1

هرگاه گفتار رادیکال در جبهه اصلاحات رشد داشته به موجب آن بهره گیری از مشکلات برای پروژه سیاسی و شیفت از بازی ها کلامی – روانی به رخدادهای عینی افزایش یافته است.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز دوشنبه ۲۰ فروردین در حالی چاپ و منتشر شد که بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان و نمایندگان تشکل‌ها، بررسی ورود متقاضیان به بازار مسکن برای تقویت و افزایش ساخت، رونق بازارهای صادراتی ایران در ۱۴۰۳، عقب‌نشینی تل‌آویو از جنوب غزه در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

مروری بر محورهای مطرح شده و پیگیری شده از سوی برخی چهره ها و رسانه‌های طیف رادیکال جریان اصلاحات بیانگر آن است که آنان تلاش دارند تا جامعه ای درگیر فقر و فساد را به تصویر کشیده و از در پیش بودن زوال اجتماعی با عدم تغییر سیاست های کلان نظام سخن به میان بیاورند.

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان صعود قیمت‌ها؛ واکنش‌ها و شایعه‌ها می‌نویسد:

دلار ۶۴ هزار تومانی و سکه ۴۶ میلیون تومانی عبارتی است که دیروز توسط کاربران ایرانی به صورت گسترده دست به دست شد؛ واکنشی اعتراضی که نسبت به صعود قیمت‌ها در بازار طلا و ارز شکل گرفت. در همین بحبوحه، ‌ شایعه استعفای احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی قوت گرفت؛ شایعه‌ای که البته توسط دولت رد شد. نوسان قیمت طلا و ارز در شرایطی رخ می‌دهد که چندی پیش اسرائیل به یکی از ساختمان‌های کنسولگری ایران در دمشق حمله کرده و ابهام درباره واکنش ایران به ماجرا و سرانجام این غائله، بازارهای طلا، ارز و بورس را تحت تأثیر قرار داده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است:

در تمامی دنیا وقوع هر تنش و درگیری می‌تواند باعث اثرات کوتاه‌مدتی بر اقتصاد کشورهای طرف درگیری شود. در واقع همه چیز در بحث کنترل و مدیریت ارزی آن کشور به اقتدار بانک مرکزی و دست باز آن در استفاده از ابزارهای موجود بستگی دارد و برای کنترل و مدیریت شرایط کنونی بازار ارز، عوامل مختلفی دخیل است که مهم‌ترین آن به اختیارات بانک مرکزی بستگی دارد.

آتش تهیه رادیکال‌های اصلاح طلب برای کنش‌های اعتراضی/ روزنامه اصلاح‌طلب: شورش‌های خیابانی در راه است!

روزنامه اعتماد نیز در یادداشتی دولت را متهم به ایجاد رکود اقتصادی برای کنترل نرخ ارز کرده و نوشته است:

سیاست تثبیت از یک زاویه منجر به عدم‌ افزایش قیمت دلار می‌شود و می‌تواند به بسیاری از افراد این‌گونه القا کند که چون نرخ دلار تغییر نمی‌کند و ثابت مانده، پس بازاری موازی مانند طلا و... هم باثبات خواهند ماند و تغییری نخواهند داشت. نکته دیگر اینکه وقتی در اقتصاد حق نقدینگی را ناخودآگاه در همان کانال ۲۵درصد برای سال آینده داشته باشیم و از سوی دیگر، رشد اقتصادی محدود و حدود ۳ تا ۴درصد باشد، براساس مدل‌های اقتصادی دوباره با تورم روبه‌رو خواهیم شد.

آتش تهیه رادیکال‌های اصلاح طلب برای کنش‌های اعتراضی/ روزنامه اصلاح‌طلب: شورش‌های خیابانی در راه است!

روزنامه آرمان‌ملی نیز عملکرد دولت و تحقق وعده‌ها را در ۳ سالگی بررسی کرده و در گزارشی جهت‌دار و بدون توجه به آمارها و تهدید به راه افتادن شورش‌های خیابانی در صورت استعفا ندادن دولت نوشته است:

مثل روز روشن بود که آقای رئیس‌جمهور با پیچیدگی‌های اقتصادی آشنا نیستند. ایشان در سخنانی عجیب گفتند قیمت مرغ و تخم‌مرغ چه ربطی به تحریم و دلار دارد؟ همین یک جمله نشان از آن دارد که برآورد درباره تحریم اشتباه است. اتفاقا قیمت مرغ و تخم‌مرغ در ارتباط مستقیم با نرخ دلار و تحریم است چون بیش از ۹۰ درصد وابستگی در واردات نهاده‌های طیور وجود دارد. حال چطور می‌شد بگوییم یعنی چه، مگر مرغ دلار می‌خورد که قیمت دلار روی قیمت گوشت آن تاثیر بگذارد. به بیان ساده این حرف‌ها نشان از آن دارد که ارزیابی دقیق نیست، مشاوره درست صورت نگرفته والا در حقیقت به طور غیرمستقیم مرغ دلار می‌خورد! اولی‌ترین دولتی که باید خودش استعفا می‌کرد یا از آن می‌خواستند که استعفا دهد، این دولت بود.

این روزنامه در ادامه نوشته است:

اگر مشکلاتی که در دولت روحانی رخ داد را برشماریم مثل اعتراضات خیابانی در سال ۹۶، زلزله کرمانشاه، خروج ترامپ از برجام، سیل خوزستان که چند استان را در برگرفت، همه‌گیری کرونا، اتفاقات آبان ۹۸ و ماجرای بنزین، ماجرای هواپیمای اوکراینی، ترور سردار شهید سلیمانی و حمله به پایگاه عین‌الاسد؛ می‌بینیم که باز هم به میزانی که که طی این سه سال شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم آن زمانی این اتفاق به مراتب کمتر رخ داد.

آتش تهیه رادیکال‌های اصلاح طلب برای کنش‌های اعتراضی/ روزنامه اصلاح‌طلب: شورش‌های خیابانی در راه است!

بررسی این مطالب اما بیانگر آن است که طیف اصلاح ساختاری و رادیکال های جریان اصلاحات در سال جدید هدف اصلی خود را تولید هراس اجتماعی در جامعه گذاشته و می کوشند تا به انحای مختلف ضمن سیاه نمایی از شرایط کشور نسبت به ناامیدسازی جامعه نیز اقدام نمایند.

رادیکال های جریان اصلاحات بدون در نظر گرفتن تلاش های رو به جلوی دولت کنونی در تلاش برای القای تعریف دولت سیزدهم به عنوان دولت بدون دستاورد بوده و وجدان خود را در برابر تلاش ها برای کاهش تورم ۶۰ درصدی دولت گذشته، عبور از ابتلا به نپرداختن حقوق کارمندان، افزایش فروش نفت، سرمایه گذاری در حوزه های استراتژیک و زیر بنایی و ...به بی هوشی می زنند.

این رادیکال ها اما در گام دیگر سیاه نمایی های خود را یک واقعیت تعریف کرده و آن را محصول بیانیه گام دوم تعریف می کنند تا نشان دهند که چگونه فاصله آنان با میزان ها و شاخص های انقلاب آنان را به معارضه با حاکمیت کشانده به گونه ای که طبق سنت تکراری خود از تشبیه جمهوری اسلامی با قاجار سخن به میان آورده و همچون دوره های گذشته از زوال اجتماعی سخن به میان بیاورند که بوی خشونت می دهد!

گفتنی است تجربه ثابت کرده که هرگاه گفتار رادیکال در جبهه اصلاحات رشد داشته به موجب آن بهره گیری از مشکلات برای پروژه سیاسی و شیفت از بازی ها کلامی – روانی به رخدادهای عینی افزایش یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • هوشنگ IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    16 20
    من هرگز برای شما کار نمی کنم برای هر دقیقه اغتشاش ۲۰۰ میلیارد می گیرم مجانی کار نمی کنم اول برای ۱ دقیقه اغتشاش ۲۰۰ میلیارد رد کن بیاد بعد از ۱ دقیقه مجددا ۲۰۰ میلیارد تومان دیگه باید بدی وگرنه اغتشاش بی اغتشاش
    • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
      4 17
      ایول هوشنگ.
    • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
      22 1
      هو تنگ تو با 200 هزار تومان هم کار می کنی.
    • هوشنگ IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
      2 8
      اون ۲۰۰ هزار تومن خرج دفن تو در سینه قبرستون می شه
    • باران کوثری IR ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
      8 21
      منم دیگه مفتی جیغ نمیزنم . برای هر جیغ یک میلیون رمز ارز میخواهم بعلاوه نوبل .
    • IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
      8 10
      ظاهراً هرچه نادان تر، خبیث تر و مزدورتر، اصلاح طلب تر !!!!!
    • IR ۰۳:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
      0 0
      زرشک
  • هوشنگ IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    3 2
    توجه توجه : از هتل اومدم بیرون استعفا دادم با پولای که از راه تیغ زدن ایرانی عرب جمع کردم به زودی رستوران خودم رو راه می اندازم خودم کارفرما ارباب خودم می شم
    • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
      2 0
      اسم رستورانت را بذار " مزه ماکیاول "
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    1 1
    حکومتملوک و طوایفی وقتی برای مساله اصل ۴۴ رفتید سراع اینکه نماینده ها را بیارید وسط به جای یک ساختار متمرکز خوب وصعیت مشخص است شما کاری می کنید همه به دنبال پهلوی برند ایرانگراها را کاری ندارم که می خواهند برند ....اقایان محص رصای خدا لطفا انسان و ادم باشید برگردید قاجار قوت شما را نداشت خودتون فکری کنید قبل از اینکه براتون فکری کنند ....اه جز وایستادن و فکر اینکه همین طوری برید جلو و یومیه را بگدرانید انگار تا ابد وقت هست با این وصعیت جز انقراص شما اسلام هیچ چیز دیگر نمی بینم ...
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
      3 1
      هیچ کس دنبال پهلوی ها نیست پهلوی ها مهره ی سوخته ی ضعیف هستند
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
      0 1
      مگه قراره حکومت خارجی ها وبیگانگان واستکبار برسرایران باشد.حکومت باید از همین طوایفرایرانی باشد
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    23 5
    به اسراییل گفتید مستقیم نمی زنیدش ....... مبارکتون باشه ..‌.‌
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    0 1
    تعییر تعییر تعییر تعییر تعییر تعییر تعییر تعییر خدایا ...
  • سامان IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    5 3
    تا افساد طلب جماعت هست فتنه و شورش و تحریم هم هست.
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    3 17
    کم کم داره دم خروس از پشت این جماعت میزنه بیرون که پشت این هرزه بازی ها در خیابون کی بوده.
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    4 0
    قبل از اینکه کشور دچار مشکل بشه تعییراتی ایجاد کنید تا مردم فکر گشایش داشته باشند در عین این فکر گشایش باید شرایط را هم مدیریت کنید ...
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    5 3
    بنویسید اصلاح طلب(رادیکال)بخوانید مزدور اجنبی ٬ نان به نرخ روز خور؛والا این جماعت دلشان برای مردم نسوخته. بله درکشور مشکلات اقتصادی داریم وبه مدد الهی وهمت مسئولان حل می شود.
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    5 1
    از نشریات سرمایه های اسراییل بیشتر پست بذارید با سپاس.
  • محمود IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    5 1
    هشدار هشدار ذخیره های نتانیاهو دارند به خط می شوند .
  • ناشناس IR ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    5 4
    تمام اتش ، بحران وبدبختی. وفتنه از گور این قوم لجوج ومنحرف عدالت خواه اصلاح طلب در می اید.
  • IR ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    5 4
    افساد طلبان خیلی غلط اضافی کردن اگه قوه ی قضائیه ی فشل ما کاری نمیکنه این بارخود مردم کارشما رو یکسره می کنند
  • IR ۰۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    3 2
    تورم ۶۰ درصد دولت روحانی رو کی اعلام کرده؟ ما که یادمون نیست! میگفتن ۴۹ و گاهی ۵۱ پس اگر واقعا ۶۰ بوده الان هم ...
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
      1 0
      در دولت روحانی دلار و سکه و مسکن و خودرو و غیره بیش از 10 برابر شد یعنی نرخ تورم 1000 درصد بود.
  • محمد IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    5 2
    پس مشخصه اگه شورشی شد یه سمتش به سرطان بدخیم اصلاحات وصله
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
      2 2
      تلقین شورش برای شورش ،این دفعه دیگه فتنه گران شورشی به درک وصل میشن
  • US ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    1 2
    اصلاح طلب تمام شد و رفت به زباله دان تاریخ. فعلا دور دور گیس کشی رسائی و قالیباف هست.
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
      1 0
      رسائی وقالیباف هیچ مشکلی باهم ندارند الکی مغلطه نکنید .اگر هم اختلاف سلیقه ای است بالاخره دریک نقطه مشترک باهم به تفاهم می رسند .اگر هم اختلاف سلیقه ای هست غرض اعتلای ایران است نه وطن فروشی
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    1 2
    باید در جنگ شناختی اقداماتی سریع انجام گیرد؛؛؛؛ به نظر همین دو ماه باقی مانده از سال تحصیلی بصورت مستقیم در مدارس و دانشگاه ها یک فرصت مغتنم و بدون تکرار است همچنین ادارات وزارتخانه ها ،...مراکز آموزش نظامی ، پادگان ها و حتی مساجد ، حوزه های علمیه و بصورت مجازی و غیر مستقیم در تمام شبکه های تلویزیونی صدا و سیما و سایت های ملی کشور از طریق مدیریت سازمان پدافند غیر عامل بصورت مستند در رابطه با تشخیص ساده انواع سوگیری های ذهنی با مثال و تصویر سازی آموزش شناختی داده شود همچنین نحوه استفاده پلتفرم های خارجی از این سوگیری ها برای ایجاد فلج تحلیلی اذهان بچه ها جوانان همچنین مردم عادی و در پی آن تولید تهدیدات عمیق امنیتی در کشور نیز باید بروشورهایی تهیه اطلاع رسانی گردد در غیر این صورت از طریق مسخ اذهان بسرعت تمام داشته های انسانی و سخت ملی قربانی باخت و افلیج شدن اذهان در تحلیل خواهد شد ....
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    3 4
    اعتراض با اغتشاش فرق می کند مردم جهت گرانی و مالیات و ارز معترض بشوند.
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
      2 16
      جمع کن بابا ، به نام اعتراض به کام شورش
  • حمید IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    7 1
    اون کسی که چشمهاش رو بر حقایق تلخ اقتصادی کشور بسته و همه چیز رو انکار میکنه و با زورچپونی اصرار داره که وضع مملکت خوبه در واقع خودش یکی از متهمان این وضعیت است
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    3 1
    اصلاحات خائن باز دوباره درحال فتنه ی جدید هستند
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    3 11
    در فامیل ما یک خانمی هست که بهش میگن فتنه خانم .هرروز با یکی درگیره و خدا نکنه با کسی درگیر بشه جیغ های بنفش ودروغ وفتنه هاش گوش فلک رو کر می کنه می افته دربه در خونه ها که فلانی( فلان شخص )فلان کرد وبهمان کرد وپشت سر تو اینو گفت واونو گفت ویارگیری با سیاه نمایی ودروغ وغیبت وتهمت وتخریب .خلاصه مصداق زن ابی لهب ....خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل دارو دسته ی روحانی واصلاحات
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    2 0
    بازشروع شد فتنه های اصلاحاتی
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    3 0
    خدا ایران رو از لوث مکاران وفتنه گران اصلاحاتی درامان بدارد
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    1 0
    هیچ شورش واعتراضی در راه نیست بیخود القای دروغین نکنند .
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    2 0
    از زمانی که رئیسی بزرگ ریاست دولت رو برعهده گرفته اصلاح طلبان بی تربیت پدر همه رو دراوردند هرروز یک تشویش روانی ...القای حال خرابی ...نمی دونم چرا دست برنمی دارند ...
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    2 0
    مردم دیگه حوصله ی گریه اصلاحات واسه گوشت گران رو ندارند .اگر آشوبی هم به پابشه اولین در ی که شکسته میشه در خونه ی خاتمی وروحانی
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    2 3
    اگر قوه قضائیه پاسخگوی این فتنه گران نباشد ؟؟؟؟
  • اخطار به دلسوزان کشور IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    12 1
    اینترنشنالهای داخلی باید تعطیل شوند !! >>>> اینها از عوامل مهم تحریک تورم روانی و تشویق به تا آرامی هستند . >>>> منابع مالی و بانکهای اسپانسر آنها باید حذف شوند . >>>> کینه توزی و دشمنیهای جناحی آنها به مرحله ناپایدارسازی کشور رسیده . >>> باید کنترل شوند . >>> تا کشور بیش از این آسیب نبیند . >>>> نهادهای حمایتی و تجمع و تجهیز مالی آنها باید تعطیل شوند !
  • DE ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    0 0
    🍁🍁🍁علاقه شدید وبسایت اقنصاد نیور به چاپ روزانه یک خبر از اقای اردوغان و علیف و تغریف و تمجدید نوبتی هر روزه از آنها
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    0 5
    شما یا خودتون رو به خواب زدید یا اینکه نمی خواهید از خواب بیدار بشید، فساد افسارگسیخته، رانت، اقتصاد داغون، نارضایتی عده زیادی از مردم و ....ربطی به اصلاح طلب و اصولگرا نداره ، این دعواهای قدیمی و انتقام کشی رو بذارید کنار و مردم رو راضی نگه دارید و گرنه می شود آنچه نباید می شد
    • منصف IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
      6 0
      رفتار مزورانه و تحریک کننده رسانه های کارگزاران از روز روشن تر است !! شاید افراد ساده دیگری خود را به خواب زده باشند .
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    5 0
    عزیزان اصلاح طلب دارند به وظیفه ذاتی خود عمل می کنند حالا که ایران با اسرائیل در گیر است و اصلاح طلبها هم نمایندگان(سربازان) اسرائیل در ایران هستند و باید هم از اوامر اربابها و کارفرمایان خود اطاعت کنند
  • DE ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    1 0
    روزنامه اصلاح‌طلب: شورش‌های موسی خیابانی در راه است! خرگاه و طویله اشرف را باز در خارج آماده سازید.
  • برخورد قاطع و بازدارنده IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    8 0
    رذیلانه ترین اقدام روزنامه های زنجیره ای و رسانه های کارگزاران طی ماههای اخیر ؛ دمیدن در شیپور تورم و تحریک تورم روانی و انتظاری در کنار تشویق به اغتشاش و نافرمانی مدنی است . واقعا جای شرمساری است !! و از آن عجیب تر اینکه چرا با این اقدامات هزینه زا علیه امنیت ملی ، برخورد قاطع و بازدارنده نمیشود ؟‌

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس