کد خبر 1591611
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۹
محسن مهدیان

اصل سخن اینجاست؛نقش عدلیه در جنگ تمام عیار رسانه ای چیست؟ روشنست که این نقش فراتر از ماموریت سنتی دستگاه قضائی است و باید در سطح حاکمیت و حکمرانی، آرایش جدید رسانه ای اتخاذ کند.

به گزارش مشرق، محسن مهدیان طی یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت: در دیدار رئیس عدلیه و حجت الاسلام محسنی اژه ای با مدیران رسانه ها چند نکته را مختصر و کوتاه عرض کردم که در ادامه می آید.

سلام و رحمت. اولا تشکر از فرصتی که در اختیار مدیران رسانه ها قرار دادید اما چون زمان اندک است بدون مقدمه وارد اصل مطلب می شوم.

رایج ترین مطالبه مدیران و رسانه ها از همدیگر در دو گزاره است. احتمالا شما انتظار دارید خدمات شما منعکس شود و نقد سازنده صورت گیرد و رسانه ها نیز انتظار دارند دستگاه قضائی به پیوست رسانه ای اقدامات خود توجه کند. هردو نیز لازم و ضروری است. اما مساله اینجانب فراتر از ایندو گزاره است.

اصل سخن اینجاست؛نقش عدلیه در جنگ تمام عیار رسانه ای چیست؟ روشنست که این نقش فراتر از ماموریت سنتی دستگاه قضائی است و باید در سطح حاکمیت و حکمرانی، آرایش جدید رسانه ای اتخاذ کند.

رهبرانقلاب به کرات در دیدار با پرستارها و فرماندهان نظامی و فعالان دانشجوئی و مداحان و شعرا و غیره بر جهاد تبیین اشاره کردند. جهاد یعنی ایستادن مقابل دشمن. سوال اینجاست که عدلیه مقابل این جنگ تمام عیار رسانه ای، ذهنی، شناختی چه آرایشی گرفته است؟

یک نمونه آشکار این روزها تهمت ها و دروغ ها و شایعاتی است که سراسر فضای مجازی را آغشته کرده است. چرا دستگاه قضائی برخورد نمی کند؟ چرا برخورد بهنگام نمی کند؟ هر روز به یک مسوول اتهام زده می شود و هیچکس نیست دفاع کند. چرا مقابل کسانی که با آبروی دیگران بازی می کنند عدلیه مواجه روشن ندارد؟ چرا هرکس هرچه دستش رسید حق دارد افشا کند و سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی را نابود کند و عدلیه حضور موثر ندارد؟

رهبرانقلاب بارها تصریح کردند راضی به این نوع عدالتخواهی مصداقی نیستم که به افراد اتهام زده شود و بعد هم حکم داده و آبروی شان ریخته شود. حتی همین تذکر را به دستگاه قضائی دادند که چه بسا عدلیه نیز حق ندارد حقوق متهم را رعایت نکند. با این توضیح چرا تذکر اخلاقی و شرعی و قانونی رهبری انقلاب مورد اعتنا قرار نمی گیرد؟

ابعاد جنگ رسانه ای تغییر کرده است. باید متناسب با این جنگ جدید آرایش گرفت. یک نمونه حجاب است. امروز کشف حجاب یک سلبریتی در فضای مجازی با کشف حجاب یک دختربچه در پارک متفاوت است. چرا با هردو یکسان برخورد می شود؟ آن سلبریتی حکم رسانه دارد. آیا با تخلف رسانه ها شبیه تخلف فرد برخورد می شود؟ چه بسا ماجرا از این هم بالاتر است. وقتی نقشه ضدانقلاب ترویج بی حجابی است، کشف حجاب یک سلبریتی اقدام امنیتی است و نه حتی رسانه ای.

در نهایت انتظار داریم عدلیه شرایط جنگی امروز را که متکی بر تحریف واقعیت است ببینید و نقش و ماموریت خود را در این جنگ تمام عیار پیدا کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    10 0
    چرا کد ملی کلاهبردار رو مسدود نمیکنن تا بجای مال باخته کلاهبردار دنبال کارا بدود!؟؟؟؟؟؟؟؟ قوانین و فرآیندهای فساد زا کی اصلاح میشه!؟!؟؟؟؟
    • تهرانی IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
      2 3
      چمران: یک نفر در وزارت کشور مانع تامین اتوبوس برقی از چین است. شاید همانی باشد که همکار پورمحمدی بود برای واردات اتوبوس های شهری که پولش خورده شد ولی وارد نشدند و شاهدش هم کشته شد و پرونده قضایی اش چند ساعته بسته شد با وجود اعتراض دولت! الان وقت رسیدگی مجدد به آن پرونده نیست؟
  • IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    10 0
    فقط توجیه الکی
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    8 1
    چه گذشت؟
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    8 0
    باید واقعا به قوه قضاییه رسیدگی بشه
  • کارشناس IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    9 1
    از فساد هم صحبت شد؟
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    2 2
    این مهدیان شاگرد استاد بود
  • محمود IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    0 0
    من به عنوان عضو کوچکی از امت حزب الله میخواهم که به سوالاتی که در مورد باغ ازگل داریم پاسخ روشن داده بشه ونه ماست مالی.اگه ما ساکت باشیم جریان‌هایی که نسبتی با انقلاب ندارن مدعی عدالت طلبی میشن واین مسیر رو پیگیری میکن وخود را بدروغ در بین مردم به عنوان ضد فساد ونظام رو به عنوان فاسد معرفی میکنن.راستی آبروی نظام که اینهمه مادر شهید به پاش داغدار شدن مهمتره یا آبروی شخصی خاص؟
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    18 1
    تهمت ها و شایعات علیه مقامات مملکتی در فضای مجازی ؟! شرف داشته باش دوست عزیز ! این روزها در فضای مجازی علیه کدومیک از مقامات نظام تهمت زدند و شایعه درست کردند ؟! کدومیک از اتهاماتش دروغ بود و ناحق ؟! یه ذره برای مخاطبان تون عقل و شعور قائل باشید بابا ! زمستون میگذره و روسیاهی به …..
  • علیرضا IR ۰۵:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    1 4
    سلام جناب آقای مهدیان، خیلی ممنونیم از این سوال محکم و دقیق، الحق که دستمریزاد، اما ایکاش پاسخها رو هم می گذاشتید. خدا قوت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس