فرهنگ عاشورا به ما می‌گوید اول معروف‌ها را بشناس..

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام شیخ حسن روحانی حالا هفتمین کسی است که ردای ریاست‌جمهوری اسلامی ایران را بر تن می‌کند. او در 24 خردادماه 92 اعتماد بیش از نیمی از رای‌دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را جلب کرد و حالا با کسب ۱۸ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۳۲۹ رای، می‌رود تا کلید ساختمان پاستور را از محمود احمدی‌نژاد تحویل بگیرد و «دولت تدبیر و امید» را تشکیل دهد.

اما شاید بسیاری از ایرانیان و حتی جمع گسترده‌ای از مردمانی که او را به عنوان رئیس جمهورشان انتخاب کردند از نظرات و دیدگاه های گذشته او اطلاع دقیقی نداشته باشند. در ادامه به بازخوانی برخی دیدگاه های منتخب مردم ایران در روزها و سال های گذشته می پردازیم.

حسن روحانی طی یک سخنرانی مفصل در تاریخ 30 دی 1386 به واقعه کربلا اشاره می کند و از مظلومیت حسین بن علی و یارانش برای حاضرین میگوید.

وی در بخشی از سخنانش با بیان اینکه فرهنگ عاشورا به عنوان یک سرمایه بزرگ است، تاکید می کند: عاشورا به ما می‌گوید با منکرهای اجتماعی مهم مبارزه کن و ساکت نمان.

*** در ادامه بخش مهی از این سخنرانی را که در دی ماه سال 1386 ایراد شده است را می خوانید؛

در صحنه عاشورا هم امام حسین(ع) به مسأله تکان‌دهنده برخورد. وقتی فرمود، چرا با من می‌جنگیدید، مگر خودتان من را دعوت نکردید؟ مگر من را نمی‌شناسید؟ در برابر منطق قوی امام، عده‌ای فریاد زدند و گفتند «بغضاً منا لأبیک» بخاطر عداوت و کینه‌ای که از پدرت علی بن ابی‌طالب بر دل داریم، که با این جمله، دل حسین(ع) را به درد آوردند.

کار بجائی رسیده بود که فرزند علی بن ابی طالب بودن جرم نابخشودنی بود و گفتند با تو می‌جنگیم چون فرزند علی بن ابی‌طالب هستی!

علی با آن همه مقامش، جملات پیامبر در حق او که فرمود: "من کنت مولاه فهذا علی مولاه"، آن همه فتوحات به دستش، آن علم، آن تقوا، آن عبادت و... کاری به جایی رسید که عده‌ای که خود را مسلمان می‌دانستند، فرزند علی بودن، از نظر آنها جرم بزرگ بود.

آیا ممکن است چنین منکر بزرگی معروف شود؟ باورکردنی است؟ بله، اگر بیداری و هوشیاری نباشد و عوام‌فریبی در جامعه رواج یابد؛ چنین روزی هم ممکن است.

منکر بعدی که بسیار مهم است و اینکه، «هدف وسیله را توجیه کند». همان‌طور که معاویه و یزید می‌کردند از هر گناه و دروغی و مکر و حیله‌ای برای حکومت و ادامه حکومت خود استفاده می‌کردند. امیرالمؤمنین فرمود: اگر خیانت گناه نبود من از همه مردم زیرک‌تر بودم.

اساس حکومت اسلام و حکومت امیرالمؤمنین این است که برای استحکام حکومت از دروغ و خیانت و گناه استفاده نشود.

آیا ممکن است در یک جامعه اسلامی، عده‌ای بگویند چون جناح و حزب ما به حق است. پس می‌توانیم علیه رقیب از هر وسیله‌ای استفاده کنیم. استدلال آنها هم این باشد که چون به عقیده ما پیروز شدن جناح رقیب به ضرر نظام است پس مجازیم، تهمت بزنیم، تخریب کنیم، چون هدف مهم است و نه وسیله.

همه افتخار ما از آغاز نهضت اسلامی این بود که معتقدیم هدف، وسیله را توجیه نمی‌کند. اساساً فرق اساسی یک حکومت اسلامی با حکومت غربی و شرقی این است که آنها می‌گویند، هدف وسیله را توجیه می‌کند و ما قبول نداریم و می‌گویم اگر هدف حق است، راه هم باید درست باشد. وسیله هم باید منطقی و درست باشد. برای دستیابی به یک حکومت نباید دروغ گفت، تهمت زد و آبروی دیگران را برد. هدف باید درست، مسیر باید صحیح و وسیله هم باید پاک باشد.

متأسفانه اگر فرهنگ عاشورا، هدایتگر ما نباشد ممکن است کم کم به این "منکر" هم مبتلا شویم. فرهنگ عاشورا به عنوان یک سرمایه بزرگ و به عنوان یک فرهنگ بالنده به ما می‌گوید: مسلمان هوشیار باش و نگذار در جامعه روابط ناعادلانه حاکم شود! نگذار حق زیر پا برود! نگذار به نام دین، روش‌های پسندیده به روشهای ناپسند تبدیل شود. در برابر بدعت در برابر منکر بایست.

عاشورا به ما می‌گوید با منکرهای اجتماعی مهم مبارزه کن و ساکت نمان.

مگر امام از سال 41 تا پیروزی انقلاب همواره بر این اصل تکیه نکرد که دین از سیاست جدا نیست مگر گفته نشد که سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ما است. اگر چنین است، که قطعاً چنین است، پس نباید امر به معروف و نهی از منکر هم در محدوده مسایل خاصی باقی بماند، باید در سیاست و مدیریت جامعه هم امر به معروف و نهی از منکر حضور پیدا کند.

فرهنگ عاشورا به ما می‌گوید اول معروف‌ها را بشناس، معروف‌های مهم اجتماعی را بشناس، منکرها را بشناس و سپس برای استقرار معروف و مبارزه با منکر کمر همت را ببندد.

امروز تقویت هویت دینی و هویت ملی؛ قدرت ملی، بالابردن سطح آگاهی و دانش مردم و شعور اجتماعی و بالابردن اطلاع مردم از حقوق سیاسی و اجتماعی، و بالابردن سطح مشارکت مردم، تقویت اتحاد ملی و انسجام اسلامی که رهبر معظم انقلاب امسال را به اتحاد و انسجام نامگذاری کردند، جزو معروف‌های مهم است که همه ما باید به آنها امر کنیم، استقرار بخشیم و تقویت کنیم.

دخالت مردم و نظارت مردم در اداره جامعه، معروف بزرگ است. اینکه امام فرمود میزان رأی مردم است، این یک اصل بسیار مهم و اساسی است که باید آن را تثبیت کنیم. رأی مردم نباید تبدیل به تشریفات شود و اگر خدای ناکرده شد، یک منکر بسیار بزرگ است.

حضور در صحنه، معروف بزرگی است که امام(ره) به ما آموخت. حضور پای صندوق آرا معروف مهمی است که امام به ما آموخت. مشارکت مردم در انتخابات و آرا مردم و حضور پرشور در انتخابات معروف بزرگی است که مقام معظم رهبری همواره بر آن تأکید دارند.

هرکس هر کاری را انجام بدهد که موجب یأس مردم در انتخابات شود، یک منکر بزرگ را مرتکب شده است. مجریان، ناظران، احزاب، تشکل‌ها و مردم به این اصل مهم توجه کنند باید کاری کنیم که مردم با نشاط در انتخابات حضور یابند به‌عنوان یک وظیفه و یک معروف بزرگ و نباید مردم را دلسرد کرد به عنوان یک منکر بزرگ اجتماعی.

برگزاری انتخابات سالم، شکوهمند یک معروف بزرگ است که موجب تقویت نظام و یأس دشمنان ما خواهد شد. این یک وظیفه اسلامی، انقلابی و ملی همه ما است و هر کاری که موجب کاهش نشاط سیاسی مردم و خدای ناکرده حضور کم رنگ مردم در انتخابات شود یک منکر بزرگ است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
    0 0
    ایران از کی تا حالا غرب و انگلیسی شد؟
  • ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
    0 0
    امر به معروف و نهی از منکر در مملکت ما تا سطح مشخصی امکان بروز دارد بعد از آن سطح اگر بکنی می شود فتنه گر یا نوکر بیگانه - اما در مورد بد حجابی ، خب برو بکن خیلی هم خوب است
  • ناشناس ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
    0 0
    جانا سخن از دل ما میگویی ،بهتر است این مطالب را هم اکنون برای بعضی رسانه ها مثل آفتاب و آرمان و...غیره که هر چه تهمت و ناروا و سیاه نمایی که دلشان میخواهد به هرکسی که مطابق میل آنها حرف نمیزند بارشان میکنند ،بگویید.اینکارها عاقبت ندارد .امام حسین نمیخواست رای بیاورد و بخواهد یک عده را به حکومت برساند امام حسین برای اسلام جنگید و در این راه شهید شد .ان شا الله آقای روحانی با این تفکر دینی و اسلامی که دارد بتواند مشکل فساد ،اعتیاد و بی حجابی و بی عفتی را در جامعه حل کند و روحیه جهاد و شهادت طلبی را برای حفظ استقلال و آزادی ملت ایران بالا ببرد.
  • کمال گنجه ای ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۱
    0 0
    اصلاح طلبها در مورد انتخاب اقای روحانی دچار گرداب شدن و دنبال طناب می گردن برای نجات خود بنابر این خود را به اقای روحانی می چسبانند.
  • م ص ی ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۱
    0 0
    «اساساً فرق اساسی یک حکومت اسلامی با حکومت غربی و شرقی این است که آنها می‌گویند، هدف وسیله را توجیه می‌کند و ما قبول نداریم و می‌گویم اگر هدف حق است، راه هم باید درست باشد. وسیله هم باید منطقی و درست باشد. برای دستیابی به یک حکومت نباید دروغ گفت، تهمت زد و آبروی دیگران را برد. هدف باید درست، مسیر باید صحیح و وسیله هم باید پاک باشد.» واقعاً همچین حرفی زده؟ یعنی هاشمی و خاتمی و غیره{این غیره‌ش مهمتره!} وسیله‌ای برای رأی آوردنش نبودن؟ یعنی «گازانبر» تخریب نبود؟ یعنی... و هزاران یعنی دیگر! خدا بخیر بگذرونه! احمدی نژاد لااقل روو بازی می‌کرد!
  • ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۱
    0 0
    اگر در مورد بد حجابی نهی از منکر می کردیم،این طور نبود!
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۱
    0 0
    روحانی عزیز بعد ازمسؤولیت هم از امر به معروف و نهی از منکر مسؤولین بیشتر صحبت کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس