در منابع تاریخی برای هفتم صفر دو مناسبت مهم نقل شده است: نخست ولادت امام کاظم(ع) و دیگری روایتی غیرمشهور مبنی بر شهادت امام حسن مجتبی(ع)؛ حال شیعیان چه باید بکنند؟ مسرور باشند یا ماتم بگیرند؟

ویژه نامه حسینیه مشرق- گرچه به پا کردن مراسم عزاداری برای حضرات معصومین(ع)، از جهت مظلومیت‌ آنان و فضیلت این آیین‌ها در تمام اعصار پسندیده است، اما حقیقت آن است که درباره تاریخ دقیق ولادت و شهادت برخی معصومین(ع) به دلایل مختلف، اختلافات بسیاری در نقل‌ها به چشم می‌خورد.

درباره هفتم ماه صفر دو قول مشهور وجود دارد: قول مشهورتر حاکی از ولادت امام موسی کاظم(ع) در چنین روزی است که به دلیل آن‌که در تقویم رسمی کشور ثبت شده و رسانه‌ای‌تر است، نسبت به قول دیگر یعنی شهادت امام حسن مجتبی(ع)، بیشتر توجه مردم را به خود جلب می‌کند؛ برخی از منابع برخلاف قول مشهور 28 صفر، روز هفتم این ماه را روز شهادت امام حسن مجتبی(ع) برشمرده‌اند.

واقعیت آن است که از هیچ‌یک از این دو مناسبت نمی‌توان گذشت. در شهر قم که اکنون قطب حوزه‌های علمی جهان تشیع محسوب می‌شود، از سال‌ها پیش رسم بوده که در هفتم صفر، گذشته از گرامی‌داشت روز ولادت امام موسی کاظم(ع)، برای شهادت امام حسن مجتبی(ع) نیز مراسم سوک و ماتم برگزار می‌شود، برخی از اماکن و معابر سیاهپوش شده و هیئاتی برای عزاداری به راه می‌افتد.

گفته می‌شود، معمول شیعیان غیر ایرانی و به‌ویژه شیعیان عراق هفتم صفر را شهادت امام حسن(ع) دانسته و در این مناسبت عزاداری می‌کنند. ظاهراً پیش از روی کار آمدن دولت صفوی، سایر شیعیان و عمدتاً شیعیان عراق، بر خلاف منابع مستند و موثق تاریخی، روز هفتم صفر را روز شهادت امام حسن مجتبی(ع) اعلام و در آن روز عزاداری می‌کردند.

همچنین نقل است که مرحوم آیت‌الله‌العظمی شیخ عبدالکریم حائری یزدی که در کربلا و نجف درس خوانده بود، بعد از هجرت از نجف به ایران، این روش را از علمای نجف و کربلا به ایران و قم انتقال داد و از آن زمان به بعد، علما در این روز برای امام حسن مجتبی(ع) عزاداری می‌کنند.

منشأ اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن مجتبی(ع) چیست؟

برخی معتقدند که منبع شیعیان غیر ایرانی و به‌ویژه اهل عراق در این‌که روز هفتم صفر را روز شهادت امام حسن مجتبی(ع) می‌دانند، کتاب «مصباح بلد الامین» اثر شیخ تقی‌الدین ابراهیم کفعمی، از دانشمندان بزرگ شیعه در قرن نهم و دهم هجری است.

حجت‌الاسلام و المسلمین یدالله مقدسی، پژوهشگر پژوهشکده تاریخ و سیره پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مقاله‌ای با عنوان «بررسی و نقد گزارش‌های شهادت امام حسن مجتبی(ع)» که در شماره 49 فصل‌نامه تاریخ اسلام منتشر کرده، بر آن است که مشهورترین قول درباره شهادت امام حسن مجتبی(ع) 28 صفر است؛ گرچه در برهه‌ای از تاریخ، هفتم صفر نیز به عنوان روز شهادت مطرح شده است.

به باور حجت‌الاسلام مقدسی قول مبنی بر شهادت امام حسن(ع) در روز هفتم صفر، پیش‌تر از کفعمی و از زمان شهید اول به بعد، مطرح شده و پیش از آن در هیچ‌ یک از منابع تاریخی به چشم نمی‌خورد.

مرحوم شیخ کلینی در «کافی»، مرحوم شیخ مفید در «الارشاد»  و«مسارالشیعه»، نوبختی در «فرق‌الشیعه»، سعد بن عبدالله اشعری در «المقالات و الفرق»، شیخ طوسی در «مصباح‌المتجهد»، مرحوم طبرسی در «اعلام‌الوراء» و «تاج‌الموالید»، فتاح نیشابوری در «روضة الواعظین»، اربلی در «کشف‌الغمه» و...همگی مستندات مربوط به دوران پیش از شهید اول هستند که روز 28 صفر را به عنوان تاریخ شهادت امام حسن مجتبی(ع) نقل کرده‌اند.

این پژوهشگر در توضیح این نکته که شهید اول با استناد به چه منبعی هفتم صفر را سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع) دانسته، معتقد است که این نکته برای اولین بار در مستندات تاریخی، در کتابی به نام «تثبیت‌الامامة» اثر قاسم بن ابراهیم رسّی، متوفای 246 هجری و از نوادگان امام مجتبی(ع) به چشم می‌خورد که بعدها در طی زمان، صفحات غیرمعتبری از سوی نسخه‌نویسان بدان افزوده شده است.

عزا و ماتم یا جشن و سرور؟!

بنابراین مستند تمامی کسانی که روز هفتم صفر را به عنوان تاریخ شهادت امام حسن مجتبی(ع) ذکر کرده‌اند، (از جمله شیخ بهایی و دیگران)، قول شهید اول بوده است و از آنجا که شهید، متأخرتر از بزرگان دیگر بوده و آن بزرگان متقدم به منابع شیعه دسترسی داشته‌اند، قول آنان قوی‌تر است.

هرچند که قول شهادت امام حسن مجتبی(ع) در روز هفتم صفر نسبت به قول مشهور 28 صفر بسیار ضعیف است و از سوی دیگر این روز (7 صفر) در میان تواریخ ذکر شده برای تولد حضرت امام موسی کاظم(ع) قول قوی‌تری است، با این حال برپایی مراسم عزاداری و ذکر مصیبت اهل بیت(ع) در چنین روزی اصلاً محل اشکال نیست.

بنابراین ضرورتی ندارد در روزی که بسیاری از علمای جهان تشیع به سوک امام حسن مجتبی(ع) نشسته‌اند، مراسم جشن و سرور برپا شود و هیچ‌کس نمی‌تواند با استناد به منابع تاریخی نشان بدهد که شیعه از همان ابتدا بنا را بر جشن گرفتن تمام موالید معصومین(ع) داشته است و از همین روی به طریق اولی نباید جشن و سروری در زمان سیاه‌پوشی جامعه دینی برای عزای امام حسین(ع) صورت گیرد.

عزاداری برای امام حسن(ع) در روز هفتم صفر، علاوه بر این‌که نشانه احترام به شیعیان غیر ایرانی و به‌ویژه عراق و برخی از علماست، اما هرچند هم‌چنان که گفته شد از مرحوم شیخ کفعمی، شهادت امام حسن(ع) در چنین روزی نقل شده و این نقل هرچند نسبت به 28 صفر ضعیف‌تر است، اما قابل اعتناست و علما اصطلاحاً عمل را اقوی از سند می‌دانند.

فتاوای برخی از مراجع درباره این مسئله

در پایان فتاوی برخی از مراجع عظام تقلید را درباره تکلیف مؤمنین در روز هفتم صفر و مبنی بر برپایی مجالس عزا یا جشن و سرور مرور می‌کنیم:

آیت‌الله صافی گلپایگانی: برپائی مجلس میلاد ائمه علیهم السلام بسیار خوب و مناسب است اما چون هفتم صفر بنا بر بعضی اقوال مصادف با سالروز شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام می‌باشد و از طرفی تمام ماه محرم و صفر ماه‌های حزن آل الله و کاروان داغدار و مصیبت زده حضرت سیدالشهداء علیه السلام است، سزاوار است در این دوماه مجلس روضه و عزا برپا نموده و از مجالس جشن و سرور جدا اجتناب نمود.

آیت‌الله میرزا جواد تبریزی: محرم و صفر ماه‌های حزن بر سیدالشهداء و خاندان اهل بیت علیهم السلام می‌باشد و باید به مجالس عزاداری روضه خوانی بگذرد، والله العالم.

آیت‌الله فاضل لنکرانی: در این که باید یک روز اختصاص به حضرت امام مجتبی علیه السلام داشته باشد، تردیدی نیست و با توجه به اینکه روز 28 صفر روز رحلت خاتم الانبیا (صلی الله علیه و آله) هم هست و بدین لحاظ شهادت سبط اکبر علیه السلام تحت الشعاع قرار می گیرد، لذا خوب است که روز هفتم صفر را به این عنوان اختصاص دهند که (( مشهور )) هم همین است.

آیت‌الله بهجت: مناسب است در جمع بین دو قول (مشهور) در روز هفتم صفر به شهادت سبط اکبر امام مجتبی (علیه الاف التحیة والثناء) و تولد امام موسی کاظم علیه السلام ترتیب مجالس برای هر دو امام بزرگوار داده شود؛ به این صورت که مصائب امام دوم (علیه السلام) و مناقب امام هفتم (علیه السلام) را متذکر و یادآور باشند و همین احتیاط حاصل می‌شود؛ والسلام.

آیت‌الله شبیری زنجانی: عزاداری روز هفتم ماه صفر به عنوان سوگواری سبط (علیه السلام) و تعطیل بازار که سنت شیعیان بوده از شعائر دینی است که باید محفوظ بماند و با ذکر مناقب امام هفتم (علیه السلام) منافات ندارد.

آیت‌الله مکارم شیرازی: البته نظر مشهور طبق آنچه مرحوم کلینی در کافی آورده این است که شهادت آن حضرت در آخر ماه صفر است، ولی با توجه به روایت دیگری که مربوط به هفتم ماه صفر است، سزاوار است نسبت به آن روز نیز احترام رعایت شود.

آیت‌الله عزالدین زنجانی: ترک شادی و سرور در روز میلاد حضرت امام موسی بن جعفر(ع) ـ بر فرض صحت روایت ـ به احترام روز شهادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) یا به احترام ایام عزای حسینی اشکالی ندارد؛ چرا که بدل دارد و مؤمنین می‌توانند در روز دیگری مجلس سرور و شادی بر پا کنند و بهتر این است که در این ایام و در روز هفتم صفر مجلس سرور بر پا نشود؛ اما در مدح فضائل حضرت امام موسی بن جعفر(ع) اشعاری قرائت شود و وعاظ محترم سخنرانی کنند.

آیت‌الله وحید خراسانی: به آنچه فقیه محقق، مؤسس حوزه علمیه فرموده‌اند، باید عمل شود.

آیت‌الله سیستانی: بزرگداشت شهادت سبط اکبر امام حسن مجتبی علیه السلام و ترتیب مجالسی برای آن حضرت و ذکر مصائب و یادآوری مناقب آن امام از مصادیق تعظیم شعائر است؛ «و من یعظم شعائرالله فانها من تقوی القلوب».
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • کیان ع ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    1 1
    نظر آقا در این مورد چیه ؟
  • یک دوست ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 2
    نظر آقا در این مورد چیه ؟ بصیرت داشته باشین نظر همه ی اقایونو گذاشتین نظر ولیتون و نذاشتین
  • احمد ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 3
    مرجعیت آقای شیرازی را چه کسی یا کدام حوزه علمیه ای تایید کرده است؟ نجف؟ قم؟
    • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      0 0
      عزیز دل این شیرازی ناصر مکارم است دقت کن و دوباره بخون
  • کربلایی ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 2
    نقل فتوا از کسی که اطرافیان و شبکه های تحت حمایت او به انقلاب و رهبری توهین میکنند ؟ مشرق جان بصیرت بصیرت
  • ایرانی ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 1
    مشرق لطفا مرجعسازی نکن.اقای صادق شیرازی چطور مرجع شدند؟کسی که خونه اش شده مرکز قمه زنها مرجع نیست.چون داره شیعه رو بدنام می کنه
  • ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 2
    این سید صادق شیرازی را برای چی گذاشتین اولا ایشون جز مراجع اعلام شده از طرف جامعه ی مدرسین نیستند ثانیا توهین ها و بی حرمتی های ایشان به امام و رهبر و مراجع مشهور است هم ایشان و هم اخوی ایشان که رد لندن است که... تقاضا دارم حذف بفرمایید
  • عاشق ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 2
    ببینید مشرق این صادق شیرازی ضد انقلای نباید اون تبلیغ کنین . شما نظر رهبر نذاشتین اومدین نظر اون اقارو گذاشتین
  • احد ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 3
    خاک عالم بر سرتان نظر حضرت آقا نایب امام زمان (عج) کو؟
  • ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    السلام علیک یا مظلوم یا حسن ابن علی السلام علیک یا باب الحوائج یا موسی ابن جعفر
  • ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 1
    با سلام، نظر حضرت آقا چيست؟ .ضمناً آقاي شيرازي رو از كجا در آورديد ؟
  • ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    دیگه این اخوان شیرازی چی باید بگن که لایق حذف از طیف مرجعیت بودنشو نشون بدن... لطفا حذف بفرمایید. ممنوم
  • سید عیسی ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 1
    آیا آقای شیرازی جزو مراجع تقلید هستند ؟ از کجا وبر چه مبنائی ایشان را مرجع معرفی میکنید .؟
  • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    آیت‌الله سیدصادق شیرازی!!!!! مشرق از تو بعیده
  • سيد ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    مشرق خاكي ميريا نظر حضرت اقا ؟!!؟!؟!؟؟!؟!؟!
  • ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 1
    آقای مشرق خان شوت چرا اسم آقای سید صادق شیرازی رو گذاشتید؟ بردارید لطفا چقدر شوت میزنید آخه
  • سلمانی ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    بزرگی میگفت : فرض می کنیم امروزمیلاد آقا اما موسی بن جعفر (ع) بود و مصادف با شهادت جد مظلومش امام حسن مجتبی(ع)، (میدانیم که نسل سبطین رسول خدا در وجود مبارک امام سجاد (ع) جمع شده است) چه حالی داشتند و چه سان اقامه ی عزا می فرمودند؟ برگزاری مجالس جشن میلاد ائمه(ع) هم همان مجلس ذکرمنقبت است و شناخت ولی خدا، والّا غفلت از خدا و شادی کردن غافلانه با راه ایشان قرابتی ندارد. شادی اگر از خداوند ملهِم باشد غمی آن را نخواهد شکست .دیگراین که اگر این آزمون ها هم نباشد که دیگر ما را چه به شیعه گری و تسلیم خاص مسلمانی؟ باید آزمون دهیم و تابع فرمان باشیم و دیگر این که یادمان بماند در حالی که ولی داریم و هدایت خداوند از ما قاطع نیست(ولایت فقیه)، فصل کننده تمام غصه ها و حاکم تمام شبهات در پس پرده ی غیبت منتظر انتقام و تظلم از ظالمان و یقینا عمری در غم جگر پاره پاره ی امام حسن مظلوم(ع) هستند ... و آخر به این هم دقت کنیم که امام حسن مجتبی(ع) خیلی مظلوم هستند ... خیلی ...
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    آیت‌الله سیدصادق شیرازی!!!!! مشرق از تو بعیده
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    متوجه شخصیت این شیرازی... شدم ممنون
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    آیت‌الله سیدصادق شیرازی!!!!! مشرق از تو بعیده
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    مردیکه مشرق نیوز چرا اسم صادق ... گذاشتی جزو مراجع؟
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    روز ماتم یا سرور شیعیان؟ عقل چی میگه؟
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    صادق شیرازی رو حذف کن مشرق توهین های این آقا در ماهواره به امام و شیعیان و مراجع معروفه ! از مقاله حذفش کن
  • ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    شیرازی؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
  • ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    آخرش ندونستیم بخندیم یا بزنیم توی سرمون فکر کنم یه عده در دوران قدیم تاریخ رو دستکاری کردند و نیت شومی داشتند هر عملی که به نیت قرب به درگاه خدا باشد ثواب دارد
  • صلواتی ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    بالاخره تاریخ ولادت امام کاظم علیه السلام هست یا نه؟ و مگر ولادت امام هفتم تاریخ دیگری دارد؟ پس نباید مناسبت ولادت هم نفی شود ضمن اینکه روز 28 صفر مراسم باشکوه عزای امام حسن علیه السلام را همه جا برپا میکنیم.
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 1
    مشرق؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مغرب؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ناشناس ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    پس باید تقویم سال هم اصلاح شود وروایت شهادت امام حسن حتما قید شودواین دوماه در عزاداری باشیم بهتره
  • مهرداد ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    0 0
    با سلام کلا مقاله شما علمی و مستند به روایات و منابع تاریخی شیعه نیست .... ولکن فرمایشات علما و مراجع بزرگوار کاملا دلالت بر اینکه روز هفتم صفر به دو دلیل با عزای برای اهل بیت و سوگواری تناسب دارد 1: شهادت حضرت مجتبی و 2: هنوز در یادبود روزهای اسارت اهل بیت امام حسین و کاروان حسینی در سال 61 هجری در شام و به سمت مدینه و عزای حسینی هستیم خلاصه شما و همه مردم اگر میلادی داشته باشند و پدرشان ازدنیا رفته باشد به مرگ عادی برای میلاد و تولد فرزندشون شادی و جشن نمی گیرند ....
  • ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    1 0
    مگر عزاداری کم داریم در طول سال یا اینکه سخنرانان محترم در مدت چند ماهی که در هر سال عزاداری داریم خوب تونستند اسلام ناب رو به مردم نشون بدن ومشکلات دینی و دنیود مردم رو با اسلام که درمان همه دردهاست دوا کنن؟ آیا خداوند نمی دونسته که ماه صفر ماه اندوهه بعد ولادت امام کاظم رو توی این ماه قرار داده؟ آیا بعد از ماه صفر وبعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) وحمله غاصبین به خانه وحی ما عزادار نشدیم که ماه ربیع الاول رو ماه سرور اهل بیت می دونیم اما هفتم صفر رو عزا؟ پس فرموده ائمه (ع) درباره شادی وسرور در شادی ایشان چه می شود؟
  • محب اهلبیت IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    0 0
    امام صادق (ع) فقط در ماه ذی الحجه که به حج نرفته بودکه بعد از برگشت امام صادق (ع) از حج ، امام کاظم (ع) به دنیا آمده باشد بلکه در روایت فقط اشاره به برگشت امام ازحج شده و نام هیچ ماه ای راذکر نکرده،که ما میلاد امام کاظم را در ماه ذی الحجه احتمال بدهیم ، ثانیا در شیعه فقط اکتفا به کتب تاریخی نمیشود که به هر دلیل دست کاری شده و توسط غیر شعیه نقل میشود، بلکه به نقل هایی که سینه به سینه از علما و بزرگان ما که با ائمه اطهار در ارتباط بودن وبرای ما نقل کرده اند، عمل میشود. در ضمن ، مگرما از امام معصوم حدیث معتبر نداریم که فرموند: هرکس که در شادی ما شاد با شد ودر غم ما غمگین در بالا ترین درجات بهشت با ما محشورخواهد شد، پس چطور با دیدگاه شخصی و مغرضانه به این موضوع مهم نظر میدهیم ودر روزی که امام زمان(عج) در میلادجدبزرگوارشان شاد هستندما مردم را به عزاداری دعوت میکنیم.
    • لیلا IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
      0 0
      خدا خیرتون بده، بین تمام نظرهایی که خوندم شما منطقی ترین نظر رو دادی💚

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس