کد خبر 248636
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۷

از همان روز اول که برای کمک به سینمای کشور اعلام آمادگی کردم، به این نتیجه رسیدم که بدون حل مشکل خانه سینما برداشتن قدم های بعدی دشوار است چون باز شدن خانه سینما به مطالبه ای عمومی میان اهالی فرهنگ تبدیل شده است.

به گزارش گروه فرهنگی مشرق به نقل از تسنیم،حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی درخصوص  بازگشایی خانه سینما در روز ملی سینما گفت:از همان روز اول که برای کمک به سینمای کشور اعلام آمادگی کردم، به این نتیجه رسیدم که بدون حل مشکل خانه سینما برداشتن قدم های بعدی دشوار است چون باز شدن خانه سینما به مطالبه ای عمومی میان اهالی فرهنگ تبدیل شده است.

ایوبی ادامه داد: با توجه به روز ملی سینما تمام رایزنی ها با گروه های مختلف انجام شد و در زمان گذشته نیز هنگام بسته شدن خانه سینما پیگیری هایی انجام می دادم و سعی می کردم این اتفاق نیفتد اما نشد.من با این مسأله از ابتدا درگیر بودم چون توفیق خدمت به مدیریت فرهنگی را دارم و معمولا بخش های مختلف فرهنگی به یکدیگر پیوسته هستند.

شهاب شهرزاد کارشناس مجری برنامه به بخشی از صحبت های ایوبی درباره لزوم فرهنگی ماندن مسائل و داخل نشدن با مسائل سیاسی و بی تدبیری در امور اشاره کرد و خطاب به ایوبی گفت: به نظر شما باید چه تدابیری اندیشیده شود تا ماجرای تعطیل خانه سینما دوباره تکرار نشود؟

ایوبی پاسخ داد: وقتی مسأله خانه سینما مطرح شد،عده ای تلاش کردند این موضوع را سیاسی جلوه دهند. اگر اساسنامه اشکالی داشته باشد، راهکاری برای حفظ صنعت سینما در یک کشور قانونمند وجود دارد. اگر می خواستیم سینما را حفظ کنیم، این اتفاقات نباید می افتاد تا تبدیل به دستاویزی برای رسانه های بیگانه جهت مخدوش کردن چهره کشور شود.

رئیس سازمان سینمایی افزود:تلاش بر این است که اصناف صحیح، قانونمند و شفاف عمل کنند و در کنار اصناف مدیریت فرهنگی کشور هم باید شفاف حرکت کنند. تمام اهالی فرهنگ و سینما باید بدانند سازمان سینمایی پیگیر کارهای آنان به عنوان نماینده حاکمیت برای برقراری ارتباط میان حاکمیت و اهالی سینماست.

وی تأکید کرد: باید تصمیم بگیریم که می خواهیم سینما داشته باشیم یا خیر. باید صنعت سینمایی وجود داشته باشد تا بتوانیم خواسته خودمان را از سینما مطالبه کنیم. باید تلاش کنیم مسائل اصناف ودیدگاه های مختلف را در خانه سینما و سازمان سینمایی با تدبیر حل کنیم.

ایوبی خاطرنشان کرد: به دوستان سینمایی اشاره کردم داشتن خانه سینما به هیچ وجه به معنای این نیست که وجود سلیقه ها و تفکرات مختلف در سینما را نقض کنیم و در تمام عرصه ها در دنیا سلیقه های متفاوت وجود دارد. باید یاد بگیریم اختلاف نظرها را در چارچوب مقررات حل کنیم و این مسائل را به عرصه سیاست نکشانیم.
شهاب شهرزاد خطاب به ایوبی عنوان کرد: ما شاهد شکل گیری جریاناتی موازی با خانه سینما بودیم که نام آن را خانه سینمای دو گذاشته بودند اما سؤال اینجاست که افراد حاضر در آن تشکل حضورشان چگونه در خانه سینما پیش بینی شده است؟

ایوبی در پاسخ گفت: ما با دوستان در خانه سینمای شماره دو و جامعه صنفی تهیه کنندگان جلساتی داشتیم. این عزیزان بخش مؤثری از سینمای ایران هستند که در میان آنها افراد مختلفی هستند. دیدگاه ما به حاشیه بردن هیچ قشری نیست و باید درکنار یکدیگر سینما را بسازیم و پیش ببریم.

وی عنوان کرد: متأسفانه این تبدیل به عادت شده است که با یکدیگر از طریق رسانه ها گفتگو کنیم و بخشی از جامعه سینمایی کشور به جای فیلمنامه نویسی، بیانیه نویسی می کنند.  رسانه های ما آزادند و ما از این بستر می توانیم بهره های بهتری ببریم. ما با حوصله تمام این بیانیه ها را می خوانیم و تلاش می کنیم در محیطی صمیمی این مسائل را حل کنیم. وجود دو یا سه خانه سینما امکان پذیر نیست و این دیدگاهی بین بود که میان برخی مدیران فرهنگی وجود داشت و هنوز هم وجود دارد، اما این تفکر اشتباه است چون همه چیز در گذر زمان ساخته شده و امکان تبدیل یک بنا به بنایی دیگر وجود ندارد و باید بتوانیم همه را در آن جای دهیم.

ایوبی در پاسخ به اینکه تا چه اندازه حضور دولت در خانه سینما که یک تشکل صنفی است،محسوس خواهد بود، بیان کرد: معتقدم جامعه به بلوغ و پختگی لازم رسیده است. امروز اگر چنین مطالبه ای از جامعه اطراف داشته باشیم، نادرست است چون افکار عمومی در آنجا شکل نگرفته و اصناف در آن قدرت ندارند ولی در ایران اصناف در عرصه های مختلف توانا هستند و می توانند با اتکا به خود حرکت کنند. رابطه ما با اصناف تعاملی است و به یکدیگر کمک می کنیم. اگر اصناف مشکلی دارند، می توانیم در قالب تفاهمنامه هایی بخشی از وظایف دولت را به آنها منتقل کنیم.

رئیس سازمان سینمایی یادآورشد: من معتقد به دولت کوچک و سازمان سینمایی چابک هستم و اصرارم برای شکل گیری اصناف به این دلیل است که مدیریت خانه سینما نیازمند آنهاست. بدون کمک به افراد مختلف کاری از سازمان سینمایی ساخته نیست. هر زمان که این اصناف در زمان های مختلف کنار مدیریت سینمایی کشور بودند،مدیریت سینمایی توانسته است که چندگام به پیش برود.

وی افزود: در حال حاضر اهالی سینما با توجه به اتفاقات به وقوع پیوسته تجربه ای به دست آورده اند که باید مقابل افراط و تفریط باایستند و مطالبات خود را تنظیم کنند تا به کمک یکدیگر صنعت سینما روی پای خود باایستد. همان طور که می دانیم وضع سینمای ایران خوب نیست و سالن های ما در حال نابودی هستند و نمی توانیم فیلم های زیادی اکران کنیم. امیدوارم سینما به جایگاه واقعی خود برسد.

علیرضا داوودنژاد که دیدگاهی همسو با رئیس سازمان سینمایی در خصوص اینکه می خواهیم سینما داشته باشیم یا خیر،گفت: مشکلی اصلی صنف در سینما این است که متکی به اکثریت اعضا نیست و تا زمانی که کارکرد صنف تأمین منافع اکثریت اعضا نشود،صنف شکل نمی گیرد. در حال حاضر صنف متشکل از بخش خصوصی با تعداد محدودی از افراد است که بین سه الی چهار دفتر می گردند و فیلم های معدودی تولید می شود و پس از آن نیز بازار ویدئویی تضمین شده ای برای آن وجود ندارد.
ما باید به نوعی از نظام صنفی برگردیم که متوجه اکثریت اعضا باشد.
داوود نژاد درباره انتظارات سینماگران از خانه سینما گفت: خانه سینما باید به تأمین سرمایه،سامان دهی به تولید، متناسب کردن نظام توزیع با وضعیت ما، ترمیم ظرفیت های نمایشی، تقسیم ظرفیت های ، تأمین مناسبات مجموعه سینما با مجموعه های پیرامونی مثل شهرداری و ارشاد و تنظیم بازار ویدیویی را بر عهده بگیرد.

ایوبی با اشاره به صحبت های داوودنژاد در خصوص اصناف توضیح داد: برای اینکه اصناف قوی باشند، باید منافع اکثریت اعضا را تأمین کنند و ما برای کمک به سینماگران در این زمینه تلاش می کنیم. اما باید در نظر داشته باشیم که هیچ تشکلی نمی تواند منافع 100 درصد اعضا را تأمین کند. صنفی موفق است که بتواند منافع مشترک حداقلی را تأمین کند.

شهاب شهرزاد خطاب به ایوبی عنوان کرد:در سال های اخیر موانعی برای حضور جوانانی که فیلم اول خود را می ساختند، وجود داشته است. در دوره ریاست شما این مسأله به عنوان دغدغه اصلی مدنظر قرار می گیرد؟

ایوبی پاسخ داد: من در هر عرصه ای که بودم معجزه جوان ایرانی را دیدم و معتقدم اگر به فردا فکر می کنیم، باید سراغ جوانان برویم و برای آنها کاری انجام دهیم. هنوز به جمع بندی و برنامه صحیحی برای این هدف نرسیدیم چون در آغاز راه هستیم اما قرار شد با مشورت اهالی سینما با تدوین برنامه ای از حضور جوانان به صورت حداکثری استفاده کنیم.

محمد مهدی عسگرپور نیز درباره خانه سینما گفت: دوره ای سخت را مجموع سینماگران در حوزه صنفی تجربه کردند و بسیاری از بیماری هایی که نمی توان در حوزه صنفی منکر آن شد، در طول چهارسال گذشته تبدیل به بحرانی جدی شد. دیوان عدالت اداری بعد از طرح شکایت، در خرداد 91 رأی مشخصی درباره باطل بودن انحلال خانه سینما به وسیله وزارت ارشاد صادر کرد.

مدیرخانه سینما ادامه داد: این اشکال تنها مربوط به دوره ما نبود اما خانه سینمای وقت، تا جای امکان مجوزهای لازم را گرفته و نشانه آن این بود که طی سالیان متمادی با دولت های مختلف تعامل داشت و کار می کرد و حتی در مصوبات هیئت وزیران نام خانه سینما آمده است. این قانون تعطیلی مربوط به آموزشگاه هایی می شد که فعالیت آنان شکل نگرفته اما مجوزهای مربوطه را نگرفته اند.

عسگرپور درباره بحث اساسنامه تشریح کرد: خانه سینما مثل هر نهاد دیگری که به مرور زمان ممکن است کوچکتر شود، اساسنامه اش را تغییر می دهد. این اتفاق در بنیاد فارابی و مرکز سینمای تجربی در مقطعی از زمان اساسنامه خود را تغییر دادند و خانه سینما هم این حق را داشت. الان صنوف گسترش یافته اند و مجمع عمومی با حضور یک نماینده از هر صنف تشکیل می شود.

وی افزود: در دولت قبل به این اشاره شده بود که اساسنامه به وجود آمده در شورای فرهنگ عمومی وقت، اساسنامه اولیه است و شامل آحاد سینماگران است اما اساسنامه های تغییریافته در شورای فرهنگ عمومی ثبت نشده اند. بنابراین شورای فرهنگ به این اشاره می کرد که همه باید در مجمع حاضر شوند اما این تغییرات تماما به تأیید اداره ثبت شرکت ها رسیده است. شماره موسسه مانند پلاک ثبتی است و قابلیت باطل کردن به جز حکم مجمع عمومی یا قوه قضاییه ندارد.
این فیلمساز توضیح داد: خانه سینما به جز اساسنامه شورای فرهنگی، اساسنامه دیگری داشته که تغییر کرده است. در شکل فعلی که دو نفر از هر صنف می آیند و دو نفر حق رأی دارد،مشکلاتی در زمینه انتخابات وجود داشته است. بنابراین امکان تجمیع تمام اعضا در یک مکان اصلا وجود ندارد.

عسگرپور یادآور شد: آن چیزی که باید شکل بگیرد،رابطه ما با وزارت ارشاد در خصوص اساسنامه است. وزارت ارشاد به صورت سنتی در بخشی از رفتارهای سینما حضور داشته اما مسأله اصلی چگونگی نظارت به وسیله ناظر مالی است. در آخرین اصلاحیه اساسنامه که مورد مناقشه بود، حذف ناظر مالی وزارت ارشاد بود.مدیران وقت با این پدیده روبرو بودند که برای هر پرداختی با ناظر مالی دچار مشکل شوند و این ممکن است یک نظام صنفی را با مخاطره روبرو کند.تمام این ها در قالب صحبتی طنز می گنجد چون کل بودجه خانه سینما به اندازه تولید یک فیلم سینمایی است.

عسگرپور در پایان گفت: برنامه فوری ما درخانه سینما برگزاری مجمع عمومی است. دولت فعلی عزم جدی برای ارتباط خوب با نهاد صنفی دارد و نهاد صنفی باید از این موقعیت استفاده درستی کند و برنامه های مشخصی برای اداره امور ارائه دهد. از چندسال قبل رویه ای را برای استقرار سازمان نظام صنفی به وجود آوردیم و لایحه ای را به این منظور به دولت جهت ارائه به مجلس دادیم و نقش نظام صنفی را تا حدی ارتقا دادیم که لازمه حرکت امروز ما در سینماست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس