در سال 2030 در صورتی که جمهوری اسلامی همچنان قدرت را در ایران در دست داشته باشد و بتواند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند؛ خاورمیانه با بی‌ثباتی شدیدی مواجه خواهد شد.

به گزارش مشرق ، "روندهای جهانی 2030 : جهان جایگزین" پنجمین بخش از مجموعه گزارش‌های شورای اطلاعات ملی ایالات متحده است.
اولین گزارش از این دست در سال 97- 1996 چاپ شده و هدف از آن ایجاد چارچوبی برای مدنظر قرار دادن رخدادهای آتی، تفکر و طرح‌ریزی بلندمدت برای ممانعت از رویدادهای ناخوشایند در آینده و افزایش احتمال ظهور جنبه‌های مطلوب آن است. از جمله دیگر اهداف این گزارش، تفکر پیرامون تغییرات گسترده و سریع ژئوپلتیک دنیای امروزی و خط سیر احتمالی جهانی در یازده تا بیست سال آینده است. نمای کلی این گزارش را می‌توان در جدول زیر دسته‌بندی کرد:

نمای کلی روندهای جهانی در سال 2030

روندهای کلی

قدرتمندتر شدن افراد

به دلیل کاهش فقر، رشد طبقه متوسط در جهان، دستاوردهای آموزشی بیشتر، گسترش استفاده از وسایل ارتباطی جدید، فنآوری‌های تولید و پیشرفت‌های بهداشتی، قدرت‌گیری افراد سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت.

پراکندگی قدرت

هیچ قدرت برتری را شاهد نیستیم، قدرت بین شبکه‌ها و ائتلاف‌ها در دنیای چند قطبی توزیع می‌شود.

الگوهای جمعیت شناسی

نمودار جمعیت شناختی بی‌ثباتی باریک‌تر می‌شود، رشد اقتصادی احتمالا در کشورهای دارای جمعیت سالمند کاهش خواهد یافت. شصت درصد جمعیت جهان شهرنشین شده و مهاجرت گسترش می‌یابد.

ارتباط آب، غذا و انرژی

تقاضا برای منابع به خاطر افزایش جمعیت جهان افزایش می‌یابد. مسائل جدی مرتبط با یک کالا به تهیه و تقاضای دیگر کالا‌ها نیز ارتباط خواهد یافت.

سوالاتی که پاسخ به آنها مشخص کننده نوع جهانی است که در سال 2030 در آن زندگی خواهیم کرد.

اقتصاد جهانی مستعد بحران

آیا بی‌ثباتی در جهان و عدم توازن در میان بازیگران با منافع اقتصادی مختلف موجب فروپاشی خواهد شد؟ یا پیش‌روی به سوی چند قطبی شدن بیشتر منجر به ترمیم نظم اقتصادی جهان می‌شود؟

شکاف در کنترل حکومت‌ها

آیا حکومت‌ها و موسسات می‌توانند سریعا خود را با تغییرات انطباق دهند یا توسط این تغییرات از پای در خواهند آمد؟

احتمال بالقوه افزایش کشمکش‌ها

آیا تغییرات سریع در قدرت منجر به افزایش کشمکش‌ها در بین دولت‌ها و در داخل آنها خواهد شد؟

فضایی وسیع‌تر برای بی‌ثباتی منطقه‌ای

آیا بی‌ثباتی منطقه‌ای خصوصا در خاورمیانه و شمال آفریقا گسترش یافته و موجب ناامنی در سرتاسر جهان خواهد شد؟

تاثیر فنآوری‌های نو

آیا پیشرفت‌های فنآورانه که در حال حاضر نیز در حال بسط و تکامل است، موجب تقویت تولید اقتصادی و حل مسائل ناشی از افزایش جمعیت در جهان، رشد سریع شهرنشینی و تغییرات آب و هوا خواهد شد؟

نقش ایالات متحده

آیا ایالا‌ت متحده می‌تواند با همسایگان جدید خود برای بازآفرینی سیستم بین‌المللی همکاری کند؟

سناریوهای ممکن

موتورهای خاموش

در این حالت که بدترین سناریوی ممکن است، خطر درگیری‌ها در بین دولت‌ها افزایش یافته و ایالات متحده به درون مرزهای خود باز خواهد گشت و روند جهانی شدن نیز متوقف خواهد شد.

همگرایی

در این سناریو که بهترین حالت ممکن است، چین و آمریکا در طیفی از مسائل به همکاری خواهند پرداخت و این امر منجر به همکاری‌های گسترده‌تر در سطح جهان خواهد شد.

بیرون آمدن غول چینی از چراغ جادو

در این سناریو، نابرابری‌ها به منتهی درجه خود خواهد رسید به طوری که برخی از کشورها به برندگانی بزرگ تبدیل شده و برخی دیگر بازنده می‌شوند. نابرابری‌های داخلی نیز موجب افزایش تنش‌های اجتماعی می‌شود. ایالات متحده نیز کاملا عقب نشینی نکرده ولی بیش از این نقش پلیس جهانی را ایفا نمی‌کند.

جهان بدون حضور دولت‌ها

در این حالت، بازیگران غیردولتی به خاطر فنآوری‌های جدید نقش اصلی را در مواجهه با مسائل جهانی برعهده دارند

بر اساس این گزارش، اگرچه هم اکنون نیز شاهد افزایش وزن آسیا در برابر آمریکا و اروپا (غرب سنتی) هستیم، ولی این روند در سال 2030 شتاب بیشتری به خود می‌گیرد. همچنین روند افزایش سالمندی در میان کشورها و رشد تقاضا برای منابع نیز شدت خواهد گرفت. کارشناسان شورای اطلاعات ملی آمریکا عقیده دارند از منظر اقتصاد جهانی، علاوه بر چین، هند و برزیل، بازیگران منطقه‌ای مانند کلمبیا، اندونزی، نیجریه، آفریقای جنوبی، ایران و ترکیه نیز اهمیت خواهند یافت. از دید این مرکز، به لحاظ الگوهای جمعیتی، جمعیت جهان همچنان به رشد خود ادامه داده و از 7.1 میلیارد نفر کنونی به مرز 8.3 میلیارد نفر در سال 2030 خواهد رسید. همچنین فرصت‌های جمعیتی برخی از کشورهای جهان و متوسط سن جمعیت آنها نیز در سال 2030 محاسبه شده است:

پنجره فرصت‌های جمعیتی

بنا به اعلام کارشناسان جمعیتی سازمان ملل متحد، پنجره فرصت جمعیتی یک کشور زمانی است که دسته کودکان ونوجوانان زیر 15 سال کمتر از 30 درصد کل جمعیت و دسته 65 سال وبالاتر، کمتر از 15 درصد کل جمعیت یک کشرر را تشکیل دهد.

کشور

متوسط سن در سال 2010

متوسط سن در سال 2030

پنجره فرصت‌های جمعیتی

برزیل

29

35

از سال 2000 تا سال 2030

هند

26

32

از سال 2015 تا سال 2050

چین

35

43

از سال 1990 تا سال 2025

روسیه

39

44

از سال 1950 تا سال 2015

ایران

26

37

از سال 2005 تا سال 2040

ژاپن

45

52

از سال 1965 تا سال 1995

آلمان

44

49

قبل از سال 1950 تا سال 1990

انگلیس

40

42

قبل از سال 1950 تا سال 1980

آمریکا

37

39

از سال 1970 تا سال 2015

یافته‌های گزارش روندهای جهانی در سال 2030 نشان می‌دهد از لحاظ میزان بارندگی، مناطق مرطوب، پرباران‌تر و مناطق خشک و لم‌یزرع با خشکسالی‌های بیشتری روبرو خواهند شد. بیشترین کاهش در میزان بارندگی در خاورمیانه، شمال آفریقا، غرب آسیای مرکزی، جنوب اروپا، جنوب آفریقا و جنوب غرب ایالات متحده رخ خواهد داد. از این رو، به اعتقاد کارشناسان این مرکز، تا سال 2030 اکثر کشورها بدون کمک‌های خارجی قادر به تامین نیازهای خود به آب و غذا نخواهند بود.

از نکات دیگر در این گزارش، خودکفایی ایالات متحده در حوزه انرژی تا سال 2030 با استفاده از فناوری‌های نوین است. به باور کارشناسان شورای اطلاعات ملی آمریکا، عدم نیازمندی این کشور به واردات نفت، منجر به سقوط قیمت نفت در سطح جهان شده و این امر به نوبه خود باعث از دست رفتن توانایی اوپک در تعیین قیمت نفت خام می‌شود. در نتیجه کاهش قیمت نفت خام، اقتصاد کشورهای متکی بر صادرات نفت متحمل آسیب فراوانی خواهد شد.

اما در بخش فناوری، کارشناسان یاد شده، چهار حوزه را مشخص کرده‌اند که علاوه بر فعالیت‌های جامعه جهانی در ارتباط با محیط زیست، تاثیر تعیین کننده‌ای بر اقتصاد جهانی، پیشرفت‌های نظامی و اجتماعی در آینده خواهند داشت:

1. فنآوری اطلاعات

2. فنآوری‌های جدید خودکارسازی، ساخت و تولید

3. فنآوری‌های مرتبط با امنیت منابع حیاتی

4. فنآوری‌های جدید بهداشتی

از لحاظ سیاسی نیز در گزارش روندهای جهانی از 50 کشور یاد شده که به باور آن در حال حاضر در مرحله دشوار میان دموکراسی و دیکتاتوری قرار دارند: بیشتر این کشورها در صحرای آفریقا، آسیای مرکزی و جنوب شرقی، خاورمیانه و شمال آفریقا واقع شده‌اند. شورای اطلاعات ملی آمریکا عقیده دارد: افزایش سالمندی جمعیت کشورها و افزایش سطح رفاه موجب حرکت جوامع به سوی دموکراسی خواهد شد. با این وجود، کارشناسان دو منطقه خاورمیانه و شمال آفریقار ا همچنان مستعد بی‌ثباتی بیشتر می‌دانند.

در بخش دیگری از این گزارش به وقایع احتمالی اشاره شده که به طور بالقوه می‌تواند کل روندهای جهانی را با اخلال مواجه سازد:

1. شیوع بیماری همه‌گیر در سطح جهان

2. روند بسیار سریع تغییر آب و هوا

3. فروپاشی منطقه‌ یورو/ اتحادیه اروپا

4. فروپاشی چین یا دموکراتیک شدن آن

5. روی دادن اصلاحات در ایران

6. وقوع جنگ سایبری یا جنگی که در آن از سلاح‌های هسته‌ای یا تسلیحات کشتار جمعی استفاده شود.

7. وقوع طوفان‌های شدید خورشیدی

8. اضمحلال آمریکا

اما در ارتباط با ایران نیز سناریوهای مختلفی در این گزارش به چشم می‌خورد. تحلیل‌گران مورد مشورت شورای اطلاعات ملی آمریکا عقیده دارند: در صورتی که جمهوری اسلامی همچنان قدرت را در ایران در دست داشته باشد و بتواند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند؛ خاورمیانه با بی‌ثباتی شدیدی مواجه خواهد شد. از سوی دیگر بر سر کار آمدن حکومت دموکراتیک و میانه‌رو در این کشور و دستیابی به توافق برای حل مناقشه اسرائیل و فلسطین پیامدهای مثبت بسیار زیادی برای منطقه و جهان - در برخواهد داشت.

در گزارش روندهای جهانی آمده است: بسیاری از کشورها احتمالا به حمایت و استفاده از گروه‌های تروریستی ادامه خواهند داد: کشورها به خاطر احساس ناامنی شدید، استفاده از این گروه‌ها را انتخاب می‌کنند. کشورهایی نظیر ایران و پاکستان از آنچه قدرت‌های قوی‌تر و تهدیدگر در منطقه و یا در سطح جهان می‌خوانند، احساس ترس می‌کنند؛ از این رو، به دنبال گزینه‌های نامتقارن برای اثبات قدرت خود و ایجاد بازدارندگی در برابر هرگونه تهاجمی هستند. در این مسیر، استفاده از گروه‌های تروریستی به عنوان گروه‌های نماینده و دنبال کردن ساخت سلاح‌های هسته‌ای از جمله ابزار نامتقارن برای این دسته از کشورها به شمار می‌رود. با این وجود، مخالفت با کشورهای حامی گروه‌های تروریستی در سطح بین‌المللی به طور چشمگیری گسترش یافته و به نظر می‌رسد با بیشتر شدن همکاری‌های بین‌المللی، هزینه حکومت‌های حامی تروریسم نیز بسیار افزایش یابد.

همچنین این احتمال نیز در نظر گرفته شده که حکومت ایران از سوی مردم خود به شدت تحت فشار قرار گرفته و احتمالا به جای سلاح‌های هسته‌ای و انزوای بین‌المللی، خواستار امتیازات اقتصادی شود: نهایتا، ممکن است این حکومت به واسطه کشمکش میان نخبگان و تظاهرات گسترده سرنگون شود. در چنین سناریویی، تهران بیشتر بر نوسازی اقتصادی تمرکز خواهد داشت و حکومتی دموکراتیک و طرفدار غرب در ایران و در نتیجه آن، ثبات بیشتر در منطقه خاورمیانه - را شاهد خواهیم بود.

برای مطالعه این گزارش به زبان اصلی اینجا کلیک کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • alireza ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    1 0
    بر اساس این گزارش؛اگر ایران با روند زاد و ولد پیش برود ؛نسبت به کشور های نامبرده شده ؛ ۱۱ سال بیشتر میانگین سنی اش پیرتر میشود؛و این یعنی فاجعه ‏!‏
  • حامی ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    1 1
    احتمالا آمریکا تا اون موقع وجود نخواهد داشت،دیکتاتورهای دموکرات نما در اروپا سقوط خواهند کرد،نظام سرمایه داری به زباله دان تاریخ خواهد رفت و اسلام در تمام دنیا رو به گسترش خواهد بود.
  • ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    0 0
    آمریکا دوره فروپاشیی را می گذراند و با وضعی که در پیش گرفته خرج او بیش ازدخل اوست و ادامه موجودیت آمریکا با این خرج بدیهی است که امکان ندارد(اسرائیل+ژاپن+ کره جنوبی +..+...+ اپزیسیون کشورها که باوعده سر خرمن آمریکارا سر کار گذاشته اند و هزینه بسیار سنگینی برای آمریکا دارند و سیاستمداران آمریکا نیز تصور می کنند در قرن 2000هستند و 50 سال از بیداری دنیا عقب تر هستند. این یعنی فرتوت شدن و ...
  • ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    0 0
    چه ربطی داره مجید جان!اتفاقا جوون تر میشه.
  • ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    0 0
    کاملا موافق.احتمالا در آن موقع چشم همگان به آخرین وصی خداوند روشن شده است.
  • ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    0 0
    از فاجعه اون ور تر !!!!!!!!!!
  • صرفا جهت اطلاع ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    0 0
    چرت و پرت!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    0 0
    ایران درست بشه دنیا هم درست میشه
  • لواسان بزرگ ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    0 0
    من هم با شما موافقم البته برعکس واقعا باید احسن گفت ما یک سند چشم انداز نوشته ایمن برای خودمان وکسی نیست مسیر حرکتمان در جاده این سند را کنترل کند اونها بعدا برای 20 سال دیگه دنیا دارند برنامه ریزی می کنند
  • محمد ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    0 0
    هیچ فردای روشنی برای غرب و همچنین غده سرطانی اسرائیل متصور نیست جز سقوط؛ حالا این مغز گردویی های یانکی صهیونیست بیایند برای دنیا سناریوی بیست یا سی سال بعد بنویسند. در مجموع خوابی که این احمق ها دیده اند آشفته است و هیچ تعبیری ندارد. دنیا یک آینده روشن دارد و آن فراگیری اسلام و حکومت جهانی اسلام ناب است و بس.
  • سوسان ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    0 0
    افسانه توشی شان
  • ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    0 0
    کارشناسان امریکا دچار توهم هستند بیچارها ....
  • سعید ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    0 0
    احیانابااین تخیل قویتون امام زمانم ظهورمی کنه دیگه نه یا احیانا جمهوری اسلامی اسلام رو صادروجهان رومدیریت میکنه؟
  • نیما ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    0 0
    ببخشید (اعضای شورای اطلاعات ملی آمریکا )از یک پارتی جمعی مراجعت کرده اند و در حال مستی اظهار نظر فرموده اندو فقط لازمه بدونیم تروریست های مورد نظرشان همگی ساخته (خود) آمریکاست تا اهدافش را در دنیا پیاده کند .نیما
  • ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    0 0
    احمقها اسمه خودشونو هم گذاشتن پژوهشگر خیلی در خیالاتن این بدبختهای امریکابی
  • امیر مهدی ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    0 0
    زهی خیال خام و زهی خیال باطن. همه ما باید هوشیار باشیم و ترفندهای دشمن را شناسایی کنیم و آگاهانه بر دشمن بتازیم
  • محسن ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    0 0
    منطق اضمحلال پریودیک امپراطوری های گذشته را در نظر بگیرید بعلاوه وعده های معجزه گونه قرآن را ..ونریدانمن علی الذین استضعفوا فی الارض ... بعد به چرندیات پیش گوئی های خناسان پی می برید.
  • ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    0 0
    هم اکنون در جهان سخن آغازین را درآمد یک کشور میزند.چه بسا نیرومندانی همچون کره شمالی اگر بجای ساخت اتم به نوسازی درآمدشان میپرداختند بسیار بهتر میبود (با افتخار دسته واژه ای بود همگی پارسی)
  • محسن ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    0 0
    مزخرفات
  • محسن ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    0 0
    داشتم فکر میکردم کاش آقامون تا اون موقع ظهور کنه.... ای خدا دل ما اربابمونو میخواد وقتی حرف آینده میشه فقط به اربابمون فکر مبکنم ... برای فرج آقا دعا کنید دوستان
  • آشنا ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    0 0
    خیلی بد می شه
  • ناحسابی ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    0 0
    نه سعید هرچی اربابت بگه همانه . بشرطی که هرچی حقوقت زیاد شد نصف .
  • رامین ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    0 0
    ناسناس چه عجب پرچم گذاشتی .
  • دانا ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    0 0
    انشاالله ایران طی چند سال وضع اقتصادیش درست می شود و اسلام ناب محمدی را به تمام دنیا صادر می کند.
  • علی درخشان ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    0 0
    در حال حاضر امریکا در حال جمع آوری تروریست در مرز سوریه می باشد .
  • جهان در 20 سال آینده ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    0 0
    ایران در 20 سال اینده از سوختهای آلوده کننده استفاده نخواهد کرد ودیگر از اتاقکهای اهنی برای رفتو آمد بین شهری خبری نیست به تجهیزاتی پیشرفته مجهز می شود .و امریکا دیگر نمی تواند دست به کشتار جمعی بزند . و سرمایه داران بزرگ دیگر ورشکسته میشوند در آینده تولیدات نو به دست چین تولید می شود . دیگر نخبگان کشورها در زادگاهشان مشغول کار می شوند وچون امریکا ضعیف شده دیگر نمی تواند به شکار یا ترور دانشمندان بپردازد .ووو قصه زیاداست.
  • شناس ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    0 0
    لطفا آمریکای مورد نظر ایران را هم تا سال 2030 بنویسید
  • یکی ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
    0 0
    :)))) بشین تا اسلام گسترش پیدا کنه... من نمیدونم شما ها رو کی شستشو مغزی میده...
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
    0 0
    شتر در خواب بیند پنبه دانه
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    ان شاءالله
  • قاقالی ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    0 0
    باید از خواب بیدار شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس