در سومین روز کاری از مذاکرات ژنو 2 ...

گروه بین‌الملل مشرق - 40 کشور جهان به همراه اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب، سازمان همکاری‌های اسلامی و ائتلاف ملی معارضان سوری از روز چهارشنبه، کنفرانس صلح سوریه در مونترو را آغاز کردند. نشستی که در روزهای پایانی پیش از برگزاری آن، با پس گرفتن دعوت از ایران شاید شکست زودهنگام خود را قطعی کرد.

خبرگزاری سوریه خبر اخضر ابراهیمی را تکذیب کرد/ دولت سوریه بیانیه ژنو ۱ را نپذیرفت +تصاویر

روز دوم این مذاکرات که جمعه در ژنو آغاز شد، قرار بود با نشست‌ مشترک نمایندگان دولت سوریه و معارضان ادامه پیدا کند اما ادامه اختلافات بر سر دستور کار مذاکرات، روز دوم را نیز بی‌نتیجه گذاشت و میانجی‌گری‌های اخضر ابراهیمی نیز راه به جایی نبرد. اختلافات میان مواضع دولت و معارضان به حدی بود که برخی منابع خبری اعلام کردند رئیس ائتلاف مخالفان، ژنو را ترک کرده است.


آخرین اخبار و تحولات سومین روز مذاکرات ژنو 2 که از شهر مونترو به مقر سازمان ملل در شهر ژنو منتقل شده است، بصورت لحظه به لحظه و در ادامه همین قالب خبری به اطلاع مخاطبان محترم خواهد رسید.


** دومین نشست مشترک نمایندگان دولت و معارضان سوری در حضور اخضر ابراهیمی به پایان رسید. کنفرانس خبری اخضر ابراهیمی آغاز شد.
اخضر ابراهیمی در نشست خبری گفت پیشرفت چندانی در مذاکرات حاصل نشده است، اما تلاش‌ها ادامه دارد.

ابراهیمی: تاکنون پیشرفتی در مذاکرات حاصل نشده است/ فردا درباره کمک‌رسانی به حمص تصمیم‌گیری می‌شود+تصاویر

ابراهیمی در پاسخ به سوال خبرنگار اعزامی مشرق درباره لزوم تصمیم‌گیری هرچه سریعتر و با اولویت بالاتر برای مبارزه با تروریسم در سوریه گفت: "هدف ما پایان جنگ است. این جنگ است که تروریسم را به سوریه آورده و گسترش داده است. نه تنها تروریسم به تنهایی، بلکه کل جنگ در سوریه باید پایان یابد و ما تلاش می‌کنیم تا به درگیری‌ها در همه ابعاد آن در سوریه پایان دهیم."

اخضر ابراهیمی درباره کمک‌رسانی به استان حمص صحبت شد و قرار است مقامات سوری درباره کمک‌های بشردوستانه به حمص تصمیم‌گیری کنند.

** لؤیی صافی عضو ائتلاف معارضان در پاسخ به خبرنگار اعزامی مشرق: مذاکرات اصلی ژنو2 از روز دوشنبه آغاز خواهد شد و این نشست‌ها صرفا جنبه مشورتی دارد. تمرکز مذاکرات بر اقدامات بشردوستانه، آزادی زندانیان و تشکیل دولت انتقالی خواهد بود.

عضو ائتلاف معارضان: آغاز مذاکرات اصلی از دوشنبه/ دولت سوریه کوتاه نیاید هر اقدامی امکان دارد+تصاویر
صافی در حالی مدعی شد در بسیاری از مناطق، مردم سوریه از علف، سگ و گربه تغذیه می‌کنند که گروه‌های مسلح در مناطق تحت کنترل خود از افراد عادی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند و اجازه کمک‌رسانی به مردم عادی را نمی‌دهند.

** دومین نشست نمایندگان دولت و معارضان سوری در مقر سازمان ملل در ژنو آغاز شد. در این دیدار طرفین بار دیگر به میانجی‌گری اخضر ابراهیمی رو در روی هم خواهند نشست اما مذاکره‌ای بین آن‌ها صورت نخواهد گرفت و اخضر ابراهیمی همانند جلسه صبح، پیام‌رسان این نشست‌ خواهد بود.

** نشست مقدماتی نمایندگان دولت سوریه و مخالفان دقایقی قبل به پایان رسید؛ ادامه مذاکرات عصر امروز به وقت محلی.
در مذاکرات امروز میان دولت و مخالفان، نمایندگان این دو گروه با یکدیگر صحبتی نکردند و تنها اخضر ابراهیمی در این نشست مواردی درباره چگونگی ادامه مذاکرات مطرح کرد. نشست دوم نمایندگان دولت سوریه به سرپرستی بشار الجعفری از ساعت 18:30 به وقت تهران آغاز خواهد شد.

جزئیات اولین نشست نمایندگان دولت سوریه و معارضان را از اینجا مشاهده کنید.

** به گزارش خبرنگار مشرق، "بشار الجعفری" نماینده سوریه در سازمان ملل جایگزین "ولید المعلم" در مذاکرات امروز شد. این جابجایی به دلیل ترک مذاکرات از سوی "احمد الجربا" رئیس ائتلاف مخالفان سوری است که گزارش‌هایی مبنی بر ترک ژنو نیز منتشر شده است.
هیئت سوری اعلام کرده است در صورت لزوم، برای به نتیجه رسیدن مذاکرات تا پایان هفته در ژنو خواهد ماند.

بشار جعفری جایگزین ولید معلم شد/ پایان اولین نشست نمایندگان دولت و مخالفان +تصاویر
بشار الجعفری نماینده سوریه در سازمان ملل

** "عمران الزعبی" وزیر اطلاع رسانی سوریه در گفتگو با روزنامه الجمهوریه لبنان اظهار داشت: مخالفان سوری در توهم موافقت هیئت دولت سوریه با کناره گیری از قدرت هستند.
وزیر اطلاع رسانی سوریه طرح برخی مسائل از جمله تشکیل دولت انتقالی در سوریه را ناشی از خیالبافی مخالفان عنوان کرد.

** به گزارش خبرنگار مشرق، دقایقی قبل نشست مقدماتی نمایندگان دولت سوریه و معارضان با میانجی‌گری اخضر ابراهیمی آغاز شد.

** خبرگزاری رسمی سوریه اعلام کرد که دولت این کشور اصول و توافق‌های حاصل شده در ژنو1 را نپذیرفته است.

** شب گذشته «اخضر ابراهیمی» فرستاده ویژه سازمان ملل در پرونده سوریه در نشستی خبری اعلام کرده بود که دو طرف دولت و معارضان سوری اصول و توافق های ژنو1 را پذیرفته‌اند و امروز بر اساس بیانیه ژنو مذاکره خواهند کرد.

گزارش کامل مشرق از دومین روز مذاکرات ژنو 2 را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید.

در روز اول و نشست افتتاحیه، رؤسای هیئت‌های شرکت‌کننده در این مذاکرات به ترتیب به سخنرانی پرداختند. بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل و رئیس نشست اولین سخنران بود و رئیس جمهور سوئیس نیز به عنوان میزبان پس از دبیرکل دقایقی را به سخنرانی پرداخت.

خبرگزاری سوریه خبر اخضر ابراهیمی را تکذیب کرد/ دولت سوریه بیانیه ژنو ۱ را نپذیرفت +تصاویر

سخنرانی ولید معلم و مشاجره لفظی او با بان‌کی‌مون که تلاش می‌کرد سخنان نماینده دولت سوریه را قطع کند، از جمله برجسته‌ترین حواشی نشست افتتاحیه بود که بازتاب وسیعی در رسانه‌های جهان داشت.

گزارش کامل مشرق از روز اول مذاکرات ژنو 2 در مونترو را از اینجا و حواشی نشست افتتاحیه را از اینجا مشاهده کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حاج سالار ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    سلام شست دوم دقیقا کدوم شست میشه :D

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس