کد خبر 1591617
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۱

یکی از اختلالاتی که بسیاری از کودکان آن را در خواب تجربه می‌کنند، دندان قروچه است. به‌احتمال زیاد صدای آن را از دهان فرزند خود شنیده و نگران این مسئله شده‌اید که دندان‌های کودک آسیب می‌بینند. اغلب مواقع این مشکل در زمان رویش دندان‌های شیری و دائمی رخ می‌دهد. به‌طورکلی می‌توان علت دندان قروچه کودکان در خواب را در میزان استرس و اضطراب، پاسخگویی به درد، بیش‌فعالی و همچنین عدم تراز و هماهنگی دندان‌های کودک نسبت به یکدیگر جست‌وجو کرد. برای درمان آسیب‌های ناشی از این مشکل می‌توانید به کلینیک دکتر الهام وزیری مراجعه کنید.

۵ علت دندان قروچه کودکان در خواب + راه درمان

بروکسیسم یا همان دندان قروچه کودک در خواب چه عللی دارد؟

شاید در زمان بیداری فرزند خود بتوانید این مسئله را راحت‌تر درک کرده و پاسخ بهتری نسبت به آن بدهید، اما جویا شدن علت بروکسیسم در خواب کمی دشوار تلقی می‌شود. وقتی فرزندتان دهان خود را محکم بسته و ساییدگی را با فشار زیادی روی دندان‌های خود اعمال می‌کند، در این حین صدایی از آن خارج می‌شود که می‌توان علت این مسئله را استرس، بیش‌فعالی، پاسخ‌گویی به درد و تراز ‌نبودن دندان‌ها جست‌وجو کرد. همین عمل می‌تواند مسبب آسیب‌های بسیاری در بزرگسالی شود؛ به همین دلیل باید علت دندان قروچه کودکان در خواب را بررسی کرده و یکی از برجسته‌ترین این دلایل را در فرزند خود پیدا کنید! بسیاری مواقع دندان قروچه باعث آسیب های شدید به دندان های کودکان میشود که در بزرگسالی باعث میشود از ایمپلنت دندان استفاده کنید. که باید گفت ایمپلنت آمریکایی‌ یکی از بهترین برند ها برای این منظور است.

آمریکا جزو پیشگامان صنعت تولید تجهیزات دندانپزشکی خصوصا ایمپلنت در سراسر جهان محسوب می‌شود، امروزه ایمپلنت‌های آمریکایی با داشتن استحکام بالا، ماندگاری طولانی، عملکرد عالی، و ساختار طراحی کاملا سازگار با استخوان فک انسان، به عنوان بهترین برندهای ایمپلنت دنیا شناخته شده‌اند.

در میان برندهای مختلف ایمپلنت که در کشورهای مختلف تولید می‌شوند، برندهای آمریکایی جایگاه ویژه‌ای دارند. اگر قیمت ایمپلنت برای شما مهم نیست، انتخاب این ایمپلنت‌ها می‌تواند بهترین گزینه باشد.

استرس یا اضطراب در زمان بیداری

بدن هر فرد در طول روز به بسیاری از مسائل واکنش نشان می‌دهد. فرقی نمی‌کند که یک کودک یا حتی بزرگسال در روز استرس زیادی را تجربه کرده باشد؛ به هر روی امکان دارد این استرس یا اضطراب خود را به چنین شکلی نشان دهد. یکی از بهترین کارها در این زمینه آن است که اعمال فرزندتان در روز را زیر نظر گرفته و ببینید آیا فک خود را فشار می‌دهد یا خیر! اگر این عمل در بیداری انجام شود، احتمال تکرار آن در خواب هم بسیار زیاد است.

اگر فرزندتان از لحاظ روحی وضعیت مناسبی نداشته باشد، می‌تواند علت دندان قروچه کودکان در خواب بوده و خود را به این حالت نشان دهد. می‌توانید علائم آن را با بررسی ظاهر دندان متوجه شوید. اغلب افرادی که چنین کاری انجام می‌دهند، دندان‌هایی ساییده‌شده داشته و از حساس‌بودن آن‌ها شکایت می‌کنند.

۵ علت دندان قروچه کودکان در خواب + راه درمان

پاسخگویی به درد

ازآنجایی‌که گوش، گلو و دهان به یکدیگر ارتباط دارند، وجود مشکل در هر یک از این بخش‌ها می‌تواند دلیلی بر فشاردادن فک کودکان روی هم باشد. اغلب افراد در سنین پایین دردها و بیماری‌های کوچک را زیاد تلقی می‌کنند و امکان دارد واکنش بیشتری به آن‌ها نشان دهند. یکی از این دردها، درد گوش است که می‌تواند بسیار کلافه‌کننده باشد. می‌توان علت دندان قروچه کودکان در خواب را در این مسئله جویا شد. یکی از واکنش‌های طبیعی نسبت به این درد و همچنین درد لثه در زمان درآمدن دندان‌ها، فشاردادن و ساییدن آن‌ها روی همدیگر است.

تراز نبودن و عدم هماهنگی دندان ها

عدم هماهنگی و تراز ‌نبودن در این بخش از دهان و فک، با عنوان مال اکلوژن شناخته می‌شود. اغلب کودکانی که دارای مال اکلوژن یا دیگر مشکلات مربوط به این بخش هستند، چنین عملی را حتی در بیداری هم به‌صورت مکرر انجام می‌دهند. حال این کار برای آن‌ها تکرار و به یک عادت تبدیل می‌شود که حتی در خواب هم به‌طور غیرارادی این عمل انجام می‌شود. علت دندان قروچه کودکان در خواب بر حسب تراز ‌نبودن آن‌ها را می‌توان در کمی قبل‌تر جست‌وجو کرد.

اغلب کودکانی که در نوزادی و حتی سنین کمی بیشتر پستانک می‌خورند، درصد ابتلای آن‌ها به مال اکلوژن افزایش می‌یابد. حتی می‌توان این معضل را در ژنتیک و سابقه مادر یا پدر جست‌وجو کرد.

بیش فعالی یا همان ADHD

با وجود تکنولوژی‌هایی بسیاری از بچه‌ها با آن در ارتباط هستند، اغلب آن‌ها بیش‌فعالی دارند. این افراد واکنش‌ها و رفتارهایی غیرعادی داشته و به‌اصطلاح نمی‌توانند در یکجا بنشینند! همین حالت باعث می‌شود آن‌ها نتوانند خواب خوبی را هم تجربه کنند. به‌گونه‌ای دیگر، بیش‌فعالی روی خواب آن‌ها هم تأثیر منفی گذاشته و می‌تواند این بخش را با اختلال مواجه کند. با این اوصاف می‌توان علت دندان قروچه کودکان در خواب را در این مسئله هم جست‌وجو کرد.

بچه‌های دارای بیش‌فعالی حتی در خواب هم بیش‌فعال بوده و باید کاری را انجام دهند. شاید آن‌ها به‌طور دائم از خواب بیدار شده و دیر به خواب بروند. اغلب مواقع تأثیرات اختلال در خوابیدن یا حتی بیدارشدن در این کودکان به‌صورت بروکسیسم پدیدار می‌شود.

دندان قروچه کودکان در خواب چه اثراتی را به دنبال دارد؟

یکی از سؤالاتی که بسیاری از مادران با آن مواجه می‌شوند آن است که بروکسیسم فرزندشان هنگام خواب چه تأثیری روی سلامت و ظاهر دندان‌ها دارد! یکی از معمول‌ترین و قابل پیش‌بینی‌ترین اثرات را می‌توان تیز شدن و همچنین ازبین‌رفتن مینای دندان دانست. در این شرایط فرد نمی‌تواند غذا را به‌خوبی جوییده و حتی هضم کند؛ چراکه دندان‌ها حساس می‌شوند. اگر نتوانید علت دندان قروچه کودکان در خواب را پیدا کرده و در فرزند خود تعمیم دهید، ممکن است اثرات آن روزبه‌روز بیشتر شود.

باتوجه به مختل‌شدن سیستم هضم و جوییدن غذا توسط فرد، می‌توان حتی علت بوی بد دهان را هم در همین زمینه جویا شد. امکان دارد بروکسیسم در برخی از افراد در سنین پایین خود را به شکل سردرد گوش‌درد نشان داده و حتی این عمل را تشدید کند. می‌توان به‌وجودآمدن بیماری‌ها و اختلالات در بخش‌های گیجگاهی، مفصلی و همچنین فکی را هم به این مسئله بست داد. وقتی کودک‌تان این عمل را در خواب انجام می‌دهد، امکان دارد در روز بعد از درد صورت و فک خود شاکی باشد.

بهتر است پس از بررسی علت دندان قروچه کودکان در خواب، آن را در فرزند خود اصلاح‌کرده و از بین ببرید؛ در غیر این صورت حتی ممکن است برخی از دندان‌های کودک لق شوند.

از بین بردن آسیب های ناشی از دندان قروچه در بهترین کلینیک

این عمل اثراتی را در پی دارد که اگر درمان نشوند، می‌توانند در بزرگسالی مشکلاتی را برای فرد به‌وجود آورند. بهترین کاری که می‌توانید برای آینده فرزند خود انجام دهید، مراجعه به یک دندان‌پزشک متخصص در این زمینه است. چنان‌که در تهران زندگی می‌کنید، می‌توانید زیر نظر دکتر الهام وزیری علت دندان قروچه کودکان در خواب را بررسی کرده و به درمان و رفع آن بپردازید. در کلینیک دکتر الهام وزیری پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها وجود داشته و رفتار گرم تمامی پرسنل شرایط را برای فرزندتان راحت‌تر و بهتر می‌کند.


این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس