق به ریال و اونم با اختلاف فاحش نسبت به تورم. من که نمیگذرم. خدا هم ایشالا نگذره . سر پل صراط گیر هستید کسانی که سکوت میکنید در برابر این ظلم آشکار.یا حق
  • ahmad ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    0 0
    اقا جواد جان قبل از اینکه خودت را با کارگران زحمت کش مقایسه کنی اول فیش حقوق یکیشونو با فیش خودت مقایسه کن بعدش اینطوری قضاوت کن 30 سال به کارگرا از هر جهت ظلم شده الان هم میشه این تفاوت آشکار بین کارمندان دولت وکارگران عزیز نیازی به توضیح نداره منم لیسانس برق دارم با حقوق پایه 530
  • ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    0 0
    در این سی و اند سال ما که ندیدیم کسی از دولتمردان برای کارگران قدمی برداشته باشد مگر در موقع رای و هورا کشیدنها !!!!
  • ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    کارگران و کشاورزان پایه های اقتدار یک کشور هستند.اگر پایه و پی یک بنا ضعیف بشه چه اتفاقی میافته؟..... مگه امام نگفته بود این انقلاب مستضعفان و پابرهنگان است...کو؟... پس کو اون الویتی که باید به بیچارگان در این نظام داده میشد؟ مشرق خانم تو هم نونتو از این سفره بر میداری
  • سید ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    0 0
    حضرات میتوانندبرای اینکه ظلم به قشر کارگر را ببینند سری به عده ای از بازنشستگان از این قشر بزنند (البته به قول سازمان تامین اشتباهی مستمری بگیران یعنی صدقه بگیران سازمان تامین اشتباهی ) مشاهده میفرمایند که بعد از سی و چند سال کار کردن بنا به امار ارائه شده از سوی سازمان تامین اجتماعی حدود 60درصد از قشر بازنشستگان ببخشید مستمری بگیران ، با عنایت دولت قبل در سال 92مفتخر به دریافت حقوق حداقل هفتصد هزار تومان شدند این دولت با شعار کلید موفقیت روی کار امد و با وعده ووعید مردم را دلخوش کرد ولی بجز تعویض انرژی هسته ای با منافع اقتصادی انهم فقط در حرف چیزی دیده نشد و تاکنون همه وعده ها فقط در مرحله حرف ماندو دلخوشی الکی کم کم به جائی میرسد که دولت میماند با هزاران سوال بی جواب مردم هرچند انها فورا توپ را در زمین دولت قبل پاس خواهند داد و انها را مقصر جلوه خواهند داد
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    0 0
    البته در این که حقوق بگیر مظلوم واقع میشه بحثی نیست..اما کارمندان دولت هم از حقوق بالاتری برخوردارند هم دریافتهای جانبی مثل کارانه و...دارند هم وام مسکن هم خدمات درمانی...سبد کالا هم که به کارمند داده شد که البته قبلا هم میگرفتند اما به بیشتر کارگزان داده نشد.به خیلی از کارگران حتی زیر حداقل دستمزد پرداخت میشه هر موقع هم که بخوان اخراج میکنن..حالا خودتان قضاوت کنید به کی بیشتر ظلم میشه؟؟؟
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    0 0
    دقیقا درست فرمودید...ممنون
  • ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    سلام ای دولت مردان ایران اسلامی که در راس امور کشور هستید ایا شما میتوانید باحقوق کارگری یک ماه خرج زندگی را بدهید ؟نمی توانید چه کسی مانند علی ع می تواند عدالت را بر گذار کند پس اگر زنده به ولای او هستی دستی بگیرو یاعلی گوی برای گار گرا آستین بالا بزن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس