کد خبر 1596221
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۱
دعوت روسیه از تمام کشورها برای توسعه کریدور شمال و جنوب

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه روز دوشنبه در اظهاراتی از همه کشورها برای توسعه کریدور حمل و نقل شمال و جنوب دعوت کرد.

به گزارش مشرق از خبرگزاری "تاس", «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه در دیدار با «الهام علی‌اف» همتای آذربایجانی خود در مسکو گفت: کریدور حمل و نقل شمال-جنوب باید به نمونه ای از گسترده ترین همکاری بین المللی تبدیل شود، ما از همه کشورهای علاقه مند دعوت می کنیم در این پروژه مشارکت کنند.

پوتین گفت که این کریدور در واقع مسیر "دریای شمال را به خلیج فارس" متصل می کند

وی افزود، این مسیر «به منظور تسریع توسعه اقتصادی و اجتماعی در کشورهای اوراسیا و جنوب » مورد استفاده قرار می گیرد.

کریدور شمال – جنوب که در آغاز راه، محصول اراده و عزم روسیه، ایران و هند در سال ۲۰۰۰ میلادی برای ایجاد گذرگاه حمل و نقل بار بود، در طول سال های بعد، شاهد پیوستن شمار دیگری از کشورها به این مسیر ترانزیتی بود.

آنچه برای این کشورها در پیوستن به این مسیر ترانزیتی انگیزه بخش بود این بود که مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسیه که از کانال سوئز عبور می‌کند، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد اما کریدور ایران در این مسیر تنها هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهره گیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد.

پیش از این مقامات دو کشور اعلام کرده اند که تفاهم قبلی ایران و روسیه برای خط ریلی رشت- آستارا با استاندارد بین‌المللی در حال اجرا است. اخیرا سفیر ایران در روسیه، شایعه ها درباره عقب نشینی روس ها از اجرای قرارداد رشت – آستارا را رد کرده است.

این توافقنامه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ و پس از سخنرانی آیت الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری فدراسیون روسیه بین نمایندگان دو کشور به امضا رسید.

مسیر غربی کریدور شمال – جنوب که کشورهای روسیه، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را شامل می‌شود، از نظر ریلی دارای حلقه مفقوده‌ای به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستارا است که با امضای این توافق و احداث این مسیر ریلی عملاً جنوب آسیا از طریق ارتباط ریلی بین سن پترزبورگ و خلیج فارس به شمال اروپا متصل خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    0 0
    بی توجهی دولت های اصلاح طلب موجب شده که این کریدور از عراق و ترکیه عبور کند.
    • کلیم IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      0 0
      حالا کاری ندارم همشون سرته ی کالباسن ::) ولی خداییش بادمجون هم بکاریم 3 ماه فرصت میدن تا رشد کنه محصول بشه...... حالا 3 سال گذشته بادمجونارو آفت زده؟ .... نه بابا معلوم شده بادمجونی هم نکاشته بودن فقط وعده کاشتو داده بودن.... باز خداروشکر که دلار هم 5000 تومن هستش و 4 میلیون شغل و 4 میلیون خونه ساختن... وبیکاری و تورم هم در آنگوزمان به 0.5 درصد بعدش 1 درصد کاهش پیدا کرده ....
  • IR ۰۳:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    0 0
    ما باید مسیرهای راه آهن را ۴ خطه و حتی با ریل های سایز روسی ایجاد کنیم تا مسیر باری و مسافربری را تفکیک کنیم و مجبور به انتقال بار از واگن های روسی به ایرانی نباشیم
  • ا.م IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    1 1
    لطفا مشخص کنید در دولتهای گذشته چه کسانی باعث شده اند تا این حلقه مفقوده همچنان مفقود بماند تا این کریدور مهم ازنظر اقتصادی،سیاسی راه اندازی نشود.
    • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      0 0
      این همه عضویت در معاهدات بین المللی که با بوق و کرنا تبلیغ میشه اما هر روز مردم فقیرتر و عاجز و ناتوان از برآوردن نیازهای حداقلی زندگی .فقط شعار بیخود هرچند هستند افرادی که سر سفر نشستن و حسابی منتفع و این شرایط براشون پیشرفت و آرمانی هست !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس