ابراز نظرها در کنار اظهارات فراوانی از مقامات کشورهای مذاکره کننده که به حد تواتر رسیده است، حاکی از عدم اجماع دوطرف بر پذیرش حق غنی سازی hست حتی اگر کشوری همچون روسیه نیز به این حق اذعان کند.

به گزارش مشرق به نقل از پايگاه خبري "نماينده"، قطعا توافق ایران و ۵+۱ در آغازین ساعات سوم آذر ۹۲ یکی از مهم ترین خبرهای منتشر شده در رابطه با ایران، به شمار می رفت. حساسیت و اهمیت این موضوع چنان بود که رییس جمهور کشورمان نیز، چند ساعت پس از انتشار بیانیه مشترک ایران و ۵+۱ ، در نامه ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی با شادی و ذوق خاصی ( که در متن نامه نیز مشهود است) به ستایش از این بیانیه به عنوان یک دستاورد و موفقیت مهم پرداخت و موج رسانه ای برخاسته از توافق ژنو را به اوج خود رسانید.



حال با گذشت تنها ۲۰ روز از تاریخ توافق بر آن شدیم محورهای اصلی مطرح شده توسط رییس جمهور محترم در نامه را بررسی کرده و اثبات یا رد آن ها را مورد کنکاش قرار دهیم:

۱.در ابتدای نامه ایشان در رابطه با پذیرش حق غنی سازی برای ایران چنین آمده است: "فرزندان انقلابی شما توانستند در مذاكراتی دشوار و پیچیده، حقانیت ملت ایران در فعالیت‌های هسته‌ای را در صحنه بین‌المللی اثبات كنند و گام نخست را به گونه‌ای پیش برند كه حقوق هسته‌ای و حق غنی‌سازی ملت ایران مورد اذعان قدرتهای جهانی -كه سالها سعی بر انكار آن داشتند- قرار گیرد و راه برای گام‌های بلند بعدی در حراست از پیشرفت‌های فنی و اقتصادی كشور گشوده شود."

مطرح کردن این موضوع با توجه به اینکه متن بیانیه نیز به صراحت به حق غنی سازی اشاره نکرده است می تواند به عنوان یک خطای دیپلماتیک در بین نخبگان و عموم مردم تلقی گردد چرا واکنش های  وزرای امور خارجه آمریکا و انگلیس تنها اندکی پس از انتشار توافق، ادعا حقوقی رییس جمهور کشورمان را مخدوش نمود.

کری، وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی کاملا متضاد با ادعای رییس جمهور گفت:" این گام اول نمی گوید که ایران حق غنی سازی دارد. در این سند هیچ حق غنی سازی نیامده و این حق در ان پی تی هم نیامده و در این توافقنامه هم این را نمی گوید بلکه اندازه غنی سازی ایران می گوید که برنامه صلح آمیز هسته ای ایران موضوع مذاکره دو طرف هست."

وزیر امور خارجه انگلیس هم پس از جلسه با کری در اظهاراتی همسو با همتای آمریکایی خود گفت:" آمریکا و انگلیس مطمئن هستند که توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران اجرا خواهد شد و این توافق به ایران هیچ حق غنی‌سازی اورانیوم را نمی‌دهد."

این ابراز نظرها در کنار اظهارات فراوانی از  مقامات کشورهای مذاکره کننده که به حد تواتر رسیده است، حاکی از عدم اجماع دوطرف بر پذیرش حق غنی سازی ست حتی اگر کشوری همچون روسیه نیز به این حق اذعان کند.

۲.در قسمتی دیگر از نامه رییس جمهور محترم کشورمان چنین آمده است:"توفیق در این مذاكرات نشان داد كه می‌توان با رعایت همه اصول و خطوط قرمز نظام، با ارائه منطقی و مستدلِ مواضع ملت ایران و اتمام حجت برای افكار عمومی جهان، قدرتهای بزرگ را نیز به احترام به حقوق ملت ایران فراخواند و گام‌های بعدی را نیز در مسیر حل و فصل نهایی اختلافات با استحكام برداشت. "

در اینجا باید به نکته ای حقوقی اشاره کنیم. توافقات ژنو را نمی توان در زمره تعهدات یا توافقنامه های بین المللی دانست بلکه نتیجه این مذاکرات به عنوان یک بیانیه اقدام مشترک قلمداد می گردد. تفاوت این دو را می توان در ضمانت اجرای آنان دانست.

توافقات ومعاهدات بین المللی که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب گردد ضمانت اجرایی حقوقی دارد لکن بیانیه اقدام مشترک فاقد ضمانت اجرای حقوقی و الزام آور  بوده و صرفا اقدام مشترک دو طرف می تواند پیش برنده توافقات باشد و در صورت عمل نافی بیانیه این توافق فاقد اعتبار خواهد شد.

با توجه به روند اقدام های مشترک و همچنین اختلاف برداشت رییس جمهور کشورمان و اظهارات مقامات محوری کشورهای ۵+۱ به نظر می رسد استفاده لفظ توفیق در همان ابتدا امری خطا بوده و توفیق مورد نظر ما اقدام متقابل مذاکره کنندگان خواهد بود که تا به امروز مطابق با متن بیانه تناقضات آشکاری داشته است.

۳.نکته دیگری که در ادامه این نامه آمده است بحث حل و فصل نهایی اختلافات است، موضوعی که حاکی از محدود دانستن اختلافات گسترده ما و بدخواهانمان در دایره اختلافات هسته ای است.

 اظهارات سوزان رایس  مشاور امنیت ملی آمریکا در اولین کنفرانس سالانه حقوق بشر در شهر واشنگتن آمریکا که روز چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۲ (۴ دسامبر ۲۰۱۳) با عنوان «حقوق بشر؛ پیشبرد منافع و ارزشهای آمریکا» ایراد شده حاکی از ادامه یافتن این اختلافات بر محورهایی غیر از بحث هسته ای است.

وی در بخشی از این سخنرانی در رابطه با ایران آشکارا به ادامه تحریم بر محور حقوق بشر اذعان می کند که با توجه به فضای شکل گرفته پس از توافق ژنو قابل تامل است:"درباره ایران نیز باید بگویم در حالیکه ما امکان حل و فصل دیپلماتیک مسئله هسته ای را می آزماییم، به این نکته نیز توجه داریم که آزمون کلیدی دیگر آن است که ببینیم آیا وضع حقوق بشر در این کشور پیشرفت می کند یا خیر. ما از دولت (ایران)می خواهیم تا به گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درحوزه حقوق بشر در ایران اجازه بدهد به این کشور سفر کند. تحریمهای ما درباره ناقضان حقوق بشر در ایران ادامه خواهد یافت"

۴.آخرین فراز از نامه رییس جمهور محترم کشورمان علاوه بر تکرار حق غنی سازی به موضوع توقف تحریم ها و فروپاشی سازمان تحریم اشاره می کند:"دستاوردهای قطعی این توافق اولیه، به رسمیت شناخته‌شدن حقوق هسته‌ای ایران و حراست از دستاوردهای هسته‌ای فرزندان این مرز و بوم بوده است و در كنار آن با توقف روند تحریم‌های ظالمانه، بخشی از فشارهای غیرقانونی در تحریم‌های یك‌جانبه برداشته و فروپاشی سازمان تحریم آغاز شده است. "

در رابطه با نقض آشکار و بی پرده این بیانیه ی اقدام مشترک، می توان اقدام دیروز دولت آمریکا را به روشنی در نقض این ادعا دانست. بر این اساس دولت آمریکا چند شرکت و فرد دیگر  را در فهرست تحریم های ایران قرار داد، بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی وزارتخانه های خارجه و دارایی آمریکا این شرکت ها و افراد به دلیل حمایت از برنامه هسته ای ایران مورد تحریم قرار گرفته اند.

سايت 'نماينده' در پايان مي‌افزايد:‌به نظر می رسد مطرح نمودن برداشتی خوش بینانه آن هم به فاصله چند ساعت از گذشت انتشار بیانیه ژنو، اقدامی نابجا و و منافی آداب هوشمندانه دیپلماتیک بود که شاید بتوان آن را تلاش یک رییس جمهور برای تحقق وعده صد روزه خود دانست که جهت خروج از فشار رسانه ها با درشت نمایی این بیانیه، با چنین خوش بینی کاذبی به تقریر این نامه اقدام نمود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • امین ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    آمریکا قابل اعتماد نیست
  • مهدی ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    جواب رهبری به نامه آقای رئیس جمهور خود موئید این مطلب بود که نباید زود قضاوت بشه.
  • ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    درست و کامل و منطقی
  • ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    این دیگه مشکل شماست که ترجیح می دین به جای صحبت های مقامات کشور خودمان (که چندان هم به میل برخی نیستند) به جو سازی ها و سخنان مقامات غربی گوش دهید و در این میان واضح است که سعی می کنید چه کسی را "دروغگو" خطاب کنید
  • بنده خدا ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    مامنتظر گزارش رئيس دولت هستيم بفرماينددراين ....روزكدام يك ازقولهايى كه داده انجام شده حتى درخصوص مسائل فرهنگى وجلوگير از ببخشيد مانكنهاى رها شده درخيابانها
  • اسماعیل ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    آقای روحانی قصدداشتن بانوشتن این نامه به رهبری وگرفتن نظرمثبت ایشان،منتقدین توافق نامه راساکت کنن،بیخبرازاینکه رهبرمعظم باهوش ترازاین حرفاست ودرجواب نامه ایشان باآوردن عبارت(آنچه مرقوم داشته اید)بازهم عالم بودن خویش رابه همگان اثبات کرده اند.جانم فدای رهبر
  • علی ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    خوشبین مفرطه!!!!!!!!!!!!1
  • عبدالله ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    ....من سرهنگ نیستم !!! من حقوق دانم !!!!!
  • میترا1 ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    مشرق جون ! هر چند مقاله برای سایت دیگه ست ! ولی چون اینجا خوندمش واسه اولین بار بهت میگم بییییییییییییییست !20
  • 123 ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    شما از خداتون بود ای توافق شکل نگیره
  • ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    خدا حضرت آقا را حفظ كنه سايه امام خامنه اي مستدام باشه كه همون اول كار در جواب نامه روحاني فرمودند (( دستيابي به آنچه مرقوم داشته ايد)) حضرت آقا ميدونستند اون چيزي كه روحاني نوشته با نتيجه واقعي مذاكرات فرق داره خدا وجود مبارك رهبري عزيزمون را حفظ و تائيد فرمايد
  • ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    دقیقا
  • دانشجو ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    خيلي عالي بود
  • زهرا سادات ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    آداب هوشمندانه دیپلماتیک یا بیان غیر سیاستمداری ظریف در مورد دو تا بمب آمریکایی
  • مرادی ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    دیگران احساسی تصمیم می گرفتند واحساسی اقدام می کردند ، بنا بود کار این دولت براساس عقلانیت باشد ودور از احساس ! معنی عقلانیت وراستگویی این است ؟!!
  • داوود ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    مشرق بادپرچم
  • مرگ بر امريكا ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    واقع بينانه بود اميدوارم دولت تدبير عبرت لازم را گرفته باشد
  • رضا ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    کاش در انتها نامه هوشمندانه و زیبای مقام معظم رهبری در جواب به این نامه را هم درج می کردید.
  • حقگو ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    اطمینان به شیطان ازاول اشتباه بود
  • کاظمی ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    باسلام جناب آقای روحانی دقت کنند که در مقابل ما آمریکاست و پشت سر آن صهیونسیم جهانی که ذره ای در مقابل حقوق ما عقب نشینی نخواهد کرد... پس طوری عمل نکنیم که غرور ملی لکه دار شود... ( یه حکایتی را به شکل مثل می گویند ؛ که کسی به همسایش گفت شلوار اضافی داری به من بدهی ! نه تنها نداد بلکه آبرویش را هم در در و همسایه برد!!)
  • HN2020 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    very good.
  • میرزاعباس ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    ایکاش میدانستیم اعتدال مارا بکجا میبرد
  • ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    آب طلب نکرده همیشه مراد نیست شاید بهانه ای است که قربانی ات کنند
  • ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    متاسفانه از آب گل آلود ماهی گرفتن خیلی هم ساده نیست دولت جان مواظب باش
  • mohtaj ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    ظاهرا نظامیان بیشتر از حقوقدانان سر از پیچ و خمهای سیاست درمی اورند!!!!
  • سید ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    وقتی 5+1 زیر بیانیه رو امضا کرده و موافقت کرده که غنی سازی 5 درصد ادامه داشته باشه یعنی حق غنی سازی رو پذیرفتن . حالا که فهمیدن چه رودستی خوردن میخوان بزنن زیرش. بنظر من تا اینجا درست بوده و الان اگر زیر توافق هم زده بشه به هر حال درون 5+1 تزلزل محسوسی به وجود اومده .
  • عبدالله مومن ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    خداوند رحمت كند آقاي جليلي را كه در انتخابات سال 92 به صورت صادقانه با مردم برخورد كرد و هيچ وعده بيجايي به آنان نداد. بر خلاف بعضي كه براي راي آوردن از ملت . وعده صد روزه دادند ولي نتوانستد به هيچ وعده اي عمل كنند !!!
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    اونوقت مي گفتن احمدي نژاد بي تجربه س
  • حیدر ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    احسنت بر درایت و تیزبینی رهبر معظم انقلاب که در پاسخ نامه آقای روحانی نوشتند:«دستیابی به آنچه مرقوم داشته‌اید در خور تقدیر و تشكر از هیئت مذاكرات هسته‌ئی و دیگر دست‌اندركاران است ». یعنی آن دستاوردهایی که شما مرقوم کرده اید درخور تشویق است، زیرا مرقومه شما با حقیقت متفاوت است. با این کار حضرت آقا نه نامه را بی پاسخ گذاشته و نه هم بازی تیم نسبتاً ناموفق دولت شده اند. سلامتی مقام عظمی ولایت صلوات
  • حسین ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    مطلب جالبی بود،بهتر بود اسم نویسنده رو منتشر کنی،اخلاق رسانه ای رو رعایت کنی بهتره.
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    دوست عزیز غنی سازی مشروط به نظر ۵+۱ یعنی غنی سازی رو بزن به طاق. مثل این هست که به شما بگن می تونی روزی تا ۵ بار تنفس داشته باشی و نفس بکشی به شرط اینکه من راضی باشم. و این رو امضا هم بکنم شما هم قبول کنی. حالا فردا برو جار بزن حق نفس کشیدن من به رسمیت شناخته شد آخه پاش امضا شده. فردا روزی من بهت بگم من راضی نیستم نفس بکشی. حالا میشه گفت بابا تو امضا دادی و حق نفس کشیدن من رو به رسمیت شناختی ؟! اگر این رو بگی منم بهت میگم امضا کردم درست اما مشروط بود !
  • جوال دوز ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    راستش رو بخوای آره. از خدامون بود. چون نتیجه معلوم بود. عدم توافق بسیار بهتر از توافقی هست اولا در اون زیاده خواهی طرف مقابل و عقب نشینی ما موج میزنه و ثانیا اجرایی نیست و آخر الامر ما مجبور هستیم اون رو اجرا نکنیم. و این عدم اجرا به علت تخلف طرف مقابل چه بسا هزینه اش بیشتر از عدم توافق اولیه هست. چون قدرت رسانه ای غرب به قدری هست که عدم پایبندی خودشون به توافقنامه رو مخفی کرده و فقط عدم پایبندی ما رو نسبت به موافقتنامه اون هم نه به دلیل عدم پایبندی اونها بلکه به دلیل خلف وعده و غیر قابل اعتماد بودن ما تبلیغ میکنن و نشون میدن و این به خودی خود برای جلب افکار عمومی و تصویب قطعنامه های دیگر در شورای امنیت بر علیه ما کافی است.
  • جوال دوز ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    میترسم آخرش به جایی برسیم که بگن من سرهنگ نیستم، حقوق دان هم ..
  • اصغر ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    شما بهتر است پاسخ دقیق وهوشمندانه رهبر را به این نامه مورد بررسی قرار دهید که مثل یک فقیه حاضر وناظر به اوضاع جواب فرمودند ببینید وقتی یک مسئله شرعی از یک مرجع ویا مجتهد پرسیده می شود عالم مذکور در ابتدای پاسخ ذکر میکند برفرض مذکور وبعد پاسخ را میدهند یعنی به سئوال کننده میگویدجواب سئوال تواین است که میگویم وچنانچه سئوال به هر نحوی تغییر کند جوابش این نیست رهبر انقلاب نیز در پاسخ نامه روحانی دستیابی به آنچه مرقوم داشته اید مورد تقدیر است ومشخص است معنی مخالف آن نه جای تقدیر دارد ونه جای تشکر
  • سعید ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    انصاف نیست هم اصلاح طلبان و هم اصولگرایان به روحانی حمله کنید چهارسال باقی است منافع ملی مهمتر است یک اصولگرا از ساری
  • ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    این هم مشکل شماست که به جای اینکه براهین واضح رو قبول کنید، سعی در ماله کشیدن بر اقدامات اشتباه دارید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس