دکتر محمد صادق کوشکی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران از زاویه ای دیگر به تحلیل توافقنامه ژنو پرداخته است. مشرق ضمن احترام به نگاه نویسنده محترم اعلام می دارد اگر چه به بخش هایی از این یادداشت نقدهای جدی دارد اما از منظر تکریم فضای نقد مصلحانه اقدام به انتشار آن می نماید.

به گزارش مشرق، متن کامل این یادداشت به شرح ذیل است:

1-تیم های مذاکره کننده 1+5 دیپلماتند و اگر از تیم ایرانی دیپلمات تر نباشند حداقل به اندازه تیم مذاکره کننده ایرانی دیپلماسی بلدند! و همین کار را برای دوستان ما دشوار کرده و خواهد کرد!

2- روزی که احمدی نژاد به قدرت رسید به صراحت وعده داد که مشکل تورم و بیکاری و کاهش قدرت خرید و مسکن و ... را یک جا حل خواهد کرد! روزی هم که دوستان به قدرت رسیدند وعده دادند که پرونده هسته ای را با حفظ حقوق ملت ایران و با رفع کامل تحریم ها در مدت کوتاه فیصله خواهند داد! هر دو وعده برای اهل بصیرت گران و ناممکن می آمد و البته تاریخ بهترین داور برای قضاوت درباره چنین وعده هایی است!

3- آدم دوراندیش فقط به فکر امروز نیست! بلکه به فردا هم می اندیشد. دوستانی که با عجله سعی دارند متن توافق نامه ژنو را جوری ترجمه کنند که دستیابی به آن فتح الفتوح قلمداد شود به خوبی می دانند که علاوه بر آنها، کسانی دیگری هم در مملکت پیدا می شوند که هم حقوق بین الملل می دانند و هم زبان انگلیسی! آن وقت یافتن تناقص میان اظهارات دوستان درباره متن توافق نامه ژنو و خود متن، کار دشواری نخواهد بود!

4- در این توافق نامه آمده است که ایران می پذیرد غنی سازی 20 درصد را متوقف و ذخایر غنی سازی شده خود در حد 20 درصد را خنثی کند! آن هم ظرف شش ماه! فعالیت هسته ای در اراک را متوقف و دست بازرسان را برای بازرسی از تمامی تاسیسات هسته ای خود بازگذارد ( و قطعا فراتز از تعهدات NPT چون همین الان و همیشه درب تاسیسات هسته ای ما مطابق معاهده NPT به روی بازرسان آژانس باز بوده و دوربین های آژانس 24 ساعته مشغول رصد فعالیت های ما بوده اند) نه تنها بر سانتریفیوژ های خود نیافزاید ( حتی در مورد غنی سازی 3/5درصد) بلکه از تعداد آنها بکاهد و ...
  اما در مقابل هیچ یک از تحریم های اصلی و ظالمانه علیه جمهوری اسلامی حذف نشده و طرف های غربی تعهد نداده اند که بر مقدار تحریم ها اضافه نکنند! شاید مهم ترین دستاورد این توافق نامه دسترسی دولت بر مقدار محدودی پول تا سقف 8/5 میلیارد دلار باشد! آن هم با حجم زیادی اما و اگر و البته خبری از قرار گرفتن تحریم ها در سراشیبی سقوط نیست! هر چند برداشت دوستان چیزی دیگری باشد !

5- جناب آقای ظریف فرموده اند حق غنی سازی برای ایران در NPT آمده است ! مگر NPT قبلا وجود نداشت ؟ اگر قرار بود بعد از این همه مذاکره ، وزیر به NPT استناد کند، خب این استناد قبل از این میزان از رفت و آمد و مذاکره هم ممکن بود! جالب آن که سخنگوی وزارت امور خارجه (‌خانم افخم) دو ساعت پس از اظهارات جناب وزیر، با تاکید گفته اند که در توافق نامه بر حق غنی سازی ایران تصریح شده است! واقعا چه چیزی در متن توافق نامه و جود دارد که باعث شده دوستان برای داشتن پاسخی برای ملت ایران به بازی با کلمات متوسل شوند؟ آیا مقامات مذاکره کننده 1+5 که صراحتا از عدم پذیرش حق غنی سازی سخن می گویند می توانند جلوی انتشار متن توافق نامه را بگیرند که به قول برخی دوستان به دروغ افتاده اند؟ مگر "کری" می تواند سر اسرائیل و لابی  آیپک را کلاه بگذارد و چیزی را که به قول دوستان در توافق نامه آمده انکار کند؟ آیا مذاکره  کنندگان 1+5 شکست خورده و عقب نشینی کرده اند که مجبور به لاپوشانی و دروغ گویی باشند؟

6- خوب است دوستان محترم بفرمایند که پس از گذشت شش ماه و با شروع مذاکرات بعدی چه امتیازی به طرف مقابل خواهند داد؟ توقف غنی سازی 3/5 درصد؟ کاهش مجدد تعداد سانترفیوژها؟ تعطیلی کامل فردو و نطنز؟ مگر قرار است در ادامه مذاکرات ما امتیازی ندهیم و فقط امتیاز بگیریم؟
وقتی در توافق نامه فعلی دوستان، ما پنج مورد امتیاز به طرف مقابل داده و در مقابل یک امتیاز مشخص گرفته اند( و تحریم ها کامل و بدون نقض سر جای خود باقی مانده، اعم از تحریم های شورای امنیت و تحریم های یک طرفه  آمریکا) دیگر برد- برد خواندن این مذاکره و توافق نامه چه معنایی دارد؟

7- شاید بهترین فایده این مذاکرات این باشد که اهل فکر و نخبگان برای هزارمین بار متوجه این کلام حضرت امام شوند که:" اگر ما یک قدم عقب نشینی کنیم دشمنان ما صدگام پیشروی خواهند کرد!) برتری صداقت انقلابی بر دیپلماسی این است که هیچ گاه مروارید را با آب نبات تلخ معاوضه نمی کند و اگر مجبور به چنین تعویضی شود آن را برد – برد و فتح الفتوح نخواهند خواند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 136
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • علیرضا ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    مشرق برو بشین تو تشت اب سرد... :))
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    ایران به جز کارت 5 درصد تمام کارت های خودش رو داد...واقعا در گام بعدی جز 5 درصد چیزی هم مانده
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    سر پیاز؟ ته پیاز؟ ...؟
  • ناشناس ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    معلومه که حسابی داره می سوزه
  • احمد ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    می سوزه چون آینده نگره.
  • احمد ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    قبول دارم.
  • احمد ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    قبول دارم.
  • ایرانی ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    اوباما می گوید ایران غنی سازی را متوقف می کند ظریف می گوید نه کدام راست می گویند . در متن هم گفته اوباما است .
  • ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    اين شد جواب؟! عليرضا حقاً كه بي منطق و لمپن صحبت كردي.
  • ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    ناشناس 14:18 رفع تحريم با حفظ حقوق كامل ايران مهم است، وگرنه ما مي‌توانستيم خوزستان را بدهيم و از جنگ جلوگيري كنيم.
  • علیرضا ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    آقای دکتر خودش میبرد و خودش هم می دوزد نمیدانم امثال ایشان ناراحتند و یا متوجه نمی شوند اینکه NPT قبلا وجود داشته کسی نگفت وجود نداشت ! موضوع اعتراف آنها به حق وجود داشتن ایران با تکنولوژی صلح آمیز هسته ای است چرا باید این افراد مثل عربستان و اسرائیل از این توافق ناراحت باشند متهم نمیکنم سوال دارم ؟ منافع مشترک یا چیز دیگری ؟ آقای دکتر بحران اقتصادی یک واقعیت است که مردم با گوشت و پوست و خونشان لمس می کنند وبخش زیادی از این بحران بخاطر بی سیاستی ما در مدیریت داخل و خارج است
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    ايران براي رفع تحريمهاي كمر شكن كه احتمالا امثال آقاي نويسنده يا از آنها بي اطلاعند يا برايشان اهميتي ندارد يا چاره هاي موهومي براي آنها انديشده اند، چاره اي جز قدري عقب نشيني داوطلبانه ندارد! ما با اقدامات خود در شش ماه آينده ضمن آنكه از فشار تحريمها به طور تقريبا محدود كم ميكنيم، بهانه هاي دشمنان را در ميداني وسيع از آنها گرفته و موضع خود را هم در ميان اعضاي مذاكره كننده و هم ساير كشورهاي جهان و هم ميان افكار عمومي دنيا تقويت ميكنيم! آنوقت دست و پاي دشمن بسته تر از ان خواهد بود كه بازي كند ضمن آنكه راه بازگشت هميشه باز است... اگر قرار بود هيچ چيز عوض نشده و ايران همه فعاليتهاي هسته اي خود را كما في السابق ادامه دهد و تحريمها هم يكي يكي اضافه شود كه اصلا مذاكره نميكرديم...
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    بدترین قسمتش از مدار خارج شدن 50 درصد سانتریفیوژهای نطنز و 75 درصد سانتریفیوژهای فردو است که از چشم خیلی ها دور مانده و در گزارش وزارت خارجه هم پیچونده شده
  • سيد ميثم ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    این راه حل جامع، ایران را قادر می سازد تا به‌طور کامل از حقوق خود در بهره‌گیری از انرژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز بر اساس مواد مرتبط در معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای و با رعایت تعهدات خود بر طبق معاهده از آن برخوردار شود. this comprehensive solution would enable Iran to fully enjoy its right to nuclear energy for peaceful purposes under the relevant articles of the NPT in conformity with its obligations therein. This comprehensive solution would involve a mutually defined enrichment programme with practical limits and transparency measures to ensure the peaceful nature of the programme
  • اکبر ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    واقعا متاسفم برای ساده دلانی که به این توافق خوش بین هستند. این ها فقط یک بازی است ودشمن آگاه ما را با یک بستنی خوب فریب داده. خدا کند خداوند به ما بصیرت دهد انشالله
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    لطفا انتقادات خود از اين متن را هم منتشر کنيد فضا آنقدر مبهم است که نياز زيادي به انتشارات نظرات متفاوت وجود دارد. راستش من اشکالي نديدم شايد متوجه اشکالات نشده ام.
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    اصلا بیاید یه کاری کنیم، فرض کنیم توافقات به شکست می انجامید چه اتفاقی می افتاد؟ 1نفت به طور کامل تحریم می شد در آن صورت اقتصاد ما به معنای واقعی فلج می شد 2 دلار به قیمت 4000 تومان بلکم بیشتر باز می گشت 3 تحریم های بیشتری توسط کنگره آمریکا وضع می شد و وضع ما ازینی که هست بسیار بدتر می شد 4 بزرگترین تهدیدی که می تونست متوجه ما باشه تهدید جنگ بود که خدا می دونه در صورت بروز جنگ چه اتفاقاتی می افتاد و در ازاش ما غنی سازی بیست درصد ادامه می دادیم که معلوم نیست ازین غنی سازی چه چیزی قراره عاید ما شه! ضمنا دوستانی که ازین توافق به عنوان عهد ترکمانچای یاد می کنند بفرمایند چه کسی ما رو به این مرحله رسونده ؟ جز دولت احمدی نژاد؟ جز سیاست های غلط دولت نهم و دهم ؟چه بسا اگر احمدی نژاد و تیم مذاکره کننده هسته ای قبلی کمی تعقل و سیاست به خرج می دادند شاید امروز آخر شش ماه بود! و ضمنا آقای کوشکی گویا لغو تحریم صنعت خودرو قطعات هواپیمایی پتروشیمی و آزاد سازی 7 میلیارد دلار رو نمی بینند!
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    5 درصدم که تق و لقه داداش.
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    با شما موافقم آقای نویسنده
  • ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    برین آب بریزین به اونجایی که میسوزه!
  • ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    در بهره گیری نه در غنی سازی
  • ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    راه حلش در دستور کار مجلس قرار گرفتن و پخش زنده آن از شبکه های تلویزیونی است
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    اصلا ما یادمون نمیاد که این اقا از طرفدارای جلیلی بوده.بابا معلومه طرف ناراحته که موفقیت روحانی رو ببینه
  • ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    براي اين نتايج خط آخر، بايد تسليم شويم يا بايد جهاد كنيم و جان و مال و خونمان را در راه استقلال كشور دهيم؟
  • رسول ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    اقا علیرضا دو روز دیگه که تشت رسوایی شما و امثالتون به زمین خورد متوجه میشی که اشتباه می کردین . الان میگن توقف 20 درصد ، بعدا میگن توقف 5 درصد و بعدش میگن کلا تعلیق کنید و از هسته ای شدن دست بکشید . تازه این اول راهه . بعد از هسته ای بهانه ی دیگه ای رو پیدا می کنن برا تحریم کردن ایران !! میگن از محور مقاومت دست بردارین وگر نه تحریم می کنیم ، از حمایت حزب الله لبنان و فلسطین دست بردارین ، از فضایی شدن دست بردارین ، از ساخت موشک های دوربرد و ... دست بردارین تا جایی ما رو می برن که از اصول و مبانی اسلامی دست بکشیم . وقتی ما برده ی اونها شدیم اونوقت یه نونی و غذای اندکی میندازن جلوی ما و ما هم باید به عنوان برده برا اونا کار کنیم . اقای علیرضا امریکا 60 سال وقت گذاشت شوروی رو از هم پاشوند . اینا صبرشون زیاده . مثل شما نیستن که یه توافق ذلت بار اتفاق افتاده ذوق زده بشن . ارام ارام میان جلو هر چی داری و نداری ازت میگرن . حالا بشین و نظاره کن ببین در قبال این همه عقب نشینی چی نصیب ما میشه ؟ زیاد هم ذوق زده نشو این همه امتیاز رو تیم های قبلی هم میتونستن بدن (منظورم بعد از اون خفت سال 82 و 83 هست) اما اینکه روی اصولت و حقت پافشاری کنه اون اصله نه اینکه سریع در قبال خواست نامشروع دشمن کوتاه بیاین . در ضمن کری گفت : این توافق امنیت اسرائیل رو افزایش می ده . به تیم مذاکره کننده به خاطر افزایش امنیت رژیم صهیونیستی تبریک میگم !!!! مشرق جان لطفا منتشر کن .
  • رسول ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    مگه باید اونا حق ما رو به رسمیت بشناسن . اصلا شما میدونی حق یعنی چی ! کسی که باطله مگه میفهمه حق یعنی چی . تازه هم اوباما گفت و هم کری که ایران حق غنی سازی ندارد !! اگه قرار باشه اونا برا ما حق تعریف کنه پس ما برا چی انقلاب کردیم میذاشتیم اونا حق رو به ما نشون بدن و حق مردم ایران رو به رسمیت بشمرن !! اینکه عربستان و اسرائیل ناراحت هستن این جزیی از بازی هویج و چماق و پلیس خوب ، پلیس بده که تیم ایرانی تو دامش افتاد . در ضمن اقایانی که الان دولت رو به دست گرفتن قبل از انتخابات می گفتن مشکل اقتصادی به خاطر ضعف مدیریته نه تحریم ها حالا چی شده که تحریم ها خیلی مهم شدن ؟
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    خودرو سازان مشکل نقدینگی دارند نه تحریم اینو بارها خودشون اعلام کردند
  • محسن ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    از نويسنده محترم سوالي دارم. اگر ايران كليه تاسيسات هسته اي خود را تعطيل كند چه اتفاقي مي افتد؟ نيروگاههاي هسته اي مي خوابند!، ما يك نيروگاه هسته اي 1000 مگاواتي داريم كه آن هم سوختش را روسيه تامين مي كند. اگر هم بخوابد در مقابل 70000 مگاوات ديگر ساير نيروگاهها اصلاً رقمي نيست. ما چقدر داروهاي هسته اي نياز داريم. قبول نماييد تكنولوژي هسته اي در شرايط امروز كشور نياز ما نيست. ما مداد و مداد پاك كن نياز داريم. ما اسباب بازي بچه نياز داريم ما خودرو ارزان قيمت و مسكن ارزان قيمت نياز داريم ما كار براي جوانان نياز داريم. سالهاست كه قطر 13 برابر ما نفت و گاز از ميدان مشترك پارس جنوبي برداشت مي كند به نظر جنابعالي اورانيم غني شده به درد ما مي خورد يا درآمد نفت و گاز؟ كساني كه سرمايه نفت را دو دستي تقديم كشورهاي ديگر مي كنند در مقابل مردم بايد پاسخگو باشند.
  • ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    پروتکل الحاقی 19000 سانترفیوژ پارچین و...
  • ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    همیشه منافع حزبی و شخصی و تیمی را بر منافع ملی ترجیح داده دوستان یه جوری حرف نزنید که انگار دنیا به اخر رسیده هنوز یه عالمه دیگه فرصت و زمان دارم
  • ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    این دیگه برمیگشت به بی درایتی دولت که همه وعده های انتخاباتیش و برنامه های اقتصادیش بر مبنای به توافق رسیدن با طرف غربی بود.
  • جواد ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    راستی آقای کوشکی: فرض کنید تا 20 سال آینده همش اروانیم 20 درصد تولید کردیم اونوقت می خوایم چکارش کنیم.سه سال است رشد اقتصادی ایران صفر درصد است. 20 سال دیگه اگر هیچ تحریمی اظافه نشه اونوقت ما کجاییم و قطری که سال گذشته رشد 20 درصدی داشته کجاست؟
  • ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    تو چی؟ عمه پیاز؟ ننه پیاز؟
  • ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    اسباب بازی مهمتر از هسته ای؟ هلاک سطح درک حامیان روحانی هستم!
  • ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    کدام اعتراف آنها برادر علیرضای خیلی نکته سنج؟ میشه روی متن انگلیسی آدرس بدی؟ حد بی سوادی و ادعای همزمان کجاست؟
  • ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    دقیقا در ۶ ماه آینده چطور از فشار تحریم ها کم میکنی؟ با خیال پردازی و توهم؟ مگه دشمن بهانه نیاز داشته تا الان؟ چقدر شما ساده لوح و در عین حال مدعی هستید؟
  • ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    یادت رفت اشاره کنی که راه حل جامع قراره در آینده به دست بیاد. نه؟
  • ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    ببین خط آخرت همش با هم ۷ میلیارد دلاره. گرفتی؟ در ضمن اون کسی که ما رو به این مرحله رسوند اتفاقات سال ۸۸ و تاثیرش در مشروعیت بخشی به تحریم های شدیدتر بود. قبل از سال ۸۸ مساله هسته ای ایران به طور کامل حل و فصل شده بود
  • حاج سالار ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    مشکل اینجاست که شما فکر می کنید الان اگه اونا بگن ایرا حق داره دیگه مشکل حل شد ؟؟ مگه ایران طبق قانون از قبل حق نداشت ؟ اونا با وجود همین قانون بین المللی میگفتن حق نداره . اگر این حرف رو هم بزنن ،انقدر اماو اگر توش میارن که دو روز دیگه راحت بزنن زیرش . در عوض این ور اقایون تا دلتون بخواد بند رو به اب دادن
  • حاج سالار ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    ربطی نداشت اگه عقل و منطق داری جواب انتقاد رو بده این که کی طرفدار کی بوده هیچ ربطی به انتقاد منطقی طرف نداره
  • ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    شما زمانی که هسته ای نداشتید مسکن ارزان قیمت داشتید؟ به نظر شما تدریس علوم و دسترسی به دانش ها و تکنولوژی های مختلف چیست؟ قطر دو برابر ما برداشت می کند نه ۱۳ برابر. شما حتی سواد فهمیدن این را هم ندارید که برداشت تجمعی با برداشت سالانه چه تفاوتی دارد. بعد از قتل قائم مقام فراهانی، آغاسی صدراعظم محمد شاه قاجار شد. آغاسی در برابر ادعاهای روس و انگلیس درباره آب های سرزمینی ایران میگفت ما کام شیرین دوست را به خاطر مشتی آب شور تلخ نمی‌کنیم. این شیوه استدلال کردن برایتان آشنا نیست؟ کلا احساس نمیکنید به طرز فکر شازده های قجری بیش از اندازه نزدیک شده اید؟
  • علی اکبر ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    اتفاقا آقای ظریف می گوید ما هیچ عقب نشینی نکردیم
  • محسن ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    ده سال قبل هم همینو میگفتند و آخرش متوجه شدن که سرشون کلاه رفته!
  • ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    گفته انرژی هسته ای یعنی غنی سازی نداشته باشید و ما بهتون سوخت میدیم(که نخواهیم داد).
  • ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    اقا محسن ما نیاز داریم که مردم کشورمان جهان سومی فکر نکند اگر کشور پیشرفت کند وعلم روز دنیا راداشته باشد به موفقیت میرسد نه اسباب بازی و مداد مدادپاکن !!!! اگر میبینی که امریکا قدرت برتر اقتصادی است چون در زمینه علمی پیشرفت کرده دنبال اسبا بازی مداد نبوده !! واقع افکار ادم مثل شما برای یه کشور مصیبت است وباعث عقب ماندگی یک کشور میشوند
  • ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    حرف این است که در ازای توقف سوخت 20 درصد باید بیشتر تحریم را لغو میکردند عمده تحریم ها که پا برجاست اینجور فکر کنم اگر 3/5 درصدراه تعلیق کنیم به انها بدهکارهم میشویم !!!!!!!!!!!!!!!!
  • ع.ع ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    با نظر شما موافقم ولی ما یک سری امتیاز دادیم ولی چیزی که گرفتیم کم بوده! در ثانی اگر ما انرژی هسته ای نداشته باشیم، احتمال جنگ با ما بیشتر است، چرا که نظریه پردازان روابط بین الملل(مخصوصا امریکاییها و صهیونیستها) بر اصل بازدارندگی بسیار تاکید دارند.
  • ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    من وقتی پیام رهبری رو در پاسخ به روحانی خوندم ناخودآگاه شک کردم..... ایشون فرمودن: «دستیابی به آنچه *مرقوم داشته‌اید* در خور تقدیر و تشکر ....» یعنی ایشون منظورشون این بوده که ممکنه چیزی که مرقوم شده با واقعیت فاصله داشته باشه .....؟ عایا ....؟
  • ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    موافقم در آینده نزدیک معلوم میشه چه کلاهی سرمون رفته همه مشکلات رو که نمیشه با وزارت خارجه حل کرد.صد تا وزارت خونه دیگه داریم
  • تلنگر ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    برادر من همه چیز مشخصه و ما هم بیان و معنی کلمات حضرت آقا رو متوجه هستیم
  • ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    جالب است که از تفاهم ایران با غرب هم اسرائیل و عربستان عصبانی‌ هستند و هم افراطیون داخلی‌
  • علی ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    آقای کوشکی استاد نیست در بهترین صورت استاد یار است .
  • ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    قطر رشد 20 درصدی داره؟! یعنی واقعا روحانی باید به خودش بباله به خاطر طرفداراش با این سطح از درک و نبوغ. مالیات که نداره میگی دیگه برای خودت. بنده خدا تو این وضعیت ورشکستگی اقتصاد جهانی که رشد اقتصادی اروپا و آمریکا بیشتر از سه چهار درصد نیست تازه خوشبینانه. قطر از کجا بــــــیست درصد رشد اقتصادی داره!!
  • mrg ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    راستش منم به عنوان یک شهروند نه کارشناس! فکر می کنم این قرارداد افتخار امیز باشه اما چند نکته : - هیچ تجهیراتی از بین نمیره یعنی همواره در دسترس هستن و قابل برگشت - همین دائمی شدن اونها می تونه برگه ای برای بازی و مذاکره باشه + میزان ذخایری که نگه می داریم + وضعیت پلوتونیوم تولید شده در اراک + پروتکل الحاقی و قبول بازرسی های سرزده + ... - ما فقط چند میلیارد چول نگرفتیم! بخش قابل توجهی از دارایی های دولت ایران در سال قبل توسط تبدیل به طلا به ایران اورده میشد ! با استفاده از این بند احتمالا همونطوری دوباره بخش دیگه ای از پول رو بر می گردونیم ( البته با کسر - هرینه های تبدیل ) - اگر کانال بانکی برای پزشکی باز بشه عملا میشه دارو ها و مواد اولیه مورد نیاز برای اونها و تهیه کرد --- یکی از مشکلات اصلی که در سال گذشته تحمل مردم رو پایین اورده بوده --- کنار اون چیرهای دیگه هم قابل وارد شدن با مبادله بانکی خواهد بود ---------------------------------- اما نکته مهم که دوستان اینوری اصلا توجهی بهش ندارن : - تنها نیروگاه فعلی ایران بوشهر - بر اساس قرارداد سوخت توسط روسیه تامین میشه و پسماند یا زباله هم به روش تحویل میشه و اصلا قرار نیست از سوخت تولید شده توسط ایران در این نیروگاه استفاده بشه - نیروگاه مشابه برای تولید برق توسط ایران ساخته نشده و تنها مطالعات محل یابی برای اونها قراره اغاز بشه - متاسفانه هنوز تکنولوژی مورد نظر رو نداریم - در بهترین حالت میشه ادعا کرد تا چند سال اینده ( 4 تا 10 سال با توجه به زمان ساخت نیروگاههای این چنینی و زمان بدست اوردن تکنولوژی ) حتی قرار نیست از سوخت های تولید شده با غنای 3.5 درصد خودمون استفاده کنیم - پس اولویت اون رو در نظر بگیرید - غنی سازی بیست درصد تنها برای تولید میله و صفحات سوخت برای راکتور تهران بوده ....... و الان هم قراره نیمی از اون به حالتی که برای این راکتور قابل استفاده باشه تبدیل بشه ( کاری که از اول هم قصد انجامش رو داشتیم ) و نیم دیگه هم به سطح پایین تر بر گردونه و به مورد غیر قابل تبدیل به مصارف نظامی تبدیل بشه --- مطمئنا میزانی که تبدیل می کنیم برای سالهای طولانی نیاز راکتور تهران رو تامین می کنه و سالها به این میزان غنی سازی نیاز نداریم این موارد نشون میده که ما چیزهایی که واقعا نیاز داشتیم رو اصلا تو بحث تعلیق نیاوردیم و نکته مهم: با توجه به نبود نیروگاه دیگه و طولانی بودن زمان ساخت اون مطمئنا اولیت اول کشور چیزهای دیگه باید باشه اما به شکل بلند مدت هم باید حق غنی سازی 3.5 رو داشته باشیم تا اون روزها دچار مشکل نشیم وگرنه داشتن فعلی 20 یا هر درصد دیگه اصلا به معنای پیشرفت علمی یا نظامی یا اقتصادی برای ما نیست ولی در کل شاید قرارداد بهتری می تونسته نوشته بشه ---------------------------- نظر من رو هم چاپ کن
  • rashid ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    مشرق جان خوب بودنقدهای جدی خودرابرتحلیل اقای کوشکی مینوشتی.
  • میلاد ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    مگر قرار است در ادامه مذاکرات ما امتیازی ندهیم و فقط امتیاز بگیریم؟؟؟ ============ همین سوال رو فقط ذوق زدگان جواب بدن.همین
  • 313 ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    بارک ا.. به این نکته سنجی.قبول داشته باشیم یانداشته باشیم متأسفانه ما شکست خوردیم.کم آوردیم.
  • محمد ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    غير از اينكه برداشت كرديد، چيز ديگري مي‌تواند باشد؟! و من و شما مي‌دانيم آن‌ها(غرب) در آينده زير اين ميزي مي‌زنند كه الان چيده‌اند. بهانه هم نمي‌خواهند. آنجا است كه مردم معناي جمله حكيمانه "آنچه مرقوم داشته‌ايد" را مي‌فهمند. فقط عجله نكنيد. همچون رهبري صبر كنيد و خيمه‌شب بازي حرفه‌اي قرن را ببينيد.
  • ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    این اقا همیشه منافع حزبی و شخصی و تیمی را بر منافع ملی ترجیح داده دوستان یه جوری حرف نزنید که انگار دنیا به اخر رسیده هنوز یه عالمه دیگه فرصت و زمان دارم
  • اروند ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    با احترام به نظر همه دوستان بزرگترين اشتباه تاريخي ايران در چندسال گذشته بنا به نظر اكثر كارشناسان عدم سرمايه گذاري روي صنايع نفت و گاز بعنوان كالاي استراتژيك و برعكس سرمايه گذاري روي صنعت شكست خورده خودروسازي بوده كه هنوز اندر خم يك كوچه است و همچنين تاكيد بيجا روي بعضي مسايل ديگر كه كشورهاي پيشرفته دنيا ازاونا دارن عبور ميكنند دقت كنيد چندساله كه دارن وقت وانرژي مارو صرف اين مسايل مي كنند و همين چند كشور ازجمله روسيه و بقيه شون دارن از ما بهره كشي ميكنندتازه بعد از صرف چه هزينه هاي هنگفتي رسيديم سر خونه اول الان كشوري مثل عربستان دقيقاباصرف همين بودجهداره روي انرژي خورشيدي سرمايه گذاري ميكنه و چندسال آينده برق به اروپاصادر ميكنه و همچنين آمريكا و بعضي كشورهابا دستيابي به نفت وگازاستحصالي از شيل بازار اينده انرژي رو در دست ميگيرن بخدا مادر مقابل نسل آينده بايد جوابگو باشيم كشورهايي مثل چين و ژاپن و كره ومالزي ويتنام وسنگاپور باتلاش ملي و كارجمعي خودشون رو ارتقا دادن مابا روند فعلي ميخوايم به كجا برسيم راهي نداريم جز اينكه با هم اولا در سايه رهبري و اتحاد ملي و تلاش و عزم جدي راهي پيدا كنيم به سوي آينده انشاالله
  • تنها ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    اي كاش همه مثل ما با ديد باز نگاه مي كردن مشكل اينه كه تو اين كشور همه مسحور رسانه هستن و اصلا نمي فهمند چه كلاهي سرشون رفته
  • ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    رهبري از تيم مذاكره كننده تقدير كرده و توافقنامه ژنو را يك موفقيت دانسته و آن را زمينه اي مناسب براي گام بعدي معرفي كرده اين همه خود انقلابي پندارها و ولايتي نماها جنجال راه انداخته اند ببينيد اگر رهبري چند روزي سكوت كرده بود چه ميشد احتمالا پاستور را به اتش ميكشيدند... مشرق از شما انتظار بيشتري داشتيم...
  • محسن ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    دیگه چرا این همه طول کشید مذاکراتشون ؟ یعنی به این همه امتیاز هم راضی نمی شدن غربیا؟ بعد اون وقت امثال جلیلی نمی تونستن این شکلی توافق کنن ؟ اصلا عمو ظریف میشه "برد" رو یه بار تعریف کنی واسمون؟؟؟
  • ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    نظر ما هم همینه 19:3
  • ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    یک شهروند که حق اظهار نظر داره، یک هموطن که دولت محترم حقوقشو دودستی تقدیم ظالمان زمانه کرد. یا امام زمان خودت بیا که تحمل این همه حقارت سخته. ما نه عباسیم نه عمار ولی تو رو خدا بیا... یا مهدی دارن سر ما رو می برن، تو رو به خون ناحق ریخته حسین بیا.
  • علی ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    تحلیل جامعی بود.
  • ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    بابا زرنگ خوب تو میرفتی ژنو اصلا میدونی ژنو کجاست
  • ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    رهبر با کسی تعارف نداره تو برو فکر خودت باش
  • ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    نه هیچکس هیچی نمی دونه فقط شما میدونید نه
  • ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    مملکت به قهقهرا بره و نابود بشه خوبه يا کم کم بريم جلو ؟!
  • ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    برد یعنی اینکه گندی رو که یکی چند سال زده تو 100 روز حلش کرد
  • محمد ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    با شما موافقم. همچنين بايد به اين سؤال جواب دهند كه آيا در آينده نيز، اين تضمين وجود دارد كه غرب به اين رفتار چماق و هويج عادت نكند؟! يعني آيا ظريف تضمين مي‌دهد بابت فعاليت‌هاي نظامي و توسعه موشك‌ها و پهپادها و زيردريايي‌ها، بابت حمايت از كشورهاي محور مقاومت، نپذيرفتن مشروعيت رژيم حرام‌زاده صهيونيستي، توسعه رشته‌هاي علمي در دانشگاه‌ها، فعاليت‌هاي فضايي، صادر كردن تسليحات، ساخت نيروگاه‌هاي جديد، استفاده از زيردريايي ها و ناوهاي اتمي و ...، نيازي نيست از غرب اجازه بگيريم؟! اگر غرب عادت كند با بالا گرفتن چماق بالاي سرمان و سپس دادن هويج به ما، ما را شرطي كند، آن وقت اين هواداران روحاني كه رفتند فرودگاه، حاضرند عذرخواهي كنند و بگويند نبايد آقا بالاي سر پيدا مي‌كرديم؟! لطفاً با شجاعت و انصاف جواب دهند كه تضميني هست؟!
  • محمد ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    خود ظريف ميگه هيچ حقي رو نفروختيم. شما ميگي بهتر كه از حقوق هسته‌اي دست كشيديم. اگر حرف ظريف درست باشد، نظر شما غلط است و مقاومت بالاخره نتيجه داد. اگر حرف شما درست باشد، ظريف دروغ مي‌گويد كه حقوق ايران را هبه نكرده است و آن وقت، اين توافق ديگر خدمت نيست، خيانت است. حرف كدامتان درست است؟!
  • محمد ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    تقدير و تشكر رهبري، ربطي بهدرست يا غلط بودن محتواي مذاكرات ندارد. رهبري همواره از تيم هستهاي حمايت كرده اند و مي‌كنند. از طرفي رهبري پاسخ نامه آقاي روحاني را داده است،در حاليكه پيش از اين، رهبري بابت يك پيروزي تيم واليبال تبريك مي‌گفتند، اين بار صحبتي نكردند تا اينكه خود آقاي روحاني دست به كار شد. به اين نكته اضافه كنيم كه رهبري فرمودند از آنچه مرقوم فرموديد تشكر مي‌كنم. يعني اگر حقوق ايران بدون ذره‌اي عقب نشيني محقق شده باشد. چهارم هم اينكه ما ولايتمداريم و ولايتمدار مي‌مانيم. اين شما هستيد كه با سخنان رهبري، گزينشي برخورد مي‌كنند. رهبري فرمودند: اگر ايران به حقوق خود رسيد كه خوب است، اگر نه مي‌تواند تجربه تاريخي براي مردم باشد. رهبري فرمودند: گروه مذاكره كننده موظف است يك قدم هم عقب نشيني نكند. اگر عقب نشيني نكرده اند كه مشكلي نيست. اگر عقب نشيني كرده‌اند، 6 ماه ديگر مشخص مي‌شود.
  • ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    دمت گرم رسول درست میگی متأسفانه
  • ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    وای وای سر ما رو بریدن وای وای امام زمان:همیشه حربه مذهبی نماها همین بود تا میبینن چیزی در چنته ندارن پای مقدسات و امام زمان وامام حسین رو میارن وسط.دوستان به خدا منصف باشید.تو این توافق نامه گام اول وگام آخر مشخص شده وبر روی آن توافق شده و 6کشور مطرح دنیا پای آن را امضا کرده اند و در صورت نقض توافق از سوی هرکدام از طرفین دعوا تمام تعهدات برگشت پذیر خواهد بود.در گام آخر اشاره شده که ایران حق استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای رو داره .در گام آخر اشاره شده تمام تحریم ها برداشته شده.وهیچ کس حق عدول از این گامها رو نداره. چرا فکر میکنین مردم نمیفهمن؟؟؟؟؟؟
  • ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    دقیقا کجای متن رهبر موفقیت توافق ژنو بود؟! ایشون مشخصا به متن رئیس جمهور اشاره کرد و تشکر کرد!
  • ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    دوستان به خدا منصف باشیدتا در نزد مردم متهم به سیاسی کاری و کاسبی از تحریم ها نشوید..تو این توافق نامه گام اول وگام آخر مشخص شده وبر روی آن توافق شده و 6کشور مطرح دنیا پای آن را امضا کرده اند و در صورت نقض توافق از سوی هرکدام از طرفین دعوا تمام تعهدات برگشت پذیر خواهد بود.در گام آخر اشاره شده که ایران حق استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای رو داره .در گام آخر اشاره شده تمام تحریم ها برداشته شده.وهیچ کس حق عدول از این گامها رو نداره. آیا آقای نویسنده مقاله زحمت خوندن توافقنامه رو به خودشون دادن یا نه؟؟؟چرا فکر میکنین مردم نمیفهمن؟؟؟؟؟؟
  • ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    آقا سید عزیم ، شما مثل اینکه معنی کالمه mutually را درست متوجه نشده ای. اینها حتی نمی توانند قبول کنند که ما بعد از تولید "یو-اف-6" آنرا به سوخت کمتر از 5% تبدیل کنیم. مطابق این قرارداد باید "یو-اف-6" را اکسید کینم بجای آنکا از آن سوخت تولید کنیم. آنوقت جه همکاری؟ آد راین قرار داد گفته شده . ما پذیرفت ایم که ما حق داشتن هیچگونه سیتم احیایی ار هم نداشته باشیم تا الی الابد. حق استفاد هارز نیروگاه اراک را نداریم. پروتکل الحالقی را پذیرفته ایم. قول داده ایم که هیچ نوع سنتریفوژی صراحی ، ساخت و نصب و خدای ناکرده استفاده نکنیم. شما بع این می گویی " راه حل جامع، ایران را قادر می سازد تا ... "؟ آخر عزیزم این چهار صفحه انگلیسی روان و آسان که اینهمه عزاداری و مرثسه سرایی نمی خواهد. مرگ یکبار ، شیون یکبار. دل را به دریا بزن ، خوذت برو متن را بخوان! معنی Beginning when the line for conversion of UF6 enriched up to 5% to UO2 is ready, Iran has decided to convert to oxide UF6 newly enriched up to 5% during the 6 month period, as provided in the operational schedule of the conversion plant declared to the IAEA. چی می شود؟ یعنی اینکه ما حق داریم سوخت کمتر از 5% تولید کنیم؟ اینجا که تعهد می هیم هرجه "یو-اف-6" درست می کنیم را سر ظرب بریزم دو همه را بسوزانیم. پس با چی دیگر شما می خوهاید سوخت تولید کنید؟ با ریش حرمی آقای وزیر؟ یا با دردل نوشتن ایشان تیو فیس بوک؟
  • مهدی 9792025 ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    "جان کری:در سال 2003 ایران 164 سانتریفیوژ داشت اما امروز 19 هزار سانتریفیوژ در ایران وجود دارد و اگر همان سال دولت سابق آمریکا طرح ایران را پذیرفته بود اکنون با 19 هزار سانتریفیوژ مواجه نبودیم و من اعتقاد دارم اکنون ما تصمیم درستی را گرفتیم ." این پیروزی نتیجه تلاش دولت قبل است. اگر 19 هزار سانتریفیوژ نساخته بودند این توافق امکان پذیر بود؟
  • مهدی 9792025 ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    "جان کری:در سال 2003 ایران 164 سانتریفیوژ داشت اما امروز 19 هزار سانتریفیوژ در ایران وجود دارد و اگر همان سال دولت سابق آمریکا طرح ایران را پذیرفته بود اکنون با 19 هزار سانتریفیوژ مواجه نبودیم و من اعتقاد دارم اکنون ما تصمیم درستی را گرفتیم ." این پیروزی نتیجه تلاش دولت قبل است. اگر 19 هزار سانتریفیوژ نساخته بودند این توافق امکان پذیر بود؟
  • هاتف ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    بهترین نکته ای بود که بین کامنت ها بهش اشاره شد . باید گوشمون به فرمایشات حضرت آقا باشه
  • ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    مملكت رو پاي خودش بايسته خوبه، نه اينكه خود را محتاج رضايت غرب نشان دهيم. كاش باور مي‌كرديد كه روي ما، دست خداست و خدا هم فرموده است شما تلشا خود را بكنيد. نتيجه اش با من. مطمئن باش، مردم با زير پرچم طاغوت رفتن، وضعيتشان از جنگ جهاني اول و فقر فلاكت‌بار آن روز، بدتر خواهد شد. شك نكنيد.
  • ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    یه بیکار راه افتاده تو اینترنت و این عبارت بی ادبانه ای که در ادامه آمده:" برین آب بریزین اونجایی که میسوزه" رو توی بسیاری از سایت ها و در زیر هر خبری مربوط به مذاکرات نوشته
  • ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    این یک مغالطه بی اساس است که چرا اسرائیل عصبانی است و شما هم عصبانی هستید. واقعا نمی شود فهمید که او از همین 5 درصد غنی سازی عصبانی است و ما به خاطر از دست دادن 20درصد و نگرانیم که دور بعد چه چیز معامله خواهد شد.
  • ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    مگر دشمن منطقی غیر از زور دارد؟
  • ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    خوب است دوستان محترم بفرمایند که پس از گذشت شش ماه و با شروع مذاکرات بعدی چه امتیازی به طرف مقابل خواهند داد؟ توقف غنی سازی 3/5 درصد؟ کاهش مجدد تعداد سانترفیوژها؟ تعطیلی کامل فردو و نطنز؟ مگر قرار است در ادامه مذاکرات ما امتیازی ندهیم و فقط امتیاز بگیریم؟
  • irani ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    امان از جهلی که در پشت عقل پنهان است.برید فکر معیشت و دینی ک ذره ای ازش نمونده باشید اقای کوشکی غنی سازی به چه کارت میاد وقتی جوونای مملکتت بی دین شدن؟
  • ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    ممنون آقای نویسنده حق کاملا با شماست . هنوز خیلی نرم نوشتید . به نطر بنده تمامی تیم مذاکره کننده جاسوس هستند
  • ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    داداش شما واقعا توافقنامه اخیرو خوندی یا یه توافقنامه دیگه رو؟ کجا گفته شده همه تحریم ها برداشته خواهد شد؟ حق غنی سازی دقیقا کجاشه؟ همه حقوق ایران منوط به توافق غربه. این کجاش خوبه؟ هرکی رو حقوق ایران ایستاد کاسب تحریمه؟ میخوای واست ردیف کنم کیا و با چه ارتباطاتی با دولت از تحریم سودای کلان بردن و کاسبی کردن؟
  • ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    آره عربستان تازگیا موجودیت مستقل از آمریکا پیدا کرده و ناراحتیش تو سیاست جهانی به حساب میاد. البته اقتضای زمانه دیگه نه؟ اسرائیل هم که دیگه هیچی. از پس ۴ تا چریک دست و پا بسته توی چند وجب جای غزه بر نیومده ناراحته از اینکه به ایران حمله نمیشه. خنده داره این ساده لوحی شما نیست؟
  • ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    نه فقط تو و بچه محلاتون میدونید که میرید اونجا خوشگذرونی همزمان از فشار تحریما هم کمرتون خم شده
  • ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    به نظر من بهترین مقاله ای بود که میشد از مذاکرات ژنو ارائه داد. کاملا بیطرفانه و وافع بینانه و مستند
  • ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    قطر ۵۰۰ هزار نفری که اساسا کشور هم محسوب نمیشه و یه مستعمره برای کمپانی های بزرگ نفتیه ملاک ارزیابی شماست؟ اون رشد اگر واقعیت هم داشت مال کمپانی ها بود نه قطر. عزیز بی سواد دل انگیز
  • ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    بابا نکته سنج یعنی تفاوت معنی استاد تمام و استاد دانشگاه رو هم نمیتونی بفهمی؟
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    عمو جان قبل از اینکه به خودت زحمت بدی و یه مقاله بنویسی که از اصل مطلب نویسنده هم بزرگ تره، یک بار به طور دقیق متن انگلیسی توافقنامه رو بخون همه اون طلا و پتروشیمی و خودرویی که آزاد شده بیشتر از ۱.۵ میلیارد دلار نمی ارزه که اون هم توی همون ۷ میلیارد حساب شده وگرنه رقم درآمدهای نفتی آزاد شده بیشتر از ۴.۲ میلیارد دلار نیست
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    نه داداش فقط خود شما میدونید همیشه هم همینطور بوده ها نه که فکر کنی الان اینجوری شده معمولا توی تاریخ بی سواد ها بیشتر از بقیه ادعای دانستن میکنند مثلا بلد نیستند متن توافقنامه را به زبان اصلی بخوانند، درباره امتیازاتی که ایران به دست آورده خیال پردازی میکنند
  • ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    این شیوه توافق از منم بر میومد ببین جلیلی فلک زده سال ۸۸ چی گرفت از غربیا اون وقت این مدعیای بی سواد با ادعایی که فیلم از پسش بر نمیاد چی گرفتن
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    مملکت جای پول نفت مالیات بگیره کم کم پیشرفت میکنه و میره جلو میدونی؟
  • ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    اگر پیشرفت هسته ای قهقراست اگر عزت ملی قهقراست اگر استقلای ایران قهقراست اگر ایستادن در برابر استکبار قهقراست اگر عظمت ایر ان قهقراست ما این قهقرا رو دوست داریم و اگر حرکت به جلو ،یعنی دادن عزت و استقلال و تعلیق پیشرفت هسته ای و زیر باز ظلم استکبار رفتن ،ما این حرکت به جلو را نمیخواهیم
  • ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    اگر پیشرفت هسته ای و عزت ملی یعنی قهقرا طالب قهقرا هستیم در برابر ظلم
  • محسن ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    دوستان متاسفانه متوجه منظور بنده نشدند. منظور اينجانب از مداد و اساب بازي وابستگي صنعتي و وارد كننده بودن كشور است. ما متاسفانه بخش اعظم نيازهاي صنعتي و حتي غذايي را وارد مي كنيم. آيا بهتر نبود بجاي انرژي هسته اي روي پتروشيمي و نفت و يا صنايع كشاورزي و يا ساير صنايع سرمايه گذاري مي كرديم تا هم نياز كشور بر طرف شود و هم صدها ميلياردها دلار ضرر نمي كرديم
  • ایرانی ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    آقای ناشناس لطفا شما برو دوباره توافقنامه رو بخون [مثل اینکه فقط اول و آخرش رو خوندی اونم بدون عینک] ,بعد بیا بقیه رو به سیاسی کاری متهم کن
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    ناشناس جهان شناس فقط شما می دونی ژنو کجاست؟
  • دل سوخته ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    تا وقتى راحت طلبى و ميل به دنيا در بين مسؤلين و مردم چنين سير صعودى رو داره آيت الله خامنه اى چگونه ميتونن اعمال نظر واقعيشونو داشته باشند بالاخره اگر مردم كوفه امام على رو تنها نمي ذاشتن تاريخ عوض ميشد يا مثلاً اگر مردم ٩ دى بطور خودجوش اعتراضشونو مطرح نميكردن سران فتنه سفره شون جمع نميشد اميدوارم دوباره پهن نشده باشه
  • علي ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    نقدجالبي نبود
  • ایرانی ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    جناب ببخشید شما که راه رو همیشه باز میدونید میشه یه راهی برای باز گردوندن شهدای هسته ای نشون بدین تا اونا هم بیان و در کنار ما و خونوادشون از این توافق لذت ببرند!!!؟؟؟
  • محسن ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    جان کری در سخنرانی بعد از مذاکرات گفت که اگر می خواستیم ایران را تحریم بیشتری کنیم فایده ای نداشتدر اینجا راهبرد آمریکا را در خصوص مسائل هسته ای خدمتتان عرض می کنم:1)راهبرد اول:آمریکا می کوشدایران با متوقف سازیعملا مزیت های رقابتی و ابزارهای چانه زنی را از دست بدهد2)راهبرد دوم:عملا برنامه هسته ای ایران را از قابلیت و توانمندی بالفعل خارج ساخته و آن را نمادین سازد.3)راهبرد سوم: هدف نهایی امریکابرچیده شدن برنامه هستهای ایران استکه جان کری در گفت وگو با ان.بی.سی تصریح کردهدف برچیدن کامل انرژی هسته ای در ایران است .و این با عزت و کرامت ایرانی سازگاری ندارد.الله اعلم
  • ایرانی ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    آقا محسن دو تا پیشنهاد برات دارم اول اینکه یه لطفی به خودت بکن بند وبساطتو جمع کن برویکی از این شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس با آسایش وبی دغدغه مداد وپاک کن زندگی کن چون مردم این سرزمین برای حفظ نون و آب نبود که 8سال جون دادن و خیلی سطح فکرشون بالاتر از این نگاه شماست پیشنهاد دوم میتونی بری کنار دوستانت در کشورهای اروپایی و با نوکری اونا برا خودت مداد و پاک کن و برا بچت اسباب بازی بخری چون خوب حرفای اونا رو انتقال میدی
  • ایرانی ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    خوشحالم که میبینم همه مردم دارن با دقت این نکات رو دنبال میکنند این نشون میده رسیدن به بصیرت مد نظر رهبری زیاد هم سخت نیست. راستش من فکر کردم فقط خودم به این مسأله دقت کردم!!
  • ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    شما زیاد خودتو ناراحت نکن اگه تلاش کنه حتما استاد هم میشه حالا مگه بحث سر این بود؟؟؟!!!
  • ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    ناشناس 1:10 خودت يه بار بشين متني رو كه نوشتي بخون. ببينم اصلا خودت متوجه ميشي چي نوشتي؟
  • علی ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    باهوش جون درجه استادیاری که بالاتره...
  • ناشناس ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    هم میهنان عزیز سطح دیدتان را بالا ببرید امنیت هرکشور که جان و خاک و عزت همه ما به آن بستگی دارد که باید به پیشرفت های روز دنیا دست یافت مثلا :نظامی، پزشکی ، تکنولوژیهای ساخت قطعات الکترونیکی و ... که برای رسیدن به این پیشرفتها اگر با علم های روز دنیا آشنا باشید یکی از آنها علم هسته ای است که می تواند با علمهای دیگر لیزر و ... با هم جمع شوند و تکنولوژی برتر را بسازند و بدون آن پیشرفت علمی یک جانبه در علوم دیگر کارساز نیست و دائما وایستگی ایجاد می کند من میگویم برای امنیت خود حتی نیاز به بمب اتم هم داریم تا به ما چپ هم نگاه نکنند در زمان عمر کوتاهم، خودم با گوشهایم شنیدم در اختلافات بین کره جنوبی و شمالی که آمریکا طرفداری کره جنوبی کرد و ناوهای خود را به آن منطقه ارسال کرد کنگره کره شمالی اجازه استفاده از سلاح هسته ای را را وزارت دفاعش داد ، پس از اعلام این دستور آمریکا دمش را روی کولش گذاشت و گورش را گم کرد و به مذاکره بسنده نمود خلاصه کنم ، ضرر کردیم باید تهدید ساخت سلاح هسته ای و ... میکردیم ، این باجهای داده شده فقط یک سری پولهای سرمایه دارها را آزاد کرد و سودی به نفع قشر محروم نداشت ، منصفانه بخواهم بگویم 80% به نفع سرمایه دار و اروپا 20% به نفع قشر ضعیف و ایران
  • ناشناس ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    هم میهنان عزیز سطح دیدتان را بالا ببرید امنیت هرکشور که جان و خاک و عزت همه ما به آن بستگی دارد که باید به پیشرفت های روز دنیا دست یافت مثلا :نظامی، پزشکی ، تکنولوژیهای ساخت قطعات الکترونیکی و ... که برای رسیدن به این پیشرفتها اگر با علم های روز دنیا آشنا باشید یکی از آنها علم هسته ای است که می تواند با علمهای دیگر لیزر و ... با هم جمع شوند و تکنولوژی برتر را بسازند و بدون آن پیشرفت علمی یک جانبه در علوم دیگر کارساز نیست و دائما وایستگی ایجاد می کند من میگویم برای امنیت خود حتی نیاز به بمب اتم هم داریم تا به ما چپ هم نگاه نکنند در زمان عمر کوتاهم، خودم با گوشهایم شنیدم در اختلافات بین کره جنوبی و شمالی که آمریکا طرفداری کره جنوبی کرد و ناوهای خود را به آن منطقه ارسال کرد کنگره کره شمالی اجازه استفاده از سلاح هسته ای را را وزارت دفاعش داد ، پس از اعلام این دستور آمریکا دمش را روی کولش گذاشت و گورش را گم کرد و به مذاکره بسنده نمود خلاصه کنم ، ضرر کردیم باید تهدید ساخت سلاح هسته ای و ... میکردیم ، این باجهای داده شده فقط یک سری پولهای سرمایه دارها را آزاد کرد و سودی به نفع قشر محروم نداشت ، منصفانه بخواهم بگویم 80% به نفع سرمایه دار و اروپا 20% به نفع قشر ضعیف و ایران
  • haami ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    lotfan dar mohaasebaatetun feshaare tahrimhaa va khataraate gosaste vahdate daakheli ro faraamush nakonid!!!
  • م ص ی ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    نقد آقای کوشکی رو قبول دارم! اصلاً اینکه امتیاز ۲۰٪ به علاوه‌ی خیلی چیزای دیگه رو دادیم به درک! هرچند که باعث می‌شه حرکت علمی ما متوقف بشه! اما همه‌اش به سرعت قابل دستیابی هست! در ضمن اونایی که نمی‌دونن بدونن، رسیدن به غنای بالای ۶۰ درصد هم هنوز مصارف علمی و تکنولوژی صلح آمیز داره! رسیدن به بالای ۹۰٪ هست که منجر به ساخت بمب میشه! سوزش اصلی اینجاست که اجازه دادیم تا هر وقت خواستند بیان و سر زده از هر کدوم از تاسیسات و اسنادمون بازرسی کنن(یعنی هیچ سند محرمانه‌ای نخواهیم داشت!) و حتی اطلاعات طراحی راکتور که شهید علیمحمدی و شهریاری برای بدست آوردنش کلی زحمت کشیدن و جزء فناوری‌های بومی و محرمانه‌ترین اسناد ملی ماست رو چرا باید به این یهود و نصاری بدیم!؟! آقای ظریف در دادن امتیاز خیلی از حد اعتدال خارج شدی! و لن ترضی عنک الیهود و لا النصاری حتی تتبع نه توافق! هنوز هم باید امتیاز بدی حاج آقا ظریف!!! ولی بدون ملت ما احمق نیستن! رهبر هم به مفاد نامه‌ی حاج حسن اشاره کردن نه متن توافق جنابعالی! ضمناً از شما هم به خاطر *مشورت نکردن با رهبر* در مورد جزئیات توافقنامه خیلی خیلی ممنونم!!!!!!!!!!!! حالا فهمیدیم چرا عراقچی می‌گفت متن توافق‌نامه تا زمان رسیدن به توافق بین ما و 5+1 محرمانه‌ست! می‌خواستن ملت نفهمن که چه گندی زدن!
  • داد ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    نظر ما هم همینه 19:3
  • ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    رهبري فرمودند از آنچه مرقوم فرموديد تشكر مي‌كنم. يعني اگر حقوق ايران بدون ذره‌اي عقب نشيني محقق شده باشد.
  • ناشناس ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    هم میهنان عزیز سطح دیدتان را بالا ببرید امنیت هرکشور که جان و خاک و عزت همه ما به آن بستگی دارد که باید به پیشرفت های روز دنیا دست یافت مثلا :نظامی، پزشکی ، تکنولوژیهای ساخت قطعات الکترونیکی و ... که برای رسیدن به این پیشرفتها اگر با علم های روز دنیا آشنا باشید یکی از آنها علم هسته ای است که می تواند با علمهای دیگر لیزر و ... با هم جمع شوند و تکنولوژی برتر را بسازند و بدون آن پیشرفت علمی یک جانبه در علوم دیگر کارساز نیست و دائما وایستگی ایجاد می کند من میگویم برای امنیت خود حتی نیاز به بمب اتم هم داریم تا به ما چپ هم نگاه نکنند در زمان عمر کوتاهم، خودم با گوشهایم شنیدم در اختلافات بین کره جنوبی و شمالی که آمریکا طرفداری کره جنوبی کرد و ناوهای خود را به آن منطقه ارسال کرد کنگره کره شمالی اجازه استفاده از سلاح هسته ای را را وزارت دفاعش داد ، پس از اعلام این دستور آمریکا دمش را روی کولش گذاشت و گورش را گم کرد و به مذاکره بسنده نمود خلاصه کنم ، ضرر کردیم باید تهدید ساخت سلاح هسته ای و ... میکردیم ، این باجهای داده شده فقط یک سری پولهای سرمایه دارها را آزاد کرد و سودی به نفع قشر محروم نداشت ، منصفانه بخواهم بگویم 80% به نفع سرمایه دار و اروپا 20% به نفع قشر ضعیف و ایران
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    ای جونم الان نگران دین شدین یه دفعه؟ منظورتون کدوم دینه اون وقت؟ دین انجمن حجتیه یا دین رسول الله و اباعبدالله؟
  • مملکت ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    به گام دادن
  • جهان ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    بسمه تعالی سلام واقعا به همه توصیه میکنم متن توافق را به زبان اصلی بخونند و اینقدر برای چانه زنی با همدیگر وقت تلف نکنند. قضیه به این راحتی است که ما قافیه را بد جوری باختیم. بدجوری این ...سر همهمون را کلاه گذاشتند، اما و اما خورشید پشت ابر باقی نمی مونه. اینا نمایندگان باصطلاح محترم ایران فکر نکردند شاید دو نفر تو ایران زبان و حقوق بدونند دو نفر پی به .... دوباره شان ببره. به نظرم ما باید از مجلس بخوایم که با محکم کردن این تیم ...تا دیگه کسی
  • علی ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    اگر بخواهیم طبق عقیده ی شما وهمفکرانتان دنبال گرفتن بهانه ها ازدشمن باشیم میشود مثل سال 82 که کلا هسته ای راتعلیق کردیم وباز یک بهانه ی دیگر (محور شرارت وتروریسم)جور کردند،خیال میکنید دشمن بهانه ی جدید نمیتواند بیاورد؟؟
  • ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    آقا محسن حرفهای قشنگی زدی اما فقط چند سانتیمتر بعد از دماغت را میبینی با استدلال شما ایران نیاز به موشک های دور برد ندارد چون مگه با کشوری سر جنگ داریم بعدشم در مورد نیروگاه هسته ای مگه احمدی نژاد نیروگاه رو ساخت نیروگاه بعداز جنگ دوباره شروع به تعمیر وباسازی شد برو یعقه ی بزرگتون اکبر آقا رو بگیر بهش بگو این چه مالی بود انداختی تو دامن ما
  • ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    شما جالبش را بنویس استاد!!!
  • ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    جز چرت هیچ در نظر تو نیست
  • زادهوش ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    نیست ما فقط در جا زدیم و در هیچ صنعت دیگری جز خودرو پیشرفت نداشتیم؟! مشکل امروز تنها نگاه به خارج و دلدادگی به آن طرف آب است! فروش نفت و سنگ آهن و ... برای دلار + تبلیغات گسترده ی کالاهای خارجی = وابستگی چرا این همه تلاش برای صادرات داریم؟ چرا تشنه ی کالای فرنگی هستیم؟ نتیجه ی این کار جز وابستگی چیست؟ حالا که تحریمیم چرا زور می زنیم بازارهای تحریم کنندگان را آباد کنیم؟ کلا اگر همه ی دنیا فقط ایران خودمون بود ما چی واسه زندگی کم داشتیم که تصور زندگی بدون «خارج» برای برخی این قدر سخته؟!!!
  • حسین ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    ته ته تهش «مجمع عقلا» و «باند نیویورکی ها» یه 598 دیگه زدن زیر بغلمون احسنت به آقای عابدینی که در گفتگوی خبری پیش از انتخابات صراحتا از تکرار راه قبل - تعلیق- گفتند!
  • مستضعف ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    آقای کوشکی از جایی که حضرتتان خوب زندگی میکنید و نفس مبارکتان از جای گرم برمیخیزد چه میفهمیدی تحریمها چه بر سر مردم مستضعف آورده!!! جنابتان چه میدانید آن روستایی مستضعف و نه "تهرانی" شهروند درجه یک! چه میکشد، آن قشر مستضفی که هرگاه شما بخواهید باید در صحنه باشد و بعد هم خدا نگهدارشان... برو عامو دلت خوشه... خوشا به حالت! علی بی غم...
  • مستضعف ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    مشرق نکنه باز هم نمیخوای نظر ما رو بذاری!
  • رضا ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    آنقدری میدانم که مذاکرات چه خوب و چه بد باشد ما نباید کاسه داغ تر از آش شویم و از امام خامنه ای پیشی بگیریم قطعا ایشان در سخنرانی های آینده کدهایی در مورد این مذاکره می دهند و آن وقت می توان منصفانه تر به نقد پرداخت
  • محسن ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    لطفا بفرماييد اين 19000 چه استفاده اي دارد و كدام مشكل كشور را حل مي كند؟ حتي در آينده
  • اکبر ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    ما تابع رهبری هستیم خدا ظالمان را لعنت کند
  • علی ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    آقای ناشناس01:03! 1-متاسفم که انقدر راحت به هموطنانت برچسب میزنی 2- درتوافق نامه مشخص نشده چه امتیازی ازایران گرفته میشه تاتحریمهالغوبشه 3-حق غنی سازی باید به رسمیت شناخته بشه وگرنه حق استفاده از انرژی هسته ای درمنطق اونها یعنی ماباید به شماسوخت بدیم وشمااستفاده کنید وهیچ حق غنی سازی وجود ندارد
  • s ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    عامو مطمئنی همش از تحریمه؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس