کد خبر 252154
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۱

خانم "خیرالنساء گل" به عنوان اولین همسر رئیس جمهور ترکیه و بانوی اول این کشور، همواره با پوشش اسلامی ظاهر شده و به نحو زیادی مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته است.

 گروه جنگ نرم مشرق - در قسمت پیشین این گزارش به معرفی امینه اردوغان همسر نخست وزیر ترکیه پرداخته شد. رئیس جمهور  کنونی ترکیه "عبدالله گل"، عضو یک خانواده مذهبی بوده و به درخواست پدرش در جوانی به حزب "رستگاری ملی" پیوسته و به عضویت این حزب در می­ آید.


به این ترتیب از آغاز جوانی فراز و نشیب­ های زندگی سیاسی را در ترکیه­ تجربه می­ نماید.

با وجود جایگاه ویژه رئیس جمهور، خانواده وی زندگی بسیار ساده­ ای دارند؛ و پدر وی به خوش نامی و ساده زیستی معروف است.


همسر رئیس جمهور ترکیه

 خانم "خیرالنساء (اؤزیورت) گل" به عنوان اولین همسر رئیس جمهور ترکیه و بانوی اول این کشور، همواره با پوشش اسلامی ظاهر شده، به نحو زیادی مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته است.



بررسی کلی:

در نگاه کلی به وضعیت جامعه ترکیه دو واقعیت استنباط می­ شود. اول این که با وجود مشاهده نمادها و نشانه­ ها و موضع­ گیری­ های ضد­اسلامی اقلیت­ های سیاسی، تمام لایه­ های اجتماعی کاملا سکولار می ­باشد و تفکیک حوزه دین و سیاست در بین مردم کاملاً جا افتاده است. دوم این که محدودیت و سانسور شدیدی بر حوزه فرهنگ عمومی این کشور حاکم است طوری که تشکل­ها و انجمن­ های غیر­دولتی و آزاد توانایی اطلاع­ رسانی و بصیرت­ افزایی مردم را ندارند.

با مشاهده و بررسی تحولات دهه اخیر این کشور برخی از زوایای پنهان قضایا روشن می­ شود.

 اردوغان و دولت ایشان با شعار اسلام گرایی و از طریق حزب عدالت و توسعه پا به عرصه سیاست گذاشتند و نقش اسلام گرایی او حتی تا زمان اجلاس داووس و ترک این جلسه به علت مشاجره لفظی با شیمون پرز ادامه داشت تا آن که محک آزمایش جدیدی برای دولت وی فراهم شد و آن هم اوج گیری نهضت­ های مردمی و بیداری اسلامی بود.

همزمان با تحولات سریع منطقه و سرنگونی دیکتاتورهای حاکم، رویکرد سیاسی در عرصه بین ­الملل در دولت اردوغان به سرعت تغییر نمود و به عبارتی چهره صهیونیستی خود را آشکار ساخت و در دیدگاه جدید دین و اعتقادات دوباره به خانه­ ها بازگشت و عرصه سیاست به اهل لائیک آن واگذار شد.

شاید دولت ترکیه برای کوتاه مدت بتواند با شیوه اغفال مردم و تحریف مبانی اعتقادی و به بند کشیدن دین در نظام جامع شخصی افراد وضعیت کنونی را حفظ نماید اما زمان زیادی نخواهد گذشت که موج بیداری اسلامی دامن گیر حکام این کشور خواهد شد و آن زمان است که مجبور خواهند بود تکلیف خود را با اسلام اعتباری و نظام ارتش محور خود روشن نمایند.

با وجود برنامه ­ریزی بلند مدت صهیونیسم برای این منطقه در آینده نه چندان دور تمایلات ناسیونالیستی کارکرد فعلی را نخواهد داشت و با پایان یافتن دوره صدور ایدئولوژی از غرب به شرق نگاه مردم ترکیه متوجه خواهد بود زیرا بر خلاف تصور استراتژیست­ های جهان، در آینده پرچم­داران حقیقی آن ها هستند که تحولات بنیادی را رقم خواهند زد.

به عبارتی دیگر با وجود اینکه در ابتدای به قدرت رسیدن گل و اردوغان و سپس حضور زنان با حجاب آن­ها در سطح اول قدرت ترکیه انتظار می­ رفت این حضور بر زندگی زنان مسلمان ترکیه و بسط ارزش­ های اسلامی تأثیرات قابل توجه و عمیقی داشته باشد، اما این گونه نشد و پس از گذشت قریب یک دهه، این دو بانو عملکرد قابل قبولی در قبال زنان مسلمان کشور خود و سایر جوامع اسلامی برجای نگذاشته­ اند.

اگرچه حجاب آن­ها در برابر پوشش زنان بسیاری از مقامات کشورهای اسلامی و عربی نکته   مثبت و قابل تقدیری است اما تأثیر این دو زن در عرصه سیاست و اثرگذاری­ های اجتماعی و فرهنگی در حد همان حجاب ظاهری بوده و فراتر نرفته است.

خانم ها گل و اردوغان نزدیک یک دهه فرصت داشتند ارزش های اسلامی را در جامعه مسلمان ترکیه گسترش دهند، اما در این سال­ها تنها اسلام التقاطی و محصولات فرهنگی ضد اسلامی و ضد خانواده بوده که در ترکیه رشد داشته است و مردم این کشور بیش از پیش در اسلام امریکایی  فرو رفته­ اند تا جایی که در این کشور دیسکوی اسلامی زنان محجبه راه اندازی می­ شود. حضور دو زن محجبه در رأس قدرت ترکیه که می­ توانست فرصتی طلائی برای زنان مؤمن و مسلمان این کشور باشد، پس از یک دهه بی اثر بودن خود را نشان داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    بانوی اول فعلا بانو گیوم یونگه.
  • ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    0 0
    دمشون گرم با این بانوی اولشون! . . . بانوی اول ما که فعلا خانم افخم! . . . راستی مشرق جون اگه می تونی با خانم افخم مصاحبه کن و ازش بپرس که با بودجه ی دیپلماسی عمومی تو دولت احمدی نژاد چیکار کرد که داس روحانی نه تنها حذفش نکرد، بلکه بانوی اول هم شد . . دستت درست
  • محمدحسین ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    0 0
    بانوی اول خانم صاحبه عربی همسر جناب دکتر روحانی هستند و بسیار خانم ساده زیست و مومنه ای هستند . آنهایی که از نزدیک ایشان را میشناسند صحبت های بنده را تایید میکنند و فعلا هیچ سمتی را قبول نکردند . برعکس همسران خیلی از مدیران که تا همسرشان به مسئولیتی میرسند دیگر احساس میکنند منجی زنان ایران هستند و باید و وحی منزل است که مسئولیتی بگیرند
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    0 0
    صفای وجودت.
  • ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    0 0
    ملاک اصلی در ایمان ولایتمداری و اطاعت محض از ولی فقیه زمان حضرت آیت الله امام خامنه ای است که آقا فرمودند بعضی کارهایی که در نیویورک انجام شد نابجا بود!!! انشاالله که این قبیل نابجایی ها، تکرار نشود
  • محمد امین ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    0 0
    این خط کشی که تو روی فرمایش آقا گذاشتی واینگونه اندازه می گیری ؛ خراب است!!!
  • رسول ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    0 0
    آقا فرمودند بعضی کارهایی که در نیویورک انجام شد نابجا بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس