کد خبر 1592822
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۹
توطئه‌آمیز: در قرمز

تا چه حد عقلایی و یا اغراق‌آمیز است و چه میزان از آن فقط وحشت‌آفرینی بدون عمق و با ایجاد غافلگیری‌های لحظه‌ای و دور از عناصر منطق و واقعیت است.

به گزارش مشرق، «توطئه‌آمیز: در قرمز» (یا «سرشار از دسیسه: در قرمز») یک فیلم جدید از ژانر «هارور» (وحشت) است و در عین اینکه دنباله‌ای مستقیم بر «توطئه‌آمیز: فصل دوم» محصول سال ۲۰۱۳ به حساب می‌آید، به واقع پنجمین فیلم از این فرانچایز پرفروش تلقی می‌شود و به این سری فیلم‌ها که براصول ماوراء‌الطبیعه اتکا دارد و عنصر ترس را با ترسیم ناشناخته‌ها و اوهام مختلف به ذهن‌ها متبادر می‌کند، استمرار می‌بخشد و پایه و وسیله‌ای برای تولید قسمت‌های بعدی این سری فیلم‌ها محسوب می‌گردد.

چرا «توطئه آمیز» سرشار از دسیسه ساخته شد؟


جیمز وان کارگردان قسمت قبلی و تعدادی از سه فیلم اولیه


«Insidious» این‌بار فقط در مقام یک تهیه‌کننده در این پروژه مشارکت دارد و جیسون بلوم معروف‌ترین تولیدکننده آثار ترسناک ۲۵ سال اخیر سینما نیز از طریق کمپانی‌اش حمایت مالی لازم از این پروژه را صورت داده است. اکثرهنرپیشه‌های این سری آثار و بخصوص بازیگران نسخه چهارم در فیلم پنجم نیزحاضرند و تای سیمپکینز و رز بیرن از آن قبیل‌اند و چند تازه‌وارد نیز با حضور در این فیلم به این فرانچایز راه یافته‌اند که هیام عباس یکی از هنرپیشه‌های اصلی سریال تلویزیونی موفق «جانشینی» یکی از آنهاست و سینکلر دانیل تازه‌واردی دیگر.

چرا «توطئه آمیز» سرشار از دسیسه ساخته شد؟

از حالا به سوی قسمت بعدی


پس از عرضه «توطئه‌آمیز: کلید آخر» در سال ۲۰۱۸، کمپانی بلوم هاوس پیوسته در اندیشه ساخت قسمت‌های بعدی این فرانچایز و طراحی چگونگی انجام این کار بود و حتی این احتمال و پیشنهاد مطرح شده بود که قسمت بعدی یک جمع‌بندی از کل اتفاقات فیلم‌های قبلی و به واقع یک بازگویی از تمامی رویدادها باشد.

از سال ۲۰۲۰ این مسأله قطعی شد که قسمت پنجم هر مضمون و حالتی داشته باشد، کارگردانی را پاتریک ویلسون انجام خواهد داد و مبنای کار او سناریویی نوشته از اسکات تیمز و لی وانل خواهد بود و همین‌طور هم شد، ‌در نهایت «توطئه‌آمیز: در قرمز» از اواخر سال پیش در امریکای شمالی، اروپای غربی و آسیای شرقی به نمایش درآمد و سپس در سایر نقاط دنیا نیز اکران شد.

این فیلم با بودجه اندک تولیدش (۱۶ میلیون دلار) فروشی ۱۲۸ میلیون دلاری در گیشه‌های جهانی داشته و در نتیجه به یک سودرسانی قابل توجه رسیده و این بدان معناست که سازندگان این سری آثار از همین حالا مشغول تدارک ساخت قسمت ششم از این فرانچایز موفق شده‌اند و بزودی وصف و حال آن فیلم نیز رو خواهد شد.

چرا «توطئه آمیز» سرشار از دسیسه ساخته شد؟


تحت تعقیب اشباح

«توطئه‌آمیز: در قرمز» بینندگان این سری فیلم‌ها را به ۹ سال بعد از حوادث فیلم «دورتر» می‌برد که نسخه سوم از این فرانچایز بود و کاراکتر مرکزی جاش لمبرت را در شرایطی نشان می‌دهد که مدت‌ها پس از تسخیر شدن روحش توسط ارواح شیطانی ظاهراً از این ماجرا رهایی یافته ولی از «رنای» که همسرش بود طلاق گرفته و لورین مادرش هم جان باخته است.

روابط جاش لمبرت حتی با دالتون پسرش هم رو به تیرگی رفته و دالتون پدرش را مردی فاقد تعادل روانی و علاقه‌مند به رنج دادن خود تلقی می‌کند. با این مقدمات و ترسیم ورودی‌های لازم به متن اتفاقات فیلم «در قرمز»، پاتریک ویلسون و اسکات تیمز به پرورش کامل‌تر و ترسیم ابعاد مختلف داستان جدید خود همت می‌گمارند و دیری نمی‌پاید که جاش لمبرت احساس می‌کند هرجا می‌رود روح یک مرد آشنا او را تعقیب و پیوسته وی را معذب می‌کند و آن روح به کسی متعلق نیست به جز بن برتون، پدرش.

برتون زمانی که جاش بسیار جوان‌تر از امروز بود، خانواده‌اش را رها و آنها را با رنج نداشتن یک حامی واقعی و قوی دمخور کرد. مشکلات جاش لمبرت و خانواده کوچک و تحلیل رفته‌اش زمانی بیشتر می‌شود که دالتون پسرش هم تحت تعقیب و مخاطره موجودی شبح‌وار قرار می‌گیرد و این شبح، ‌به واقع جوان دانشجوی سرگشته‌ای است که از فرط اضطراب غذاهایی را که خورده دائماً بالا می‌آورد و وحشت را بر آدم‌های پیرامون خود حاکم می‌کند.

سکانس‌های نهایی فیلم ترسیم‌گر اهداف واقعی این اشباح و سرنوشت موهوم لمبرت و وابستگان وی است و چون فیلمسازان تکلیف نهایی کاراکتر لمبرت را مشخص نمی‌کنند، معلوم است که بینندگان این سری آثار را از هم اینک به تماشای قسمت بعدی این فرانچایز فرا می‌خوانند.

چرا «توطئه آمیز» سرشار از دسیسه ساخته شد؟

دور از منطق و واقعیت


اینکه موضوع «توطئه‌آمیز: در قرمز» تا چه حد عقلایی و یا اغراق‌آمیز است و چه میزان از آن فقط وحشت‌آفرینی بدون عمق و با ایجاد غافلگیری‌های لحظه‌ای و دور از عناصر منطق و واقعیت است، اگرچه از فروش قابل توجه این فیلم نکاسته اما منتقدان را نیز از بیان این واقعیت و مطرح کردن این سؤال بازنداشته که آیا ضعف مضامین و نداشتن حرف‌های تازه‌ای برای گفتن نباید سازندگان این فرانچایز را به این باور برساند که عاقلانه‌ترین کار بستن این دفترچه و تمام کردن این فرانچایز استو

چرا «توطئه آمیز» سرشار از دسیسه ساخته شد؟

«ته‌کشیده» و «تاریخ مصرف گذشته» است؟


سایت سینمایی «متاکریتیک» با بیان همین پرسش نوشته است تنها نقطه ممتاز نسخه جدید «Insidious» به یاد آوردن صحنه‌های بالنسبه بهتر و ترس‌های واقعی‌تر چهار نسخه قبلی این سری فیلم‌ها است وگرنه در فیلم جدید هیچ ترس ناب و جدیدی وجود ندارد. سایت راتن تومیتوز هم نوشته است از ۹۳ منتقدی که طرف نظرخواهی این پایگاه ارزش‌گذاری فیلم‌های تازه قرار گرفته‌اند، فقط ۳۵ نفر به آن نمره قبولی نسبی داده‌اند.

عنوان «توطئه‌آمیز: در قرمز» (یا «سرشار از دسیسه: در قرمز») کارگردان: پاتریک ویلسون سناریست‌ها: اسکات تیمز و لی وانل بازیگران: تای سیمپکینز، سینکلر دانیل، هایم عباس، رز برن، اندرو استور، جولیانا دیویس، استیو کولتر، پیتر دگر| و جاستین استرجیس مدیر فیلمبرداری: اتوم ایکین تدوینگر: درک آمبروزی موسیقی متن: جوزف بیشارا تهیه‌کنندگان: اورون پلی، ‌جیمز وان و لی وانل محصول: کمپانی‌های اسکرین جیمز و بلوم هاوس پروداکشنز

منبع: روزنامه ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس